Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Får du pinget f.eks www.vg.no? Hvis det ikke funker får du pinget ipadressen til vg som er 195.88.55.16?

 

Hvis du ikke får svar på ping til www.vg.no men får svar på ipadressen så er det feil på dnsoppslag, isåfall kan du flushe dnstabellene med ipconfig /flushdns og se om det hjelper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Klikk på Windows Startknappen, skriv cmd og tast enter, da dukker det opp et svart ledetekstvindu hvor du kan bruke tekstkommandoer som ping.

Skriv f,eks ping www.vg.no og tast enter så skal du få et resultat på 4 linjer med noe ala:

Reply from 195.88.55.16: bytes=32 time=53ms TTL=245

Hvis du ikke får svar på denne pingkommandoen betyr det at maskinen din ikke klarer å gjøre dnsoppslag, dvs at den ikke klarer å oversette www.vg.no til en ipadresse.

 

Hvis du gjør det motsatt, altså ping 195.88.55.16 og du ikke får svar så er det feil på reverse dns, dvs at den ikke klarer å oversette en ipadresse til tekstformat.

 

Hvis du får feil på dns eller reverse dns så kan man da forsøke å tømme/flushe dnstabellene på maskinen med ipconfig /flushdns, Dette tømmer tabellene slik at maskinen må spørre neste ledd i nettverkskjeden etter korrekt adresse slik at den kan bygge opp igjen dnstabellene.

 

DNS eksisterer for å gjøre navneoppslag raskere og å minske nettverkstrafikken ved å bruke egne tabeller fremfor å alltid måtte spørre f.eks neste ruter i kjeden om den veit adressen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Unnskyld for sene svar, men siden problemet ikke er konstant, er det ikke alltid jeg får prøvd ting.

 

Når jeg pinger "www.vg.no", så får jeg i svar:

 

Pinger www.vg.no [195.88.55.16] med 32 byte data:

Forespørsel avbrutt.

Forespørsel avbrutt.

Forespørsel avbrutt.

Ping-statistikker for 195.88.55.16:

Pakker: sendt = 4, mottatt = 0, tapt = 4 (100% tap)

 

 

Når jeg pinger 195.88.55.16, får jeg:

 

Pinger 195.88.55.16 med 32 byte data:

Svar fra 195.88.55.16: byte = 32 tid = 41ms TTL = 245

Svar fra 195.88.55.16: byte = 32 tid = 27ms TTL = 245

Svar fra 195.88.55.16: byte = 32 tid = 16ms TTL = 245

Svar fra 195.88.55.16: byte = 32 tid = 18ms TTL =

Ping-statistikker for 195.88.55.16:

Pakker: sendt = 4, mottatt = 4, tapt = 0 (0% tap)

Gjennomsnittlig tid for tur retur i millisekunder:

minimum = 16ms, maksimum = 41ms, gjennomsnittlig = 25ms

 

 

Tømte deretter dns, og problemet forsvant i cirka 4 sekunder.

 

Problemet er på alle tre nettlesere, men ikke på program som spotify. Det virker også som om facebook oppdaterer seg på notifikasjoner, selv om andre sider/resten av facebook ikke fungerer. Er det en mulighet at det funker i småglimt, og at den da oppdaterer seg på denne tiden?

 

Har også deaktivert og aktivert igjen nettverkskortet.

 

Den datamaskinen jeg skriver på nå har ingen problemer med nettilgang i det hele tatt.

 

Har mulighet til å ta den med til IKT-avdeling på skolen, så tenker at jeg da gjør dette på mandag, om dere ikke har noen stalltips å komme med.

 

Edit: Takk for alle foreløpige forslag!

 

Edit2: På opera så får jeg feilmeldingen: "Klarte ikke koble opp mot tjener".

På IE så får jeg den vanlige: "Dette webområdet kan ikke vises i Internet Explorer".

Endret av Beutifyllik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...