Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Eksamen i norsk 2013 10.trinn.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men siden du er flink i norsk, kunne du ha prøvd å sette en karakter på min tekst?

 

Takk, men nå skal jeg være helt ærlig. I teksten din har du noen setninger som må skrives om, du har noen skrivefeil( eller som jeg liker å kalle det, slurvefeil. Leste du igjennom tre ganger+ en gang baklengs?) og du kunne skrevet mer utfyllende. Du kunne for eksempel skrevet om en helt som påvirker negativt og en helt som påvirker positivt. På den andre siden har du et veldig bredt ordforråd og teksten henger sammen og du har også fulgt oppgavens intuisjoner. Hvis jeg skulle vært sensor ville jeg trukket for det som jeg nevnte over, men du ville også fått pluss for ordforrådet ditt, siden du brukte mange tekstbindere som gjør språket mer flytene. Siden oppgaven heller ikke sa noe om sjanger, kan du jo ikke trekkes for å ha med dine meninger, så det er en mulighet for at du kommer til å få 5. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De driter i eksamensveiledningen. Eksamensveiledningen sa vi måtte arial, mens vi måtte skrive verdana. De sa også at vi måtte skrive sjanger i toppteksten, noe som heller ikke sto i veiledningen.

Hvordan går det i det hele tatt an å jukse på en slik eksamen? For å gjøre det må man jo finne en tekst som tilsvarer oppgaven, og de har jo plagieringskontroll og alt mulig? Du kan jo finne inspirasjon på nettet men det er jo absolutt ikke juks. :wallbash:

 

Fysj, noen lærere hadde trengt en rumpedask!

 

Heisann! tror at mange tror vi får helt/antihelt i morgen! hva med hverdagshelt elns? var jo ikke noe serlig om det idag, og tror nesten det er det eneste jeg greier å skrive om.. om det er helt.. må det være veldig overnaturlig da? og antihelt? gaaahhh, er så trøtt :(

 

I dag var det en oppgave om hverdagshelt, mens det ikke var noen oppgaver om helt/antihelt.

Lenke til kommentar

Heisann! tror at mange tror vi får helt/antihelt i morgen! hva med hverdagshelt elns? var jo ikke noe serlig om det idag, og tror nesten det er det eneste jeg greier å skrive om.. om det er helt.. må det være veldig overnaturlig da? og antihelt? gaaahhh, er så trøtt :(

Skriv to forskjellige tekster, en med hverdagshelt, en annen med antihelt f.eks. Så når du er klar til å dø, spis en god middag og ta en lur :)

Endret av Thomasdasd
Lenke til kommentar

Fysj, noen lærere hadde trengt en rumpedask!

 

 

 

I dag var det en oppgave om hverdagshelt, mens det ikke var noen oppgaver om helt/antihelt.

 

 

Så at det var en om hverdagshelt, men det var kåseri :( har du (eller noen andre for den sags skyld) noen ideer om oppgaver... og hvordan oppgaver om helt og antihelt tenker dere på? :D

 

Skriv to forskjellige tekster, en med hverdagshelt, en annen med antihelt f.eks. Så når du er klar til å dø, spis en god middag og ta en lur :)

 

Tnx :D men hva tenker dere på når dere tenker tekst om antihelt? :p iforhold til helt ?

Lenke til kommentar

Skriv en skjønnlitterær tekst der hovedpersonen gjør noe dumdristig som får fatale konsekvenser. eg forstå ikkje den kan du forklare det versåsnill :)

 

 

kan noe hjelpe meg eg forstå ikkje kva det meint her:)

 

Hvis hovedpersonen gjør noe dumdristig så gjør han noe han ikke har tenkt over, for eksempel det med at hovedpersonen i ørneredet klatret i det fjellet for å ødelegge ørneredet. Den fatale konsekvensen av dette var at han døde( han som skulle klatre etter ørneredet)...

 

Håper du forstår hva jeg mener. :wee:

Lenke til kommentar

Så at det var en om hverdagshelt, men det var kåseri :( har du (eller noen andre for den sags skyld) noen ideer om oppgaver... og hvordan oppgaver om helt og antihelt tenker dere på? :D

 

 

 

Tnx :D men hva tenker dere på når dere tenker tekst om antihelt? :p iforhold til helt ?

Se tidligere poster, mange forslag der.

Lenke til kommentar
Heisann! tror at mange tror vi får helt/antihelt i morgen! hva med hverdagshelt elns? var jo ikke noe serlig om det idag, og tror nesten det er det eneste jeg greier å skrive om.. om det er helt.. må det være veldig overnaturlig da? og antihelt? gaaahhh, er så trøtt :(

 

Oppgave 1 i dag kunne jo knyttes til antihelt da!

Lenke til kommentar

Takk, men nå skal jeg være helt ærlig. I teksten din har du noen setninger som må skrives om, du har noen skrivefeil( eller som jeg liker å kalle det, slurvefeil. Leste du igjennom tre ganger+ en gang baklengs?) og du kunne skrevet mer utfyllende. Du kunne for eksempel skrevet om en helt som påvirker negativt og en helt som påvirker positivt. På den andre siden har du et veldig bredt ordforråd og teksten henger sammen og du har også fulgt oppgavens intuisjoner. Hvis jeg skulle vært sensor ville jeg trukket for det som jeg nevnte over, men du ville også fått pluss for ordforrådet ditt, siden du brukte mange tekstbindere som gjør språket mer flytene. Siden oppgaven heller ikke sa noe om sjanger, kan du jo ikke trekkes for å ha med dine meninger, så det er en mulighet for at du kommer til å få 5. :)

 

Jeg elsker at du er ærlig. Tusen takk! Har lest teksten min 4 ganger, har printa den ut 2 ganger og lest det på ark også, men når jeg blir stressa så overser jeg veldig mye. Det du sa med de heltene, jo jeg tenkte på det, men så var jeg redd for at teksten min skulle være for dårliig og i tillegg for lang, så utelukka det! Men tusen hjertelig takk for svar :) Håper bare at jeg ikke får 3er :D

Lenke til kommentar

Jeg elsker at du er ærlig. Tusen takk! Har lest teksten min 4 ganger, har printa den ut 2 ganger og lest det på ark også, men når jeg blir stressa så overser jeg veldig mye. Det du sa med de heltene, jo jeg tenkte på det, men så var jeg redd for at teksten min skulle være for dårliig og i tillegg for lang, så utelukka det! Men tusen hjertelig takk for svar :) Håper bare at jeg ikke får 3er :D

 

Takk :) , det går nok bra. Tre kan du ikke få. :wee:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg elsker at du er ærlig. Tusen takk! Har lest teksten min 4 ganger, har printa den ut 2 ganger og lest det på ark også, men når jeg blir stressa så overser jeg veldig mye. Det du sa med de heltene, jo jeg tenkte på det, men så var jeg redd for at teksten min skulle være for dårliig og i tillegg for lang, så utelukka det! Men tusen hjertelig takk for svar :) Håper bare at jeg ikke får 3er :D

Lettere å få bra på saktekster enn skjønnlitterære. For i saktekster viser man hva man brenner for eller har kunnskap for. I skjønnlitterære tekster, derimot, kan du skrive en god tekst med god plot og språk - men det er vanskelig å få vist kunnskap om et tema. Kanskje litt enklere i vårt tilfelle, men du skjønner greia ;)

Lenke til kommentar

Valgte oppgave 4, men følte på en måte at jeg svarte på andre ting enn hva oppgaven spurte om. Vet virkelig ikke hvordan det gikk... Noen som valgte oppgave 4, som vil legge ut sin besvarelse? :)

 

Jeg tok også den, og følte også jeg svarte på andre ting:/

Kan legge ut straks :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...