Gå til innhold

Trygt å kjøre PC 2 mnd med 100% load på GPU uten tilsyn?


Jolo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Betaler ikke for strøm, og det gjør ikke foreldrene mine heller. Men jeg ønsker ikke å diskutere lønnsomhet eller bitcoin generelt her. Tråden er ment for diskusjon om å kjøre PCen med mye load over lang tid, faremomenter og erfaring.

Lenke til kommentar

Betaler ikke for strøm, og det gjør ikke foreldrene mine heller. Men jeg ønsker ikke å diskutere lønnsomhet eller bitcoin generelt her. Tråden er ment for diskusjon om å kjøre PCen med mye load over lang tid, faremomenter og erfaring.

 

PSU er en PC komponent som tar slitasjeskade. Jo mer og jo hardere du bruker den, jo fortere ryker den. Når denne likevel har holdt i 6 år, så tror jeg du har en av god kvalitet som tåler sommeren helt fint. Ellers kan grafikkort få trøbbell av svært høy varme over lang tid, men alt under 85 grader burde gå helt greit, og normalt bluescreener du lenge før hardware begynner å ryke.

 

Jeg minet en del i vinter på 3 stk GTX480, da jeg trengte varmen i huset likevel, og de tålte det hele ypperlig selv med høy temperatur.

Lenke til kommentar

En forbruker-pc er faktisk ikke laget for å kjøre på full last over lang tid og det er en reell sjanse for at komponentene får vesentlig forkortet levetid av dette prosjektet.

 

Faremomenter: Vel, at hele skiten tar fyr og tar med seg resten av innholdet i hybelen/leiligheten? Personlig røsker jeg ut kontaktene fra småelektronikk før jeg drar på lengre ferie. Etter å ha opplevd at et adsl-modem tok fyr etter lynnedslag (jeg var heldigvis hjemme) er ikke respekten for brann blitt mindre.

 

Hvordan skal du forhindre at korte strømavbrudd ikke ødelegger hele prosjektet forresten? Det skal mye til om det ikke kommer et kort strømbrudd i løpet av to sammenhengende måneder, særlig midt i sesongen for lyn.

Lenke til kommentar

 

Hvordan skal du forhindre at korte strømavbrudd ikke ødelegger hele prosjektet forresten? Det skal mye til om det ikke kommer et kort strømbrudd i løpet av to sammenhengende måneder, særlig midt i sesongen for lyn.

 

Det fikses i BIOS. Autoreboot etter strømbrudd. Programmene legges i startup.

Lenke til kommentar

Om du er på ferie en uke, en helg eller to måneder så hjelper det lite om lynet slår ned. De færreste drar ut alle mulige elektriske apparater, inkludert TV-kabel og internett forde.

 

Ja, eller sannsyneligheten for at det slår ned når du sover ... Alle disse hendelsene har altså like stor sannsynelighet for at lynet slår ned, og da må man nesten stole på overspennignsvernet man har i sikringskapet (om man har da). Selv i diverse gamle hus, så har jeg sjelden opplevd strømbrudd. Kanskje en gang hvert tredje år eller noe slikt, men dette er jo ikke direkte farlig da.

 

Men det blir jo egentlig en diskusjon for seg selv om hvor usikkert det er å ikke trekke ut alt elektrisk utstyr om man skal dra bort. Sannsynligvis rimelig lite, ellers hadde vi sett laaaangt flere branner rundt om kring.

 

En forbruker-pc er faktisk ikke laget for å kjøre på full last over lang tid og det er en reell sjanse for at komponentene får vesentlig forkortet levetid av dette prosjektet.

Du må huske på at maskinen i helhet ikke kjører på full last. Det er GPUen som kjører tungt, og de har som regel meget lang levetid fra før av. Hadde vi snakket om HDD så er saken helt annerledes.

 

Strømforsyning er strømforsyning og består av de samme komponentene som i en server, bare annerledes spesifisert selvsagt. 105 grader japansk kondensator med god kjøling er det samme uansett.

Og vi vet nå ikke helt om PSUen belastes så tungt engang. For alt vi vet så blir den bare belastet 40-50 %, og er egentlig noe jeg gjetter på.

Lenke til kommentar

Ta dagen før du drar også blåser du kabinettet ditt rent for støv med kompressor, da misker brannfaren betraktelig, ta også la et cpu temp program stå oppe, så sjekker du dette innimellom med teamviewer på telefonen din.

Hvis det skulle være veldig høye verdier så bare pauser du farminga litt også pusher opp viftene litt til tempen har synken så kan du kjøre på igjen, evt kan du lage en macro på at pcen går i dvale en time hver dag for å sove og kjøle seg ned.

 

Så min konklusjon er at dette vil gå bra, husker jeg sto å botta i 3mnd i strekk en sommer, det gikk veldig fint :=)

Lenke til kommentar

Tusen takk for de siste tipsene. Skal sjekke ut autoboot i BIOS, og har allerede testet automatisk startup av mining, og det funker fint. Teamviewer server er satt opp, og lar seg fjernkontrollere lett.

 

Appropo strømsystem er det nok over gjennomsnittet sikkert. Huset jeg leier i er fra 2011.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...