Gå til innhold

Multicom Kunshan P150S/P170S tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi har en 15 tommers MacBook Pro i huset, den har GT 650 skjermkort i, tror jeg. Ved spilling av f.eks Skyrim så er viftestøyen fra den adskillig mer merkbar og plagsom enn den er fra min Multicom Kunshan, etter min oppfatning. Det har jo også mye med støyens karakteristikk å gjøre, og ikke bare rene lydtrykk-målinger, som kan være svært misvisende. Jeg vil si at de gaming bærbare som jeg har hørt, på ingen måte har så plagsom støy som jeg har hørt fra en del andre laptoper som ikke er beregnet på spilling. Ja, som ikke en gang har spesiellt kraftig og varmeutviklende hardware. Etter min erfaring støyer det ofte mer fra relativt svakere laptoper, fordi viften(e) på dem oftere blir tvunget til å arbeide på maks kapasitet, mens kjøling og vifter i såkalte gaming-laptoper har reserver å ta av, og blir sjeldnere så høylytte som "mindre" laptoper. Når man tvinger gaming-laptopenes vifter til å arbeide på absolutt maks kapasitet, for eksempel ved stresstesting, da først blir de hva jeg vil kalle plagsomt bråkete. I hvertfall for noen; jeg blir sjelden plaget av støyen, jeg klarer fint å sjalte den ut fra bevisstheten når jeg spiller eller gjør noe annet på datamaskinen. Noen av oss har den evnen, andre klarer ikke det, og blir mer plaget av viftestøy. Men ved normalt høy belastning, som.f.eks ved spilling, så kommer ikke viftene opp i slike hastigheter som de blir under stresstesting. Ikke på min i hvert fall.

 

Jeg kan ved å trykke Fn + 1 på min, tvinge viftene (alle 3) til å arbeide på maks omdreininger. Da høres de ganske godt. Men jeg opplever aldri at de kommer opp i de hastighetene under normal spilling, eller noe annet jeg foretar meg på maskinen. Og selv på maks kapasitet er støyen mindre enn det jeg har hørt fra en del andre, mer normalt kraftige laptoper. Mulig at det kan måles en del decibel, det vet jeg ikke, men jeg synes egentlig den "støyen" jeg opplever under f.eks spilling, er ganske behagelig, faktisk. Kun en jevn, ganske lavfrekvent lyd av luft som flyttes - ikke noen hvining fra vifter som går på maks omdreininger eller noe sånt. Og i alle tilfeller blir viftesuset maskert av lyden fra høyttalerne når jeg spiller spill eller lytter på musikk etc., og det uten å ha lyden skrudd unormalt høyt.

 

Så det der med støy fra laptoper er temmelig individuellt., og lydstyrkemålinger forteller bare halvparten av sannheten. Den virkelige forskjellen får vi bare hvis vi stiller opp to bærbare vi vil sammenligne side ved side, og ber dem utføre nøyaktig samme arbeidsoppgave. Det trenger slettes ikke å være den laptopen som måler høyest, som oppleves høyest. Og selv da er det bare den enkelte lytter som kan avgjøre om støyen fra dem er plagsom eller ikke. Likeså kan det være stor forskjell på den støyen som oppleves av den som sitter foran laptopen og arbeider eller spiller, og den som oppleves av eventuelle andre som befinner seg i samme rom. Ved flytting av lyttepunktet kan støyen endre både karakteristikk og lydtrykk, til det negative eller det positive. Støyen kan f.eks. oppleves helt ok i normal arbeidsposisjon, men mer plagsom andre steder i rommet. Eller omvendt.

 

For å sette ting litt i perspektiv: 40 dB, det er ikke mye. Det er mindre "støy" enn hvisking på 1 meters avstand ... 60 db er som en lavmælt samtale.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Jeg har en multicom i skrivende stund(skriver på den og). Det er den desidert bBESTE jeg har hatt! Har hatt mye glede av den! Ingenting å si på den bortsett fra en ting, forholdsvis varm og høy lyd på viftene. Vet ikke om det er det samme på de nyere modellene(min er 1,5 år gammel), men det er egentlig ikke så farlig uansett.

 

For å motvirke varmen har jeg bare noe studd under pc en bak for at den skal få tilgang til mer luft. Når det kommer til lyd merker du ikke mye til viftelyden hvis du har et headsett på, men med høytalere må du kanskje skru opp lyden litt for å overdøve dem...

 

Men alt i alt er jeg kjempefornøy med det kraftbeistet av en maskin! Det er ikke rart at den blir varm med de kraftkomponentene min har da ;)

Endret av Thorodan
Lenke til kommentar

Når du sier at den blir varm, Thorodan - hva mener du egentlig da? Blir den varm noe sted på selve kabinettet, eller er det varm prosessor-eller grafikkort du mener?

 

Jeg har også et punkt på kabinettet som blir varmt på min, rett i underkant av skjermen, rett over der kjøleribben for grafikkortet sitter. Der er det så varmt at det ville være svært ubehagelig å ha fingre der over lengre tid. Men heldigvis har jeg aldri behov for å ha hånda der, så det er egentlig ikke et problem i det hele tatt. Har ingen problemer med varme der jeg hviler håndleddene når jeg bruker maskinen, eller i tastaturet. Og heller ikke på undersiden av kabinettet. Men jeg har en helt annen modell enn deg.

 

Det er et langt værre problem hvis kjølingen og viftene ikke er i stand til å kjøle ned prosessor eller grafikkort skikkelig - det er derfor jeg spør. Hvis du har målt svært varme temperaturer der, så kan det kanskje ha noe med at du har hatt maskinen i 1 og et halvt år. Har du noen gang renset maskinen for støv innvendig?

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Unnskyld, dette er kanskje ikke det rette stedet å spørre om dette, men det er tydeligvis her dere fortsatt er aktive. Jeg har tenkt til å kjøpe meg en Alienware gaming laptop, men etter å ha lest på dette og en annen tråd ser det ut som om noen snakker om en ny, kommende generasjon innenfor prosessorer. Det er da jeg er usikker på om jeg har missforstått helt, eller om det faktisk kommer en ny generasjon. Og om det gjør det, er det da verdt å vente til det kommer før jeg kjøper en Alienware laptop (om det kommer til Alienware), eller burde jeg kjøpe en nå mens de er på tilbud? Veldig usikker :S

Lenke til kommentar

Det er nok en grunn til at de er på tilbud ;) Dell selger nok unna gamle modeller for å komme med nye basert på den nye haswell prosessoren til intel som ble lansert 4. Juni.

 

Ytelsesmessig er det ikke store forskjeller, så ikke allverdens viktig for en gaming laptop, men regner med at Dell også oppdaterer alienware maskinene med nyere skjermkort når de oppdaterer dem, som nok vil gi en grei ytelsesøkning.

 

Lurt å vente spør du meg :)

 

PS, multicom maskinene gir MYE MER ytelse per krone enn alienware ;)

Lenke til kommentar

Du kan jo lese litt her:

 

http://forum.notebookreview.com/alienware/720272-2013-alienware-notebooks-revealed.html (diskusjon)

 

http://www.engadget.com/2013/06/11/dell-alienware-14-17-18-hands-on (bilder og info om spesifikasjoner for alle størrelsene).

 

Når de blir tilgjengelige for bestilling er jeg ikke sikker på, men juli/august kanskje? Det blir bare tipping, USA får de som regel tilgjengelige før oss her. Prisene blir nok i standard alienware stil, dvs den mest fornuftige konfigen med tanke på å unngå kompromisser vil nok være rundt 20 000 for en modell med GTX 780M.

Lenke til kommentar

Sitter enda (!) på gjerdet og vurderer alvorlig en gaming-laptop da jeg er lei av å dra med den stasjonære på "old-boys" lan som vi arrangerer ca 1 gang pr. mnd.

 

Jeg lurer på om multicom sine maskiner som er kommet med Haswell nå, er modellene som vil være aktuelle i lang tid framover? Jeg kunne tenkt meg med en 120Hz skjerm, da jeg synes flyten i spill på de jeg har prøvd på stasjonære til nå er nydelig, men kan ikke se at multicom (eller noen andre for den sak skyld) leverer laptoper med det.

 

Vil dette komme tror dere?

 

Takker på forhånd for svar :)

Endret av TXD1979
Lenke til kommentar

1: Den nye SLI clevo modellen heter P375SM/P370SM og er enda ikke tatt inn av multicom.

 

2: Den eneste haswell clevo modellen som støtter 120Hz skjerm er P375SM. Dette trolig fordi clevo vil benytte optimus (switching mellom intel og nvidia grafikk) for bedre batteritid på flest mulig modeller. 120Hz/3D skjermer fungerer ikke sammen med optimus og krever forskjeller i hardware design.

Lenke til kommentar

1: Den nye SLI clevo modellen heter P375SM/P370SM og er enda ikke tatt inn av multicom.

 

2: Den eneste haswell clevo modellen som støtter 120Hz skjerm er P375SM. Dette trolig fordi clevo vil benytte optimus (switching mellom intel og nvidia grafikk) for bedre batteritid på flest mulig modeller. 120Hz/3D skjermer fungerer ikke sammen med optimus og krever forskjeller i hardware design.

 

Oki, Takk for svar.. Veit du evt. når multicom får dem inn, og hva man kan regne med prisen blir?

Lenke til kommentar

Takk for svar :) Du som har litt oversikt OC-freak, vet du om andre produsenter som vil kunne levere dette? Har liksom sett for meg at jeg ender på Multicom- eller Asusmaskin, men vurderer glatt andre produsenter også hvis 120Hz er med i bildet. Hva ville du selv valgt forresten nå når Haswell er sluppet? Jeg tenker pris på rundt 15000,-

Lenke til kommentar

Folk har forskjellige preferanser, så hva jeg ville valgt er lite relevant. ;)

 

Når P375SM kommer må dere nesten spørre multicom om.

 

3D/120Hz er et såpass snevert marked at det er nok ikke mange produsenter som vil tilby det. Asus og alienware er de jeg kommer på i farten som pleier å tilby modeller med 120Hz/3D og trolig vil det komme etterhvert som flere varianter kommer på markedet.

 

Selv ville jeg hatt en maskin med:

*utsseendet til f.eks samsung chronos maskinene

*med soliditeten og kvaliteten til lenovo sine dyrere modeller

*det lave støynivået til asus sine gaming manskiner i G serien

*de gode høyttalerene til MSI sine gaming maskiner

*En god IPS skjerm som f.eks Acer har brukt i flere av sine 15" modeller med FullHD skjerm.

*utvidelsemulighetene(2 x HDD/ 2 x mSATA/ODD) og fleksibiliteten gigabyte har på sine modeller.

*Den (erfaringsmessige) gode supporten til Dell eller Toshiba.

*Den attraktive prisen og konfigureringsmulighetene til clevo.

 

Da tror jeg at jeg har hentet det beste fra en god del produsenter, tilby alt dette i en maskin og jeg skal kunne anbefale den uten problemer! ;)

Lenke til kommentar

Du kan jo lese litt her:

 

http://forum.noteboo...s-revealed.html (diskusjon)

 

http://www.engadget....-17-18-hands-on (bilder og info om spesifikasjoner for alle størrelsene).

 

Når de blir tilgjengelige for bestilling er jeg ikke sikker på, men juli/august kanskje? Det blir bare tipping, USA får de som regel tilgjengelige før oss her. Prisene blir nok i standard alienware stil, dvs den mest fornuftige konfigen med tanke på å unngå kompromisser vil nok være rundt 20 000 for en modell med GTX 780M.

 

Hej

 

Jeg vil blot informere om, at den nye Alienware serie vil være tilgængelig i Norden, fra imorgen af. Priserne vil være som følgende:

 

Alienware 14 - fra 10.990 NOK

Alienware 17 - fra 12.990 NOK

Alienware 18 - fra 17.990 NOK

 

Med venlig hilsen

 

Karina Hansen

Dell | Social Media & Communities Professional

Følg os på Twitter: @DellLytter

Lenke til kommentar

Hej

 

Jeg vil blot informere om, at den nye Alienware serie vil være tilgængelig i Norden, fra imorgen af. Priserne vil være som følgende:

 

Alienware 14 - fra 10.990 NOK

Alienware 17 - fra 12.990 NOK

Alienware 18 - fra 17.990 NOK

 

Med venlig hilsen

 

Karina Hansen

Dell | Social Media & Communities Professional

Følg os på Twitter: @DellLytter

 

Hvor mye for en alienware med 780msli?

Lenke til kommentar

Hvor mye for en alienware med 780msli?

 

Hej Solid2

 

Jeg kan beklageligvis ikke oplyse priser for specifikke konfigurationer, før imorgen. Du hører derfor nærmere fra mig snarest muligt.

 

Med venlig hilsen

 

Karina Hansen

Dell | Social Media & Communities Professional

Følg os på Twitter: @DellLytter

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...