Gå til innhold

Skal bli Vegetarianer!


Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg.

 

Etter flere år med ubalansert kosthold kjenner jeg at jeg begynner å gå lei.

 

I de sene nattetimer går kveld tenkte jeg en del på hva jeg har spist de siste årene. Hver eneste dag går det i store mengder kjøtt. Og jeg har dårlig samvittighet etter å ha sett hvordan dyrene behandles på gårdene før slakt.

 

Jeg skal bli vegetarianer, og slutte å spise all kjøtt fra nå av.

 

Trenger tips. Hva skal jeg spise, Hvor skal jeg begynne?

Endret av Danek
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er utrolig hardt og gå over og du kommer til og bli syk, Håper du vet forskjell på veganer og vegeterianer.

 

Du må ha proteiner og div ting fra dyr som du ikke kan leve uten og erstatningen er aldri god nok fra planteriket og kjøp heller kjøtt privat istede for butikk. Hvis ikke så kan du se hvor lenge du klarer og gå på gress

Endret av Eriksendrul
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Ikke hør på svarene ovenfor, de aner ikke hva du snakker om.

 

Du kan fint få i deg nok næringsstoffer som vegetarianer, spesielt om du spiser egg og/eller meieriprodukter (ellers er du veganer). Kjøtt er en stor proteinkilde, så du må få i deg proteiner andre steder fra. Bønner, erter/belgfrukt og soya er gode proteinkilder. Det samme er egg/melk.

 

En lettvint måte er å kjøpe kjøtterstatning. Du kan få tak i pølser, burgere, farser og annen mat i vegetarversjoner - Meny selger også frosne vegetarvårruller. Noen liker ikke disse produktene og vil heller lage alt selv, andre synes det er en god og enkel løsning, i hvert fall innimellom.

 

Middager som er enkle å lage vegetariske er hjemmelaget pizza, pasta- og risretter, samt gryter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke vegetarianer selv, men har spist litt mat som regnes som "vegetarmat" (altså ikke bare mat uten kjøtt). Jeg tror det faktisk er mye å hente fra "eksotiske" matkulturer. Ta f.eks. indisk mat - det veldig mye vegetariansk der.

 

Ellers er det vel som noen var inne på her viktig å få i seg _fullverdig_ protein. Det er mye protein i korn, men dette er ikke fullverdig, da de mangler de aminosyrene (som proteiner er "laget" av) som menneskekroppen selv ikke klarer å produsere. Altså proteiner som ikke er fullverdig klarer menneskekroppen å produsere _fra_ fullverdige. Og fullverdig protein finnes det jo mye av i kjøtt, selvsagt. Belgfrukter er vel alternativet om man skal gå helt "vegansk", spiser man melk og egg er dette bra, spiser man fisk er det så og si ikke dette noe problem i det hele tatt.

Lenke til kommentar

@Tabris, Om hu/han skal bli veganer er man ofte ute og kjører , Man ser det på folk jeg kjenner og vet om flere veganere og de er bleke,slappe og har fått en utrolig "hengete" og fæl kropp grunnet mangel på veldig mye forskjelige stoffer.

 

En vegeterianer kan ha det utrolig bra om man spiser produkter fra dyr men ikke dyr i seg selv, Og hvis man til og med spiser fisk er det jo faktisk en veldig sunn livsstil, Men igjen så burde man holde seg unna fisk fra butikken uansett, Jeg er så langt fra vegeterianer man kan bli men jeg spiser ALDRI fisk fra butikken , den ordner jeg selv eller så drar jeg til en ekte forhandler som ikke kjøper oppdrett. ( grunnen er at fisken har det langt fra bra,den smaker langt fra det samme og den har ofte mye kunstig i seg med mindre man kjøper de superdyre luksusproduktene til 0,5 mill for kilo`n. Så oppdretsfisk syntes jeg er noe hærk )

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar

Nå er det vel en ganske enstemmig oppfatning om at vegetarianere er usunne og får ikke i seg nok.

Men det er vel slik at det er mye proteiner i bønner?

 

Mye proteiner men som en nevner over her er det fortsatt ikke fullverdig proteiner, De fungerer men om man vender helt om og bare får i seg proteiner fra grønt/frukt og slike ting vil man merke det, Men om han/hun får i seg meieriprodukter og muligens fisk er dette faktisk en fornuftig diet siden menneske har lenge levd på meieri og grønt siden man fikk før i tiden mer melk ut av en ku i det lange løp en og slakte og spise kjøttet

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar

Mye proteiner men som en nevner over her er det fortsatt ikke fullverdig proteiner, De fungerer men om man vender helt om og bare får i seg proteiner fra grønt/frukt og slike ting vil man merke det, Men om han/hun får i seg meieriprodukter og muligens fisk er dette faktisk en fornuftig diet siden menneske har lenge levd på meiere og grønt siden man fikk før i tiden mer melk ut av en ku i det lange løp en og slakte og spise kjøttet

 

Jo proteiner fra belgfrukter er faktisk fullverdige. Problemet er vel at de spiser for lite belgfrukter, til fordel for annet vegetabilsk.

Lenke til kommentar

Bønner og linser er det som inneholder fullverdig protein i planteverdenen. Man kan se om proteinen er fullverdig ved å se på diagrammet under tittelen "protein quality" for hver enkelt vare på denne siden: http://nutritiondata...products/4338/2

 

Som dere kan se er linser fullverdige. Problemet med linser er at de tar så sabla lang tid å få kokt skikkelig. Det er litt plagsomt når man vil lage middag på 10 minutter.

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

Bønner og linser altså. Det er tingen?

 

Hvordan lager jeg dette da?

 

Har ikke noe problem med å beregne mengde ut i fra innholdsfortegnelsen på matvaren, men jeg lurer litt på akkurat hva jeg skal spise.

 

Si jeg koker opp en 200 gram bønner, så hva? Hva skal jeg bruke det til liksom. Kan jo ikke spise bønnene på bar bakke heller. Er litt den tingen som bekymrer meg litt. Lite variasjon og ensidig kosthold. Bønner og Linser som eneste "fullverdige" protein er jommen ikke mye veid opp mot alle typer kjøtt det finnes der ute. :(

Lenke til kommentar

Ikke hør på svarene ovenfor, de aner ikke hva du snakker om.

 

Du kan fint få i deg nok næringsstoffer som vegetarianer, spesielt om du spiser egg og/eller meieriprodukter (ellers er du veganer). Kjøtt er en stor proteinkilde, så du må få i deg proteiner andre steder fra. Bønner, erter/belgfrukt og soya er gode proteinkilder. Det samme er egg/melk.

 

En lettvint måte er å kjøpe kjøtterstatning. Du kan få tak i pølser, burgere, farser og annen mat i vegetarversjoner - Meny selger også frosne vegetarvårruller. Noen liker ikke disse produktene og vil heller lage alt selv, andre synes det er en god og enkel løsning, i hvert fall innimellom.

 

Middager som er enkle å lage vegetariske er hjemmelaget pizza, pasta- og risretter, samt gryter.

 

Jeg kan spise egg men ikke melk eller meieriprodukter.

Lenke til kommentar

Bønner og linser altså. Det er tingen?

 

Hvordan lager jeg dette da?

 

Har ikke noe problem med å beregne mengde ut i fra innholdsfortegnelsen på matvaren, men jeg lurer litt på akkurat hva jeg skal spise.

 

Si jeg koker opp en 200 gram bønner, så hva? Hva skal jeg bruke det til liksom. Kan jo ikke spise bønnene på bar bakke heller. Er litt den tingen som bekymrer meg litt. Lite variasjon og ensidig kosthold. Bønner og Linser som eneste "fullverdige" protein er jommen ikke mye veid opp mot alle typer kjøtt det finnes der ute. :(

 

Tja, det finnes jo utrolig mange slags matretter! :-P

 

Gryteretter er ganske fint da... da kan det bare stå og koke (belgfruktene altså)...

Lenke til kommentar

Bønner og linser er det som inneholder fullverdig protein i planteverdenen. Man kan se om proteinen er fullverdig ved å se på diagrammet under tittelen "protein quality" for hver enkelt vare på denne siden: http://nutritiondata...products/4338/2

 

Som dere kan se er linser fullverdige. Problemet med linser er at de tar så sabla lang tid å få kokt skikkelig. Det er litt plagsomt når man vil lage middag på 10 minutter.

 

Jeg pleier å sette av god tid til matlaging så det gjør ikke noe om maten tar litt tid å stelle i stand.

 

Jo proteiner fra belgfrukter er faktisk fullverdige. Problemet er vel at de spiser for lite belgfrukter, til fordel for annet vegetabilsk.

 

Når du sier belgfrukter, tenkte du på noe spesifikt da? Squash, er ikke det en belgfrukt?

Lenke til kommentar

Når du sier belgfrukter, tenkte du på noe spesifikt da? Squash, er ikke det en belgfrukt?

 

Nei, squash er ikke en belgfrukt... belgfrukter er hovedsakelig erter og bønner. Peanøtter er forresten en belgfrukt og. Ja, og linser da.

 

Det finnes nok gode "newbie guider" til dette på nettet, får håpe noen vet om noen.

Lenke til kommentar

Nei, squash er ikke en belgfrukt... belgfrukter er hovedsakelig erter og bønner. Peanøtter er forresten en belgfrukt og. Ja, og linser da.

 

Ahh. Typisk... Jeg føler meg rimelig blond nå ja. Takker for rettelsen :)

 

 

Det finnes nok gode "newbie guider" til dette på nettet, får håpe noen vet om noen.

 

Jeg håper med. I så fall vil jeg legge disse til førsteposten.

 

Det jeg hovedsakelig kom til å tenke på, i og med at jeg opprettet denne posten på diskusjon.no, er å få norskspråklig assistanse med dette. Siden jeg har forsøkt å lese engelske guider men det hele virker så komplisert.

 

Navnene på matvarene er forskjellige, ikke har de samme utvalg i butikkene heller. Norge står jo som vi vet utenfor EU så det er jo et litt spesielt tilfelle mtp. handel og utvalg.

 

Håper dere kan ha dette litt i bakhodet når dere kommer med infolenker.

Lenke til kommentar

Det er utrolig hardt og gå over og du kommer til og bli syk, Håper du vet forskjell på veganer og vegeterianer.

 

Du må ha proteiner og div ting fra dyr som du ikke kan leve uten og erstatningen er aldri god nok fra planteriket og kjøp heller kjøtt privat istede for butikk. Hvis ikke så kan du se hvor lenge du klarer og gå på gress

er du helt blåst eller ? finnes topp atleter som er veganere.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke melk og meieriprodukter ? Om det er fordi du syntes synd på dyrene så håper jeg du aldri ser hvordan høns har det, for da fyker egg av listen også.

 

også må du huske på og ikke spise godteri da =) Det er det jo gelatin i som kommer fra gris, Ikke bruk lær/pels/skin eller ull. Da er du nesten i mål

Endret av Eriksendrul
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...