Gå til innhold

3 fas 230V til 400V


Anbefalte innlegg

Hvis den er merket "Volt: 230V/400V 3 fase" så vil det normalt tilsi at den kan kjøre på enten 230V eller 400V. Utfra bildet ser det ut sopm den allerede er koblet om til 230V (trekant-kobling).

 

Jeg antar at kontaktoren er 230V og koblet mellom en faseleder og N-leder og at du kan løse problemet med at den ikke slår inn med å koble den mellom to faseledere. Om den har 400V spole må den nok byttes, eller du kan muligens bytte spole på den.

 

Verne må antakeligvis også stilles inn til ny verdi, denne bør/skal stå på selve motoren.

Etter å ha sett på bildene det er linket til å første posten er det 380V spole på kopntaktoren så denne må byttes i tillegg til å koble motor fra stjerne til trekantkobling.

Det er en kinakopi av en gammel telemecanique kontaktor som står i boksen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke slik at en 1-fas motor må ha en trekant-tilkobling for å kunne kjøre på 3-fas 400V ?

 

Hvorfor er det bare plass til 3 ledninger i tilkoblingsboksen (L1, L2, L3) pluss evt. jord som kan kobles til motorhuset hvis den skal gå på 3-fas 400V med 3 faser + null-leder og jordleder?

Endret av yazzy
Lenke til kommentar

Noe av infoen du har gitt stemmer ikke! På et motorskilt står det singel fase, du skriver 3 fase, og bilde av koblingsklemmene viser U1 V1 W1 U2 V2 W2 som er 3 fase (IMAG0031). IMAG0018 viser 220, 380 og 660 VAC, noe som indikerer både 220/380VAC motor og 380/660VAC motor, 2 forskjellige motorer. Mulig du har fått feil motor (380/660VAC motor), som ikke kan kobles om til 230VAC. Da burde du fått byttet til riktig motor, siden manual ikke stemmer.

Lenke til kommentar

Det er ikke slik at en 1-fas motor må ha en trekant-tilkobling for å kunne kjøre på 3-fas 400V ?

 

Hvorfor er det bare plass til 3 ledninger i tilkoblingsboksen (L1, L2, L3) pluss evt. jord som kan kobles til motorhuset hvis den skal gå på 3-fas 400V med 3 faser + null-leder og jordleder?

3-fas motorer trenger normalt ikke N-leder, og her er kontaktoren koblet mellom to faseledere (feks, L1 og L2) og da trenger heller ikke den N-leder, mao det er ok med bare tre ledere + jord. Endret av LightSabre
Lenke til kommentar

Torae: Da står det kanskje feil på lokket på motoren...Alle bildene er fra den samme kompressoren, kontaktoren og motoren som følger med.

 

IMAG0018 viser kontaktoren. Det kan hende det er en universiell kontaktor som kan brukes til motorer opp til 660VAC.. ?

 

Nå er jeg skikkelig forvirret og vet rett og slett ikke om jeg kan koble den til 230V 3-fas strøm eller ikke. Og om jeg i såfall kan bare bytte ut kontaktoren til en som virker på 230V...

Lenke til kommentar

Arne22:

Bildene viser motor og tilkobling levert fra butikken. Jeg har ikke gjort noe som helst med den.

Selgeren sier motoren vil garantert fungere med 230V om jeg bytter ut kontaktor.

Motoren virker forsåvidt men da må jeg trykke inn trekkmagneten selv eller plassere trekkmagneten horisontalt...

 

LightSabre skriver at motoren "allerede er koblet om til 230V (trekant-kobling)." Kan det stemme? Det ser i allefall ut som den er det i forhold til degningen til War...

 

Skal jeg forresten bare koble til L1, L2 og L3? NO er det ingenting i. Hva skal jordlegningen kobles til ?

 

Som dere kan se på de to siste bildene på https://drive.google...ckU&usp=sharing

så står det at releet/kontaktoren er beregnet på 380V.

 

Er det nok med å koble motoren i trekant eller må jeg også bytte ut kontaktoren ?

Det ser jo ut som motoren allerede er koblet i trekant. Hvorfor går ikke trekkmagneten inn når jeg kobler til strøm ?

 

Ut i fra den tekniske dokumentasjonen, dvs bildene så kan det se ut som om selger ikke meddeler de helt riktige opplysninger.

 

Hvor står det at trekkmagneten skal ha 380 V ? Det "normale" ved 400V motorstyringer, det er jo at motoren får 3 x 400V og trekkmagneten 230 V.

 

Hvis man kopler en motor med motorstyring om fra TN til IT tilkobling så vil det kunne skje at styrestrømmen synker til 130V som vil ligge mellom fase og jord. Dette vil da medføre at trekkmagneten ikke er i stand til å trekke inn og at den som holder på med å prøve ut dette vil utsette seg selv for livsfare. På et moderne el-anlegg så skulle da jordfeilvernet slå ut og kutte strømmen. For et litt eldre el-anlegg så vil den som tester ut dette bli utsatt for en dødelig strømgjennomgang. (Hvis man kobler fase til "lokal jord", uten at noe vern slår ut, eventuelt via en relespole.)

 

Dette kommer litt an på hvordan man kobler jordlederen i forhold til IT anlegget og man må i alle fall være 200 % sikker på hvordan man måler for overslag fra fase til jord, før man setter på spenning.

 

At det skulle kunne dreie seg om en "enfasemotor" som også nevnt over er nokså lite sannsynlig. (Effektklassen er for høy og alle skilter tyder på trefase.)

 

Den kontaktoren som er avbildet er en kontaktor som er bergenet for 400V hovedstrøm og sannsynligvis 230V styrestrøm.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Hvor står det at trekkmagneten skal ha 380 V ? Det "normale" ved 400V motorstyringer, det er jo at motoren får 3 x 400V og trekkmagneten 230 V.

Hvis du ser på det siste bildet, IMAG0038 så ser du at det står et 3-tall på spolen, noe som indikerer at det er 380V spole på den. Hvis trådstarter tar et nytt bilde der man ser hva som står på spolen (den blå dingsen på foten til kontaktoren) kan man ganske lett se om det virkelig er en 380V spole eller ikke.

 

Forøvrig må motorvernet stilles til 14,13 A.

 

Forøvrig skal man ikke ha noe tap av dreiemoment om man bytter fra 400 til 230V og samtidig endrer fra stjerne til trekant.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Det kan tenkes at du har rett mht trekkspenningen.

 

Det å måle om trekkmagneten er koblet opp mot to faser (eller fase og N-leder) skulle jo også være særdeles enkelt.

 

Det å måle for overslag mellom fase og jord det skulle jo også være like enkelt.

 

Hvis man ikke behersker dette, og man ønsker å bygge om fra TN til IT så kan vel dette meget vel gå helt galt av gårde.

 

Uansett så viser jo bildet at motoren allerede er koblet i delta og derfor ikke kan "kobles om til delta".

 

Hvis man så allikevell gjør følgende forutsetning: Det dreier seg om en kontaktor der spolen er koblet mellom fase og fase:

 

Da kan faktisk kompressoren bygges om til 230V ved å skifte releet, men da vil man komme ut med en kraftig reduksjon i effekt. (Ca det halve ved at 400V delta blirt til 230 V delta.)

 

Hvis man eventuelt bygger om på denne måten så skal motorvernet ikke stilles opp men ned.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Nedward:

Som arne22 skrev, kompressoren er solgt med trekant-tilkobling.

Den skal kunne kobles til 400V uten endringer eller (ifølge selgeren) bytte ut kontaktoren til en 230V-utgave og koble til 3-fas 230V.

 

Jeg har lastet opp to nye bilder.

https://drive.google.com/folderview?id=0BwLLtuv6Sw3yc1c0TjYzR2dTckU&usp=sharing

 

Du kan se verdiene du etterlyste på IMAG0047.

Er det det røde potensiometeret på IMAG0048 som skal stilles til 14,13 A ?

 

 

Arne22: Er det noe jeg kan måle, sjekke eller ta bilde av så du kan være sikker på at du trekker korrekt konklusjon? Det virker som du ikke klarer å bestemme deg ;)

Lenke til kommentar

Som sagt, det å koble feil er ikke nødvendigvis ufarlig. Hvis man på en eller annen måte kommer til å koble fase til gods, da har man en god mulighet for å få et ganske kraftig støt.

 

Skaff et Universalinstrument, for eksempel hos Clas Ohlson. (Formelle regler krever bedre instrumentering, men dette gjør "det grøvste" for å finne ut i alle fall hvordan det hele fungerer.)

 

Still inn og mål mellom hver av fasene og gods på kompressor. Sjekk at det er minst en mega Ohm mellom fase og gods for alle tre lederne. (Også etter at du har koblet om.)

 

Mål også resistansen mellom faselederene, to og to, alle mulige kombinasjoner. (Det er tre forskjellige.)

 

Hvis releet er koblet opp som selgeren sier da skal du måle noe slikt som 400-600 Ohm mellom de to fasene som eventuelt leverer spenning til trekkspolen. Startknapp må trykkes inn når du måler.

 

Det å bruke et Ohm meter uten spenning på kompressoren er selvfølgelig helt ufarlig.

 

Dersom selgerens påstand om det det bare er å skifte rele er riktig, da vil den lille ulempe som følger med være at elektromotoren og komressoren sannsynligvis gå ned mot halv ytelse. (230V i stedet for 400V.)

 

Det vil medføre en ikke foutsigbar risiko å skru opp utkoblingsverdien på motorvernet, da motorens driftsforhold vil bli helt annereldes enn det den er bygd for. (Motorens "sakking" vil bli betydelig større enn ved normal drift.)

 

Hvis det viser seg at Nedward har rett mht kobling av trekkspole, og det kan jo tenkes, da vil man kunne skifte rele og få det hele til å kjøre med utvikling av ca halv effekt. (I forhold til 400V) (Økt sakkein vil kunne medføre at strømmen allikevell stiger og effekten går opp. Hva dette vil medføre av eventuelt økt branfare er umulig å forutsi. Her er det flere faktorer som virker mot hverandre.)

 

Trekkspolen er jo koblet til A1 og A2 men det var ikke mulig å si noe sikkert om den i utgangspunktet får 230 eller 400V. Jeg er imidlertid tilbøyelig til å tro at Nedward har rett, og da skulle dette med overslag til jord ikke slå til. (men det kan jo uansett måles.)

 

Følgende er "normale målinger" som helst skal uføres med "installasjonsteseter" og ikke er vanlig universalinstrument:

  • Kontinuitet jordleder.
  • Kontinuitet faseledere.
  • Overslag faseleder jord.
  • Kortslutning mellom faseledere.
  • Riktig resistans når startknapp aktiviseres. (Relespolens resistans.)

Husket jeg alt .. ?

 

Hvis man kopler opp på tvers av fabrikantens anvisninger så gjelder ikke lengre fabrikantens produktansvar, CE merkingen gjelder ikke lengre, og eventuelle brann eller skadeforsikringer kan også tenkes å ikke lengre gjelde.

 

Oppkoblingen er nok sånn sett uansett ulovlig, og den bør vel således frarådes.

 

Rent teknisk så kan man jo saktens finne ut hvordan denne kompressoren fungerer, med det gode råd bør vel være å levere den tilbake under henvisning til at selgerens foreslåtte modifikasjoner ulovlig og medfører en betydelig risiko for brann og personskade.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Jeg har dessverre et problem her. Brukte 8000,- på kompressoren men

kjeltringene hos engrosservice.no (STYR UNNA!) bryter kjøpsloven og nekter å ta kompressoren jeg kjøpte på nettet i retur. Bare 3 dager etter at jeg kjøpte den.

Jeg må nok kontakte forbrukerrådet og prøve å få pengene tilbake på den måten.

 

I mellomtiden er jeg desperat og må ha noe jeg kan bruke for å fullføre et lakkeringsprosjekt.

 

Hadde jeg kunnet koble kompressoren og bruke den på 230V uten å forringe kompressorens egenskaper, hadde jeg bare gitt blaffen i engrosservice...

 

Her kan dere lese et utdrag av hvordan de argumenterer at jeg (kunden) skal kunne koble den til selv:

"Du må bytte kontakter på aggregatet samt koble ledningene slik veiledningen viser på kompressoren. Bytter du ikke kontaktor vil den ikke kunne slå over. Denne mister ingen kraft når den kobles over. Hør med hvem du vil om dette så kan du få det bekreftet at det jeg sier stemmer. Kjøp ny kontaktor for 230v 3 fase. Dette får du fatt i hos alle elektrobutikker.

Det er helt logisk at den er like sterk. V har ingen betydning for kraften.

Er spenningen som teller. Hva med Usa som bare har 110V da hadde de

aldri kunnet bruke noe slikt utstyr? Dette en enkel fysikk."

Endret av yazzy
Lenke til kommentar

Her var det mye rart, men skal prøve å lage en liten oppsummering av info, korriger meg om noe er feil.

 

Kompressormotor er merket 380V.

380V og 400V brukes stort sett som det samme og har vært og er vanlig både i USA, Norge og mange andre steder i verden, ihvertfall i industrien.

 

Motoren er på bildet ditt koblet i trekant. Hvis den er koblet slik for 380V, vil den for omkobling til stjerne kreve 660V og da gi samme effekt, men det er uvisst om isolasjonen tåler så høy spenning. 230V, 400V og 690V er vanlige spenninger (kan også være definert som 220V, 380V, 660V) og mange motorer er koblet for enten 230V/400V eller 400V/690V.

 

Kontaktoren er merket 380V og tilkoblingsklemmer har 3 tilkoblinger for strøm og en for jord. Dette indikerer at kontaktor er koblet mellom to faseledere, f.eks L1 og L2. Du må bytte hele kontaktoren eller bare spolen hvis du vil ha denne til å gå på 230V.

 

Kontaktoren ser ut til å være en kina-PIRATKOPI av en telemecanique kontaktor og er isåfall ikke lov å importere eller bruke. Mulig denne er produsert på lisens eller noe slik, men lukter litt monkey-business.

 

Konklusjonen er isåfall at denne kan du ikke bruke på 230V, og at svarene du har fått er helt bak mål og tyder på at de ikke aner hva de prater om.

 

For bedre svar kunne du lagt ut veiledningen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei LightSabre og takk for svaret!

 

Her var det mye rart, men skal prøve å lage en liten oppsummering av info, korriger meg om noe er feil.

 

Kompressormotor er merket 380V.

 

Motoren er på bildet ditt koblet i trekant. Hvis den er koblet slik for 380V, vil den for omkobling til stjerne kreve 660V og da gi samme effekt

Vil det si jeg kan koble den til 230V (etter kontaktor-bytte) uten å kable om tilkoblingen på motoren og la den stå koblet i delta/trekant?

Kommer motoren til å miste effekt? Vil kompressoren yte omtrent like mye som om den var koblet til 400V ?

 

Kontaktoren er merket 380V og tilkoblingsklemmer har 3 tilkoblinger for strøm og en for jord. Dette indikerer at kontaktor er koblet mellom to faseledere, f.eks L1 og L2. Du må bytte hele kontaktoren eller bare spolen hvis du vil ha denne til å gå på 230V.

 

Konklusjonen er isåfall at denne kan du ikke bruke på 230V, og at svarene du har fått er helt bak mål og tyder på at de ikke aner hva de prater om.

 

Du skrev to motsatte ting... At jeg kan og at jeg ikke kan.

Kan jeg koble den til 230V ved å bytte ut kontaktoren og la tilkoblingen stå i delta?

 

 

For bedre svar kunne du lagt ut veiledningen.

Det finnes dessverre ingen. Det finnes kun en slags intetsigende tegning på innsiden av lokket til kontaktoren. Skal for ordens skyld ta bilde av denne i kveld.

Endret av yazzy
Lenke til kommentar

Hei LightSabre og takk for svaret!

 

 

Vil det si jeg kan koble den til 230V (etter kontaktor-bytte) uten å kable om tilkoblingen på motoren og la den stå koblet i delta/trekant?

Kommer motoren til å miste effekt? Vil kompressoren yte omtrent like mye som om den var koblet til 400V ?

Nei, det vil si at den sannsynligvis bare kan benyttes for 380 eller 400V. jeg vil tro at du opplever redusert effekt og varmgang med mulighet for havari/brann om ikke vernet løser ut og redder dagen...

Du skrev to motsatte ting... At jeg kan og at jeg ikke kan.

Kan jeg koble den til 230V ved å bytte ut kontaktoren og la tilkoblingen stå i delta?

 

 

 

Det finnes dessverre ingen. Det finnes kun en slags intetsigende tegning på innsiden av lokket til kontaktoren. Skal for ordens skyld ta bilde av denne i kveld.

Beklager om det ble litt utydelig, du kan bytte kontaktoren, men konklusjonen var ment for hele kompressoren.

 

En ting til, merk at så og si alle kommentarene her forutsetter en 3-fase asynkron motor, skiltet sier single phase så det kan endre seg litt om det er en annen type motor.

Lenke til kommentar

Konklusjonen er vi enig om:

 

Motoren og kompressoren kan ikke brukes på en lovlig og forsvarlig måte med 230V drivspenning eller koplet opp mot et IT anlegg.

 

Hvis selgeren ønsker å markedsføre eller selge motoren som 230V motor, da må selgeren legge fram en CE dokumentasjon der det framgår at motoren kan kobles opp mot 230V. Dette er jo et lovgitt krav.

 

Dette kan selgeren nok ikke.

 

Rent teknisk:

 

Dette var da ganske merkelig. Jeg må innrømme at jeg ikke leste den store overskriften på motorskiltet der det med tydelige bokstaver står "single phase".

 

Det som man uansett kan se det er jo at det i alle tilfeller dreier seg om en motor som enten den er "enkel" eller "trefase" fungerer som en trefase asynkronmotor.

 

Hvis man hadde kunnet startet opp og kjørt denne motoren med kopressoren som belastning og man så hadde målt strømmen på hver av fasene, og videre kontrollert for varmgang, så hadde det vel rent teknisk vært mulig å si noe om hvorvidt dette allikevell ville holde. Det kan jo tenkes, men varmgang og brann er jo også en mulighet.

 

Men et lovig salg får det jo uansett ikke blitt. Det skal vel foreligge CE merking og CE dokumentasjon der det framgår hva som er godkjente spenninger og ellers om bruken. Hvis dette ikke er levert, da har det heller ikke blitt levert noe produkt som kan brukes på en lovlig måte, eller som kan faktureres.

 

http://www.regelhjel...-A-/CE-merking/

 

Ingen av de bildene som er lagt ut viser noen CE merking.

 

Se også paragraf 18:

 

http://www.lovdata.no/for/sf/jd/td-20110114-0036-0.html

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...