Gå til innhold

Guide: 10 kjappe tips for de beste17.mai-bildene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra tips dette her for sånne som meg som bare tar frem 5d'en i ny og ne! Men husk også tips nr 11: Ta av linsedekselet. =P

Nå for tiden er det heldigvis relativt få kameraer hvor du først ser dette etter å ha tatt bilder - de fleste er TTL, enten via optisk søker, elektronisk søker eller liveview-skjerm. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Bra tips dette her for sånne som meg som bare tar frem 5d'en i ny og ne! Men husk også tips nr 11: Ta av linsedekselet. =P

 

Et tips Eric Clapton nok ønsket han hadde lest :)

 

Men, det skjer sikkert mange, meg inkludert. Er lett å glemme det dekslet :)

 

Lenke til kommentar

Første tipset burde igrunn være å sjekke at det er nok strøm på batteriet og evt lade det, før man drar utt. (altså ikke bare en liten bi-kommentar som det er i artikkelen)

Er ikke få ganger jeg har sett folk gå tomme for strøm etter kort tid på slike dager da man har planlagt at det skal taes masse bilder...

Endret av KristianJV
Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Du må absolutt ikke bruke raw format hvis du ikke har noen planer om å redigere bildene. Hvis man har lite erfaring eller ikke har redigeringsprogram vil jpeg bli bedre. Lurt å øve seg litt før man går over til raw for godt.

 

Minnekort er jo såpass billige nå at man like gjerne kan ta RAW + JPEG. Kjekt å ha muligheten, man vet jo aldri. Har en del bildeserier jeg angrer litt på at jeg bare har i JPEG nå, tenkte jeg ikke kom til å redigere noe særlig uansett. Kjedelig å grave i gamle mapper og komme over noe interessant, men ha begrenset mulighet til å fikse bildene pga. formatet.

Lenke til kommentar

Nå for tiden er det heldigvis relativt få kameraer hvor du først ser dette etter å ha tatt bilder - de fleste er TTL, enten via optisk søker, elektronisk søker eller liveview-skjerm. :)

Leica er en gjenganger på dette, men fullt mulig med slr også :p

 

_DSC2733-X2.jpg

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...