Gå til innhold

Finnes dette MMO-spillet? (Project entropia)


Anbefalte innlegg

Jeg vil her prøve å beskrive mitt ideelle MMO. Ønsker gjerne deres tanker om et slikt konsept, og om det eventuelt finnes et spill der ute som dekker behovet. Kommer til å snakke mye om Project entropia, og hører gjerne deres tanker om det også, om dere har prøvd det(gjerne da i dets storhets tid i midten av 2000tallet).

 

Jeg har spillt en del forskjellige RPG's, både MMO's og single player.

Det MMO'et jeg husker best, er Project Entropia.

Nå heter det Entropia Universe, og har blitt så forandret at det ikke er til å kjenne igjen fra gamle 2005-2009 da jeg spillte det. Det har likevell et par ting jeg liker fortsatt.

 

Du spiller en kolonist på en ny planet - Kalypso, og kan velge professions(mining,trading,hunting), og spillet har en stort sett player-driven økonomi. Spillet er "free"-to play, men drevet av mikrotransaksjoner.

Noe annet spesiellt, er at du kan faktisk ta ut penger du har "tjent" i spillet, og gjøre det om til real-world cash igjen.

 

Dog, det er nesten umulig å gjøre noe uten å betale, og man vil nesten alltid tape in the long run. Dette penge-jaget, og følelsen av å bli utnyttet av et system, synes jeg ødela mye av hvordan spillet kunne fungert.

 

Mitt ideelle spill likner på Project Entropia, men jeg vil liste opp det jeg synes gjorde spillet bra, og noen egne ideer.

 

 

Spillet hadde en fantastisk "vibe" og immersion når det gjelder den grafiske stilen, gameplay og ikke minst musikken. Screenshot fra ødemarka:

entropia.jpg

 

I tillegg var det et par store byer med mange spillere, og flere unike små outposts rundt omkring i det enorme landskapet.

 

Spillet hadde fantastiske soundtracks, med chillout, og spillet hadde potensiale for å være en utrolig avslappende og behagelig opplevelse, der du løp rundt i det enorme vakre landskapet og jaktet på mystiske dyr, eller du stod i byen med hundrevis av folk som chattet sammen.

http://www.youtube.com/watch?v=s0wYdmWm3O0

 

Dessverre føler jeg spillet kom til kort, mye på grunn av betalings og "kasino-modellen" sin, samt at en del av oppdateringene i grafikk i nyere tid faktisk gjorde ting mindre immersive. Antall spillere har stupt, og det tror jeg skyldes i stor grad disse tingene..samt at spillet selvfølgelig blir eldre.

Og spillet har bare gått mer og mer over mot en "sandbox" og "kasino-style" spill som fokuserer på å suge cash ut av sine "big-spenders".

 

Jeg skulle ønske Project Entropia/ Entriopia Universe ville tatt motsatt vei.

- Satsing på immersion, chillout atmosfæren, og det sosiale aspektet ved spillet.

- Spesielle events

- Gjort mer ut av guilds, societies og factions

- Fjernet muligheten til å "cashe ut" virtual money, for å fjerne pengejag, og istedet hatt en betalingsmodell hvor det er "free to play", men hvor du må betale en viss sum(et par hundrelapper) for å komme til et nivå hvor du går omtrentlig i null, gjerne litt i pluss. Og da heller ta ytterligere betalt i realworld cash for ting som gjør at du raskere får tilgang til virituelle objekter,skills etc, samt spesielle ting som å opprette en egen faction.

Endret av Drogin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 5 måneder senere...

Hei, har spilt Entropia i 6 år nå, og var raskt innom det forste året (2002), så jeg har fått med meg store forandringer.

Jeg er enig i at grafikk-oppgraderingene, flotte som de er, ikke har bidratt til spillets steming. Entropia var et av de spillene som var så bra at topp grafikk ikke trengtes som emballasje. Personlig hadde jeg heller sett at resurser hadde vært brukt på å utvikle selve spillet.

Når det er sagt, så er det dog blitt vakkert. Skyskrapere, ørkenlandskap, sumper, høye fjell, skyer, tåke og så videre.

Du starter som en ny kolonist, men kan nå velge mellom flere planeter å starte på. Den originale, Calypso, er fortsatt størst i antall spillere. Nummer to er Arkadia, som stadig vokser. Utover disse er det Rocktropia, som har stagnert og har endel bugs å slite med, Next Island som ligger nærmest død, og Cyrene - ny, har potensiale, men ikke mange besøkende ennå.

I Entropia Unverset kan du bevege deg mellom planetene (og diverse romstasjoner), du er ikke bundet til ett sted.

Om du skal prøve Entropia for første gang, foreslår jeg å starte på Arkadia (via planetarkadia.com). Det er flere grunner til at jeg foreslår det, viktigst kanskje at Arkadia har rekrutert endel spillere som bruker tid som guider for nye kolonister, og det er færre spillere som er ute etter å utnytte uerfarne nykommere. Uansett hva du velger, ikke start andre steder enn Arkadia eller Calypso - andre steder kan det være få eller ingen andre spillere, kjedelig.

Entropia Universe er gratis å spille, men om du vil ta snarveier i forhold til skills og utstyr kan du deponere penger. Ingame valutaen er PED (Project Entropia Dollar), 1 USD tilsvarer 10 PED, fast rate. Jeg vil anbefale å ta det rolig i starten, det finnes måter å tjene litt PED på ingame for nye spillere, og det er Missions der du kan teste hunting, mining og crafting uten at det koster noe (men du blir gitt ekte PED value utstyr).

Jeg skal skrive litt om "kasino-modellen" som den blir kalt, men først noen ord om å tjene penger.

Jeg kjenner spillere som aldri har deponert et øre, og som over tid har bygget seg opp betydelige verdier. En måte å gjøre dette på er å trade med andre, kjøp billig og selg med profitt. Det vil ta tid å bygge seg opp til å handle i volum som gir betydelig avkastning, men dette er en klar mulighet. Du kan kjøpe butikklokaler ingame, som du fyller opp med hva du har, og det er en ingame auksjon der du når store antall medspillere. Videre kan du annonsere gratis på diverse forum, det er et forum for hver planet pluss diverse andre som er relatert til Entropia. Du kan også annonsere på en av de flere radiostasjonene som sender via internett, som Radio Arkadia, Atlas Haven Radio, Normandie Radio etc.

Du kan kjøpe og selge skills, noen spillere har funnet nivåer de er fornøyd med, og selger skills som topper over det de trenger. Det er ikke noen maks nivå for skills i Entropia.

Med diverse utstyr kan du selge tjenester til medspillere. Dette kan være "hårklipp", endre avatarers kropp og annsikt, eller transport mellom planeter. Om du har en god FAP (førstehjelpsdings) kan du gjøre en slant på å heale andre spillere som jakter.

Eier du et område, en virtuell tomt (eller asteroide etc) kan du sette en avgift i prosent på det andre spillere finner av resurser der.

Så hvor blir dine penger borte, om du deponerer? Du kan kjøpe virtuelle klær - som klart ikke gjør noe for inntjeningen (dog kan disse selges videre til andre). Mange blir fristet til å bruke utstyr som ikke står i forhold til skills, det kan bli dyrt. Videre er det viktig å bruke rett verktøy til rett jobb, som for eksempel ikke for stort våpen eller for kraftig beskyttelse - alt utstyr slites og må repareres, en utgift.

Det meste av resurser har to verdier. Såkalt TT, "Trade terminal" verdi, og MU - MarkUp. MU indikerer hva andre spillere er villige til å betale, TT er det du får om du dumper saker og ting tilbake til spillets Trade Terminals. Mange spillere har liten tålmodighet, eller ikke økonomi, til å spare opp resurser for videresalg, og mister defor potensiell merverdi.

Uten at jeg er helt sikker, har jeg hørt at en kan, over tid, forvente å få tilbake ca. 90% av pengene en bruker - på hunting eller mining - i TT verdi. Dette stemmer med mine egne erfaringer. Om en spiller konsekvent dumper resurser med ganske lav MU, si 101% - 130% verdi i videresalg, blir dette penger over tid. Særlig de som ikke kan spare opp mengder har ett problem. Du kan ha en dingsboms som har 200% MU, men om TT verdien er 0.02 PED blir det et pes å finne en kjøper for liten fortjeneste. Har du råd til å spare opp "bits and pieces" til det er lettere å selge.

Jeg kjenner også mange spillere som rett og slett ikke gidder å bry seg med videresalg av annet enn mere verdifulle saker da de tydeligvis har greit med penger.

Poenget er at om du er smart, bruker riktig utstyr, og klarer å videreselge med MU, kan du gjøre opp for de 10% eller så du mister. Og du sitter igjen med skills, som har verdi.

Så hvor forsvinner dine 10%? Tidligere i år jaktet en kar fra Bergen (om jeg ikke tar feil) og fant resurser verd ca. 33.000 USD i et byttedyr. Tipper han var fornøyd! Dette er uvanlig høyt, men daglig finner mange spillere resurser med TT verdi i området 100 - 500 USD, og helt vanlig er å finne gjenstander eller resurser med TT verdi rundt 5 - 50 USD i løpet av for eksempel en jakt.

Så der går dine tap, og du kan være heldig og tappe inn i denne potten.

Det arrangeres et mangfold av events, med tildels store premier. Mange som lager events gjør dette for å markedsføre virtuelle områder de eier, for å trekke spillere inn. Det finnes "ingame" funksjoner for å lage events, samt et program (Entropia Tracker, godkjent av Entropia) som gir andre event muligheter. Det arrangerer også events fra Entropia, for eksempel "Merry Mayhem" hvert år, som i en periode midtvinters avholdes med nivåer for forskjellige spillere, slik at både nye og gamle gis sjanser til premier.

Entropia Universe er sosialt. Spillere skal være myndige, heter det, men jeg kjenner spillere fra 14 til 72 år. Det er nok en snitt i alder i området 25 - 45, sånn omtrent, men ikke la det stoppe deg om du er eldre eller yngre - i Entropia har jeg aldri opplevd at alder har gjort at spillere skiller seg ut i forskjellige grupper. Noen "societies" baserer seg på språkgrupper, men uten å isolere seg fra felleskapet.

Det arrangerers fra tid til annen "real-world-meets" der spillere reiser fra nær og fjern for å møtes, og mange spillere reiser uavhengig for å møte virtuelle venner. Ekteskap har blitt resultat mere enn en gang!

Jeg har vært innom flere virtuelle, fra tilbake til midten av 90-tallet. Er innom 2Life nå og da, men Entropia "fanger", vannskelig å sette ord på. Jeg har noe forbruk i penger, men regner det slik for min egen del: En lørdag på byen koster meg mye mye mer enn noen PED i Entropia, jeg er drittlei utesteder (har i livet brukt en formue på byen), tar heller en klunk, ringer Peppes og sitter i det lune hjem. Det hjelper at kona ikke klager over at jeg bruker noen timer på pc, og så slipper vi å krangle om hva som skal sees på tv :-)

Har inntrykk av at de fleste enten smaker på EU for en uke eller tre og blir borte, eller blir over lang tid. Litt enten/eller. Noen slutter fordi de har brukt mange penger og sitter igjen uten mye av verdi - litt hardt sagt selvforskylt mener jeg. Som i real-life bør man tenke seg om før man handler inn og brenner de hardtjente. Nå har jeg nettopp vært "mentor" (ingame system) for en ny spiller, som etter 8 uker ikke har deponert, men som er i gang som Trader og Miner, med jevnt økende overskudd, gutten har tålmodighet og bondevett, gjør det virkelig bra. Andre jeg kjenner som har spilt i åresvis klager nå og da over at de mister PED - men endrer ikke spillestil, så da så.

Det er mange fristelser, du kan kjøpe våpen og annet som koster 10-20-30.000 USD! Samtidig er EU litt som golf - med handicap - det er noe å gjøre for alle, alle nivåer, uansett skills og lommebok. Det er Missions, events, hunting, mining, crafting for alle nivåer. Noen "societies" er mest for nye, noen bare for superskills, mange blander alle nivåer.

Om du nå skulle finne på å hoppe innom, anbefaler jeg som nevt å starte med planetarkadia.com - det er slik lagt opp at om du laster ned derfra, starter du på Arkadia. Når du er ingame og har funnet litt ut av saker og ting kan du altids reise rundt til andre planeter, måner og asterioder etterhvert. I EU er det flere partnere, Calypso tilhører MindArk som har laget EU. De andre planetene er utviklet av foretak som har kjøpt seg inn, litt det samme som å kjøpe virtuelt land ingame, bare i større målestokk. For ordens skyld, jeg er ikke innvolvert i Arkadia eller andre planeter på eiersiden, så at jeg anbefaler Arkadia som et startpungt er ikke pengemessig motivert, så det er klart.

Drogin skriver at antallet spillere in EU har stupt. Ikke som jeg har merket, men jeg har ingen tillgang til tall fra MindArk, så jeg kan ta feil. Det er uansett mengder med spillere fra stort sett hele verden - og alle samfunnslag. Den totale variasjonen av mennesker gjør Entropia spennende sosialt, og vi bruker det meste av muligheter for å chatte, ingame, Skype, Mumble, Ventrillo, TeamSpeak, you name it.

Det skinner vel såvidt igjennom at jeg er entusiastisk :-) Så, nåvel, ingenting er perfekt, men feil, synspungter og mangler diskuteres ad naseum på våre forum, og utviklerne leser. Noen ganger får vi det til og med som vi vil! Om alle klager og ønsker kan du lese om på forumene.

Jeg kunne skrive en uke om detaljer, men la meg avslutte med noen anbefalinger. Først, det er gratis og uforpliktende å prøve, ingen reg av kredittkort eller noe, så sett av en time eller tre og kom på besøk! Nr. 2: Mengeder av god info, de to viktigste forumene er arkadiaforum.com og planetcalypsoforum.com . Så finnes det en wiki som er nytting, entropedia.info . Og sjekk entropialife.com - denne for events organisert utenom ingame systemet, pluss EntropiaTracker, nyttig verktøy (gratis).

May Lootious see you!

(Lootious - ingame God of Loot)

Endret av Virtualistic
Lenke til kommentar

Spilte med en kar i TSW som dro inn over 200k SEK på det spillet (Entropia) i profitt. Skal sies at han hadde lagt veldig mange timer i det på fritiden, så timelønna over de årene han spilte var ikke høy

 

Grunnen til at han slutta var at han følte spillet var rigga- dvs noen spillere hadde uvanlig mye "flaks" i forhold til visse typer item drops

Endret av LordjOX
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...