Gå til innhold

Klokking, vannkjøling og tastatur!


Anbefalte innlegg

Hei folket!

 

Skal overklokke min nå litt slitne pc. Specs står i signaturen, men det viktige her er at det er en i5 2500k i den.

Denne skal nå klokkes, helst over 4,0. Står vel nå som standard på 3,2 eller 3,4 ish.

 

Har sett litt på forskjellige vannkjølinger, og klarer rett og slett ikke bestemme meg. Er det stor forskjell? Er iallefall stor forskjell på de i pris.

 

Kabinettet er : CM STORM SNIPER så det burde vel være greit med plass.

 

Vil helst holde det så billig som mulig, siden jeg kommer til å oppgradere hele pc'en til neste sommer hvis den skranter for mye da.

 

-------------------------------------------------------------------------------------------

Så har jeg også kjøpt meg et tastatur, et steelseries 6GV2 som jeg rett og slett hater. Dette pga. ' knappen er feil, som gjør at jeg også trykker feil hver j**** gang den skal brukes.

Tenker da på å bare selge det på finn for 200 spenn, og finne et nytt til samme prisklasse. Tips?

7bUybKl.jpg

 

Det er da * ' knappen, den er av en eller annen grunn plassert nedenfor der den skal være >,,>

Endret av Alekpowah
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det et lukket vannkjølingssystem du er ute etter? Bortsett fra vifta bak ser det ut til at du kun har 200mm vifter. Tror ikke det finnes noen lukkede systemer med 200mm vifter og radiator, så da må du i så fall ta f.eks. Corsair H60i og montere den bak på kabinettet.

 

Forslag til tastatur: http://www.komplett....aspx?sku=761233

 

Det er nettopp H60 jeg har sett på, og tenkte å kjøpe. Hvis den er god og passer, blir det den!

 

Skal legge opp et bilde av tastatur så dere ser hva jeg mener med problemknappen, på linken du gav ser jeg kun bilder av amerikansk tastatur.

Endret av Alekpowah
Lenke til kommentar

Det er nettopp H60 jeg har sett på, og tenkte å kjøpe. Hvis den er god og passer, blir det den!

 

Skal legge opp et bilde av tastatur så dere ser hva jeg mener med problemknappen, på linken du gav ser jeg kun bilder av amerikansk tastatur.

 

H60 funker fint, og den passer i kabinettet.

 

Det står nordic, så jeg er veldig sikker på at du får norsk tastatur ;) Bildet er mer amerikansk tastatur fordi komplett ikke har giddet å ta bilde selv.

Lenke til kommentar

Akkurat nå ligger den tett oppi 40 idle, men går saftig opp under load. Skal prøve meg litt fram nå, så skal jeg rapportere tilbake :)

 

Må nesten trekke det tilbake.. Den har stått i noen minutt nå med Prime95 og ligger rett over 70 grader celsius.. Må vel ha vært jeg som har køddet noe kolossalt med innstillingene når jeg prøvde å overklokke forrige gang..

 

I tillegg har jeg ikke skiftet kjølepasta siden jeg bygde PC'en.

Endret av Frekvens
Lenke til kommentar

Akkurat nå ligger den tett oppi 40 idle, men går saftig opp under load. Skal prøve meg litt fram nå, så skal jeg rapportere tilbake :)

 

Må nesten trekke det tilbake.. Den har stått i noen minutt nå med Prime95 og ligger rett over 70 grader celsius.. Må vel ha vært jeg som har køddet noe kolossalt med innstillingene når jeg prøvde å overklokke forrige gang..

 

I tillegg har jeg ikke skiftet kjølepasta siden jeg bygde PC'en.

 

Ja, min går ikke over 50-60 under load, Er det andre som kan pitche inn her? Har bygd en del PC'er, men aldri satt meg inn i klokking og vannkjøling ;)

Lenke til kommentar

http://www.anandtech.com/show/5054/corsair-hydro-series-h60-h80-and-h100-reviewed/5

 

Det er jo en grunn til at etter H60 , kom H70 , så kom H80 , og til siste H100/H110.

Mye av ulikhetene går på at hver sett har større radiator enn forrige i kombinasjon med pumpe ( og blokk).

Nå er f.eks luftkjøleren nh-d14 fra Noctua bedre å overklokke med en iallefall de to første corsair settene. Så det er ingenting ekstremt med h60 overhodet.

 

Men beskjedne mål som overklokke 2500k til 4ghz bør dere fint klare med H60 uten at det blir for varmt , dere ser resultatene fra anandtech med sin test med i7-2600k på 4.8ghz og h60.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

http://www.anandtech...h100-reviewed/5

 

Det er jo en grunn til at etter H60 , kom H70 , så kom H80 , og til siste H100/H110.

Mye av ulikhetene går på at hver sett har større radiator enn forrige i kombinasjon med pumpe ( og blokk).

Nå er f.eks luftkjøleren nh-d14 fra Noctua bedre å overklokke med en iallefall de to første corsair settene. Så det er ingenting ekstremt med h60 overhodet.

 

Men beskjedne mål som overklokke 2500k til 4ghz bør dere fint klare med H60 uten at det blir for varmt , dere ser resultatene fra anandtech med sin test med i7-2600k på 4.8ghz og h60.

 

Ja, tror det blir H60, da var det bare det j**** tastaturet ^^

Lenke til kommentar

Unnskyld jeg har ikke helt forstått det tastatur problemet.

Du bruker windows regner jeg med , med norsk lokale (keyboard).

Keymappingen på 102/105 tasters tastatur gjøres da av widows uansett merkingen på knappene.

 

Norsk bør se sånn ut

 

540px-KB_Norway.svg.png

 

Stemmer! det der er et riktig oppsett. Mitt, som du ser på bildet, har flyttet en knapp. * knappen som skal være til høyre for Æ er nede til høyre for -

Lenke til kommentar

Akkurat nå ligger den tett oppi 40 idle, men går saftig opp under load. Skal prøve meg litt fram nå, så skal jeg rapportere tilbake :)

 

Må nesten trekke det tilbake.. Den har stått i noen minutt nå med Prime95 og ligger rett over 70 grader celsius.. Må vel ha vært jeg som har køddet noe kolossalt med innstillingene når jeg prøvde å overklokke forrige gang..

 

I tillegg har jeg ikke skiftet kjølepasta siden jeg bygde PC'en.

Har en H70 montert på min i5 3570k og den var klokket til 4.2GHZ trur jeg den var på og den lå på 40c idle og 50-70 load mens jeg spilte bf3 og redigerte imellom rundene:P prøvde litt ekstra samma kveld og max-en var vel på 73c. Det burde vel ikke være så mye forskjell mellom h70 og h60?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...