Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Eksamen i norsk 2013 10.trinn.


Anbefalte innlegg

I forberedelsedelen hverdagshelt, leste du om at hverdagsheltene er helter som en som har gjort noe godt for andre, eller en som har slåss for det hun/han mener uten å la seg knekke. Skriv en sakprega tekst der du forklarer hvorfor hverdagshelter ikke er som ''vanlige'' helter. I teksten skal du også få med hvorfor de fleste forbilder er såkalte ''hverdagshelter'' og ikke '' vanlige'' helter, som for eksempel historiske helter.

 

Wow.. den var dyp :D takk!! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som conjunctions på engelsk?

 

For det første

For det andre

På den ene siden

Alt i alt

Viktigere er at bla bla bla, men viktigst bla bla bla

Uansett

Faktum er at

 

Kan godt fortsette, men da må det være slike ord du mener...

 

 

 

Personlig mener jeg at teksten vil bli bedre hvis man avslutter med et sitat. :wee:

 

Bare å kjøre på hvis du vet om mange :)

Lenke til kommentar

Tror det kanskje det er plussord og minusord du mener (læreren min som kalte dem det...) eksempler:

Plussord:

Sannsynlig

Bestemt

Naturligvis

Realistisk

Praktisk

Relevant

Praktfullt

 

Minusord:

Uoversiktlig

Kaotisk

Upålitelig

Surrealistisk

 

Perfekt, var det jeg egentlig skulle frem til! Noen fler? Takk! :D

Endret av JRødningen
Lenke til kommentar

Er det noen som har en god definisjon på hva en antihelt er?

 

Er ikke jeg som har skrevet dette, så kan ikke ta på meg æren for det, men det var en tideligere her (husker ikke hva hun het). Se om du kan bruke det ;):thumbup:

 

En antihelt er en viktig person i en handling som mangler en eller flere av de egenskapene som en tradisjonell helt har, for eksempel mot, styrke, godhet, kjærlighet og evnen til å dømme rettferdig. En antihelt kan også karakteriseres ved hans bruk av uheroiske metoder for å nå fram til et mål. Eksempler på antihelter er Robin Hood som stjal fra de rike og ga til de fattige. Er det en heltmodig handling, eller ikke? Dexter (karakter fra en TV-serie) dreper mennesker som er mordere. Er det umoralsk/dobbeltmoralsk, eller ikke?

 

Husker ikke så mange bindeord, men i timen skrev vi noen "voksne" ord på tavla. Læreren kalte dem "plussord og minusord"

 

Plussord:

Naturligvis

Realistisk

Praktisk

Relevant

Praktfullt

Potensielt

Potensiale

Oversiktlig

 

Minusord:

Usømmelig

Urealistisk

Uoversiktlig

Kaotisk

Upålitelig

Surrealistisk

Rammet

 

Skrev hun forklaring på disse ordene også eller? ;) haha

Lenke til kommentar

Er det noen som har en god definisjon på hva en antihelt er?

 

Defenisjonen jeg setter meg for en antihelt er en som gjør noe gale for noe godt. eks: roobin hood, som stjeler fra de rike og gir til de fattige. Eller Dexter som dreper "skurker" eller mordere. Han dreper dem noe som ikke er rett i seg selv, men det at han dreper noen som dreper andre, gjør opp for det.

Lenke til kommentar

Er det noen her som har lyst til å bare slenge fra seg det de har en god følelse for at vil bli oppgaver ? :thumbs: Merker jeg er veldig blank akkurat nå, og trenger å tenke litt på oppgaver... skjønner lissom ikke hva oppgave jeg kan skrive om hverdagshelt i :hmm: merker jeg begynner å bli trøøøøøøøøtt og lei (ikke bra ettersom det bare har gått noen timer) :shrug::wallbash::sleep:

 

Hva med å skrive om en antihelt? Har selv tenkt å skrive om en mislykka person som sliter på alle plan, og du at du skal synes synd på ham, men at han oppnår målet på en veldig utspekulert måte. Blir sikkert annerledes siden jeg ikke vet oppgavene, men det blir nok noe sånt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-w7DZlO15

Ikke bruk fremmedord dere ikke vet hvordan skal anvendes. Det ser så malplassert og helt på trynet ut at det kun vil trekke dere i gjennomgåingen av stilene deres.

Lenke til kommentar

Husker ikke så mange bindeord, men i timen skrev vi noen "voksne" ord på tavla. Læreren kalte dem "plussord og minusord"

 

Plussord:

Naturligvis

Realistisk

Praktisk

Relevant

Praktfullt

Potensielt

Potensiale

Oversiktlig

 

Minusord:

Usømmelig

Urealistisk

Uoversiktlig

Kaotisk

Upålitelig

Surrealistisk

Rammet

hva menes med minusord?
Lenke til kommentar

Hva med å skrive om en antihelt? Har selv tenkt å skrive om en mislykka person som sliter på alle plan, og du at du skal synes synd på ham, men at han oppnår målet på en veldig utspekulert måte. Blir sikkert annerledes siden jeg ikke vet oppgavene, men det blir nok noe sånt.

 

Snakker du om på skjønnlitterær nå? :D

Lenke til kommentar

Er ikke jeg som har skrevet dette, så kan ikke ta på meg æren for det, men det var en tideligere her (husker ikke hva hun het). Se om du kan bruke det ;):thumbup:

 

En antihelt er en viktig person i en handling som mangler en eller flere av de egenskapene som en tradisjonell helt har, for eksempel mot, styrke, godhet, kjærlighet og evnen til å dømme rettferdig. En antihelt kan også karakteriseres ved hans bruk av uheroiske metoder for å nå fram til et mål. Eksempler på antihelter er Robin Hood som stjal fra de rike og ga til de fattige. Er det en heltmodig handling, eller ikke? Dexter (karakter fra en TV-serie) dreper mennesker som er mordere. Er det umoralsk/dobbeltmoralsk, eller ikke?

 

 

 

Skrev hun forklaring på disse ordene også eller? ;) haha

 

Haha, nei, men jeg tror jeg kan de fleste:

Plussord:

Naturligvis

Realistisk- noe som kunne ha skjedd i virkeligheten

Praktisk

Relevant- f.eks. holder seg til et relevant tema/noe som har med saken å gjøre

Praktfullt

Potensielt- innen rekkevidde (?)/ikke umulig å oppnå (?)

Potensiale- mange sier "Jeg tror hun har et stort potensiale til å bli noe stort"

Oversiktlig

Minusord:

Usømmelig- f.eks. at noen mener jenter kler seg usømmelig fortiden/viser mye kløft osv.

Urealistisk- ikke sannsynlig kommer til å skje

Uoversiktlig

Kaotisk

Upålitelig- en du ikke kan stole på

Surrealistisk- urealistisk/noe som er lite sannsynlig

Rammet

Lenke til kommentar

Bindeord!

 

For det første

For det andre

På den ene siden

Alt i alt

Viktigere er at bla bla bla, men viktigst bla bla bla

Uansett

Faktum er at

Selv om

I tillegg

Til å begynne med

Med andre ord

Alt i alt

Først og fremt er det viktig å avklare hva bla bla bla betyr

Men

Og

Eller

Ens

Imens

Dessuten

Dersom

Til slutt

Til å begynne med er det viktig å avklare hva ... betyr

Likevel

Derimot

Selv om

For eksempel

Blant annet

Vi kan konkludere med

Som en følge av dette

Til tross for at

Videre

Siden

Likevel

Først og fremst

Hovedsakelig

Spesielt

Et viktig moment

Som allerede nevnt

Som tidligere nevnt

Vi kan avslutte med å si at

Endret av Bassa.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...