Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er en femten år gammel gutt som har veldig lyst til å bygge en egen pc. En såkalt budsjett spill-pc som skal kunne klare og kjøre det meste på ultra i grafikk detaljer.

 

http://www.komplett....11-9653616D9659

 

Dette er delene jeg har tenkt til å bruke og jeg lurer på et par ting:

 

1. Er dette god deler som vil vare "lenge" og gi god maskinkraft?

2. Vil dette funke på de fleste spill som kommer i år, neste år?

3. Funker alle disse komponentene sammen?

 

Hadde vært topp med litt hjelp her.

På forhånd takk!

 

Type spill:

1.Metro last light

2. Far cry 3

3. minecraft

o.l

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ganske greitt ut, men stusser litt over at du har valgt WD Green?

Delene passer sammen, og pcen vil nok fungere greitt nok til spill i 4 år vil eg tru.

 

Nå vet ikkje eg om du vill i praksis merke forskjell på WD Green og ein anna disk, men er et snodig valg om du har planer om å installere spill og operativsystem. Ville heller valgt ein hybriddisk / ssd + hdd (om du har pengene), eller gått for ein WD Black/WD Blue.

Endret av Eslu
Lenke til kommentar

Lite tips. Bytt hovedkort. Det har ikke støtte for PCI ekspress 3.0. Det gjør at skjermkortet ditt ikke vil yte maks ergo penger ut vinduet. Vil også som sagt tidligere anbefale deg å ta en annen WD disk. Green er god til lagring og lignende, men trekker ned hastigheten til pcen når man kjører større operasjoner.

 

AMD prosessorer går best sammen med AMD/ATI/Radeon skjermkort. Funker med Nvidia og, men ville heller gått for noe annet.

 

Lykke til!

 

Edit; Tilleggs info.

Endret av TheHawk
Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg er en femten år gammel gutt som har veldig lyst til å bygge en egen pc. En såkalt budsjett spill-pc som skal kunne klare og kjøre det meste på ultra i grafikk detaljer.

 

http://www.komplett....11-9653616D9659

 

Dette er delene jeg har tenkt til å bruke og jeg lurer på et par ting:

 

1. Er dette god deler som vil vare "lenge" og gi god maskinkraft?

2. Vil dette funke på de fleste spill som kommer i år, neste år?

3. Funker alle disse komponentene sammen?

 

Hadde vært topp med litt hjelp her.

På forhånd takk!

 

Type spill:

1.Metro last light

2. Far cry 3

3. minecraft

o.l

Det er ikke noe som heter deler som varer lenge, dessverre. Det vil alltid komme ut komponenter som vil være både billigere og bedre etter et halvt til et år uansett. Det beste du kan gjøre er å kjøpe det som gir mest for pengene nå, samt kjøpe en skikkelig strømforsyning som du kan bruke neste gang. En god PSU vil holde mange, mange år.

 

Hvis budsjettet ditt er på 9000,- så får du en relativt okei PC til denne prisen. La også merke til at du trengte skjerm og OS. Da tilsvarer det en PC til rundt 7000,-.

 

Men noe som vil gjøre at maskinvaren holder lenger er å kjøpe deler som du kan overklokke. Når du merker at PC-en ikke henger helt med, så kan du sette opp frekvensene.

 

 

Angående listen din så ser den ikke grei ut. :p AMD gir deg ikke mye igjen for pengene, du får lavere pris og bedre ytelse hos Intel. Slik er det dessverre (håper AMD kommer tilbake, og det tror jeg de gjør en gang). Du får også lite for pengene her, 9000,- for dette er ikke særlig bra.

 

Du vil nok se at du må sette instillingene lavere og lavere for hvert år som går, slik er det alltid. Skal du være med i "gamet" så må du investere gjevnlig, det er ingen PC i verden som vil være så fremtidsrettet at den er like god om 3 år.

 

Jeg kan godt sette opp en liste for deg til rundt 9000,- om du vil. ;)

 

 

Spillene du nevner vil du ikke kunne sette helt på fullt med denne maskinvaren, men du kan bygge deg en maskin til denne prisen som gir fin grafikk og 4x AA. :)

Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke noe som heter deler som varer lenge, dessverre. Det vil alltid komme ut komponenter som vil være både billigere og bedre etter et halvt til et år uansett. Det beste du kan gjøre er å kjøpe det som gir mest for pengene nå, samt kjøpe en skikkelig strømforsyning som du kan bruke neste gang. En god PSU vil holde mange, mange år.

 

Hvis budsjettet ditt er på 9000,- så får du en relativt okei PC til denne prisen. La også merke til at du trengte skjerm og OS. Da tilsvarer det en PC til rundt 7000,-.

 

Men noe som vil gjøre at maskinvaren holder lenger er å kjøpe deler som du kan overklokke. Når du merker at PC-en ikke henger helt med, så kan du sette opp frekvensene.

 

 

Angående listen din så ser den ikke grei ut. :p AMD gir deg ikke mye igjen for pengene, du får lavere pris og bedre ytelse hos Intel. Slik er det dessverre (håper AMD kommer tilbake, og det tror jeg de gjør en gang). Du får også lite for pengene her, 9000,- for dette er ikke særlig bra.

 

Du vil nok se at du må sette instillingene lavere og lavere for hvert år som går, slik er det alltid. Skal du være med i "gamet" så må du investere gjevnlig, det er ingen PC i verden som vil være så fremtidsrettet at den er like god om 3 år.

 

Jeg kan godt sette opp en liste for deg til rundt 9000,- om du vil. ;)

 

 

Spillene du nevner vil du ikke kunne sette helt på fullt med denne maskinvaren, men du kan bygge deg en maskin til denne prisen som gir fin grafikk og 4x AA. :)

 

ja sett opp listen, men med skjerm

Lenke til kommentar

Angående listen din så ser den ikke grei ut. :p AMD gir deg ikke mye igjen for pengene, du får lavere pris og bedre ytelse hos Intel. Slik er det dessverre (håper AMD kommer tilbake, og det tror jeg de gjør en gang).

 

AMD er ikke så dårlig i dag som du skal ha det til. Forskjellen mellom de to er som alltid at Intel er bra+ på alt, mens AMD er hakket bak, men bedre på spillytelse pga måten de er bygget på.

 

Føler at Intel er og blir dyrere, men det kan være bare noe jeg føler.

Lenke til kommentar
AMD er ikke så dårlig i dag som du skal ha det til. Forskjellen mellom de to er som alltid at Intel er bra+ på alt, mens AMD er hakket bak, men bedre på spillytelse pga måten de er bygget på.

 

Føler at Intel er og blir dyrere, men det kan være bare noe jeg føler.

Men hvis du sammenligner ytelsen, så får du mer per krone. I tillegg er de mer effektive (som gjør de kaldere og mindre strømslukende).

 

Det er rett og slett en realitet at AMD ikke klarer å matche konkurrenten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hvis du sammenligner ytelsen, så får du mer per krone. I tillegg er de mer effektive (som gjør de kaldere og mindre strømslukende).

 

Det er rett og slett en realitet at AMD ikke klarer å matche konkurrenten.

Er ikke i markedet for CPU selv, så har ikke satt meg inn i det, men forklar gjerne hvorfor "AMD gir mindre for pengene" når de har en 3.6Ghz CPU til rundt 400 kroner mens Intel skal ha 2100 kroner for det samme?

 

Intel Kaldere ? neppe.

Har en Phenom II X4 på 3.8Ghz - 35*C idle og 55*C MAX load.

 

Vill selv si at Amd 8-kjerne er mer framtidssikker en f.eks. I7-3770K.

Du får mer for pengene med AMD, Intel er dyr og bra - Amd er billig og bra.

 

Edit:

Fordi klokkefrekvensen er ikke et mål på ytelse. Du kan ikke sammenligne det, med mindre det er samme prosessorserie med samme mengde kjerner og cache. :)

 

Amd sine har jo høyere Cache, klokkefrekvens og antall kjerner/tråder.

Endret av Haugezz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Intel Kaldere ? neppe.

Har en Phenom II X4 på 3.8Ghz - 35*C idle og 55*C MAX load.

 

Vill selv si at Amd 8-kjerne er mer framtidssikker en f.eks. I7-3770K.

Du får mer for pengene med AMD, Intel er dyr og bra - Amd er billig og bra.

 

Edit:

 

 

Amd sine har jo høyere Cache, klokkefrekvens og antall kjerner/tråder.

Min Intel C2D E8500 er 40 C på load, overklokket til 4 GHz. Men det er fortsatt ikke bevis på at Intel er kaldere, eller omvendt.

 

Alikevel. Men fordelen AMD har er at du kan overklokke de billige modellene.

 

Trådstarter, kan du å overklokke eller har du lyst å prøve?

 

Tingen med AMD er at de har svakere kjerner, mindre gøy per klokk.

 

Greit nok at fremtiden er flere kjerner, det ser man spesielt med konsollenes maskinvare. Men det må fortsatt være kraft i de kjernene for at det skal gjøre noe.

 

Og her er det snakk om en PC til 7000,- og da hjelper det ikke med en CPU til 400,-. :)

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Min Intel C2D E8500 er 40 C på load, overklokket til 4 GHz. Men det er fortsatt ikke bevis på at Intel er kaldere.

 

Alikevel. Men fordelen AMD har er at du kan overklokke de billige modellene.

 

Trådstarter, kan du å overklokke eller har du lyst å prøve?

 

Tingen med AMD er at de har svakere kjerner, mindre gøy per klokk.

 

Og her er det snakk om en PC til 7000,- og da hjelper det ikke med en CPU til 400,-. :)

 

Med Stock kjøler ?

 

Tenkte på 8350 til 1400,-

den til 400 er vell A-serien

 

Men du blir fornøyd med både Amd og Intel tenker jeg..

Kommer bare ann på hvor mye du vil legge ut for en fet prosessor ;)

Endret av Haugezz
Lenke til kommentar

Med Stock kjøler ?

 

Tenkte på 8350 til 1400,-

den til 400 er vell A-serien

 

Men du blir fornøyd med både Amd og Intel tenker jeg..

Kommer bare ann på hvor mye du vil legge ut for en fet prosessor ;)

Nei, selvsagt ikke. :p Omtrent ingenting her er standard. :p Men poenget var at det ikke sier noe som helst uten en objektiv og sammenlignbar test.

 

Ja, men Intel sine i5-prosessorer er uansett kraftigere og kan overklokkes et godt stykke fra konkurrenten i tillegg (K-versjonene). 1555,- koster 3570K.

 

Du blir vant med alt sier jeg, men realiteten er at du får mer hos Intel.

 

 

Jeg har laget listen forresten, link her. Totalen blir nok på 9,5 k kan jeg tenke meg, etter frakt osv. Det blir billigest om du bestiller fra SuperSmart, NetOnNet (fri frakt) og CDON (40 kr frakt).

 

La til kabinettet Corsair Carbide 300R, billig og bra. Strømforsyningen er en Antec HCG-620M, god og billig. Hvis du vil at den skal holde til neste maskin kan du bruke litt mer penger på PSU, men budsjettet er jo allerede sprengt. Godt hovedkort, går an å kjøpe et billigere her for å spare penger. La til en god CPU-kjøler samt en Intel Core i5 3570K, den kan overklokkes. RAM-et er noe av det billigeste du får, men er fortsatt spesifisert til CL9 og 1600 MHz. Skjermkortet er et Gigabyte GeForce GTX 660. God kjøler, bråker ikke spesielt mye og er litt overklokket. La også til en SSD (som er et must, det merker du også i spill), samt en harddisk på 2 TB. Det optiske drevet er superrimelig, men fungerer godt og brenner DVD.

 

La også til en billig skjerm fra Asus. Er ikke nødvendigvis det beste valget, så hvis noen har andre tips så kan de komme med dem. En Windows 8 64-bit Engelsk lisens er også i listen.

 

Dette er et oppsett hvor du får mye for pengene, i tillegg til at du har muligheten til å overklokke litt. Så, som sagt, blir litt over budsjettet, men kan endre noen av komponentene. Billigere hovedkort, mindre SSD, dårligere kjøler. Et alternativ er jo også å droppe OS-et.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...