Gå til innhold

Rik nok? Har mange i Norge for mye penger?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, dersom penger berre hadde vært ein rein forbruksvare så finnes det nok eit punkt der nokon er "rike nok" til å ikkje trenge meir penger.

Men det å ha penger handler ikkje berre om kva du kan bruke penger på, men også i stor grad om makt og innflytelse.

 

Så sjølv om ein når eit mettningspunkt der ein ikkje lenger er i stand til å bruke opp formuen sin, så vil dei sosiale godene berre bli større og større jo meir penger du har.

 

I tillegg så har ein det som du er inne på angående barn og arv. Det å vite at både dine barn, barnebarn og oldebarn vil være økonomisk forsørga også lenge etter din død vil være ein sterk motivasjon for å tjene meir penger enn du sjølv klarer å bruke opp.

Lenke til kommentar

En av grunnene til at de har mange penger er fordi de aldri stoppet. De har en indre drive til å utvikle sine egenskaper og firmaer selv om de er best.

 

Så spørsmålet ditt kan sammenlignes med Petter Northug. Hvorfor skal han fortsette å utvikle seg når han allerede er best? Kan han ikke bare slappe av? Nei, det er ikke så enkelt.

Petter Northug eksemplet er et eksempel jeg drar fram ofte i disse tilfellene.

 

Det er alltid en konkurranse. Se på Rockefeller og Carnegie. Hele tiden konkurrerte de om å være mektigst. De fant alltid måter å bli rikere på når de ble slått ned fra tronen. Når Carnegie fant ut at han ikke gadd å kjempe om det mer, ga han heller bort ekstremt mye penger. Og så ble det til en konkurranse om å gi bort mest penger.

 

Husk på at f.eks John Fredriksen ikke har 60 milliarder på bok. Det er verdiene han sitter på gjennom selskaper. Han er jo ufattelig rik for det, men husk på alle som kan takke han som har jobb. For hver person som er som disse "rasshølene" blir det alt fra 2 til flere tusen arbeidsplasser. Og John Fredriksen må passe på at firmaene hans går bra, og at arbeidsplassene kan opprettholdes. For hver gang han utvikler selskaper, åpner det kanskje opp for nye arbeidsplasser og han blir rikere.

 

Hvordan de bruker pengene og hvor mye de har, driter jeg i. Vi trenger slike personer også. Noen av de gir bort enorme summer, og noen mener de bidrar nok med skatter, avgifter og arbeidsplasser.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

hm. mange interessante svar!

forslag: hva hvis de lar de ansatte få eie jobben sin?

jeg tror det handler mye om at jeg aldri har hatt mye makt behov.

andre er like fornuftige. de store gutta elsker jobben sin tror jeg, men de kunne jobbet gratis ?

det hadde vært imponerende!

penger er et middel, ikke ett mål.

Lenke til kommentar

Om du aldri har hatt makt, så har du sikkert ikke kjent behovet for makt. Jeg hadde aldri hatt en iPad før jeg fikk en. Nå kunne jeg ikke tenkt meg å leve uten. Jeg hadde aldri bodd i egen leilighet før jeg flyttet ut - nå er det utenkelig å leve uten.

 

Mange blir rik fordi jobber ræven av seg. Mange blir rikere fordi de forvalter rikdommen sin godt. Veldig få av "de rikeste" har milliarder på bok - det bare ser slik ut i avisene.

Lenke til kommentar

hm. mange interessante svar!

forslag: hva hvis de lar de ansatte få eie jobben sin?

jeg tror det handler mye om at jeg aldri har hatt mye makt behov.

andre er like fornuftige. de store gutta elsker jobben sin tror jeg, men de kunne jobbet gratis ?

det hadde vært imponerende

Det er ikke helt uvanlig at de ansatte eier aksjer i jobben sin.

 

Hvorfor skulle man jobbe gratis? Jeg jobber ikke gratis.

Lenke til kommentar

Ikke så mange tankefulle svar denne gang...

Hvorfor vil dere ikke jobbe gratis? Sannsynligvis fordi dere trenger penger.

Jeg snakker om dem som ikke trenger mere penger samme hva.

Hvorfor skal de absolutt tjene mest?

Det er meningsløst.

Om jeg ville jobbet gratis?

Sure, å jeg er ikke rik.

;ikke det at jeg klarer å jobbe rent fysisk.

Tenk hva bedriftene kunne spart hvis lederne hadde fornuft!

Lenke til kommentar

Ikke så mange tankefulle svar denne gang...

Hvorfor vil dere ikke jobbe gratis? Sannsynligvis fordi dere trenger penger.

Jeg snakker om dem som ikke trenger mere penger samme hva.

Hvorfor skal de absolutt tjene mest?

Det er meningsløst.

Om jeg ville jobbet gratis?

Sure, å jeg er ikke rik.

;ikke det at jeg klarer å jobbe rent fysisk.

Tenk hva bedriftene kunne spart hvis lederne hadde fornuft!

 

 

Klarer du ikke å jobbe, og så sutrer du over folk som er rike? I tillegg til å være frekk mot de som gidder å ta seg bryet for å svare dine "spørsmål ".

Ikke så mange tankefull svar? Du klarer ikke å svare når jeg spør deg om hva du egentlig lurer på, og jeg tror ikke du har tenkt så nøye igjennom hva du egentlig spør om.

 

Er det fornuftig at en leder som jobber ræva av seg skal takke nei til lønn fordi det sitter en og annen filosof på skattebetalernes regning og lurer på hva som er vitsen?

 

Du må jo ha det bra. Gi meg tilbake skattepengene mine din snylter

 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Ikke så mange tankefulle svar denne gang...

Hvorfor vil dere ikke jobbe gratis? Sannsynligvis fordi dere trenger penger.

Jeg snakker om dem som ikke trenger mere penger samme hva.

Hvorfor skal de absolutt tjene mest?

Det er meningsløst.

Om jeg ville jobbet gratis?

Sure, å jeg er ikke rik.

;ikke det at jeg klarer å jobbe rent fysisk.

Tenk hva bedriftene kunne spart hvis lederne hadde fornuft!

Hvis du tenker på ren cash, så fins det jo alltids noe mer du kan kjøpe. Det fins nok en hel del mennesker som kunne pensjonert seg i en alder av 30 og levd utrolig godt resten av livet. Men mennesker finner ofte arbeid givende, og mange vil fortsette, selv om de strengt tatt har nok penger. Men ikke gratis da...

 

Tjener du 1 mill, vil du ha nytte av 1 mill til for å kjøpe en hytte.

Tjener du 10 mill, vil du ha nytte av 10 mill til for å kjøpe flere biler.

Tjener du 100 mill, vil du ha nytte av 100 mill til for å kjøpe et privatfly.

 

Jeg kan fortsette.

Er det fornuftig at en leder som jobber ræva av seg skal takke nei til lønn fordi det sitter en og annen filosof på skattebetalernes regning og lurer på hva som er vitsen?

Dette synes å være et fellestrekk i TS' poster, jf. post nr 5 i denne tråden. :huh:

Lenke til kommentar

En vaskedame utvikler seg jo ikke så mye i jobben.

 

En sjef, investor, millionær, milliarder osv må jo hele tiden tilpasse seg ansatte, marked, firmaet, konkurrenter osv.

En vaskedame har bare en jobb. Selv om de er mye verdt, så er det en sjef over de som alltid må passe på at de tjener nok, har nok vaskejobber, at de har nok ansatte, sparke ansatte, ansette nye, kalkyler, ferielister, sykemeldinger og masse masse mer. Selv om man har selgere, prosjektledere og folk som gjør jobben, så har en sjef som tjener "mye penger" et ansvar over alle disse delene.

Vaskedamene kan komme på jobb til tiden sin, vaske og gå hjem på slutten av dagen og ikke tenke på jobb før neste dag. Sjefene har alt det jeg nevnte over pluss at noen ringer og sier de er syke, at noen i familien har dødd og mange andre problemer. De må hele tiden løse problemer. Og i tillegg blir mange hatet fordi de gjør en god jobb, og fagforeninger som alltid jobber imot dem.

 

Det er mye mer ved å tjene penger enn å bare tjene de

 

 

Spør du meg er sjefer underbetalt, men dette har jo ikke så mye med TS sitt spørsmål om de som er så rike at de "ikke trenger mer".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...