Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Til neste år er det særemne-tid. I den forbindelse tenkte jeg det var lurt å begynne og legge en plan, komme opp med ideér og begynne å velge et tema. Det er sikkert mange av dere som har skrevet særemne i 3. klasse på studiespesialisering før. Nedenfor har jeg noen aktuelle spørsmål.

 

Hva skrev dere om, og hvilke krav ble stilt til dere?

Hvordan gikk dere frem?

 

Jeg har snakket med norsklæreren min, og spurte om det var mulig å analysere et musikk-album til særemne. Hun sa det var lov, så lenge det var på norsk. Har tenkt på å analysere og tolke et album av Kaizers Orchestra. Er det noen som har skrevet et slikt særemne før? Noen tips?

 

For meg ville det vært et mye bedre alternativ enn å lese tre romaner, eller fordype meg voldsomt i språkhistorien. I og med at jeg lider av dysleksi, vil dette være svært tidkrevende og er usikker på om jeg ville kommet i mål.

 

Takk på forhånd! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er mitt store forbilde. To uker før fordypningsoppgaven skulle leveres hadde jeg ennå ikke valg temne. At det finnes folk der ute som nærmest et år før de skal skrive oppgaven allerede er i gang med å tenke ut hva de skal gjøre, er for meg helt fantastisk. All ære til deg, frøken.

 

Kan komme med noen tips senere. Nå ivrer jeg etter å finne min gode seng.

Endret av Der Kaiser
Lenke til kommentar

Du er mitt store forbilde. To uker før fordypningsoppgaven skulle leveres hadde jeg ennå ikke valg temne. At det finnes folk der ute som nærmest et år før de skal skrive oppgaven allerede er i gang med å tenke ut hva de skal gjøre, er for meg helt fantastisk. All ære til deg, frøken.

 

Kan komme med noen tips senere. Nå ivrer jeg etter å finne min gode seng.

Haha :D Tenker det beste vil være å gjøre seg så fort ferdig med den som mulig ;) Å høre på Kaizers i sommerferien er uansett chill! :D Det blir nok å gjøre det siste året uansett! Endret av Frøken Sudine
Lenke til kommentar

Jeg sammenlignet far-sønn forholdet i "Ut Å Stjæle Hester" av Per Petterson med "The Road" av Cormac McCarthy. Læreren min sa at han aldri ønsket at sine elever trakk særemne, men at han krysset fingrene for at jeg gjorde det. Fikk (dessverre) ikke brukt for den da jeg heller trakk Barokken+modernismen.

 

Andrevalget var å sammenligne Den Guddommelige Komedie med Draumkvedet, men grunnet tidspress og en svært gammeldags nynorsk oversettelse av DGK ble det sløyfet.

Endret av UglyCasanova
Lenke til kommentar

Andrevalget var å sammenligne Den Guddommelige Komedie med Draumkvedet, men grunnet tidspress og en svært gammeldags nynorsk oversettelse av DGK ble det sløyfet.

 

Håhåhå. Jeg har prøvd meg på den jeg og, var utrolig tungt å lese. Verste av alt er at jeg har vokst opp i en nynorskkommune, likevel jeg forstod lite av selve diktet.

Lenke til kommentar

Jeg hadde om Elling-serien. Kjempekjedelig, men ikke så kjedelig som det kunne blitt. Men særemnet er uansett noe som folk ikke ser på som så kjempegøy. Derfor vil jeg anbefale deg å ha om et tema som du vil få nytte av senere i norskfaget, og evt. på eksamen. Ett eller annet med språkhistorie f.eks. Da vil du få noe igjen for det du gjør, og muligens få en fordel i ettertid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde om Elling-serien. Kjempekjedelig, men ikke så kjedelig som det kunne blitt. Men særemnet er uansett noe som folk ikke ser på som så kjempegøy. Derfor vil jeg anbefale deg å ha om et tema som du vil få nytte av senere i norskfaget, og evt. på eksamen. Ett eller annet med språkhistorie f.eks. Da vil du få noe igjen for det du gjør, og muligens få en fordel i ettertid.

 

Ser poenget ;) Begynner å bli litt mettet av språkhistorien, fordi vi har brukt relativt mye tid på den både på ungdomsskolen og videregående. Derfor syntes jeg det hadde vært morsomt å skrive om noe jeg interesserer meg mer for, da det blir mer motiverende å skrive særemne :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Særemnet skal leveres skriftlig, eller har du mulighet til å fremføre muntlig? Personlig så hadde jeg muntlig fremføring om krimromaner hvor jeg hadde lest tre bøker. Da var powerpoint blant annet et fint virkemiddel for å prøve å illustrere med bilder blant annet miljø og "stemning" igjennom boka.

 

Hvis du har dysleksi, så regner jeg med at du foretrekker muntlig.

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Jeg hadde om det engelske språkets påvirkning av det norske språk. Brukte eksempler fra sosiale medier som facebook, twitter osv. Jeg sammenliknet også påvirkning på språket til den unge generasjonen kontra den gamle. Jeg syntes det vare et veldig spennende tema og gøy å skrive om. Jeg har aldri vært noen typisk 6'er elev, men fikk faktisk 5/6 på den oppgaven.

 

Men ja det viktigste er jo å finne et tema du brenner for, og det virker det som du har gjort. Syntes forslaget ditt høres kjempespennende ut.. Tror også mange lærere blir veldig takknemlige når de får et særemne som handler om noe annet enn 3 kjedelige romaner de uansett kan alt om fra før.

Lenke til kommentar

Særemnet skal leveres skriftlig, eller har du mulighet til å fremføre muntlig? Personlig så hadde jeg muntlig fremføring om krimromaner hvor jeg hadde lest tre bøker. Da var powerpoint blant annet et fint virkemiddel for å prøve å illustrere med bilder blant annet miljø og "stemning" igjennom boka.

 

Hvis du har dysleksi, så regner jeg med at du foretrekker muntlig.

Ja, vi har mulighet til å ha en muntlig framføring, men jeg foretrekker å levere skriftlig likevel. Selv om jeg har dysleksi, er jeg ikke en elendig skribent. Jeg bruker bare lengre tid når jeg leser (missforstår og stokker ofte om på ord). Blir også veldig nervøs og glemsk under muntlige framføringer. :)

Lenke til kommentar

Jeg hadde om det engelske språkets påvirkning av det norske språk. Brukte eksempler fra sosiale medier som facebook, twitter osv. Jeg sammenliknet også påvirkning på språket til den unge generasjonen kontra den gamle. Jeg syntes det vare et veldig spennende tema og gøy å skrive om. Jeg har aldri vært noen typisk 6'er elev, men fikk faktisk 5/6 på den oppgaven.

 

Men ja det viktigste er jo å finne et tema du brenner for, og det virker det som du har gjort. Syntes forslaget ditt høres kjempespennende ut.. Tror også mange lærere blir veldig takknemlige når de får et særemne som handler om noe annet enn 3 kjedelige romaner de uansett kan alt om fra før.

Så bra! :) Jeg vet ganske mye om tematikken i særemnet mitt fra før, og synes faktisk det er litt morsomt å analysere og tolke tekster (spesielt musikk).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...