Gå til innhold

Hva er reglene for å sjekke blindsonen i trafikken


Camlon

Anbefalte innlegg

I New Zealand så er man lovpålagt å se i bakre sideruter og sidespeilene når man skal bytte fil.

 

Etter det jeg husker da jeg leste om norske trafikkregler, så skal man se i siderutene foran og i sidespeilene. Jeg vet også at man ikke er lovpålagt å skrape bakre sideruter. Og skraper man dem ikke så kan man heller ikke se ut av dem.

 

Hva er reglene i Norge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I New Zealand så er man lovpålagt å se i bakre sideruter og sidespeilene når man skal bytte fil.

 

Etter det jeg husker da jeg leste om norske trafikkregler, så skal man se i siderutene foran og i sidespeilene. Jeg vet også at man ikke er lovpålagt å skrape bakre sideruter. Og skraper man dem ikke så kan man heller ikke se ut av dem.

 

Hva er reglene i Norge?

Hva man skraper er urelevant,man har uansett vikeplikt ved feltbytte. Så om du ikke sjekker blindsonen, med skrapa sideruter eller ikke, og kræsjer, så er det din feil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva man skraper er urelevant,man har uansett vikeplikt ved feltbytte. Så om du ikke sjekker blindsonen, med skrapa sideruter eller ikke, og kræsjer, så er det din feil.

Naturligvis hvis du kræsjer ved feltbytte så har du et problem.

 

Jeg lurer heller på hva de vil kreve til oppkjøring.

Lenke til kommentar

Jeg lurer heller på hva de vil kreve til oppkjøring.

Å sjekke blindsonen er jo en nødvendighet, siden man har vikeplikt ved feltbytte. Om man da ikke har fri sikt, enten via flere speil, eller skrapa sideruter, så vil man ikke "ferdes aktpågivende" som det så fint heter, og dermed kan man stryke, vil jeg tro.

 

Selv om loven ikke spesifiserer "skrapa sideruter" så dekkes dette av andre lover som er mer altomfattende.

Lenke til kommentar

Å sjekke blindsonen er jo en nødvendighet, siden man har vikeplikt ved feltbytte. Om man da ikke har fri sikt, enten via flere speil, eller skrapa sideruter, så vil man ikke "ferdes aktpågivende" som det så fint heter, og dermed kan man stryke, vil jeg tro.

 

Selv om loven ikke spesifiserer "skrapa sideruter" så dekkes dette av andre lover som er mer altomfattende.

Loven spesifikerer at man skal skrape siderutene foran, men ikke bak. Skraper du ikke siderutene foran ordentlig, så kan du få straff.

 

Etter min mening så kan man sjekke hele blindsonen hvis man setter sidespeilene i korrekt posisjon. Da holder det å se ut av sidevinduene og sjekke sidespeilene. Noe som jeg mener er tryggere, fordi du må ikke snu hodet og miste sikt foran deg.

 

Men hva er reglene i Norge? Jeg forstår at du har vikeplikt og det er viktig å sjekke blindsonen. Men i New Zealand så spesifiserer de at man må sjekke bakre sidevinduer. Det jeg husker å ha lest fra norske kjørebøker er at man skal se ut av siderutene foran og sjekke sidespeilet.

Lenke til kommentar

Norske lærebøker sier vel ingenting om hvilket vindu du skal se ut av, bare at du skal sjekke innvendig speil, utvendig speil, og blindsone (og alle mulige blindsonespeil/kamera på lastebil...). I vegtrafikkloven står bare hvem du har vikeplikt for; hvordan du skal oppdage disse bilene er ikke beskrevet i detalj. Betyr det at du må se ut gjennom bakre siderute, eller for den del bakrute (venstresving i T/Y-kryss med veldig spiss vinkel) for å ha tilstrekkelig oversikt, ja, da må du gjøre det.

 

Kjøretøyforskriften sier riktignok noe om hvilke vinduer som ikke kan sotes; det gjelder frontrute og fremre sideruter, samt at det er et visst krav til sikt gjennom bakrute (blålys må kunne sees, mener jeg...)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan sikkert sjekkes i riktig posisjon, men da regner jeg med at du ikke får med deg andre og kanskje viktigere vinkler i speilet.

 

Det skal ikke mer enn et lite brøkdel av et sekund for å sjekke blindsonen, og er ikke nødvendigvis mer farlig enn å sjekke bakspeilet.

 

Du trenger ikke se ut rutene bak, det holder å se "rett ut", om du ser noe.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kjøretøyforskriften sier riktignok noe om hvilke vinduer som ikke kan sotes; det gjelder frontrute og fremre sideruter, samt at det er et visst krav til sikt gjennom bakrute (blålys må kunne sees, mener jeg...)

 

Dette er jeg også litt interessert i å vite mer om. I kretsen der jeg vokste opp var det litt forenklede regler som verserte på folkemunne. Da ble det sagt at du kan male bakruten og de bakre siderutene svart om du ville, sladrespeilet kunne du også kaste på dynga. Da er vel oppfatningen at det er de fremre rutene samt begge sidespeil som er påkrevd. Kan noen bekrefte/avkrefte dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...