Gå til innhold

Sukkerfrie drikker


Anbefalte innlegg

Hei, folkens! Jeg har ett spørsmål angående forskjellige type drikker eller hva jeg skal kalle det som er uten tilsatt sukker.

 

Jeg snakker om for eksempel Pepsi Max, Sort Te med smak av fersken, den nye Burn'en som er uten tilsatt sukker og så videre.

 

Bak på desse flaskene så står det at de inneholder 1 kalori per 100g, med andre ord, INGENTING. Vil dette si at uansett hvor mye jeg drikker av dette, så vil ikke jeg legge på meg? Jeg vet at de inneholder andre stoffer som ikke er bra for meg, men det jeg lurer på er om jeg vil legge på meg av desse drikkene.

 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, folkens! Jeg har ett spørsmål angående forskjellige type drikker eller hva jeg skal kalle det som er uten tilsatt sukker.

 

Jeg snakker om for eksempel Pepsi Max, Sort Te med smak av fersken, den nye Burn'en som er uten tilsatt sukker og så videre.

 

Bak på desse flaskene så står det at de inneholder 1 kalori per 100g, med andre ord, INGENTING. Vil dette si at uansett hvor mye jeg drikker av dette, så vil ikke jeg legge på meg? Jeg vet at de inneholder andre stoffer som ikke er bra for meg, men det jeg lurer på er om jeg vil legge på meg av desse drikkene.

Har ingen spessielle kunskaper om dette. Men sukkererstattning, er da heller ikke så bra for helsen!

 

Drikk vann fra springen, det er "gratis" og vann ER sundt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dere svarer ikke på spørsmålet mitt.

 

Jeg er ikke interessert i hva andre stoffer som er i desse drikkene eller alternativ som jeg kan drikke. ALT jeg lurer på er om jeg vil legge på meg av feks Pepsi Max som ikke inneholder sukker og som kun har 1 kalori i flasken. Er det andre stoffer i drikken som vil gjør slik jeg legger på meg? Det er alt jeg vil vite.

Lenke til kommentar

Av produkter som Pepsi Max vil du ikke legge på deg så vidt jeg vet.

 

Men som sagt, min mor drikker kun Pepsi Max (ca 1.5 - 3 liter om dagen) og igjen, har aldri møtt noen som spiser så mye sjokolade også.

 

Mange sverger til Pepsi Max når det kommer til å holde vekten nede, men det har siden ulemper, derfor jeg drikker Sukker brus når jeg først skal ha det, da vet jeg hva slags stoffer jeg får i meg, men nå går jeg igjen off topic etter hva du spør om, men ønsker bare å poengtere det ettersom jeg føler det er ganske viktig.

 

Som andre her sier, beste alternativet er vann, alternativt med en dråpe sitron eller lime.

Endret av teb1986
Lenke til kommentar

Pepsi max vil være det siste du trenger å tenke på i forhold til vektøkning. Hvilke andre bivirkninger det kan ha som kan føre til vektøkning, tør jeg ikke si noe om.

 

Flisespikke litt: Det er ikke 1 kalori i flasken, i en halvlitersflaske vil det være 5000 kalorier. Kalorier på matvarer er oppgitt i kilo, kcal.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar
Videre så stimulerer aspartam insulinproduksjonen

 

Har du kilder på dette?

 

Hvis du leser:

Robert E. Steinert. Effects of carbohydrate sugars and artificial sweeteners on appetite and the secretion of gastrointestinal satiety peptides. British Journal of Nutriiton, 14 may 2011.

 

Påstår han noe annet, nemlig:

"De kunstige søtningsstoffene aspartam, sukralose og acesulfam k hadde ingen påvirkning på blodsukkeret, insulinproduksjonen eller sultfølelsen hos deltagerne."

 

i følge en artikkel på fitnessbloggen.no

Endret av Minus
Lenke til kommentar

Min erfaring er at jeg ikke legger på meg av å drikke brus med kunstig søtningsstoffer.

 

At du bare hensviser til "hvem som helst" gir jo ikke deg noe troverdighet. Så lenge du ikke kan komme med kilder som motbeviser med og det jeg referer til, og kan konkludere med at "asparatm gjør deg tykk" synes jeg egentlig du skal la være å komme med slike påstander.

Lenke til kommentar

Kildene mine er 2 ernæringsphysiologer og 3 leger hvorav en har spesialisering innen diabetes. Den ene er fastlegen min, og de andre er/var ansatt ved Sykehuset Innlandet avd. Lillehammer.

Også har vi jo mine egne erfaringer.

 

Så du har spurt fem fagfolk om du legger på deg av sukkerfrie drikker? Det hørtes jo litt ... snodig ut.

 

Har hørt kunstige tilsetningsstoffer kan øke matlysten, men ikke at du direkte legger på deg

Lenke til kommentar

Jeg har aldri konkludert med at aspartam gjør deg tykk. Du går heller ikke ned i vekt. Rett og slett fordi aspartam lurer kroppen til å tro at den får sukker. Blodsukkeret ditt går derimot farlig mye ned hvis du går fra flere liter sukkerholdig brus til aspartamholdig drikke og har en sunn produksjon av insulin. Hvis du kutter ut sukker for å gå ned i vekt, så drikk vann.

 

Jeg viser til helsevesenet vårt, du viser til et blogginnlegg som siterer en utrolig dårlig artikkel. Testen ble gjort ved å gi 250 ml lettbrus til en veldig liten gruppe folk. Du vet at 250ml er mindre enn en boks med brus? Det tilsvarer i overkant av et melkeglass. Og siden dette er friske mennesker, så vil det ikke ha noen betydning. Ett glass med sukkerbrus gir ikke noen forandring for en som er sensitiv for sukker engang.

 

Jeg viser til et avsnitt i blogginnlegget du linket til:

 

Vi må ta høyde for at antallet deltagere var relativt få. Det kan bety at resultatene ikke gjelder for alle oss. Undersøkelsen er likevel et argument for at inntak av kunstige søtningsstoffer i moderate mengder ikke påvirker oss negativt i forhold til sultfølelse, blodsukker og insulinproduksjon.

Det er ikke relativt få deltagere engang, gruppen er så liten at den ikke er representant i noen form. Mengden væske som ble gitt er heller ikke en moderat mengde, den er ikke stor nok til å gi utslag for et friskt menneske. Videre så nevner de ikke noe som for eksempel stressnivået til deltakerne. Er de helt friske? Kommer de fra samme sted? Har de lik fettprosent? Har de samme kvalitet på vann? Samme kvalitet på mat? Har de samme mengde fysisk aktivitet?

Jeg har sett sånne medisinske tester før. Og de blir kun gjort fordi noen vil ha et større budsjett for å teste skikkelig.

 

Opp igjennom årene har det kommet en stor mengde påstander og "fakta" om aspartam og andre kunstige søtningstoffer. Mirakelstoff. Kreft. Tannslitasje. Slimhinneslitasje. Deformerte nyrer. Leversykdom. Tarmsykdom. Stimulert insulinproduksjon. Og så videre. Det eneste alle er enige i, er at de ikke gir deg høyt blodsukker, nettopp fordi kroppen ikke får i seg karbohydrater den kan lage blodsukker av.

 

Jeg velger å stole på at 3 leger og 2 fysiologer videreformidler trygg informasjon. Jeg velger å tro at det er en strek mellom lavt blodsukker (høy insulinproduksjon) og aspartam, når jeg får lavt blodsukker av å drikke aspartamdrikke og normalt blodsukkernivå når jeg drikker vann. Om du velger å ikke tro på informasjonen jeg gir deg fra dem og mine egne erfaringer (og andre diabetikere), er virkelig ikke mitt problem.

 

Og husk at du ikke kan drikke for mye, uansett hva det nå måtte være. For mye væske kan og vil skade kroppen din, spesielt nyrene dine.

 

En ting til: Du legger faktisk på deg når du drikker. Selv om det er vann. Væske er ikke vektfritt. Drikker du fem liter vann, så legger du på deg ca fem kg. Men de forsvinner når du går på do i løpet av dagen.

Endret av Dragen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...