Gå til innhold

Apple har vist frem sitt nye operativsystem


Anbefalte innlegg

Oh, fewOm jeg hadde vært Apple bruker hadde jeg bedt om at INGEN implementerte det :p (De er vel kanskje smarte nok til å gjøre det valgfritt, forhåpentligvis, sikkert noen pingle programmer det er greit i som kalkulator og notater :p )
What? Er jo genialt. Er jo en del programmer som ikke trenger å holde på når de er i bakgrunnen, som heller kan bli aktivert av push-notification eller når de kommer til forgrunnen igjen. Kalender, Instant messaging, nettleser, spill (setter seg på pause når de er i bakgrunnen) osv osv. Programmer som må holde på i bakgrunnen uansett som torrent og video-encoding kan enten ikke implementere, eller kjøre den tunge prosessen i en egen prosess og fryse resten.

 

Err, jeg er jo en PC bruker, men jeg kan jo virkelig ikke se for meg at jeg ønsker noen av mine programmer å ta en pause når jeg er vekke fra dem bortsett fra en mail og meldings programmer

Jeg vet bare jeg ville irritert meg grønn over programmer som kanskje holdt på med en liten loading akkurat i det jeg gikk vekk for å sjekke Skype (f.eks.), så blir jeg kanskje en stund på skype og når jeg kommer tilbake til programmet så er det ikke ferdig med den lille loadingen. Vil jo få følelsen av at programmene er fryktelig trege :p

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde ganske store forventninger, og jaggu overgikk de faktisk forventningene! Dette er vell noe av det sprekeste jeg har sett på flere år når det gjelder OS X!

 

Ja, OSX trengte noen oppdateringer, og det er kanskje det mest gledelige som er presentert, relativt solide funksjonelle oppdateringer.

 

AtW

Lenke til kommentar
På høy tid de kommer med et helt nytt operativsystem, og slutter med disse servicepackene sine som de tar betalt for.
Tullprat! Hva tror du er forskjellen på Windows 7 og Windows 7 Service Pack 1?Det er kun sikkerhetsoppdateringer!Tar du for eksempel Lion -> Mountain Lion er det ganske mange nye features.

 

Det er vel strengt tatt features som de skulle hatt i utgangspunktet. De bare dilter etter, egentlig ikke noe revolusjonerende. De bare tar noe andre implementerte for flere versjoner siden å pusser litt både, setter en "i" foran og åpner grinda for sauene.

 

For all del, hyggelig det, men ikke revolusjonerende, forsåvidt ingenting.

Lenke til kommentar

vil ikke funksjonen med at bare vinduet du ser på bruker prossessorkraft bli litt problematisk når f.eks. åpner ett par nettsider, og mens man venter på at de skal lastes ned går og sjekker mail ... ? høres jo litt ut som at vinduer i bakgrunn fryser til du igjen gir de fokus ... da er man jo på vei bort fra Multitasking mht å ha flere vinduer oppe osv.

eller er det noe jeg har totalt misforstått med artikkelen???

Lenke til kommentar

Err, jeg er jo en PC bruker, men jeg kan jo virkelig ikke se for meg at jeg ønsker noen av mine programmer å ta en pause når jeg er vekke fra dem bortsett fra en mail og meldings programmer

Jeg vet bare jeg ville irritert meg grønn over programmer som kanskje holdt på med en liten loading akkurat i det jeg gikk vekk for å sjekke Skype (f.eks.), så blir jeg kanskje en stund på skype og når jeg kommer tilbake til programmet så er det ikke ferdig med den lille loadingen. Vil jo få følelsen av at programmene er fryktelig trege :p

 

I det tilfellet trenger ikke appen å stoppe, det går imot sin hensikt. Husk at det er opp til utvikleren å bestemme når appen kan legges i dvale. Når apper kan hente seg inn like raskt som de mister fokus er det ingen grunn til at de fortsetter å kjøre når de er i bakgrunnen. Dette fungerer helt likt på Android, hvor applikasjoner får beskjed når appen deres legges i bakgrunnen slik at de kan inngå en slags dvale, og så hente seg inn igjen når de får fokus. Fungerer strålende på Android og iOS, kommer sikkert til å fungere suverent på Macbook også.

 

Hvor er toutch? Synd at de er milevis bak Windows 8 og Android 4.2 + på endel punkter.

 

Og Windows 8 og Android 4.2+ er milevis bak Mac OS X på endel punkter. Konkurranse er en fin ting, sammen med smak og behag.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hvor er toutch? Synd at de er milevis bak Windows 8 og Android 4.2 + på endel punkter.

Touch er i Moutain Lion, men enda ingen hardware som støtter den...

Lenke til kommentar
Søkefeltet er selvsagt tilpasset disse taggene, og du kan sette opp et eget kategoritre basert på taggene.Finder (utforskeren) har fått en skikkelig overhaling. Den har nå faner, slik du er vant med fra nettleseren din. Videre er det lagt stor vekt på tagging av filer, slik at du enkelt kan sortere dem på tvers av systemet – og enkelt finne de igjen.

Hm. Ingen flere som reagerte på dette avsnittet?

Vill tipping er at første setning egentlig skulle stå tilslutt – da gir den mer mening :)

Lenke til kommentar

Bra at de endelig også kommer med støtte for OpenGL 4! :)

Innen da vil OpenGL 4 "bare" være 3.5 år gammelt, snakk om å være cutting edge Apple!

 

Når de først tar steget fra SM4 til SM5 kunne de like gjerne lagt inn støtte for OpenGL 4.3, og fått Intel til å få ut fingeren i samme slengen.

 

Det er vel forøvrig nok en gang snakk om core-profil? Noe som er svært plagsomt ved porting av programvare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Innen da vil OpenGL 4 "bare" være 3.5 år gammelt, snakk om å være cutting edge Apple!

 

Når de først tar steget fra SM4 til SM5 kunne de like gjerne lagt inn støtte for OpenGL 4.3, og fått Intel til å få ut fingeren i samme slengen.

 

Det er vel forøvrig nok en gang snakk om core-profil? Noe som er svært plagsomt ved porting av programvare.

 

Står det noe sted hvilken versjon av OpenGL 4 som støttes?

Lenke til kommentar

OpenGL 4.1 Core ser det ut til. Drittselskap som ikke klarer å henge med, det skal ikke være vanskelig heller med tanke på at spesifikasjonen er klar i et halvt år før den blir publisert. Dvs. AMD, Nvidia, Intel, Apple og flere vet trolig allerede hva som kommer i neste OpenGL-versjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Ehh...

Strengt talt så er Både Windows 7 og 8 kun "puss av Vista"

 

Windows Vista = Windows 6.0

Windows 7 = Windows 6.1

Windows 8 = Windows 6.2

Fremdeles et versjonsnummer opp de siste 12 årene.

WinXP var NT5 og som rett du sier er Vista,Win7 og Win8 NT v.6.x og all hardwaren som kan kjøre Vista, kan også kjøre Win8. Apple sin måte å fjerne gammel hardware på er ikke etisk rett. selv om hardwaren er kraftig nok, så lar ikke Apple deg installere nyeste OS X om den er for gammel. Da må man bryte EULA'en for å få det til.

Lenke til kommentar

Apple sin måte å fjerne gammel hardware på er ikke etisk rett. selv om hardwaren er kraftig nok, så lar ikke Apple deg installere nyeste OS X om den er for gammel. Da må man bryte EULA'en for å få det til.

Spør du meg så er det en ting Microsoft burde bli flinkere til å kaste ut gammel hardware. At veldig gammel hardware støttes er sikkert fint for en mikroskopisk gruppe brukere, men det lager et helvete for selskap som skal skrive drivere og vedlikeholde drivere. Et eksmpel på dette er 32 vs. 64-bit.

Windows 8 for eksempel burde aldri ha kommet i 32-bit på x86.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Kvantespranget kommer sakte men sikkert og om kanskje ti år, så er der ikke noe mer 32 bit...

Men om MS skulle oppføre seg som Apple gjør, så blir det ramaskrik. Tenk om MS skulle lage et OS som bare var lovt til å kjøre på maskiner som MS solgte for dobbelt pris av sammenlignbare maskiner...

Lenke til kommentar

Tenk om MS skulle lage et OS som bare var lovt til å kjøre på maskiner som MS solgte for dobbelt pris av sammenlignbare maskiner...

To forskjellige foretningsmodeller.

Microsoft selger primært software. Apple selger hardware og software.

Dobbel pris er uansett en kraftig overdrivelse, men det er vel kanskje trolling som er målet ditt?

Lenke til kommentar

Spør du meg så er det en ting Microsoft burde bli flinkere til å kaste ut gammel hardware. At veldig gammel hardware støttes er sikkert fint for en mikroskopisk gruppe brukere, men det lager et helvete for selskap som skal skrive drivere og vedlikeholde drivere. Et eksmpel på dette er 32 vs. 64-bit.

Windows 8 for eksempel burde aldri ha kommet i 32-bit på x86.

Microsoft lager software som er anpasset kundegruppene og den hardwaren de bruker.

 

For å bytte ut veldig gammel hardware så er det jo ganske enkelt. Produsentene får slutte å støtte hardwaren med drivere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

To forskjellige foretningsmodeller.

Microsoft selger primært software. Apple selger hardware og software.

Dobbel pris er uansett en kraftig overdrivelse, men det er vel kanskje trolling som er målet ditt?

Det er faktisk mere. Prisen på OS x bærbar er over dobbelt så mye som tilsvarende bærbare til PC.

Du kan selvsagt begynne å knirke på utforming og kvaliteten i utformingen, men nå er det engang slik at det er innmaten man har bruk for...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...