Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Okei, trenger du operativsystem også?

Og er 9000 maksgrensen din?

 

Jeg kommer til å sette opp en liste på Prisjakt.no, istedenfor Komplett. Da får du listet opp de billigeste butikkene.

Ja ca. helst under ti, best er 9.000

 

Hvordan kan det være et alternativ å droppe OSet? -.-

 

Du kan bruke linux, som er gratis men jeg foretrekker windows, foreløbig

Lenke til kommentar
Hvordan kan det være et alternativ å droppe OSet? -.-

Jepp, det kan det. Og hvis du tenker deg om så tror jeg du vet hva jeg snakker om. Og nei, det var ikke Linux jeg mente, selv jeg oppfordrer folk i å prøve Linux (Ubuntu er en fin plass å starte).

 

 

 

Ja ca. helst under ti, best er 9.000

 

Du kan bruke linux, som er gratis men jeg foretrekker windows, foreløbig

Okei, hvis du ser på forrige side så har jeg linket til et oppsett til 9,5 k (etter frakt osv.). Kan gjøre endringer slik at prisen blir lavere, det er opptil deg.

 

Linux kan du ha i dual-boot selv om du har Windows. :) Er verdt å prøve. Kanskje liker du Linux så godt at du begynner å bruke det gjevnlig.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Et forslag: Er du på budsjett, ikke kjøp hovedkort og andre komponenter som er ment for overklokking. Finn deg prosessor og skjermkort til ditt bruk og handle billige, men stabile komponenter som ikke har all verdens med features som du ikke behøver.

 

Kabinett til 700,- er drøyt dersom du ønsker mest mulig ytelse til en billig penge.

 

Budsjett er budsjett.

Endret av Sytklutn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et forslag: Er du på budsjett, ikke kjøp hovedkort og andre komponenter som er ment for overklokking. Finn deg prosessor og skjermkort til ditt bruk og handle billige, men stabile komponenter som ikke har all verdens med features som du ikke behøver.

 

Kabinett til 700,- er drøyt dersom du ønsker mest mulig ytelse til en billig penge.

Sant det, men stabile og gode hovedkort har gjerne SLI-støtte og egner seg fortsatt til overklokking. Trenger ikke å være dyre kort for å ha disse egenskapene.

 

Jeg ser ikke noen grunn til å gå for et billigere kabinett enn f.eks. 300R (rundt 570,-), med mindre det er snakk om en langt billigere budsjett PC. Dette er tross alt mellomklassemaskin, ikke budsjett.

Lenke til kommentar

Angående den lista vill jeg helst ha en amd prossesor;) Men hva er best av gtx 660ti og gtx660. eller er radeon hd7950 best blant disse?

Du får ikke like mye ytelse for pengene med en AMD-prosessor. Skal ikke bestemme hva du skal velge, men jeg vil ikke anbefale det. Prisforskjellen er bare 150 kroner. ;)

 

GTX 660 Ti er bedre enn GTX 660 (men det er ikke snakk om store forskjeller). Med tanke på pris så er 660-serien bedre enn konkurrenten sist jeg sjekket. Regner ikke med prisene har endrer seg såpass på disse ukene.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Du får ikke like mye ytelse for pengene med en AMD-prosessor. Skal ikke bestemme hva du skal velge, men jeg vil ikke anbefale det. Prisforskjellen er bare 150 kroner. ;)

 

Nå har ikke jeg sjekket, men prisen for et PCI 3.0 hovedkort til intel kontra amd da. Det må du også ha med i beregningen. Du minner om en Intel-fanboy. Er ikke lett å diskutere med deg da. Vis til en test AMD vs Intel hvis du mener det er så enorm forskjell.

Lenke til kommentar
Nå har ikke jeg sjekket, men prisen for et PCI 3.0 hovedkort til intel kontra amd da. Det må du også ha med i beregningen. Du minner om en Intel-fanboy. Er ikke lett å diskutere med deg da. Vis til en test AMD vs Intel hvis du mener det er så enorm forskjell.

Faktisk så er jeg ikke så stor fan av Intel som du sikkert tror. ;) Men rett skal være rett.

 

Hvis du ser her, her og her, så ser du at jeg har rett. Det hjelper ikke å overklokke den heller, fordi Intel har allerede ledelsen og kan også overklokkes. Stoler du ikke på Anandtech kan du bare se her hvor også Sandy Bridge slår AMDs FX-8350. Du antyder jo at det ikke er en stor forskjell, noe det strengt tatt er.

 

I tillegg er faktisk LGA 1155-hovedkort billigere enn hovedkort med AM3+. Legg forresten merke til mangelen på PCI-E 3.0-støtte.

 

Så hvordan synes du jeg er vanskelig å diskutere med egentlig?

Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Beklager, men du minnet bare veldig om disse fanboyene og de er komplett umulig å diskutere med på lik linje med AMD fanboyene. Ser at Intel har skjerpet seg en del ja, dog står det i enkelte av testene at de korte benchmarkene ikke viser AMD i det lange løp hvor den vist nok yter bedre. Eneste det bekrefter er at Intel og AMD satser fortsatt på forskjellige ting som til slutt gir glede for oss alle uavhengig av om du velger Intel eller AMD.

 

PCI 3.0 støtte må man ha når man først bruker penger på 3.0 skjermkort.

Lenke til kommentar

Beklager, men du minnet bare veldig om disse fanboyene og de er komplett umulig å diskutere med på lik linje med AMD fanboyene. Ser at Intel har skjerpet seg en del ja, dog står det i enkelte av testene at de korte benchmarkene ikke viser AMD i det lange løp hvor den vist nok yter bedre. Eneste det bekrefter er at Intel og AMD satser fortsatt på forskjellige ting som til slutt gir glede for oss alle uavhengig av om du velger Intel eller AMD.

 

PCI 3.0 støtte må man ha når man først bruker penger på 3.0 skjermkort.

Liker ikke fanboys jeg heller. :p Må si jeg ble litt såret over de vonde ordene.

 

Intel har gjort det bra lenge de, det gir dem også litt frihet til å sette opp prisene, hindre overklokking og lage latterlige Extreme-modeller. ;)

 

Hmm, er det fremtidige spill du tenker på, som drar nytte av flere kjerner?

 

Ja, men AMD er tvunget til å satse på andre ting. Men jeg synes de har gjort en del gode valg til tross for situasjonen deres. :)

 

Ja, PCI-E 3.0 er faktisk litt okei å ha.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Liker ikke fanboys jeg heller. :p Må si jeg ble litt såret over de vonde ordene.

 

Intel har gjort det bra lenge de, det gir dem også litt frihet til å sette opp prisene, hindre overklokking og lage latterlige Extreme-modeller. ;)

 

Hmm, er det fremtidige spill du tenker på, som drar nytte av flere kjerner?

 

Ja, men AMD er tvunget til å satse på andre ting. Men jeg synes de har gjort en del gode valg til tross for situasjonen deres. :)

 

Ja, PCI-E 3.0 er faktisk litt okei å ha.

 

Tusen takk for god hjelp her, men har endret litt på pakken og til slutt ble det en 600w psu og gtx 680 i steden for:D

Lenke til kommentar
Tusen takk for god hjelp her, men har endret litt på pakken og til slutt ble det en 600w psu og gtx 680 i steden for:D

Bare hyggelig. ;)

 

Kan jeg gjette på Corsair CX600? ;) Får satse på du blir fornøyd med maskinen da. Er alt bestil forresten? Ser at minnet ikke er på lager, så enten må du vente på bestilling eller kjøpe et litt dyrere. :)

 

 

Jeg vet ikke hvor mye du kan fra før, men her er noen tips i tilfelle. Noe du må huske på er å behandle komponentene med varsomhet. Hold i kantene, ikke på elektronikken. Bruk også de antistatiske posene som følger med til å legge dem på. Du kan også lade deg ut ved å ta på jordingen i stikkontakten, og du bør ikke ha på ullgenser eller bygge PC-en på et teppe. Anti-statisk armbånd kan også være fint (men du MÅ ikke ha det). :)

 

Nå du skal installere operativsystem så må du sjekke at SATA-modus er satt til AHCI for lagringsenhetene. Du kan også sjekke om minnet kjører på de frekvensene/timingene som står på pakken. Det er nemlig ikke RAM-modulene som styrer dette, det er hovedkortet som bestemmer innstillingene. Ofte settes det i kompatibelhetsmodus.

 

På kjøleren må du også finne rett monteringssett (LGA 1155) og ikke stramme passelig. Trenger bare gjevnt med trykk på prosessoren, og mye termisk pasta er ikke nødvendig. Ikke ta på prosessoren eller under kjøleren, fordi fett eller partikler kan svekke varmeoverføringen.

 

Og husk, have fun! Bygge PC er gøy!

Lenke til kommentar

 

 

Tusen takk for god hjelp her, men har endret litt på pakken og til slutt ble det en 600w psu og gtx 680 i steden for:D

 

Spar deg pengene og kjøp en 670 i stedet for. Yter ca 5% mindre enn 680. Evt kjøp ett brukt kort, er veldig mange kort på bruktmarked nå pga at 780 akkurat har kommet ut.

Lenke til kommentar

Bare hyggelig. ;)

 

Kan jeg gjette på Corsair CX600? ;) Får satse på du blir fornøyd med maskinen da. Er alt bestil forresten? Ser at minnet ikke er på lager, så enten må du vente på bestilling eller kjøpe et litt dyrere. :)

 

 

Jeg vet ikke hvor mye du kan fra før, men her er noen tips i tilfelle. Noe du må huske på er å behandle komponentene med varsomhet. Hold i kantene, ikke på elektronikken. Bruk også de antistatiske posene som følger med til å legge dem på. Du kan også lade deg ut ved å ta på jordingen i stikkontakten, og du bør ikke ha på ullgenser eller bygge PC-en på et teppe. Anti-statisk armbånd kan også være fint (men du MÅ ikke ha det). :)

 

Nå du skal installere operativsystem så må du sjekke at SATA-modus er satt til AHCI for lagringsenhetene. Du kan også sjekke om minnet kjører på de frekvensene/timingene som står på pakken. Det er nemlig ikke RAM-modulene som styrer dette, det er hovedkortet som bestemmer innstillingene. Ofte settes det i kompatibelhetsmodus.

 

På kjøleren må du også finne rett monteringssett (LGA 1155) og ikke stramme passelig. Trenger bare gjevnt med trykk på prosessoren, og mye termisk pasta er ikke nødvendig. Ikke ta på prosessoren eller under kjøleren, fordi fett eller partikler kan svekke varmeoverføringen.

 

Og husk, have fun! Bygge PC er gøy!

 

Skal ha amd, men hjertelig tusen takk for tips. Skal bestille i løpet av dagen eller i morra:D

Lenke til kommentar

Du virker også veldig godt informert i dette teamaet så jeg lurer på en ting til:

 

http://www.netonnet.no/art/data/komponenter/grafikkort/nvidia-pci-e/gigabyte-gtx680oc2gb/180802.7063/

 

Det står at dette ikke er kompitabelt med windows 8(i teknisk spes)?

 

Pluss: http://www.netonnet.no/art/data/komponenter/hovedkort/amd-socket-am3/asus-sabertooth990fx3genr20/186831.7083/

 

Dette hovedkortet støtter ikke hdmi, er dette viktig?

Lenke til kommentar

Du virker også veldig godt informert i dette teamaet så jeg lurer på en ting til:

 

http://www.netonnet....gb/180802.7063/

 

Det står at dette ikke er kompitabelt med windows 8(i teknisk spes)?

 

Pluss: http://www.netonnet....20/186831.7083/

 

Dette hovedkortet støtter ikke hdmi, er dette viktig?

 

Alle skjermkort støttes av windows 8.

 

Hdmi blir behandlet av skjermkortet, og ikke hovedkortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...