Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei dere. Har hatt mitt kjære Canon 40D siden høsten 2008, og har vært kjempefornøyd. I det siste har kamera nektet å ta bilder når det passer meg, men tar gjerne bilder når situasjonen er over. (Skal ta en runde med service, for å se om kamera kan leve en stund til enda).

 

Men må begynne å tenke på nytt kamera, og er ikke videre oppdatert ettersom jeg har vært så fornøyd med det jeg har.

 

Det jeg liker godt med 40D, er størrelsen. Det passer godt i hånden min, så jeg er ikke videre begeistret for de små kameraene til Canon. Fikk låne et 60D på ferie i fjor, og ble forsåvidt forelsket i det kamera. Kanskje bortsett fra fravær av autofokus under filming?

 

Hvilke kamera bør jeg begynne å se på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilke kamera bør jeg begynne å se på?

60D er en opplagt erstatning hvis du skal fortsette med Canon, 7D et hakk opp. 600D/650D/700D er et hakk ned mekanisk i forhold til 40D og 60D, men likevel aktuelle IMO siden det er nyere modeller enn 60D. Både 650D og 700D har i prinsippet samme autofokus som 60D og oppgradert sensor og elektronikk med balnt annet af mens du filmer (noe begrenset verdi).

 

Det ideelle hadde vært om du kunne få 40D til å fungere en stund til uten for høy kostnad da en erstatning for 60D er forventet i løpet av sommer/høst, men det er foreløpig bare ubekreftede rykter og det er heller ikke godt å vite prisnivå hvis det først skulle dukke opp.

 

Er du ikke bundet til Canon kan du se på f.eks Nikon D7100 og D5200 og Pentax K-5II hvis du vil fortsette med speilrefleks. Sony NEX-6/NEX7, Olympus E-M5 og Panasonic G6/GH3 hvis speilløst kamera er aktuelt.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Det er mulig du har rett, men jeg trodde 60D hadde bla en bedre følgefokus?

Fokussystemet fra 60D var en av nyhetene på 650D. Om de er helt eksakt like kan jeg ikke si, men sjekk testen til dpreview: "9 point AF system, all sensors cross type, central sensor F2.8 (from 60D)"

 

Edit: Når 650D også har nyere Digic-prosessor og nesten matcher på bilder per sekund er det ikke så mye på innsiden som taler for 60D. Men mulig søkeren er litt større og kanskje bufferet også. Grepet på 650D er heller ike så langt unna, men det mangler et kontrollhjul og noen andre forskjeller er det også.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Hva med brukt? 7D finnes rett som det er på brukmarkedet og jeg ville vurdert det fremfor f.eks et nytt 60D. 7D er vel fremdeles det beste cropkameraet i sin gruppe, så det spørs litt om hvilke behov du har. 70D (etterfølgeren til 60D) vil antagelig bli rimelig kostbar når den kommer - spørsmålet er og om den egentlig kan måle seg med 7D på viktige områder. Det er vanskelig å si noe om pr i dag.

7Dmk2 tipper jeg at kommer nok ikke før neste år eller slutten av dette året.

 

Tor

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal fortsatt holde meg til Canon ja. Har sendt forespørsel til fotovideo, så får vi se om de kan gjøre noe med kameraet. Brukt flittig i snart fem år, så litt service er vel på sin plass.

 

Usikker på hvor mye jeg skal legge i videofunksjonen, har i tillegg gopro og et HD-videokamera. Fikk ikke testet videofunksjonen skikkelig på 60D ifjor, dessverre.

Lenke til kommentar

Fokussystemet fra 60D var en av nyhetene på 650D. Om de er helt eksakt like kan jeg ikke si, men sjekk testen til dpreview: "9 point AF system, all sensors cross type, central sensor F2.8 (from 60D)"

Ok, men jeg har ikke tid til å lese meg opp der, dog sier sitatet du har lagt ikke noe om følgefokusevnene såvidt jeg tolker(?).

 

Men det er ikke sikkert følgefokusen er særlig viktig for trådstarter.

 

Tor

Lenke til kommentar

Hvis du ikke vil ned i fysisk størrelse fra 40D så er det vel bare 60D og 7D som burde være aktuelle.

 

Du har prøvd 60 D, men har du prøvd noen hus i xxxD-serien slik at du vet at de blir for små? Hvis ikke så vil jeg anbefale en tur i en fotobutikk for å prøve aktuelle kandidater i hånden. Det er greit å prøveholde slike hus både når det gjelder størrelse og plasseringer av knapper og hjul.

 

Du skriver ikke noe om budsjett, men hvis du kan ta deg råd til det så vil jeg absolutt anbefale 7D. Jeg gikk selv fra 350D via 30D og 50D til 7D (når det gjelder crop). 60D har jeg ikke prøvd, men steget fra 50D til 7D var mye større (bedre) enn jeg hadde forestilt meg.

Selv om jeg nå i hovedsak bruker FF-kamera, så forblir nok min 7D en følgesvenn i lang tid ennå.

Endret av polljen
Lenke til kommentar

60D er en opplagt erstatning hvis du skal fortsette med Canon, 7D et hakk opp.

(...)

 

Ville vel heller sagt at 7D er den opplagte erstatning. 60D blir for meg et hakk ned. 60D mangler flere av tingene som 40D har.

7D er mye mer likt 40D når det kommer til størrelse, ergonomi og betjening.

 

7D begynner å få en relativt hyggelig pris på bruktmarkedet, så oppfordrer trådstarter til å ta en titt der.

Endret av to88he
Lenke til kommentar

Ville vel heller sagt at 7D er den opplagte erstatning. 60D blir for meg et hakk ned. 60D mangler flere av tingene som 40D har.

7D er mye mer likt 40D når det kommer til størrelse, ergonomi og betjening.

 

Enig her! Har hatt 40D selv, og når jeg skulle oppgradere så jeg helt bort fra 60D og rettet blikket mot 7D. Men jeg trengte et kamera til actionfoto, så rask skuddtakt og kjapp autofokus var en av mine krav som 60D ikke helt kunne levere. Men det kan kanskje levere nok til at trådstarter syntes det er et godt valg uansett..

 

En sammenligning av 60D vs 7D:

http://snapsort.com/compare/Canon_EOS_60D-vs-Canon_EOS_7D

 

Man kan og sammenligne specs hos Canon.no:

http://www.canon.no/for_home/compare_products/index.aspx

Lenke til kommentar

Ser det ligger en del til rundt den prisen, og de har gjerne oppgitt antall bilder de har tatt. Hvor mange tusen kan en forvente at kamera tåler?

Det varierer litt med hvilket hus du har, fant en liste over diverse Canon-hus:

Canon EOS 1Dx - 400,000

Canon EOS 1D Mark III - 300,000

Canon EOS 1D Mark II N - 200,000

Canon EOS 1DS Mark III - 300,000

Canon EOS 1DS Mark II - 200,000

Canon EOS 5D Mark III - 150,000

Canon EOS 5D Mark II - 150,000

Canon EOS 5D - 100,000

Canon EOS 7D - 150,000

Canon EOS 60D - 100,000

Canon EOS 50D - 100,000

Canon EOS 40D - 100,000

Canon EOS 30D - 100,000

Canon EOS 20D - 50,000

Canon EOS Digital Rebel T3i / 600D - 100,000

Canon EOS Digital Rebel T2i / 550D - 100,000

Canon EOS Digital Rebel T1i / 500D - 100,000

Canon EOS Digital Rebel XSi / 450D - 100,000

Canon EOS Digital Rebel XS / 1000D - 100,000

Canon EOS Digital Rebel XTi / 400D - 50,000

Canon EOS Digital Rebel XT / 350D - 50,000

Lenke til kommentar

Går nok ikke lengre enn 7D uansett. Vil liksom ikke gå ned i kvalitet, så jeg kjenner det frister lite med 600/700D. 60D er fremdeles en god mulighet, om en ikke skal fleske til med 7D.

7D er vel ikke noe nytt kamera lengre akkurat.

 

7D er langt fra et nytt kamera lenger, men det er næggu ikke 60D heller.

 

Jeg har også hatt 40D i ca 3 år før jeg gikk over til 5D2 nå for en liten tid tilbake. Og for meg så var 60D ikke et alternativ. Jeg var ikke villig til å gå ned på byggekvalitet, og ville heller ikke oftre joysticken og topp LCD displayet som har 2 funksjoner per knapp. Valget mitt stod mellom 7D og 5D2. Valget falt på sistnevnte, men jeg kunne også likegodt endt opp med 7D.

 

5D mark 2 er relativt dønn likt ditt gamle 40D når det kommer til knapper, betjening og ergonomi. (du mister blitsen da)

Endret av to88he
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...