Gå til innhold

Trygt å kjøre PC 2 mnd med 100% load på GPU uten tilsyn?


Jolo

Anbefalte innlegg

Er PCen fra Komplett er den sikkert satt opp med undertrykk, i.e. mer luft som blåses ut enn det som suges inn (gir bedre kjøling, men mer støv i boksen - mitt Lian Li-kabinett var også satt opp slik)...er det mye støv i kabinettet nå? Som Andrull sier er det isåfall meget uheldig.

 

PCen er ikke bygget av komplett. Bygget den selv, og viftene er plassert slik de sto i kabinettet når jeg fikk det, altså Fractal sitt oppsett. Det er ganske gode støvfiltere, og veldig lite støv i selve kabinettet.

 

Nei, men du kan overvåke temps, som burde gi deg litt mere trygghet i alle fall.

Du kaller deg ikke tilfeldigvis "SM411" på steam og var i en css clan for ei stund sia?

 

Jo stemmer det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PCen er ikke bygget av komplett. Bygget den selv, og viftene er plassert slik de sto i kabinettet når jeg fikk det, altså Fractal sitt oppsett. Det er ganske gode støvfiltere, og veldig lite støv i selve kabinettet.

 

Mye støv er som nevnt en stor risikofaktor når det kommer til å skulle la PCen stå under last over lengre tid mtp. potensiell overoppheting, men er det lite støv i utgangspunktet, ser jeg ingen fare med å skulle la PCen stå å jobbe en lengre periode.

Lenke til kommentar

Rommet skal også vaskes ned først så det er minimalt med støy der. Vil selvfølgelig komme inn litt støv pga åpent vindu, men det er ganske minimalt.

 

Det jeg er mest redd for nå er om strømforsyningen kan være et problem. Bør nok ta å sjekke den litt.

Lenke til kommentar

Kjører du Windows så må du passe på at du deaktiverer auto reboot etter at jævla windows update tar seg den frihet å oppdaterer pcen :)

 

Takker for tipset. Det hadde jeg ikke tenkt på. Men har valgt å la teamviewer kjøre som server og starte opp automatisk, så hadde nok klart meg. Skal uansett deaktivere det.

Lenke til kommentar

Og hva hvis den tar fyr? :p Det er jo ikke slik at du uansett ikke orker å sjekke webcamen hvert minutt, og ved brann så vil det ikke ta alt for mange minuttene før også resten av rommet står i brann. (som igjen betyr at webcamen også dør, samt at det nå allerede er for sent, da andre mer sannsynlig kan se røyk fra de åpne vinduene dine). ;)

Ja, hele poenget med å ha et varslingsystem er jo at du ikke må overvåke for å se etter brann. Det har ingen hensikt.

 

Ergo trenger du et varslingssystem som kan si fra med lyd og eventuelt bilde når noe skjer. Det finnes programvare som reagerer på bevegelse, og vil nok kanskje kunne slå ut ved røyk, eller så kunne du satt brannvarsleren ved mikrofonen til laptoppen, og om du skyper med den så vil du også høre brannvarsleren. :)

 

Men i bunn og grunn så tror jeg nok det er rimelig heftig krisemaksimering her.

 

Det verste som jeg realtistisk tror kan skje er nok en reboot av PCen pga automatisk Windows-oppdatering, så husk å skru det av. ;)

 

Edit: Når det kommer til PSUen så ta i hvert fall å støvblås den. Den begynner å bli gammel, men har i det minste gode kondensatorer som er ment for høyere temperaturer og betraktelig lengre levetid enn andre rimeligere PSUer.

Å sjekke PSUen manuelt er nok ikke så lett, og eneste jeg ka nse for meg at du kan teste er om det er noe ille ripple (må måles med oscilloskop, som jo ikke akkurat er hverdagskost), eller så må man bare se om kondensatorene ser ut til å være i fin stand. Buler de litt ut, eller om det lekker noe ut av dem/har lekket noe, så er de defekte eller begynner å bli.

 

Men man bør jo være klar over farene det er ved å åpne opp PSUen, da du ikke ønsker å ta på en del av innmaten for å si det sånn.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Husk på at det også er snakk om dei varmaste månedane i året, det fører tross alt til at effekten av luftkjøling går ned.

 

Sjølv ville eg nok ikkje gjort det, pga gevinsten er såpass liten og risikoen for at noko går gale med PSU/GPU/CPU er der når den står på 24/7 i tilnærma full load.

Lenke til kommentar

Om han setter PCen til å holde seg på en gitt temperatur, og samt det faktum at han har testet med 27 grader temp i rommet, så er nok dette ikke noe problem. Ja, selv en urealistisk 10 grader økning i romtemp vil ikke komme noe nærme maksimumsverdiene engang, og selv om vi et hypotetisk scenario hvor sola tok helt av, og økte romtemp med 40 grader, så er det sensorer som nedklokker kortet for så å skru av PCen.

 

Gevinsten er etter hva jeg kjenner på ingen måte bagatellmessig, og risikoen er rimelig liten i dette eksempelet. Det skal ganske mange sikkerhetsbrudd til før noe gjør stor skade.

- De fleste komponenter er trygge med sine innebygde sensorer, og det faktum at strømmen blir kuttet rimelig kjapt ved problemer.

- PSUen er egentlig det eneste jeg ville vært bittelitt skeptisk til. Og i et hypotetisk tilfelle hvor det skjer full nedsmelting (usannsynlig med kvalitetPSU, men ikke fysisk umulig), så vil altså sikringen i sikringskapet ditt eller jordfeilbryter slå ut om ting løper helt løpsk. Dermed vil brannen i stål-kabinettet til PSUen måtte spre seg videre til generelt ubrennbare materialer som også PC-kabinettet består av. At brannen skal spre seg er derfor ikke særlig sannsynlig det heller.

Og om det umulige skjer, ja så må også brannen være såpass at det får andre ting til å brenne før det mindre brennbare materialet i PCen slukker av seg selv. Setter du PCen unna andre ting som er lettanntennelig så er du enda sikrere.

 

Kort sagt: Det skal en kjede av rimelig usannsynlige hendelser til før noe slikt skjer og faktisk blir et stort problem (at huset begynner å brenne).

 

Jeg ville vært mer redd for at du blir kjørt på, eller kjører seg selv i hjel i en bilulykke. :closedeyes:

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det å sette PCen langt vekke fra brennbare materialer var ganske smart. Setter den midt på gulvet tenker jeg. Om det i værste fall skulle begynne å brenne er det direktevarsling til brannvesne på brannalarmen som henger rett over PCen.

 

Jeg dropper å kjøre kamera/lydopptak, da dette er overkill. Eneste grunnen til å gjøre dette må være nyskjerrighet om jeg skulle miste kontakten med PCen.

 

Var forresten 28 grader på rommet mitt i dag. GPUen lå stabilt på 75 grader celcius med 70% vifte. Blir forhåpentligvis rensing av støvfilterene i dag hvis jeg får tid.

 

Noe litt interessant var at når jeg åpnet døren på kabinettet nå nettopp sank viftehastigheten på GPUen til 55%. Ved å kjøre viften på 100% uten døren på i kabinettet sank GPU temperaturen til under 65 grader celcius på kun et minutt. Fortsatt 28 grader celcius i rommet.

Endret av Smalltimer
Lenke til kommentar

Høres da fortsatt ut som undertrykk i PCen for meg: uten døren så fikk da viftene tak i mer luft lettere (i litt søkte ord: uten å måtte jobbe med å hente den igjennom alle sprekkene/hullene i kabinettet).

 

Men det er da bare fint; sett PCen oppå noe så den står et par centimeter ekstra opp fra gulvet (så den ikke suger opp alt som er av støv), så skulle den da stå trygt og med god kjøling den tiden du er borte. :)

Lenke til kommentar

Jeg undersøkte litt rundt viftene nå. PCen har to vifter som mot omgivelsene + PSU viften. Den ene suger inn gjennom et støvfilter nede framme i kabinettet, den andre blåser ut i toppen av baksiden. CPU-viften blåser også mot eksosviften.

 

Det er tydelig at jeg kunne økt kjølingen ved lukket kabinett med å invistere i et par til vifter. Det var ikke planen for øyeblikket, men kan vurderes i neste oppgraderingsrunde etter sommeren.

Endret av Smalltimer
Lenke til kommentar

Jeg er veldig ny på området, startet denne uken så ikke se på meg som veldig erfaren, men her er mine tips.

 

Først bør du nok se denne filmen på denne siden og lese litt mer der: https://www.weusecoi...en/mining-guide

 

Det første du må gjøre er å opprette en lommebok. Les her for guide https://www.weusecoi...getting-started

 

Mining kan gjøres alene, eller flere sammarbeider for å løse oppgaven. Hvis du klarer å løse oppgaven vil du få 25 btc som er verdt ca 17 000 nok. Sannsynligheten for å klare å løse en oppgave er temmelig liten, derfor er det bedre å arbeide sammen med andre og dele på fortjenesten.

 

Jeg miner i en pool som populært kalles slush's pool (http://mining.bitcoin.cz/). Den er veldig bra befolket og løser matteproblemene med ca 1 & 1/2 times mellomrom (varierer mye). Programvaren som miner for meg er cgminer (https://bitcointalk....p?topic=28402.0). Den er ganske lett å sette opp og har veldig mange muligheter.

 

En mer nybegynnervennelig miner er guiminer(https://bitcointalk....hp?topic=3878.0). Jeg startet med denne, men beveget meg hurtig over på cgiminer når jeg oppdaget mulighetene denne hadde.

Endret av Smalltimer
Lenke til kommentar

Tror du virkelig du kan tjene noen penger på dette? Det er lenge siden privatpersoner med pcer kunne det. Iallefall med to år gamle komponenter. I dag kjøres dedikerte datasystemer langt sterkere enn pcer som minere, og de tar så og si rubbel og bit av det som går an å finne.

 

Jeg ville lest mer om dette enn om pcen din tåler å stå i to måneder og rote med dette.

 

Sett den heller til folding@home eller noe annet nyttig.

Lenke til kommentar

Jeg tjener ca 10 kr dagen de dagene jeg har minet. Vet at utbyttet var betydelig større før, men det er fortsatt endel. Uansett ønsker jeg ikke å diskutere bitcoin eller lønnsomhet i denne tråden. Tråden er ment for diskusjon omhandlende å kjøre pcen i to mnd med høy load.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...