Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Eksamen i norsk 2013 10.trinn.


Anbefalte innlegg

Berre hyggjeleg, puggar gramatikk sjølv no som ein hest fordi at rettskrivinga, for mykje "munnleg språk" og for mange parantesar er det som har trekt meg ned på tentamen. :(

 

Hvis vi får oppgaver om kåseri, så passer det sikkert bra for deg. Hvis du liker å skrive muntlig. Kåseri er en muntlig sjanger. Der tar man opp et dagsaktuelt tema, men man bruker en del ironi, humor og overdivelser for å få fram meninga si ;D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet, det var en skrivefeil. Helt sant. :wee: Men takk for at du retter. Da husker jeg det i hvert fall!

Ikkje noko problem, er jo flott dersom nokon går opp ein karakter p.ga betre rettskriving :)

(Eg forstår at eg kan verke pirkete, men det er ikkje slemt meint. :))

Endret av Superrman
Lenke til kommentar

Hvis vi får oppgaver om kåseri, så passer det sikkert bra for deg. Hvis du liker å skrive muntlig. Kåseri er en muntlig sjanger. Der tar man opp et dagsaktuelt tema, men man bruker en del ironi, humor og overdivelser for å få fram meninga si ;D

Eg har prøvd å skrive kåseri, men det gjekk ikkje så veldig bra...

Eg likar eigentleg å skrive artiklar, fordi at eg har vanlegvis ein del faktakunnskap om emna og klarer å drøfte for og imot ganske bra, men eg har litt for mykje munnleg språk i forhold til korleis ein artikkel bør vere...

Lenke til kommentar

Ikkje noko problem, er jo flott dersom nokon går opp ein karakter p.ga betre rettskriving :)

(Eg forstår at eg kan verke pirkete, men det er ikkje slemt meint. :)

 

Håper det ikke overrasker deg, men jeg får toppkarakter i nynorsk. Tekstene jeg leverer inn er som oftest feilfrie og har jeg nynorskfeil så er det skrivefeil( for eksempel kostbarhitene isteden for kostbarheitene), selv om jeg har hatt noen feil nå. :wee:

Lenke til kommentar

Bindeord!

 

For det første

For det andre

På den ene siden

Alt i alt

Viktigere er at bla bla bla, men viktigst bla bla bla

Uansett

Faktum er at

Selv om

I tillegg

Til å begynne med

Med andre ord

Alt i alt

Først og fremt er det viktig å avklare hva bla bla bla betyr

Men

Og

Eller

Ens

Imens

Dessuten

Dersom

Til slutt

Til å begynne med er det viktig å avklare hva ... betyr

Likevel

Derimot

Selv om

For eksempel

Blant annet

Vi kan konkludere med

Som en følge av dette

Til tross for at

Videre

Siden

Likevel

Først og fremst

Hovedsakelig

Spesielt

Et viktig moment

Som allerede nevnt

Som tidligere nevnt

Vi kan avslutte med å si at

 

Nydelig :) Takker så mye!

Lenke til kommentar

Fant disse sitatene om helter på ordtak.no, men skjønner ikke hva som menes med noen av de. Jeg er helt sinnsykt dårlig til å analysere og å forstå sånne ting, så er det noen her som er flinke til det og som vil forklare meg :D?

 

"En helt er ikke modigere enn en vanlig mann, men han er modig i fem minutter lenger."

 

"Vis meg en helt, og jeg skal skrive en tragedie."

 

"En mann kan ikke alltid være en helt, men han kan alltid være en mann."

 

"Dagens idol skyver gårsdagens helt ut av tankene våre i påvente av morgendagens etterfølger."

Lenke til kommentar

Håper det ikke overrasker deg, men jeg får toppkarakter i nynorsk. Tekstene jeg leverer inn er som oftest feilfrie og har jeg nynorskfeil så er det skrivefeil( for eksempel kostbarhitene isteden for kostbarheitene), selv om jeg har hatt noen feil nå. :wee:

Neida, sidan du brukar så mykje tid på dette, så forventa eg nok at du hadde toppkarakter, og eg forstår at man har enkelte skrivefeil her når man ikkje skriv stil :)
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-w7DZlO15

Vi diskuterte nynorsk gramatikk, så i den samanhengen var ikkje bokmålregelen din til stor nytte :)

 

Eh, lol… Det er jo akkurat samme regel i nynorsk.

Lenke til kommentar

Fant disse sitatene om helter på ordtak.no, men skjønner ikke hva som menes med noen av de. Jeg er helt sinnsykt dårlig til å analysere og å forstå sånne ting, så er det noen her som er flinke til det og som vil forklare meg :D?

 

"En helt er ikke modigere enn en vanlig mann, men han er modig i fem minutter lenger."

 

"Vis meg en helt, og jeg skal skrive en tragedie."

 

"En mann kan ikke alltid være en helt, men han kan alltid være en mann."

 

"Dagens idol skyver gårsdagens helt ut av tankene våre i påvente av morgendagens etterfølger."

 

Kjempe bra, men hvis du kunne lagt ut kilden( ja, vet det er ordtak.no) så hadde det vært perfekt!

Lenke til kommentar

Fant disse sitatene om helter på ordtak.no, men skjønner ikke hva som menes med noen av de. Jeg er helt sinnsykt dårlig til å analysere og å forstå sånne ting, så er det noen her som er flinke til det og som vil forklare meg :D?

 

"En helt er ikke modigere enn en vanlig mann, men han er modig i fem minutter lenger."

 

"Vis meg en helt, og jeg skal skrive en tragedie."

 

"En mann kan ikke alltid være en helt, men han kan alltid være en mann."

 

"Dagens idol skyver gårsdagens helt ut av tankene våre i påvente av morgendagens etterfølger."

Dei tre første sitata handlar vel om at heltar ikkje er like spesielle og fantastiske som alle trur, men at dei eigentleg er ganske vanlege personar.

 

Når det gjeld det siste sitatet så veit ikkje eg heilt sjølv...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...