Gå til innhold

Kjøpe leilighet


Anbefalte innlegg

satt å vurderte å kjøpe leilighet nå ganske snart.

man kan reservere ei leilighet for 75k og betale resten når det man flytter inn.

er 18 år nå og regner med å få jobb med ganske bra lønn snart.

leilighetene er ferdig årskifte 14/15

da er jeg 20 år og kan ta boliglån og har skaffet egenkapital

 

er det lurt å slå til ? tenker at når man leier så hiver man pengene ut vinduet på en måte.

Endret av g3neralen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er dei 75k eit gebyr for å holde av leiligheita eller er det eit fyrste avdrag?

 

Uansett så må du berre vurdere sjølv kva som er best for deg. Å leige er vanligvis mykje billegare enn å kjøpe, og reint praktisk sett så speler det liten rolle om du betaler fleire tusen til ein utleiger eller om du betaler akkurat det samme i renteutgifter til banken.

Lenke til kommentar

Rent finansielt, så er forskjellen mellom å leie og eie at leien kan sees på som en rente, og at avdragene kan sees på som sparing. Ved sparing i bolig, altså nedbetaling av lånet, eksponeres man mot boligmarkedet, kontra sparing på bankkonto, hvor man får en risikofri rente. Risikoen er derfor størst ved å investere i bolig, men det gir følgelig også større forventet avkastning. (I tillegg får man skattefradrag for rentekostnader, noe som gjør det ytterliggere mer lønnsomt å spare i bolig.)

 

Enkelt satt opp:

Rente = leiekostnader = kostnaden ved å bo

Avdrag = sparing

 

Jeg hadde nok valgt å kjøpe en leilighet dersom jeg hadde muligheten til det. Spørsmålet i ditt tilfelle er inntekten din (altså at den er usikker fordi du ikke har jobb), og egenkapitalen din (som vi ikke vet noe om).

 

Det er dumt å binde seg til å kjøpe en bolig dersom du ikke får lån i banken. Jeg vil tro at utbyggeren krever en garanti fra banken for å selge boligen til deg. Men det vet jeg ikke.

Endret av Arne
  • Liker 1
Lenke til kommentar

altså jeg blir ikke å kjøpe noe uten fast jobb, men når jeg får det tenkte jeg å kjøpe.

har ikke egenkapital nå, men jeg sparer jo opp i løpet av de 2 årene.

vet ikke om dem treng garanti når man reservere, er vel en grunn for at det går an å reservere. at man ikke har penger akkurat nå og får tid til å spare opp.

men å ha fast jobb regner jeg med man må ha :)

Lenke til kommentar
Er dei 75k eit gebyr for å holde av leiligheita eller er det eit fyrste avdrag? Uansett så må du berre vurdere sjølv kva som er best for deg. Å leige er vanligvis mykje billegare enn å kjøpe, og reint praktisk sett så speler det liten rolle om du betaler fleire tusen til ein utleiger eller om du betaler akkurat det samme i renteutgifter til banken.

 

Vel..

Nå har man også noe som kalles verdistigning i boligmarkedet.

Denne får man ikke glede av om man leier.

I tillegg er en del av innbetalingene man gjør til banken gjerne avdrag, da betaler man ned på lånet.

 

Et godt eksempel:

Leiligheten jeg bor i nå ble kjøpt i mars 2010 for kr 1250000.-

Megler mener han skal kunne selge den for ca 1700000,- nå (sannsynligvis enda mer..)

 

De pengene hadde jeg ikke fått ved leie.. :)

Lenke til kommentar

Et annet moment, som særlig gjør seg gjeldende ved langtidsleie, er hvem som bærer risikoen for slitasje og skader. Den risikoen bærer ikke du som leietaker (og en rekke utleiere 'gidder ikke' bake den inn i leia), men den bærer du som huseier.

 

Dårlig økonomi får deg heller ikke kastet ut av en leid bolig (såfremt du betaler husleia). Dine øvrige kreditorer kan få deg kastet ut av en eid bolig.

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt på denne måten to ganger. Første gang krevde de en kontakt i banken som de kunne ringe til for å høre om jeg hadde økonomi til dette, men utbygger/selger sjekket aldri. Andre gangen krevde utbygger/selger finansieringsbevis for hele summen. Spør utbygger hva de krever.

 

Merk at du ikke reserverer leiligheten, du kjøper den. Selv om beløpet skal betales i flere omganger har du forpliktet deg og kjøpt en leilighet.

 

K

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...