Gå til innhold

Guide: 10 kjappe tips for de beste17.mai-bildene

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bra tips dette her for sånne som meg som bare tar frem 5d'en i ny og ne! Men husk også tips nr 11: Ta av linsedekselet. =P

• Liker 7
Skrevet (endret)

Bra tips dette her for sånne som meg som bare tar frem 5d'en i ny og ne! Men husk også tips nr 11: Ta av linsedekselet. =P

Nå for tiden er det heldigvis relativt få kameraer hvor du først ser dette etter å ha tatt bilder - de fleste er TTL, enten via optisk søker, elektronisk søker eller liveview-skjerm. :)

Endret av Trondster
Skrevet

Et tips Eric Clapton nok ønsket han hadde lest :)

Men, det skjer sikkert mange, meg inkludert. Er lett å glemme det dekslet :)

Skrevet (endret)

Første tipset burde igrunn være å sjekke at det er nok strøm på batteriet og evt lade det, før man drar utt. (altså ikke bare en liten bi-kommentar som det er i artikkelen)

Er ikke få ganger jeg har sett folk gå tomme for strøm etter kort tid på slike dager da man har planlagt at det skal taes masse bilder...

Endret av KristianJV
  • 5 år senere...
Skrevet

Du må absolutt ikke bruke raw format hvis du ikke har noen planer om å redigere bildene. Hvis man har lite erfaring eller ikke har redigeringsprogram vil jpeg bli bedre. Lurt å øve seg litt før man går over til raw for godt.

Skrevet

Du må absolutt ikke bruke raw format hvis du ikke har noen planer om å redigere bildene. Hvis man har lite erfaring eller ikke har redigeringsprogram vil jpeg bli bedre. Lurt å øve seg litt før man går over til raw for godt.

Minnekort er jo såpass billige nå at man like gjerne kan ta RAW + JPEG. Kjekt å ha muligheten, man vet jo aldri. Har en del bildeserier jeg angrer litt på at jeg bare har i JPEG nå, tenkte jeg ikke kom til å redigere noe særlig uansett. Kjedelig å grave i gamle mapper og komme over noe interessant, men ha begrenset mulighet til å fikse bildene pga. formatet.

Skrevet (endret)

Nå for tiden er det heldigvis relativt få kameraer hvor du først ser dette etter å ha tatt bilder - de fleste er TTL, enten via optisk søker, elektronisk søker eller liveview-skjerm. :)

Leica er en gjenganger på dette, men fullt mulig med slr også :p

_DSC2733-X2.jpg

Endret av Nautica
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...