Gå til innhold

Skal bli Vegetarianer!


Anbefalte innlegg

Hvorfor ikke melk og meieriprodukter ? Om det er fordi du syntes synd på dyrene så håper jeg du aldri ser hvordan høns har det, for da fyker egg av listen også.

 

også må du huske på og ikke spise godteri da =) Det er det jo gelatin i som kommer fra gris, Ikke bruk lær/pels/skin eller ull. Da er du nesten i mål

Finnes da masse frittgående høner, man kan besøke en hel del gårder, man kan også bli andels eier i en gård, da kan man både se at dyrene har det bra samt ta i et grep under slakt etc.

 

 

Bare pass på at maten man spiser er fra et godt sted som holder alt økologisk og passer godt på dyrene så kan man vertfall vite med seg selv at man gjør noe godt..

 

Mat Norge handler ikke lenger kun rundt Tine,Gilde,Prior..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å droppe kjøtt fra dyr

er bra for både miljøet og deg.

Dersom du klarer dette

får du kjempeapplaus fra meg!

 

Følg med på Grønn Hverdag

og lær deg grønne middagsretter.

De er både gode og sunne,

og jeg kan love deg at de metter.

 

Jeg har skrevet noe tidligere

om vår klodes situasjon,

og i beste fall kan det være

litt ekstra motivasjon:

 

http://www.diskusjon...owtopic=1413773

http://www.diskusjon...

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Bønner er veldig godt i både risretter og gryteretter. En god og enkel gryterett er f.eks bønner, mais, gulrøtter, erter, minimais, paprika, løk og tomatpurè. Kan spises som den er eller serveres med ris, linser eller wraps.

 

Du kan også lage burgere med bønner som base, eventuelt også lage nachos/wraps/tortilla med bønnetuing i stedet for kjøttdeig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vegetarianer en en del hakk bedre enn veganer. Hvis du er redd for å ikke få i deg nok proteiner så fins det i dag en rekke vegetabilske proteinpulver å få kjøpt. De er basert på alt fra, ris, artisjokk, spirulina, soya, potet, erter, hamp og Sacha inchi frø. Det fins pulver på markedet i dag med en blanding av flere plantekilder som gir dem en perfekt PDCAAS (Protein Digestibility Corrected Amino Acid Score) score på 1.0.

 

Ellers så anbefaler jeg deg å gjøre grundige undersøkelser for å få i deg nok næring og unngå et kosthold basert på prosesserte vegetabilske erstatningsvarer. Vitamin b12 og omega 3 er gjengangere når det kommer til næringsstoffer du kan få for lite av, spesielt siden mange vegetarianere/veganere bruker linfrøolje som omega 3 tilskudd. Linfrøolje inneholder ALA varianten av omega 3 og den konverteres svært dårlig om til epa og dha som du får fra fisk (5 -10% av ala konverteres til epa/dha).

 

Det heter forøvrig ovo-vegetarianer når du også velger å spise egg.

Lenke til kommentar

Vegetarianer en en del hakk bedre enn veganer. Hvis du er redd for å ikke få i deg nok proteiner så fins det i dag en rekke vegetabilske proteinpulver å få kjøpt. De er basert på alt fra, ris, artisjokk, spirulina, soya, potet, erter, hamp og Sacha inchi frø. Det fins pulver på markedet i dag med en blanding av flere plantekilder som gir dem en perfekt PDCAAS (Protein Digestibility Corrected Amino Acid Score) score på 1.0.

 

Ellers så anbefaler jeg deg å gjøre grundige undersøkelser for å få i deg nok næring og unngå et kosthold basert på prosesserte vegetabilske erstatningsvarer. Vitamin b12 og omega 3 er gjengangere når det kommer til næringsstoffer du kan få for lite av, spesielt siden mange vegetarianere/veganere bruker linfrøolje som omega 3 tilskudd. Linfrøolje inneholder ALA varianten av omega 3 og den konverteres svært dårlig om til epa og dha som du får fra fisk (5 -10% av ala konverteres til epa/dha).

 

Det heter forøvrig ovo-vegetarianer når du også velger å spise egg.

 

Takk. Er på generell basis litt skeptisk til slike kostilskudd av pulver og sånt. Liker å tilberede all maten jeg spiser selv. Finnes det noen måte å erstatte dette tapte omega3 opptaket, annet enn å spise fisk?

Lenke til kommentar

Takk. Er på generell basis litt skeptisk til slike kostilskudd av pulver og sånt. Liker å tilberede all maten jeg spiser selv. Finnes det noen måte å erstatte dette tapte omega3 opptaket, annet enn å spise fisk?

Du blir nødt til å ta kosttilskudd om du ikke skal spise melkeprodukter. B12 finnes kun i animalske produkter. Omega 3 finnes i linfrøolje, men for vitamin D bør du ta tilskudd om vinteren.

 

Hvorfor er du skeptisk til kosttilskudd?

Endret av Flying
Lenke til kommentar

Takk. Er på generell basis litt skeptisk til slike kostilskudd av pulver og sånt. Liker å tilberede all maten jeg spiser selv. Finnes det noen måte å erstatte dette tapte omega3 opptaket, annet enn å spise fisk?

 

 

En av tingene du kan spise som inneholder DHA og EPA er alger, men jeg tviler på at tilgjengeligheten i norske butikker er særlig høy. Jeg skjønner at du er skeptisk til kosttilskudd, men du får kjøpt veganske omega-3 tilskudd basert på algeolje uten tilsetningstoffer eller kjente allergener og som inneholder EPA/DHA og noen som kun inneholder DHA siden det primært er DHA som ikke omdannes så bra fra ALA.

 

Hvis du kun baserer kostholdet ditt på ALA inntak så er det gjort noen studier blant veganere som viser at det kan ta så lang tid som 10 måneder å øke blodprosenten av DHA i kroppen hvis inntaket er 3,1 gram ALA hver dag og personen ellers spiser lite omega-6.

 

Når det gjelder innlegget rett ovenfor så nevnte hun på side 1 at hun kommer til å spise egg. 100 gram hardkokt egg, eller ca. 2 egg inneholder 2,3 mcg vitamin b12. Anbefalt inntak for kvinner er avhengig av hvilken kilder du bruker mellom 2 og 3 mcg per dag.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Fordi i følge deg er proteiner som man får i seg gjennom grønnsaker av lav kvalitet. Skal jeg følge din logikk så er det da rart at de alle ikke er totalt underernært.

 

Man blir ikke automatisk underernært av å få i seg dårlig kvalitets-protein. Om det er noen som trener og vil bli vegeterianer, og tror at bønner kan dekke behovet ditt for protein så tar du veldig feil. Det er av laveste kvalitet, og når jeg spiser bønner en sjelden gang tar ikke jeg proteinene jeg får i meg av de med i regnestykket en gang.

 

Alle vegeterianere er forøvrig forferdelige mennesker. Dere spiser maten til maten vår i ett tappert forsøk på å leke helter, når faktum er at dere ikke gjør en dritt forskjell.

Lenke til kommentar

Man blir ikke automatisk underernært av å få i seg dårlig kvalitets-protein. Om det er noen som trener og vil bli vegeterianer, og tror at bønner kan dekke behovet ditt for protein så tar du veldig feil. Det er av laveste kvalitet, og når jeg spiser bønner en sjelden gang tar ikke jeg proteinene jeg får i meg av de med i regnestykket en gang.

 

Alle vegeterianere er forøvrig forferdelige mennesker. Dere spiser maten til maten vår i ett tappert forsøk på å leke helter, når faktum er at dere ikke gjør en dritt forskjell.

 

Å spise mindre kjøtt er kun positivt. Om et par år er det spådd at kjøtt vil bli mye, mye dyrere siden det ikke er nok til alle verdens beboere. Man sparer mye penger av å ikke spise kjøtt hver eneste dag også.

 

I min mening så tror jeg de fleste faller tilbake på kjøtt til middag siden da slipper man å tenke så veldig på hva man skal (og hvordan man lager det) lage til middag. Dette gjelder spesielt i Norge, da dette er et gastronomisk U-land med generell matkunnskap som er latterlig.

 

</veldig off-topic>

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Så logikken din er: Dropp ALT av kjøtt fordi noen har sagt at kjøtt kommer til å bli mye dyrere om ett par år? Alt vil bli dyrere om ett par år, og at kjøtt kommer til å ha noen støre vekst i markedspris tror ikke jeg helt på. Om det så er sant, hva så? Det finnes alltid alternativ. Tunfisk eller strimlet svinekjøtt f.eks er latterlig billig, og kan lages mye ut av. At man unngår kjøtt pga pris er noe av det latterligste jeg har hørt. Du er klar over at det finnes andre typer kjøtt enn biff?

 

De fleste faller tilbake på kjøtt til middag fordi det er mat. Salatblad og bønner er ikke mat.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Det finnes mange produkter du kan kjøpe på vanlig butikk som du kan lage god vegetarianer mat av. bl.a Squash, aubergine osv.

 

Noe vi lager her hjemme (vi er ikke vegetarianere, men vi spiser selvfølgelig også grønnsaker) er å lage en slags gryterett (vet ikke om det er riktige ordet for det, men ok), som består av Squash, aubergine og paprika. Så bruker man selvfølgelig løk, og hvitløk.

 

En av mine favoritt retter er aubergine med fyll, hvor vi i frityrsteker aubergine, for så å ligge det i ovnen med fyll som tomater bønner osv, og spise det med brø/ris.

 

Bruk fantasien! Jeg vil anbefale å kjøpe ris fra invaderer (så vel som alle andre grønnsaker da de som oftest ikke er dynket i gasser som brukes i vanlige butikker for å få en fin farge på det) butikker, for den risen du får kjøpt i vanlige Norske butikker, ville jeg selv ikke servert til dyr, det er ikke menneskeføde!

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvordan dyr behandles på gårdene sa du? Jeg har vært bonde i hele mitt liv nå og jeg kan ikke se noe problem i måten dyrene blir behandlet på. For å gjøre det hele litt klarere til dere forbrukere som ikke har anelse om hvordan ting på en gård faktisk foregår så skal jeg forklare dere! Forbrukere forstår som oftest ikke hva som foregår på gårder. De tror dyrene blir bindt fast i en metallkjetting og henger i veggen i 11 mnd og er på ett beite og ligger i sin egen møkk 1 mnd av året. Det er ikke slik det foregår på norske gårder! Norge har ett strengt regelverk som bøndene må holde.

Ta ku som ett eksempel. Når en kalv kommer til verden så får kalven tett oppfølging av agronomen. Agronomen passer på at kalven ikke fryser og at kalven er frisk. Hvis han er usikker kontakter han en veterinær. Når kalven har fått attesten frisk så får kalven gå sammen med sin mor. Mora får energirikt for etter fødsel og dagene før fødsel slik at hun kan ha krefter til fødsel og samle krefter etter fødsel. Mora får også energi rik mat lang tid etter fødsel pga amming av kalven. Kalven går sammen med sin mor og mora passer på kalven. Hvis mora stanger eller kan skade kalven blir kalv og mor separert og kunstig melk gies til kalven. Kalven blir sluppet inn til mora når den har blitt litt større igjen og ser hvordan det går.

Hvis det går dårlig så blir de separert igjen. Når kalven vokser opp så blir den etterhvert uavhengig av sin mor. Den får da slippes sammen med andre kuer. ALLE KUER, OG KALVER FÅR GÅ FRITT I FJØSET! Når kalven er stor nok til å føde barn så slippes det en okse inn i en binge med kuene. Så kalver som skal befruktes for første gang blir satt sammen med mindre okser, mens eldre kuer får store okser. Dermed blir kalven en kvige og ei ku når kviga har født og slik fortsetter det.

Kuer, kviger, kalver og okser som ligger i fjøset ligger enten på myk halm eller gummimatter. Flis blir ofte også lagt inn i båsene for å absorbere urin og annet. Møkka går ned i møkkakjelleren og bingene blir renset annen hverdag. Dyrene får mat hver eneste dag som består av gras, kraftfor og enkelte ganger rester fra grønnsak produksjonen på gården.

Dyra har varm temperatur slik at de ikke fryser. Om sommeren blir de sluppet ut på ett beite hvor de er i minst 2 mnd. Der får de løpe fritt, leke, pare seg, føde og spise friskt gras. Bønder blir også jevnlig kontrollert av mat tilsynet og bønder må overholde ett strengt regelverk!
Når dyrene her blitt gamle og ikke kan tjenestegjøre lenger så blir det slaktet. Dyrene blir fraktet på en henger. I hengeren har de mat, lys og vann. De blir da fraktet til ett slakteri hvor de blir skutt smertefritt. Enkelte ganger blir syret også skutt på gården. Da er det autorisert slakter som skyter og sørger for en helt smertefri død.

Dyrene som skal slaktes blir separert fra andre dyr når skytingen pågår slik at dyrene ikke trenger å se på at andre kyr blir skutt.


Hvis det er noe mer du lurer på så send meg en PM. Dyrene blir behandlet meget bra og det finnes ingen argumentasjon på at dyr i norge lider i noen grad.

Endret av KAT Group
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...