Gå til innhold

Prosjekt: Oppgradere!


peids

Anbefalte innlegg

Skal gjøre det short and sweet:

 

 

Skjermkort: XFX Radeon HD 5870 1GB GDDR5

CPU: AMD Phenom II X6 1055T

MB: ASUS M4A89GTD PRO, Socket-AM3

Minne: 8GB 1066mhz (Husker ikke merket ;) )

HD: 2x SSD-disker.

 

Kjører dette på 2 skjermer.

 

 

Jeg ser på mulighetene for å oppgradere skjermkort, men klarer ikke helt å legge hodet nok på skakke til å se hva jeg bør gå for. Spesielt med tanke på nye modeller på markedet og lignende.

 

Hvis du hadde hatt dette, og skulle oppgradert, hva ville du gjort?

Hva ville du oppgradert?

 

Budsjettet er vel midt på treet. Ikke millionær, men skal nå bruke litt penger når man først er i gang.

 

TLDR: Trenger oppgradering. Skjermkort først kanskje? Eller blir det flaskehals noe sted?

 

//P.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Føler jeg sitter i samme båt som deg, har følgende:

 

AMD 1090T stock

XFX 5870 stock

Asus Crosshair IV Formula

Corsair HX750

8 GB ram

Intel X25-M 80 GB SSD

 

Jeg har en 27" med 2560x1440 oppløsning og føler det mangler litt kraft ved denne oppløsningen. Har vurdert Nvidia GTX780, men tipper det blir overkill med CPUen. Overklokk av CPU medfører behov for ny CPU vifte (som koster), og selv da mistenker jeg at CPUen blir flaskehals. Ny CPU resulterer i at pcen i praksis blir ny, og det blir da fort veldig dyrt.

 

For meg virker som den beste løsningen er ny CPU, MB, GFX og evt. ram, dvs. Intel CPU og 780, men dette beløper seg fort på 8k.

 

For deg kommer alt an på hva som er problemet og hvor mye penger du synes er rimelig og bruke eller hva du anser som et maksimumsbeløp. Fremgangen innen både CPU og GFX har gått sykt tregt den siste tiden, men samtidig er det vanskelig å spå fremtiden. Vil vi se et nytt hopp i kraft eller blir det stabilt økende som vi ser nå. Hvis sistnevnte er rimelig å anta vil en massiv oppgradering fra det du har nå være veien å gå (min personlige mening). En annen ting som gjør dette vanskelig er at vi ikke vet hvor krevende de kommende spillene kommer til å være for CPU og GFX. Trenden tyder på at CPU betyr mer enn før, men dette er ikke helt entydig.

Lenke til kommentar

Vel, jeg endte opp med å kjøpe nytt kort igår.

Valget falt på http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=782150 (Gainward GeForce GTX 770 2GB PhysX CUDA) etter litt research. Så det er i boks, og installert. :)

 

Ang CPU så har jeg prøvd å overklokke den, men selv med minimalt med overklokking så går PC'en i svart og vil ikke lystre. Så har egentlig gitt det helt opp. Selv om jeg i utgangspunktet kjøpte nettopp den prosessoren for å kunne klokke den.

 

Ang minne, så sier 3dmark følgende: 2,048 MB Kingston DDR3 @ 667 MHz (Har 4 stk av denne).

Er ikke 667 MHz for lavt? Jeg har enten 1333 MHz eller 1066 MHz brikker ..

 

Har dere noe tips til overklokking av CPU, og hvorfor minnet mitt kjører på kun 667? Mottaes med takk! :)

Lenke til kommentar

Ang CPU så har jeg prøvd å overklokke den, men selv med minimalt med overklokking så går PC'en i svart og vil ikke lystre. Så har egentlig gitt det helt opp. Selv om jeg i utgangspunktet kjøpte nettopp den prosessoren for å kunne klokke den.

 

Hvordan har du gått frem? Har du kun økt multiplier?

Lenke til kommentar

Så vidt det er meg kjent så er multiplieren på 1055T låst, som betyr at man må øke FSB klokk for å overklokke CPU, dette fører videre til overklokk av RAM. Årsaken til at du har problemer med overklokkingen kan var mange, som f.eks. at minne ikke takler hastigheten, for kort latency på minne, hovedkortet støtter ikke overklokken av FSBen eller at spenningen må økes for å ta hensyn til den økte frekvensen.

PS: Jeg er ingen overklokk guru så noe av dette kan være riv ruskende galt. Har aldri overklokket så mye selv, men har lest om det.

 

Hvordan har du gått frem for å klokke CPUen og hva har du klokket den til?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...