Gå til innhold

[Løst] Macro til D7100


Anbefalte innlegg

Kjøpte D7100 med kitlinsa 18-105 for ca en mnd siden. Her om dagen skulle jeg ta et bilde av en liten sort øgly snegle. Jeg gikk rimelig nærme for å få et bra bilde. Trykket på knappen men ingenting skjedde. Gikk da litt lenger tilbake og da fikk jeg knipset.

Har sett spesifikasjonene for denne linsa og nær-grensa er 45 cm.

 

Sånn jeg forstår det så skal man ta bilde nærmere enn 45 cm så må jeg ha en annen linse, kanskje makrolinse..?

 

Har dere noen forslag til en sånn linse? Det må bli på et lavbudsjett.

Skal sies at det er mitt første speilrefleks kamera.

 

Jeg handler kun i butikken til Japan foto, ikke på nett.

 

Flott om noen har tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et makroobjektiv er ikke noe man bruker håndholdt, man må nesten bruke stativ i alle sammenhenger.

 

Det bilde du skulle ta hvilken brennvidde brukte ?, hvis du setter objektivet på 105 mm kan det hende at motivet blir større samtidig som du ikke behøver og flytte deg så mye bakover.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Et makroobjektiv er ikke noe man bruker håndholdt, man må nesten bruke stativ i alle sammenhenger.

 

Det bilde du skulle ta hvilken brennvidde brukte ?, hvis du setter objektivet på 105 mm kan det hende at motivet blir større samtidig som du ikke behøver og flytte deg så mye bakover.

 

Hadde disse data på bildet jeg refererte til.

 

 

Bildet ble tatt på kvelden og rimelig overskyet.

Lenke til kommentar

Kjøpte D7100 med kitlinsa 18-105 for ca en mnd siden. Sånn jeg forstår det så skal man ta bilde nærmere enn 45 cm så må jeg ha en annen linse, kanskje makrolinse..?

Har dere noen forslag til en sånn linse?

 

Hva med å benytte "angrefristen" og bytte inn 18-105mm til 17-70mm?

http://fotovideo.no/Produkter/Objektiver/Sigma/Standardzoom/Sigma-17-70mm-F28-4-C-DC-Macro-OS-HSM-Lyssterk-zoom-med-bildestabilisator-132040-p0000161641.aspx

Lenke til kommentar

10 cm høres bra ut, men fra hva til hva?

10 cm er brennvidden når objektivet er stilt på uendelig. Brennvidden alene sier ingenting om forstørrelsen, brennvidden er avstanden fra midten av en linse til brennpunktet. Forstørrelsen leser du i spesifikasjonene fra produsenten, for de fleste makroobjektiver så kan du gå ut I fra at den er 1x på nærgrensen. Det vil si at en snegle på 24 mm vil fylle hele bildet siden sensoren er 24 mm bred og forstørrelsen til objektivet er 1x.

 

 

Hva med å benytte "angrefristen" og bytte inn 18-105mm til 17-70mm?

http://fotovideo.no/...0000161641.aspx

Forstørrelsen til sigmaobjektivet er 0,44x mens på nikonobjektivet så er den 0,2x så man vil komme ca dobbelt så nært med sigmaobjektivet. Et ekte makroobjektiv har vanligvis en forstørrelse på 1x, da vil komme ca dobbelt så nært som sigmaobjektivet og 5 ganger så nært som med nikonobjektivet, men kvaliteten vil bli bedre enn begge siden det er laget spesielt for formålet. Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Nautica skriver at makro ikke brukes håndholdt, og er stort sett enig. Jeg har et par makro-objektiver hhv 105mm og 200mm fra Nikkor/Nikon. 105'en plukket jeg opp på bruktmarkedet for en grei pris og har sammelignet den med 200. 200'en vinner men er totalt avhengig av solid (!) stativ og gjerne blitz i tillegg. 105 med VR har jeg brukt håndholdt* sammen med blitz (m/diffusor) og fått greie bilder. Men en må knipse endel mer bilder enn med 200'en for å sikre at det er noen skudd som sitter.

 

* med god håndleddstøtte.

 

Alternativ til dyre dedikerte linser er mellomringer eller ringer som snur objektivet bak frem. Veldig kost-rimelige løsninger som igjen krever mer av den som står bak kameraet ettersom allt må stilles inn manuelt.

 

Litt inspirasjon her: http://photo.tutsplu...ro-photography/

 

Når jeg ser på bildet ditt av sneglen slår det meg at du har vært ute og fotografert når det er særs lite lys. Stativ er da essensiselt. Blitz vil også hjelpe men kan gi uønsket lyssetting (skygger, glans mm).

 

Et annet 'problem' med makro er dybdeskarpheten. Den er ofte særs smal og kun et snevert område er skarpt. Skal en ha mer dybdeskaphet, må en justere blenderen til gjerne F22 eller mer og da er det desto mindre lys som er tilgjengelig. Blitz igjen.

 

Legger ved et bilde av et oppsett jeg gjorde forrige helg, selv i knall vårsol bruker jeg blitz med diffusor, solid stativ, fjernbetjening og mirror up-funskjon for å redusere vibrasjoner fra kamera.

post-5746-0-15519900-1369420321_thumb.jpg

Et resultat her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Et makroobjektiv er ikke noe man bruker håndholdt, man må nesten bruke stativ i alle sammenhenger.

 

Dette er vel strengt tatt et stykke fra sannheten.. 98-99% av mine macrobilder tar jeg uten stativ, både med og uten blits. Tillater meg å legge ved noen eksempler av bilder tatt uten stativ, med og uiten blits

 

 

8749572117_d48fe9bb62_b.jpg

Hierophis gemonensis by Thor Hakonsen, on Flickr

Håndholdt, uten blits - 200mm. Nesten 1:1

 

 

8668048615_582aeabbc1_b.jpg

Bothriechis schlegelii by Thor Hakonsen, on Flickr

Håndholdt, med blits - 150mm + mellomringer, ca 1,5:1

 

 

 

7964442684_bb8447446c_b.jpg

Trypocopris vernalis by Thor Hakonsen, on Flickr

Håndholdt, uten blits - 150mm. Ca 1:1

 

Så det med god teknikk, er det ingen problem å ta ok macrobilder uten stativ (både med og uten blits)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er vel strengt tatt et stykke fra sannheten.. 98-99% av mine macrobilder tar jeg uten stativ, både med og uten blits. Tillater meg å legge ved noen eksempler av bilder tatt uten stativ, med og uiten blits

 

 

8749572117_d48fe9bb62_b.jpg

Hierophis gemonensis by Thor Hakonsen, on Flickr

Håndholdt, uten blits - 200mm. Nesten 1:1

 

 

8668048615_582aeabbc1_b.jpg

Bothriechis schlegelii by Thor Hakonsen, on Flickr

Håndholdt, med blits - 150mm + mellomringer, ca 1,5:1

 

 

 

7964442684_bb8447446c_b.jpg

Trypocopris vernalis by Thor Hakonsen, on Flickr

Håndholdt, uten blits - 150mm. Ca 1:1

 

Så det med god teknikk, er det ingen problem å ta ok macrobilder uten stativ (både med og uten blits)

 

For noen flotte bilder. Kan du fortelle meg hva slags linse du brukte(150 mm), eller hva du anbefaler?

Endret av larsen_1
Lenke til kommentar

Her har jeg brukt Nikon 200mm f/4 Micro og Sigma 150mm f/2.8 Macro - sistnevnte er den gamle varianten uten IS, denne bør man kunne finne brukt for en forholdsvis lite penger om dagen. Når det er sagt, så har jeg brukt disse 2 objektivene på et fullformatskamera, så for å få tilsvarende utsnitt så vil noe rundt 100mm passe fint på din D7100, som f,eks Tamron SP 90mm f/2.8 VC Macro og Sigma 105mm f/2.8 OS Macro - begge disse har bildestabilisator, som vil være en fordel med håpndholdt fotografering - samtidig så er de av de rimeligere macroobjektivene om dagen

Lenke til kommentar

Så det med god teknikk, er det ingen problem å ta ok macrobilder uten stativ (både med og uten blits)

 

Heldige ungdommen som er så stødig på hånden :hm:. Med slitne hender som kryper mot et halvt århundre så kjenner jeg min begrensning :green:

 

Skal til å eksprimentere med fokus-stacking, og da er vel håndholdt noget utfordrende.

Lenke til kommentar

Her har jeg brukt Nikon 200mm f/4 Micro og Sigma 150mm f/2.8 Macro - sistnevnte er den gamle varianten uten IS, denne bør man kunne finne brukt for en forholdsvis lite penger om dagen. Når det er sagt, så har jeg brukt disse 2 objektivene på et fullformatskamera, så for å få tilsvarende utsnitt så vil noe rundt 100mm passe fint på din D7100, som f,eks Tamron SP 90mm f/2.8 VC Macro og Sigma 105mm f/2.8 OS Macro - begge disse har bildestabilisator, som vil være en fordel med håpndholdt fotografering - samtidig så er de av de rimeligere macroobjektivene om dagen

 

Ok, sett litt på foto.no men skal jeg lete etter autofokus eller manuell fokus?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...