Gå til innhold

Dette er maskinvaren til Xbox One


Anbefalte innlegg

4K til spill, jaha ja. Ser at noen sier at 4K er bekreftet til spilling! Min PC takler ikke 1440p med over 30 FPS, men min PC har kun et GTX 580 kort. Hvorfor skal Xbox One takle 4K gaming når kansje den er noe svakere en PS4.

Hvorfor har du ikke testet med noen spill som er optimalisert nettopp for din prosessor og skjermkort? Ups, det er vist fordi det ikke finnes sånne spill. Dagens PC-spill tilpasses ikke helt bestemte CPU/GPU-modeller. Spill til konsoller skreddersys for den maskinvaren som sitter i de. Dette vil nok flyte bra fordi detaljer, teksturer, osv er tilpasset oppløsningen.

 

Video ja. Funker fint det. Men dette er en spillkonsoll.

Og så? Les over her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Verdens første x86 CPU med 45nm ble sluppet i 2008, to år senere ble 32nm CPUer produsert. Nå er vi på 22NM og 14NM, som er neste kommer til neste år.

Det skrives nm (nanometer) ikke NM (NewtonMega).

 

AMD lanserte 40NM APUer så tidlig som 2011. Trinity APUene (32nm) ble lansert i 2012 og 28NM APUer skal komme sent i år eller tidlig neste år.

28 nm, kommer nå, ikke senere i år. APUen i Xbox One og PS4 er de nye 28 nm-brikkene.

 

Konklusjonen er da at den ny Xboxen kjører på gammel teknologi fra første sekund den blir solgt.

Da trekker du helt feile konklusjoner. Xbox One og PS4 får helt splitter nye APUer. Det er ikke noe gammelt ved det.

 

8GB ram (samme som PS4) er heller ikke så mye å skryte av, det er helt standard satt opp mot stasjonære PCer.

Vel, nå er ikke hensikten med maskinvaren å skryte av spesifikasjonene heller. Hensikten er at de skal gi en mye bedre spilleopplevelse enn forgjengerne og det klarer nok begge konsollene bra.

 

Spillene kommer heller ikke til å kjøre på 4k. Dagens Xbox kan kjøre 1080p men spillene kjører alikevel på noe under 1280x720 avhengig av tittel.

Oppløsningen i spillene vil sikkert variere og noen vil nok gå helt opp til 4K. Ikke at det er så mye vits for bevegelige bilder, men nå er det jo også en del lite bevegelig grafikk på konsoller som kan ha reell nytte av det. Kanskje ikke med den nåværende TVen din, men det skader jo ikke om konsollen henger med på oppløsningsracet neste gang du kjøper TV.

Lenke til kommentar
Det er vel riktig som det skrives, at teknisk er det mulig med spilling i 4K, men som det ble nevnt helt øverst i tråden, da Pong eller Tetris.

 

Det blir vel som på dagens konsoller, i beste fall oppskalering. Selv en Nvidia Titan, muligens også i SLI, vil slite med 4K oppløsning, selv på dagens beste Xbox 360 grafikk.

Se svaret over her angående skreddersydde spill til maskinvaren. Det er mange faktorer som kan justeres ned som følge av at oppløsningen skaleres opp, særlig i scener med mye bevegelse.

 

Og angående avspilling av 4K Blu-ray, tvilsomt at dette også vil støttes. Da det ikke er fastsatt noe som det i det hele tatt kommer. Kommer det så vil det enten være med mer tetthet på de 2 lagene som er, noe som vil kreve ny laser. Eller med flere lag, noe som man har hevdet kanskje går å oppgradere eksisterende spillere til å lese flere lag, men aldri testet i praksis. Og selve drevet vet man jo ikke om takler å sende datastrømmene heller. Så skulle 4K kommer på fysisk format i 2014, så har Microsoft bommet denne gangen også. Problemet her er nok at Sony ser ut til å prøve seg på 4K streaming/nedlasting, og da blir det ikke noe skikkelig 4K format dessverre, for mye komprimering (Spesielt på streaming)

Hvorfor ignorerer du bedre komprimeringsteknikker som h.265, utnyttelse av den ledige plassen på platene og strammere begrensning på lengde?

 

Hvorfor tror du streaming og nedlasting vil gi for mye komprimering?

Lenke til kommentar
Kan dere være så snille å lage en Xbox One vs PS4 "The Specs"? Jeg kan ikke mye om de begge, men hadde vært fint å sett på papiret hvem som ser ut til å være kraftigst og hvem som har best specs. :)
For øyeblikket ser det ut til at PS4 blir hakket kraftigere. Selve forskjellen på konsollene er minimal, da begge kjører en 8 kjerners APU fra AMD og 8GB RAM. PS4 har derimot GDDR5 minne og X1 blir vist å kjøre på DDR3.Du kan forsåvidt ta en titt på denne linken:http://www.psu.com/a019489/PS4-specs-vs-Xbox-One-specs---RAM-graphics-and-moreMen ta den med en klype salt da noe av påstandene ikke er bekreftet!

Jeg ser ikke helt for meg at Microsoft ville kjørt DDR3-minne til video-prosessering da denne type minne ikke har høy nok båndbredde. Jeg ser heller for meg at de 8GB med ram er dedikert til CPU, og at de da har eget vram (gjerne GDDR5) til grafikk-brikken. Det er selvsagt vill spekulasjon fra min side. Men det gir ingen mening at Microsoft skulle ta i bruk typisk system-minne for grafikkbrikken...

 

Lenke til kommentar

For meg gir det mening. Det er billigere enn GDDR5 og bruker mindre strøm. I og med at GPUen ikke er så altfor kraftig er det kanskje ikke behov for så høy minnebåndbredde heller, i tillegg er det 32 MB med meget rask RAM som kompenserer en del for den lavere minnebåndbredden.

Endret av jonny
Lenke til kommentar

Hvorfor har du ikke testet med noen spill som er optimalisert nettopp for din prosessor og skjermkort? Ups, det er vist fordi det ikke finnes sånne spill. Dagens PC-spill tilpasses ikke helt bestemte CPU/GPU-modeller. Spill til konsoller skreddersys for den maskinvaren som sitter i de. Dette vil nok flyte bra fordi detaljer, teksturer, osv er tilpasset oppløsningen.

 

 

Og så? Les over her.

 

Når det lages med X86 arkitekturen er det pc tilpasset, Og maskinvaren i disse maskinene er vesentlig tregere enn min. så uansett hva du sier blir det ikke bra. Forrige generasjon med konsoller hadde massiv ytelse kontra den gangens pcer. Nå er det motsatt,

Lenke til kommentar
Når det lages med X86 arkitekturen er det pc tilpasset, Og maskinvaren i disse maskinene er vesentlig tregere enn min. så uansett hva du sier blir det ikke bra. Forrige generasjon med konsoller hadde massiv ytelse kontra den gangens pcer. Nå er det motsatt,

Konkret hvilke spilltitler mener du ikke blir bra på de nye konsollene?

Lenke til kommentar
Verdens første x86 CPU med 45nm ble sluppet i 2008, to år senere ble 32nm CPUer produsert. Nå er vi på 22NM og 14NM, som er neste kommer til neste år.
Det skrives nm (nanometer) ikke NM (NewtonMega).
AMD lanserte 40NM APUer så tidlig som 2011. Trinity APUene (32nm) ble lansert i 2012 og 28NM APUer skal komme sent i år eller tidlig neste år.
28 nm, kommer nå, ikke senere i år. APUen i Xbox One og PS4 er de nye 28 nm-brikkene.
Konklusjonen er da at den ny Xboxen kjører på gammel teknologi fra første sekund den blir solgt.
Da trekker du helt feile konklusjoner. Xbox One og PS4 får helt splitter nye APUer. Det er ikke noe gammelt ved det.
8GB ram (samme som PS4) er heller ikke så mye å skryte av, det er helt standard satt opp mot stasjonære PCer.
Vel, nå er ikke hensikten med maskinvaren å skryte av spesifikasjonene heller. Hensikten er at de skal gi en mye bedre spilleopplevelse enn forgjengerne og det klarer nok begge konsollene bra.
Spillene kommer heller ikke til å kjøre på 4k. Dagens Xbox kan kjøre 1080p men spillene kjører alikevel på noe under 1280x720 avhengig av tittel.
Oppløsningen i spillene vil sikkert variere og noen vil nok gå helt opp til 4K. Ikke at det er så mye vits for bevegelige bilder, men nå er det jo også en del lite bevegelig grafikk på konsoller som kan ha reell nytte av det. Kanskje ikke med den nåværende TVen din, men det skader jo ikke om konsollen henger med på oppløsningsracet neste gang du kjøper TV.

 

Du skjønte akkurat hva det var jeg mente når jeg skrev nanometer med store bokstaver (NM).

 

Sitat fra saken:

Det som imidlertid er kjent, er at Xbox One benytter seg av en spesiallagd og AMD-basert APU (accelerated processing unit). Denne APU-en skal visstnok føre sammen prosessorkjernene, skjermprosessoren, minnet og andre brikker i én enkel SoC (system on a chip) på 40 nanometer.

Sluttsitat.

 

Med mindre jeg er analfabet, så står det klart å tydelig at chippen bruker 40nm teknologi. Så med mindre chippen er meget stor, så er det umulig at konsollen klarer å konkurere med stasjonære som koster 5000 - 8000. Avhengig av hvor mye Microsoft er villig til å tape per salg.

Lenke til kommentar

Konkret hvilke spilltitler mener du ikke blir bra på de nye konsollene?

 

Alle. Ikke at de kommer til å kjøre dårlig men fra start av blir de grafisk veldig underlegne dataer. Og med tanke på at dataen har blitt sykt billigere siden forrige generasjon konsoller har blitt lansert blir argumentet for konsoller sakte men sikkert hvisket ut.

 

De er rett å slett for dårlige.

Lenke til kommentar
Du skjønte akkurat hva det var jeg mente når jeg skrev nanometer med store bokstaver (NM).

Det var et vennlig forsøk på å lære deg forskjellen og skrive riktig.

 

Sitat fra saken:

Det som imidlertid er kjent, er at Xbox One benytter seg av en spesiallagd og AMD-basert APU (accelerated processing unit). Denne APU-en skal visstnok føre sammen prosessorkjernene, skjermprosessoren, minnet og andre brikker i én enkel SoC (system on a chip) på 40 nanometer.

Sluttsitat.

 

Med mindre jeg er analfabet, så står det klart å tydelig at chippen bruker 40nm teknologi. Så med mindre chippen er meget stor, så er det umulig at konsollen klarer å konkurere med stasjonære som koster 5000 - 8000. Avhengig av hvor mye Microsoft er villig til å tape per salg.

Og alt hardware.no skriver er vedtatte sannheter? Jeg har ikke vært så frekk at jeg har antydet analfabetisme, men det er det er fristende å antyde en lite kildekritisk holdning.

 

Jeg får vel bare gjenta: Konsollene konkurrerer ikke om de nøyaktig samme spillene som på PC. I de tilfellene spilltitler eksisterer på begge deler så vil konsollversjonene være skreddersydd for maskinen. Teksturkomprimering, AA-modus, geometrinivå, detaljdybde osv.

 

Med all denne negativiteten vil jeg bare anbefale deg å ikke kaste bort pengene på de nye dårlige konsollene (i følge deg selv) og nøye deg med de kjempebra forgjengerne. Eller PC.

Lenke til kommentar

Hvorfor ignorerer du bedre komprimeringsteknikker som h.265, utnyttelse av den ledige plassen på platene og strammere begrensning på lengde?

 

Hvorfor tror du streaming og nedlasting vil gi for mye komprimering?

 

For hvis de kommer med en oppgradering av BD for 4K på eksisterende spillere, slik de vil måtte gjøre for XB1 slik jeg ser det, så støtter ikke disse disse komprimerte formatene. Enkelte kan nok fikses med firmware, men ikke alle. Men man ønsker nok uansett å selge nye spillere, så kommer det ett format så trenger man ikke tenke på det.

 

Når det kommer til streaming og nedlasting så er det etter hva jeg har erfart selv pr dags dato, og ikke noe av det holder mål. Selv nedlasted blu-ray komprimert ned til 4 GB blir ødelagt for min del.

 

Ser man i dag på HD fra Netflix osv på større skjerm, så er det for min del ikke til å leve med i forhold til BD. Men siden det er noe ikke vanlige folk bryr seg om, så tar det sin tid før det blir bedre også.

Lenke til kommentar

For hvis de kommer med en oppgradering av BD for 4K på eksisterende spillere, slik de vil måtte gjøre for XB1 slik jeg ser det, så støtter ikke disse disse komprimerte formatene. Enkelte kan nok fikses med firmware, men ikke alle. Men man ønsker nok uansett å selge nye spillere, så kommer det ett format så trenger man ikke tenke på det.

 

Når det kommer til streaming og nedlasting så er det etter hva jeg har erfart selv pr dags dato, og ikke noe av det holder mål. Selv nedlasted blu-ray komprimert ned til 4 GB blir ødelagt for min del.

 

Ser man i dag på HD fra Netflix osv på større skjerm, så er det for min del ikke til å leve med i forhold til BD. Men siden det er noe ikke vanlige folk bryr seg om, så tar det sin tid før det blir bedre også.

 

Har ikke PS3 vært den beste BD spilleren nettopp fordi den har hatt kraftig maskinvare og mulighet for å oppgradere. Det er vel lov å anta at PS4 og XB1 kommer til å ha samme muligheter, samt å kunne dekode nye kodekser ved hjelp av OpenCL e.l

Lenke til kommentar

Du veit forskjellen på DDR3 og GDDR5, ikkje sant? :-)

 

Bare såvidt....vet at i PC så er det DDR3 som brukes. GDDR5 er hva som normalt brukes i skjermkort til PC.

DDR3 er raskere en GDDR5 men GDDR5 kan sende vesentlig mer data en DDR3...? Er jeg på jordet? :)

 

Ordla meg kanskje litt dumt sist, men det jeg gleder meg til å vite er hvor mye ram som blir dedikert til OS og hvor mye som blir ledig til spill. Jo mer ram til spill jo mer muligheter. Men Sony har vel heller ikke gått ut med info om akkurat dette? Eller?

Lenke til kommentar

Dybdeartikkel om maskinvaren

 

AnandTech: AMD’s Jaguar Architecture: The CPU Powering Xbox One, PlayStation 4, Kabini & Temash

 

Jeg finner ikke noe konkret TDP på APUen i XB1 eller PS4, men Jaguar ser ut til å være optimalisert for 15-25 Watt og det sitter to slike i begge konsollene. Her står det 100 Watt, men jeg vet ikke hvor troverdig kilden er.

 

Die size finner jeg heller ikke. Joda, ca 107-112 mm2

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...