Gå til innhold

Rygge på en syklist, som sykler i feilkjøreretning?


iNeo

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Var nesten uheldig i dag å rygget på en syklist som kom syklende i feil kjøreretning (enveiskjørt veg), og jeg lurer på om hva som ville ha skjedd dersom han hadde syklet i meg mens jeg rygget? Ville jeg ha måtte tatt på meg skylden, siden motparten var en syklist, eller hadde syklisten fått skylden for å sykle midt på vegen i feil retning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den som rygger blir nok skyldig her. Før man rygger skal man på se at det ikke er hindringer bak.

Syklisten hadde nok truffet døren fram til høyre på bilen, eller B-stolpen, og jeg som rygget stod mer eller mindre stille mens syklisten kom "kjørende" i feil kjøreretning, vet ikke om dette har noe å si men.

Lenke til kommentar

Den som rygger har vikeplikt, uavhengig av om andre bryt trafikkreglane.

 

Eit typisk eksempel er dei som blir dømt for brudd på vikeplikta når dei kjøyrer ut på ein forkjørsveg med 80 sone når det kjem ein råkjøyrer i 160 som ikkje klarer å stoppe i tide. Sjølv om den andre parten kjøyrer for fort så fritar ikkje det deg for vikeplikta.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Heisann!

 

Var nesten uheldig i dag å rygget på en syklist som kom syklende i feil kjøreretning (enveiskjørt veg), og jeg lurer på om hva som ville ha skjedd dersom han hadde syklet i meg mens jeg rygget? Ville jeg ha måtte tatt på meg skylden, siden motparten var en syklist, eller hadde syklisten fått skylden for å sykle midt på vegen i feil retning?

 

Lurer på noe, hvis du nesten rygget på en sykkellist som kom i feil kjøreretning i en enveiskjørt vei.... da må du også ha kjørt i feil retning for å komme inn der.

Endret av Nasciboy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den som rygger har vikeplikt, uavhengig av om andre bryt trafikkreglane.

 

Eit typisk eksempel er dei som blir dømt for brudd på vikeplikta når dei kjøyrer ut på ein forkjørsveg med 80 sone når det kjem ein råkjøyrer i 160 som ikkje klarer å stoppe i tide. Sjølv om den andre parten kjøyrer for fort så fritar ikkje det deg for vikeplikta.

De sakene ender vel motsatt? Ihvertfall de sakene jeg har lest om er råkjøreren gjerne dømt for uaktsomt drap pga at den som kommer ut på veien ikke har noen grunn til å forvente at det kommer noen i 160, samtidig er det gjerne ikke oversikt nok til å overholde en vikeplikt mot biler i denne hastigheten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Utkjørsel/innkjørsel? 90 grader på fartsretning regner jeg med

Korrekt, rundt 75-80 grader. Skiltet var standard "Forbud mot innkjøring" uten unntak for syklende.

 

Eneste måten å komme seg på veien, er å rygge ut i veibanen for så å kjøre videre.

 

 

DpwtzuQ.jpg

 

 

Her har dere bilde av hvordan veien ser ut, hvordan jeg kjørte/stod (circa), hvordan syklisten kom, og kjøreretningen.Den store røde firkanten med kryss i, var en hindring som førte til at jeg måtte ut på vegen for å komme meg videre. Det kom ingen biler eller annet i korrekt kjøreretning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På statens vegvesens sider:

 

http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Syklist/Trafikkregler+for+syklister

Sykkelfelt og kjørebane

Sykkelfelt er egne kjørefelt oppmerket for sykkeltrafikk i kjørebanen. I henhold til vegtrafikkloven er du som syklist fører av et kjøretøy når du sykler i kjørebanen, og du har derfor samme rettigheter og plikter som en bilfører. Du må alltid bruke sykkelfeltet på høyre side av veien. Å sykle mot kjøreretningen er farlig og forbudt.

 

Utfra dette kan syklisten sidestilles med en bilist. Så er spørsmålet, dersom du hadde fått en bilist inn mot kjøreretningen som hadde kjørt i deg i siden mens du rygget, hvem hadde fått skylden da.

 

Den som rygger har vikeplikt, men man har aldri påkjørsrett. Legger man til at han kjørte mot enveiskjøring tror jeg den andre bilisten hadde stilt dårlig.

Lenke til kommentar

På statens vegvesens sider:

 

http://www.vegvesen....r+for+syklister

 

 

Utfra dette kan syklisten sidestilles med en bilist. Så er spørsmålet, dersom du hadde fått en bilist inn mot kjøreretningen som hadde kjørt i deg i siden mens du rygget, hvem hadde fått skylden da.

 

Den som rygger har vikeplikt, men man har aldri påkjørsrett. Legger man til at han kjørte mot enveiskjøring tror jeg den andre bilisten hadde stilt dårlig.

 

Man har aldri påkjørsrett, men i dette tilfellet må man vel anta syklisten i størst mulig grad prøvde å vike selv, for å ikke bli skadet. Skulle jeg gjette ville jeg tror den ryggene ville fått skylda, eller delt skyld. Men man vet jo aldri i slike saker som dette.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...