Gå til innhold

Multicom Kunshan P150S/P170S tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei forumbrukere! Det har skjedd en feil her i et svar, da det er misforstått hvilken modell som var "denne".

 

Multicom Arctic W740S har ikke IPS skjerm.

Mulighet for bestilling vil skje så snart vi har en mer bekreftet leveringstid, trolig iløpet av juli.

Prisen vil omtrent ligge som Multicom Xishan W650S (denne har forøvrig IPS skjerm).

 

Beklager feilinfo!

 

Hvorfor ikke IPS? Både Clevo W740SU og System76 GalagoPro som ser ganske så like ut ellers har IPS-skjerm. Nå ble jeg usikker på om jeg skal orke å vente på denne ... hmm

Lenke til kommentar

W650S

 

Det står "Lagerstatus: Må bestilles, antatt 29.06.2013". Så hvordan skal noen ha kunnet kjøpt eller testet den?

Jeg kan ikke finne noen tester av den på noen nettsider heller. Det er litt krøklete å lete etter sånt, i og med at ingen Clevo'er faktisk selges under Clevonavnet. Beste tips er å følge med hos Notebookcheck.net eller Anandtech.com, som pleier å teste nye Clevo'er ... under et eller annet alias. Eller i Clevoforumet hos Notebookreview.com.

Lenke til kommentar

Multicom Arctic W740S har ikke IPS skjerm. Beklager feilinfo!

 

Takk for at dere sa ifra om dette – viktig opplysning! IPS skjermen er/var hovedgrunnen til at jeg vurderte Artic W740S. Ser ut til at det blir en P150S på meg når den kommer på lager. Håper den spiller like godt på lag med linux som W740S gjør :)

Lenke til kommentar

Takk for at dere sa ifra om dette – viktig opplysning! IPS skjermen er/var hovedgrunnen til at jeg vurderte Artic W740S. Ser ut til at det blir en P150S på meg når den kommer på lager. Håper den spiller like godt på lag med linux som W740S gjør :)

 

Hva med W650S da?

Lenke til kommentar

Fikk mail fra Multicom i går:

 

Kjære kunde.

Sender deg litt informasjon angående ordren din.

Varen Multicom Kunshan P170S 17.3" Full-HD Matt Intel Core var ikke på lager da du la inn ordren din. Vi har fått en antatt leveringsdato 9/7 fra vår leverandør' date=' de kan dessverre ikke bekrefte denne datoen.

Ordren din vil bli sendt fra oss, så fort vi får varen inn på vårt lokale lager.

Vennligst gi oss beskjed, hvis du ønsker å gjøre noen endringer på ordren din.

Ha en fin dag.

Mvh Rakel

Multicom.no

[/quote']

 

Kjedelig å vente, men den som venter på noe godt...

Lenke til kommentar

Det frister å ha en kraftigere maskin med to plasser for mSATA og kraftig skjermkort :) Har en ekstern skjerm som jeg fargekalibrerer, så et IPS-panel er ikke et must, men allikevell en stor bonus hvis det følger med.

 

Javel. Jeg trodde det var tynn og lett med IPS som fristet deg mest jeg. Det pleier å være nettop "tynn" og "lett" og "liten" som er hovedgrunnen til at folk ønsker seg såkalte ultrabøker. Og i dette tilfellet, også IPS. Så derfor mente jeg at W650S ligger nærmere det jeg trodde du var ute etter.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Javel. Jeg trodde det var tynn og lett med IPS som fristet deg mest jeg. Det pleier å være nettop "tynn" og "lett" og "liten" som er hovedgrunnen til at folk ønsker seg såkalte ultrabøker. Og i dette tilfellet, også IPS. Så derfor mente jeg at W650S ligger nærmere det jeg trodde du var ute etter.

Ja, W650S har fristet fordi den er lettere og mindre, men samtidig er den mindre oppgraderbar en P150Sen. Jeg kommer til å bruke maskinen mest som "stasjonær", så da får ønsket om å ha en slank og lett maskin nedprioriteres til fordel for ytelsen :)

Lenke til kommentar

Vurdert å kjøpe --> http://www.multicom.no/Kunshan-P150E-15e6-Full-HD-NTSC-95-Matte-Intel-Core-i7-3630QMe-8GBe-240GB-SSDe-DVDRWe-GeForce-GTX-680Me-HDMIe-USB3e0e-Uten-operativsystem-Multicom/cat-p/c1000042/p10624465

 

Noen her som har prøvd den å anbefaler? den går egentlig over min prisklasse som er på 9500kr.

 

ellers hadde jeg tenkt på XishanW370S men hørte viften under tung bruk er "skummelt"? hadde foretrekkt å hade haswell..

Lenke til kommentar

Jeg leser mange steder at støy fra vifte er et problem uansett bruk ved Kunshan/Clevo? Ved tung bruk (spill og slikt) er den høylytt og ved lett bruk er den sporadisk og ujevn. Dette går igjen på forum og tester ser det ut til. Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

 

Hadde det ikke vært for støyproblemet hadde jeg nok valgt Kunshan, men jeg er for var på viftestøy til at den virker som et godt alternativ for meg. Da betaler jeg heller litt mer for å slippe å irritere meg over støy. Jeg var innom en Samsung Chronos 7 series, men skjermkortet ble for svakt på denne.

 

Nå venter jeg på Asus G750JX (eller JH). Evt om det er andre bærbare verdt å vurdere?

Lenke til kommentar

Jeg leser mange steder at støy fra vifte er et problem uansett bruk ved Kunshan/Clevo? Ved tung bruk (spill og slikt) er den høylytt og ved lett bruk er den sporadisk og ujevn. Dette går igjen på forum og tester ser det ut til. Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

 

Hadde det ikke vært for støyproblemet hadde jeg nok valgt Kunshan, men jeg er for var på viftestøy til at den virker som et godt alternativ for meg. Da betaler jeg heller litt mer for å slippe å irritere meg over støy. Jeg var innom en Samsung Chronos 7 series, men skjermkortet ble for svakt på denne.

 

Nå venter jeg på Asus G750JX (eller JH). Evt om det er andre bærbare verdt å vurdere?

Komplett har en G750JX inne :)

Lenke til kommentar

Jeg leser mange steder at støy fra vifte er et problem uansett bruk ved Kunshan/Clevo? Ved tung bruk (spill og slikt) er den høylytt og ved lett bruk er den sporadisk og ujevn. Dette går igjen på forum og tester ser det ut til. Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

 

Hadde det ikke vært for støyproblemet hadde jeg nok valgt Kunshan, men jeg er for var på viftestøy til at den virker som et godt alternativ for meg. Da betaler jeg heller litt mer for å slippe å irritere meg over støy. Jeg var innom en Samsung Chronos 7 series, men skjermkortet ble for svakt på denne.

 

Nå venter jeg på Asus G750JX (eller JH). Evt om det er andre bærbare verdt å vurdere?

 

Alle laptoper som har de kraftigste skjermkortene innabords vil nødvendigvis ha en del viftestøy. Jeg tror ikke Clevo'ene er noe særlig verre enn de fleste tilsvarende laptoper. Det som dessuten går igjen på disse testene som melder on høyt støynivå på Clevo'er, er at de støyer mest når de blir stresstestet; altså når man tvinger viftene til å gå på maks turtall, ved å bruke spesiell stresstest-software som fremprovoserer uvanlig høy varme i prosessor/skjermkort. Under mer "vanlig" høy belastning, som f.eks. spilling, er ikke støynivået unormalt høyt - til gaming laptop å være. Dette forteller meg først og fremst at Clevo muligens har et maks turtall på viftene sine som er høyere enn andres, og/eller vesentlig høyere enn normal gange - dette er i så fall faktisk en god ting. Det betyr at kjølekapasiteten har ekstra reserver å sette inn hvis det virkelig behøves, for å unngå nedsmelting av hardware.

 

Når det gjelder det andre du nevner, litt uregelmessig turtall på viftene under lav belastning, så er dette et problem jeg egentlig bare har sett på enkelte modeller innimellom - akkurat nå gjelder det visst W350S. Siste gang Clevo hadde et lignende "problem" på en av sine modeller, fikk man etterhvert tilgang til å laste ned en ny BIOS, som så vidt jeg skjønner utbedret problemet. Skal ikke se bort i fra at dette vil bli fikset denne gangen også, for de som synes denne vifteoppførslen er såpass plagsom at de ikke kan leve med det. (Det er i BIOS at innslagspunkter og thresholds i vifteautomatikken ligger). De som da kjøper denne modellen litt senere, vil jo da få denne nye BIOS'en som standard. Det var i hvert fall det som skjedde siste gang en Clevo-modell hadde dette problemet - jeg husker ikke i farten hvilken modell det var snakk om.

Dette problemet er heller ikke spesifikt for Clevo - man leser med jevne mellomrom tester av laptops fra forskjellig produsenter som har lignende oppførsel.

 

Jeg har selv en Multicom Kunshan, men det er en nå 4 år gammel modell. Under stresstesting med f.eks. FurMark eller OCCT, vil vifteturtallet bli svært høyt. Høyere enn jeg kunne ha levd med, dersom dette var "normal" fart. Men det er det ikke - under normal spilling, selv med noen av de spillene som stresser skjermkort og prosessor mest - så er lydnivået langt fra like høyt. Og er fint til å leve med, etter min mening. Så sørger da også det høye maks-vifteturtallet for at de temperaturene jeg ser under en slik stresstesting, er uvanlig lave. Min har heller ikke ujevn gange i viftene under lavere belastning, og har aldri hatt det. Min har 3 hoved-"gir" på vifteturtallet, kan det virke som - og så ett toppgir som jeg kun opplever under stresstesting.

 

Andre tilsvarende kraftige laptoper jeg har hatt anledning til å prøve, har ikke vært noe entydig bedre når det gjelder støy, etter min erfaring. En gang fikk jeg anledning til å spille litt Oblivion på en av Asus G-serie maskiner, og så fram til å få oppleve den stillheten som man har hørt så mye om angående disse maskinene - men faktum er at jeg kunne ikke skille den viftestøyen jeg opplevde fra Asus'en fra den støyen jeg husket fra min Clevo. Noen andre modeller jeg har prøvd har faktisk hatt en langt mer innpåsliten støy, dette er gjerne laptoper som ikke er spesiellt beregnet på spilling, og har svakere hardware. Årsaken til det er vel at når slike laptoper tvinges til å stresses med krevende spill, så vil viften(e) i dem kjøre så og si konstant på sitt maksimale turtall i et forsøk på å kvitte seg med varmen. Underdimensjonert kjøling bråker gjerne mer enn et overdimensjonert et, for å si det enkelt (og unøyaktig).

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Veldig fristet til å kjøpe denne Thor PCen fra CDON: http://cdon.no/elektronikk/17inch_thor_asator_intel_core_i7-4700mq_16gb_128gb_m4_ssd_%2b_750gb_17.3_fullhd_w8_geforce_gtx_780m-24070677

Er det noen dårlige sider med denne? Ønsker denne fordi jeg kan da ha CD rom pluss 2 HDDer :D

PS: ser også at den har svensk tastatur, men det er vel annen forskjell en hvordan ÆØÅ ser ut?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...