Gå til innhold

Ny selvbygger-PC, 4770K og GTX 780.


Anbefalte innlegg

Hei godt folk.

 

Da ser det ut som jeg endelig skal bli kvitt en forhatt HP Envy bærbar og flytte over til stasjonær igjen. Jeg har vært litt på pinnen og ventet på Haswell og den nye serien til nVidea før jeg ville anskaffe meg ny.

 

Jeg har disket sammen en liste over komponenter som jeg tenkte å anskaffe, lurte på om dere kunne se om det dugger eller om noe annet kunne funket bedre.

 

Prossessor: Intel Core i7 4770K

 

Skjermkort: Gigabyte GeForce GTX 780 3GB (Er det noe stor variasjon mellom merkene her, eller er det bare klistermerker?)

 

Hovedkort: Gigabyte GA-Z87X-OC

 

RAM: Kingston HyperX 4x4GB 2400MHz CL11

 

SSD: Samsung SSD 840 Pro Series 128GB

 

Harddisk: Seagate Barracuda® 2TB

 

Kabinett: Fractal Design Define XL R2

 

Strømforsyning: Corsair AX 860W

 

Har ikke så stort behov for DVD tray, bruker for det meste Steam.

 

Når det gjelder kjøling tenkte jeg å skaffe meg en lukket vannkjøling, men vet ikke om de som er på markedet nå passer til den nye serien med hovedkort. Noen som vet noe om dette?

Endret av Bjorn Ole
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ah, så Corsair 860i er ikke noe å anbefale? Har vurdert den litt selv skjønner du.. :p

 

TS: Hvis du skal ha noe i toppsjiktet så er jo det bare gå for 2400 MHz, men forskjellen på 1600 til 2400 er svert liten med mindre du driver på med videoredigering f.eks. Hvordan er du til støy, noe kresen på det?

Lenke til kommentar

Ah, så Corsair 860i er ikke noe å anbefale? Har vurdert den litt selv skjønner du.. :p

 

TS: Hvis du skal ha noe i toppsjiktet så er jo det bare gå for 2400 MHz, men forskjellen på 1600 til 2400 er svert liten med mindre du driver på med videoredigering f.eks. Hvordan er du til støy, noe kresen på det?

Jeg har sluttet å anbefale Corsair, og begynt å anbefale Cooler Master V serien, og Seasonic X serien ;)
Lenke til kommentar

Det er ord jeg ikke vil høre fra deg, Marius. Du anbefaler uavhengig av merke, og ser på produkter individuelt sett. Jeg er også fristet til å si at jeg ikke anbefaler OCZ som merke for SSDer, men det endrer seg den datoen de lanserer ett enkelt produkt som drar opp standarden og er stabilt. :)

 

Corsair 860i er en forrykende god strømforsyning som holder mål i massevis. Dessverre er den overproporsjonert for dette bygget. GTX 780 har en TDP på 250W. Hvordan du kalkulerer at resten av bygget har en gjenværende TDP på 5-600W, er meg et mysterium. Velg etter behov. En strømforsyning skal ha stabile spenninger, helst være modulær og være relativt stillegående. Det finnes et drøss av produkter til 600-900 kroner som tilfredstiller dette her.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det er ord jeg ikke vil høre fra deg, Marius. Du anbefaler uavhengig av merke, og ser på produkter individuelt sett. Jeg er også fristet til å si at jeg ikke anbefaler OCZ som merke for SSDer, men det endrer seg den datoen de lanserer ett enkelt produkt som drar opp standarden og er stabilt. :)

 

Corsair 860i er en forrykende god strømforsyning som holder mål i massevis. Dessverre er den overproporsjonert for dette bygget. GTX 780 har en TDP på 250W. Hvordan du kalkulerer at resten av bygget har en gjenværende TDP på 5-600W, er meg et mysterium. Velg etter behov. En strømforsyning skal ha stabile spenninger, helst være modulær og være relativt stillegående. Det finnes et drøss av produkter til 600-900 kroner som tilfredstiller dette her.

Joda, jeg vil selvfølgelig anbefale Corsair igjen, den dagen de lanserer en PSU, som jeg kan anbefale! ;)
Lenke til kommentar

Hvis formålet er spilling, kan du like gjerne gå for 4670k som 4770k. Forskjellen mellom disse er neglisjerbar.

 

Og jeg tviler på at GA-Z87X-OC er nødvendig. Haswell blir varm, og overklokken din kommer til å være begrenset av enten kjøling eller chippen selv. Selv om hovedkortet er veldig snasent, kan du fint lure deg unna med enten et billigere hovedkort eller et med mer hverdags-nyttige funksjoner.

Endret av Carl Sagan
Lenke til kommentar

Spennende. Jeg har tenkt til å gjøre akkurat det samme som deg Bjorn Ole, men sitter også med noen spørsmål.

 

Foreløpig vil jeg vente noen dager til for å se hva slags HK som blir tilgjengelig, men jeg vet ikke helt hva slags RAM jeg skal velge til. Har også sett på de du har nevnt pga anbefaling på hw.no, men regner ikke med at den i7-4770K kjører med bus på 2400MHz? Vil gjerne legge til rette for overklokking, men ikke for enhver pris for det blir ikke aktuelt riktig enda.

 

Er derimot meget gira på at systemet skal være så stille som mulig når det er idle. En lavfrekvent viftedur kan jeg leve med, men må for enhver pris unngå støy.

 

Foreløpig handleliste:

Kabinett: Fractal Design Define XL R2

CPU: Intel® Core i7-4770K

HK: Foreløpig ikke bestemt

Minne: 16GB, men ikke bestemt hvilken type

Skjermkort: GeForce GTX 780, har tenkt MSI, men åpen for alternativer.

SSD: 2x Samsung SSD 840 PROSeries 256GB

 

Strømforsyning: Trenger hjelp til denne. Må kunne forsyne opp til 5 HDD i tillegg til 2 SSD og DVD. Vurderer også et GTX 780 nummer to for å kjøre i SLI, så kan være greit å ta høyde for det også.

 

Så har jeg en slik (tror jeg), fra før som jeg vel må kjøpe nye fester til? Står på en LGA775 nå.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=496004

 

 

Watt ju tink?

Lenke til kommentar

Spennende. Jeg har tenkt til å gjøre akkurat det samme som deg Bjorn Ole, men sitter også med noen spørsmål.

 

Foreløpig vil jeg vente noen dager til for å se hva slags HK som blir tilgjengelig, men jeg vet ikke helt hva slags RAM jeg skal velge til. Har også sett på de du har nevnt pga anbefaling på hw.no, men regner ikke med at den i7-4770K kjører med bus på 2400MHz? Vil gjerne legge til rette for overklokking, men ikke for enhver pris for det blir ikke aktuelt riktig enda.

 

Er derimot meget gira på at systemet skal være så stille som mulig når det er idle. En lavfrekvent viftedur kan jeg leve med, men må for enhver pris unngå støy.

 

Foreløpig handleliste:

Kabinett: Fractal Design Define XL R2

CPU: Intel® Core i7-4770K

HK: Foreløpig ikke bestemt

Minne: 16GB, men ikke bestemt hvilken type

Skjermkort: GeForce GTX 780, har tenkt MSI, men åpen for alternativer.

SSD: 2x Samsung SSD 840 PROSeries 256GB

 

Strømforsyning: Trenger hjelp til denne. Må kunne forsyne opp til 5 HDD i tillegg til 2 SSD og DVD. Vurderer også et GTX 780 nummer to for å kjøre i SLI, så kan være greit å ta høyde for det også.

 

Så har jeg en slik (tror jeg), fra før som jeg vel må kjøpe nye fester til? Står på en LGA775 nå.

http://www.komplett....aspx?sku=496004

 

 

Watt ju tink?

1: Cooler Master V1000

2: Nope, du trenger ikke nye fester ;)

Lenke til kommentar

Har sett på en Corsair H100i, kunne dette vært noe?

 

Jeg tror ikke jeg kommer til å velge relativt dyr vannkjøling. Radiatoren bråker mer enn det en av de gode kjølerene til Noctua og kjøler ikke noe bedre.

 

For meg er det uaktuelt med noe annet enn luftkjøling hvis man ikke har en komplett løsning som gjør at det blir både stillere og bedre over hele linja.

Lenke til kommentar

1. Hvor selge de den? Virker litt overkill med 1000, gjør det ikke?

2. Takker! ;) Håper bare jeg finner igjen den vanlige kjøleren til den gamle PCen.

CDon, nei det er nok ikke overkill, i alle fall ikke til prisen ;)

feilprosenten på AX1200/AX860 er veldig høy - believe me. Har ikke solgt AX760.

Tviler ikke :p
Lenke til kommentar

Trenger dere egentlig så stort kabinett? :p Hvis dere ikke har tenkt å sette opp custom vannkjøling eller noe, skulle noe á la Fractal Design R4 holde i massevis.

 

Har sett på en Corsair H100i, kunne dette vært noe?

Mange anbefaler den som lukket vannkjølingsystem, men den har fått en del pepper også. Har ingen personlig erfaring med den, så skal vel ikke si noe mer enn det. Er luftkjøling et alternativ, er Noctua DH-14 veldig anerkjent. Personlig har jeg tenkt å gå til anskaffelse av Cooler Master Hyper 212 Evo snart. Skal være ganske brukbar den også; et litt billigere og "dårligere" alternativ til DH-14.

Endret av wassup
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...