Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Eksamen i norsk 2013 10.trinn.


Anbefalte innlegg

Det irriterer meg at vi skal skirve saktekst med hovedmål og skjønnlitterert som sidemål. Vi har hele året øvd på det omvendte. Jeg håper virkelig det blir gode oppgaver denne gangen. Vi jobber som bare av det på skolen for å prøve å gjette oss til hva slags oppgaver det blir. Er det noen som har noen ideer? :)

 

Vi har faktisk jobba med det sånn som det har blitt, mens fordi læreren sa at det var sånn de hadde kommet opp de andre åra ;) Lurer også på det med oppgavene :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forbilde

Ære

Egenskaper

Status

Pioner

Antihelt/helt

Hverdagshelt(Mamma)

Historisk helt (eks Gandhi, Rosa Parks, Aung San Suu Kyi)

Berømmelse

Sportshelter (Usain Bolt, Ronaldinho) som er idoler/forbilder

Superhelter

Selvtillit og selvbilde

Leger, Røde Kors, Unicef (elsker bare å bruke paranteser).

Flott liste, men unngå for mange paranteser på eksamen :) Læreren min trakk en del på tentamen fordi at jeg brukte for mange paranteser....
Lenke til kommentar

Jeg får 5 i Norsk :)

 

Da tenker jeg at du kan jobbe med noen gode problemstillinger til artikkel. Jeg pleier alltid å skrive problemstillinger, ingresser og innledninger til tentamen( nå eksamen). For eksempel en problemstilling som passer til hvert undertema. :)

 

Jeg tar i tillegg alltid med minst to disposisjoner. Jeg vet jo ikke hva oppgaven blir. Det virker kanskje paradoksalt, men jeg føler jeg jobber mye mer enn mine medelever som får en dårligere karakter, selv om norsk er mitt sterkeste fag. :wee:

Endret av Bassa.
Lenke til kommentar

Det irriterer ikke meg. :) Men det er jo bare min mening. Årsaken er at jeg synes at noveller/fortellinger blir mye vakrere på nynorsk( som da dessverre er mitt sidemål). :wee:

Ja, nynorsk er jo et utrulig fint språk å skrive i. Det virker jo mye mer "elegant". Det er bare det at når du skriver nynorsk må du jo tenke mye mer på selve språket, og da syns jeg at det er vanskeligere å skrive en fin historie, siden jeg må konsentrere meg om å få nynorsken riktig. Men som du sa. "Det er jo bare min mening" :):D

Lenke til kommentar

Da tenker jeg at du kan jobbe med noen gode problemstillinger til artikkel. Jeg pleier alltid å skrive problemstillinger, ingresser og innledninger til tentamen( nå eksamen). For eksempel en problemstilling som passer til hver undertema. :)

 

Jeg tar i tillegg alltid med minst to disposisjoner. Jeg vet jo ikke hva oppgaven blir. Det virker kanskje paradoksalt, men jeg føler jeg jobber mye mer enn mine medelever som får en dårligere karakter, selv om norsk er mitt sterkeste fag. :wee:

 

Tusen takk! Gode råd :wee:

Lenke til kommentar

Ja, nynorsk er jo et utrulig fint språk å skrive i. Det virker jo mye mer "elegant". Det er bare det at når du skriver nynorsk må du jo tenke mye mer på selve språket, og da syns jeg at det er vanskeligere å skrive en fin historie, siden jeg må konsentrere meg om å få nynorsken riktig. Men som du sa. "Det er jo bare min mening" :):D

 

Ja, jeg sitter jo og oversetter teksten ord for ord, og det tar selvfølgelig tid. Men en ting jeg fikk pluss for på tentamen vi hadde nå, var at jeg brukte såkalte ''hel-nynorske'' ord, som min lærer kaller det for.( gammel-nynorske ord, hvis du skjønner hva jeg mener). H*n sa at teksten av den grunn ble utrolig bra. :) Men han sa også at man må passe på, slik at ordet ikke får feil betydning. :wee:

Endret av Bassa.
Lenke til kommentar

vet noen om ordnett.no eller en annen online ordliste vil være tilgjengelig?

Eventuelt, hvis ordnett.no ikke er tilgjengelig, vet noen her som kan data hvordan jeg kan laste den ned offline? Jeg prøvde å laste den ned, men det sto at jeg måtte ha en administrator...vet noen om noen andre måter, f.eks. ved hjelp av en minnepenn etc.?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-w7DZlO15

Ja, jeg sitter jo å oversetter teksten ord for ord, og det tar selvfølgelig tid. Men en ting jeg fikk pluss for på tentamen vi hadde nå, var at jeg brukte såkalte ''hel-nynorske'' ord, som min lærer kaller det for.( gammel-nynorske ord, hvis du skjønner hva jeg mener). H*n sa at teksten av den grunn ble utrolig bra. :) Men han sa også at man må passe på, slik at ordet ikke får feil betydning. :wee:

Lenke til kommentar

Ja, nynorsk er jo et utrulig fint språk å skrive i. Det virker jo mye mer "elegant". Det er bare det at når du skriver nynorsk må du jo tenke mye mer på selve språket, og da syns jeg at det er vanskeligere å skrive en fin historie, siden jeg må konsentrere meg om å få nynorsken riktig. Men som du sa. "Det er jo bare min mening" :):D

Det er nettopp derfor eg elskar å ha nynorsk som hovudmål :)
Lenke til kommentar

Er ikke jeg som har skrevet dette, så kan ikke ta på meg æren for det, men det var en tideligere her (husker ikke hva hun het). Se om du kan bruke det ;):thumbup:

 

En antihelt er en viktig person i en handling som mangler en eller flere av de egenskapene som en tradisjonell helt har, for eksempel mot, styrke, godhet, kjærlighet og evnen til å dømme rettferdig. En antihelt kan også karakteriseres ved hans bruk av uheroiske metoder for å nå fram til et mål. Eksempler på antihelter er Robin Hood som stjal fra de rike og ga til de fattige. Er det en heltmodig handling, eller ikke? Dexter (karakter fra en TV-serie) dreper mennesker som er mordere. Er det umoralsk/dobbeltmoralsk, eller ikke?

 

 

 

Skrev hun forklaring på disse ordene også eller? ;) haha

Tusen takk!

Lenke til kommentar

vet noen om ordnett.no eller en annen online ordliste vil være tilgjengelig?

Eventuelt, hvis ordnett.no ikke er tilgjengelig, vet noen her som kan data hvordan jeg kan laste den ned offline? Jeg prøvde å laste den ned, men det sto at jeg måtte ha en administrator...vet noen om noen andre måter, f.eks. ved hjelp av en minnepenn etc.?

 

Det er i hvert fall ikke lov å bruke internett på eksamen, men uansett: jeg trodde ikke noen fikk lov til å bruke privat PC.. Dt får ikke vi :/

Lenke til kommentar

Ja, jeg sitter jo og oversetter teksten ord for ord, og det tar selvfølgelig tid. Men en ting jeg fikk pluss for på tentamen vi hadde nå, var at jeg brukte såkalte ''hel-nynorske'' ord, som min lærer kaller det for.( gammel-nynorske ord, hvis du skjønner hva jeg mener). H*n sa at teksten av den grunn ble utrolig bra. :) Men han sa også at man må passe på, slik at ordet ikke får feil betydning. :wee:

Har du noen eksempler på slike gammel-norske ord. Jeg har vel ikke hørt så mye om dem :hm:

Endret av GlemskeGullfisk
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-w7DZlO15

OG! Takk. Satt nettopp og tenkte på at det var rart at du enda ikke hadde rettet på meg. :)

 

Bare hyggelig.

 

Vil bare minne opp at det i denne sammenhengen (tid) er valgfritt mellom ennå/enda, men når det anvendes forsterkende (han var enda større), er kun enda lovlig.

Lenke til kommentar

vet noen om ordnett.no eller en annen online ordliste vil være tilgjengelig?

Eventuelt, hvis ordnett.no ikke er tilgjengelig, vet noen her som kan data hvordan jeg kan laste den ned offline? Jeg prøvde å laste den ned, men det sto at jeg måtte ha en administrator...vet noen om noen andre måter, f.eks. ved hjelp av en minnepenn etc.?

Vi fekk beskjed om at vi kanskje fekk tilgang til ei internettordliste, mest sansynlegvis ordnett.no Endret av Superrman
Lenke til kommentar

Det er i hvert fall ikke lov å bruke internett på eksamen, men uansett: jeg trodde ikke noen fikk lov til å bruke privat PC.. Dt får ikke vi :/

 

På norsk- og engelsktentamen fikk vi lov til å bruke ordnett.no. Det var den eneste nettsiden som fungerte, så vi hadde altså svært begrenset tilgang til internett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...