Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

...og der er du fremme ved essensen, Ove. Det er eget behov som bør og skal styre dette. Jeg har fotografert med kameraer uten søker, og liker det dårlig. Joda, det funker til nød, og til det du beskriver, altså skudd fra hofta, så funker det sikkert fint. Fra hofta ser man jo uansett dårlig gjennom en søker...

 

Men til mitt bruk blir dette kamera uinteressant.

 

 

Neste kamerabytte ser jeg kanskje for meg at blir når Fuji kommer med X200 om noen år...:-)

 

 

 

Lenke til kommentar

Så lenge kamera ikke har noen søker er ikke dette spesielt tricky nei...:-)))

Enig med rogkas. Skulle jeg hatt et lommekamera type Ixus el.l kunne jeg kanskje kjøpt noe uten søker, men for et systemkamera er søker, til nød en elektronisk som ekstratustyr et absolutt krav for meg. At mange ikke trenger det er ser vi jo på antall modeller som selges uten, antar det avhenger av bruksområde og til en viss grad hva man er vant til.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Er nok forskjellige behov her ja :)

 

Søker har sin upside på mange spesilreflekser siden man faktisk får med seg nøyaktig det man ser i søkeren. Ellers så synes jeg søkeren har begrenset verdi, men noen få untakstillfeller.

 

Den optiske søkeren i feks. X100S er veldig bra i den kategorien, men den viser på langt nær det man faktisk ser når man tar bildet. jeg bruker den en sjelden gang, men det blir liksom mest for morroskyld. :)

Lenke til kommentar

Litt artig med helt ulike måter å bruke søkeren på. Det ene er ikke smartere/bedre enn det andre.

 

Jeg bruker nesten utelukkende den optiske søkeren på min X100. Har prøvd den elektroniske, men det blir liksom mest for moroskyld...hehe...

 

Den optiske fungere for meg best. Og for min del får jeg både all den informasjonen jeg trenger og et inntrykk av komposisjonen som holder i massevis.

Lenke til kommentar

Med tanke på elektronisk søker og plass for denne - hvor mange av dere bruker egentlig innebygd blits i ett slikt kamera ? Jeg har etter noen tusen bilder med Oly OM-D ennå ikke benyttet blitsen.

Du trenger blitsen hvis du skal styre eksterne blitser (vet ikke hvilke muligheter X-M1 har der)? For den som ikke blitsstyring er det kanksje like greit med løse "kit-blitser" slik Olympus sender med. Personlig foretrekker jeg bitte litt større kamerahus og blitsen integrert i huset slik at den alltid er med, selv om jeg sannsynligvis bruker den på under en prosent av bildene.

Endret av se#
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...