Gå til innhold

Tråden om Europa Universalis IV


Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Som jeg sa jeg betalte 240kr.- for alle DLC'n med spillet utenom Guns, Drum and Steel Music. Jeg skjønner ikke helt hva du klager på...

 

 

Litt kjedelig å gjenta dette til det kjedsommelige. 240 kroner er på salg, og jeg sa at jeg selv også bare kjøper DLCene på salg pga politikken til Paradox. Du burde kjøpt DLCene til 827 kroner, som er det de egentlig koster, men du var tydeligvis ikke så fornøyd med den prisen du heller.Hvis du fremdeles ikke skjønner hva jeg klager på, så foreslår jeg du leser tråden en gang til og tenker nøye etter.

 

Denne "vent på salg"-praksisen som også eksisterer i våre dager er forøvrig helt tullerusk. Jeg betaler gladelig fullpris for et produkt som er verdt prisen. 827 kroner for 27 DLCer, som burde være 1 er ikke verdt prisen om man sammenligner med tilsvarende produkter fra andre produsenter.

 

Det er ikke " vent på salg", men kjøp et annet sted en Steam praksisen... Kjøpte Battlefield 4 med alle DLC'ene for ca 400kr, mens resten betalte 1000kr. Det gjelder å gjøre litt research. Uansett er ikke 840kr altfor mye å forlange med tanke på at prisen på dataspill har vært det samme i snart 15 år nå.

 

Enig med deg. Man kan jo si det så enkelt at en DLC er verdt så mye du er villig til å betale. Hvis en pakke med DLCer koster 840,- er det noen som kjøper spot on, mens andre venter og nøyer seg med orginalspillet til prisen synker.

Lenke til kommentar

Art of War er regnet for å være veldig bra. Gjør mye for europeisk gameplay.

 

Conquest of Paradise hvis du vil ha bedre New World-opplevelse(og hvis jeg husker rett gir denne også muligheten for random new world).

 

Wealth of Nations hvis du vil ha bedre trade-gameplay.

 

Re Publica er ni kroner nå og bør kjøpes, selv om den er en ganske liten DLC. Den gir flere muligheter for å styre landet ditt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Året er 1475, jeg spiller som England. Irland og Skottland er allerede mine undersåtter, og Frankrike har nettopp tapt hundreårskrigen, og blitt tvunget til å gå inn i en union som "lesser partner" med England.

War of the Roses er også unnagjort, hvor Lancaster slo ned opprøret til adelen fra York.

post-64648-0-38170700-1425514254_thumb.jpg

 

Drømmestart :) !! Nevnte jeg at jeg spiller på ironman? :p

Endret av Kron
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Året er 1475, jeg spiller som England. Irland og Skottland er allerede mine undersåtter, og Frankrike har nettopp tapt hundreårskrigen, og blitt tvunget til å gå inn i en union som "lesser partner" med England.

War of the Roses er også unnagjort, hvor Lancaster slo ned opprøret til adelen fra York.

attachicon.gif2015-03-05_00001.jpg

 

Drømmestart :) !! Nevnte jeg at jeg spiller på ironman? :p

 

Noen tips om hvordan man kan vinne krigen mot Frankrike? Fikk du til fredsavtale med provance tidlig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Året er 1475, jeg spiller som England. Irland og Skottland er allerede mine undersåtter, og Frankrike har nettopp tapt hundreårskrigen, og blitt tvunget til å gå inn i en union som "lesser partner" med England.

War of the Roses er også unnagjort, hvor Lancaster slo ned opprøret til adelen fra York.

attachicon.gif2015-03-05_00001.jpg

 

Drømmestart :) !! Nevnte jeg at jeg spiller på ironman? :p

 

Noen tips om hvordan man kan vinne krigen mot Frankrike? Fikk du til fredsavtale med provance tidlig?

 

 

Du trekker deg tilbake til England frem til tiden for et angrep på Frankrike er riktig. Det vil som oftest være når Burgundy går til krig mot Frankrike. Men om de havner i krig med Castile, Aragon eller Austria vil man også ha en mulighet. Da er det om å gjøre å komme med så mange soldater som mulig for å minimere sjansen for feil, jeg hadde en styrke på 50 000, hvor 10 000 var leiesoldater. Gjør ikke noe at man går i minus og må ta en del lån. Det får man fort i orden igjen senere.

 

Jeg fikk fred med provence før burgundy startet krig med Frankrike. Så jeg hadde bare Frankrike og dens vassals å bekymre meg over. Det tok en stund før Burgundy angrep, så provence ga meg "white peace" en stund etter spillstart til tross for at jeg var -39 i warscore. Du må også regne med å bruke endel diplopoints for å redusere war exhaustion. Jeg så muligheten til å ta Irland og Skottland mens jeg ventet på at noen skulle gå til krig mot Frankrike. Men det kan være en risiko med tanke på manpower.

Endret av Kron
  • Liker 2
Lenke til kommentar

post-76260-0-45874200-1425999019_thumb.jpg

 

Tror kanskje jeg skal gi meg med dette gamet snart, syns det ble kjedeligere etterhvert som man ble større. Før kjempet jeg langvarige kriger for å karre til meg en provins eller to, nå brukes hærene mine mer eller mindre konstant til å slå ned opprør, så jeg vokser ved å "annex vassals". Det tar tid, så syns jeg har vokst relativt lite de siste 100 årene. Opprinnelig var planen å forene HRE, fikk igjennom 4 reformer før det begynte å kreve at jeg brukte nesten alle diplomatic relationene mine på electors for å beholde emperor. Så etterhvert meldte jeg meg bare ut, nå er planen og utrydde alle de statene, men det tar tid å få ned agressive expansion mellom hver gang.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Det å blobbe og bli stor er ikke vanskelig. Iaf ikke med nybegynner nasjonene som frankrike, moskva, osmanerne, castile, england osv

 

Jeg spiller kun for achievements nå

 

Har vært ganske greit ja. Hadde egentlig planer om world conquest. Men brukte (altfor) lang tid på å få 3 vassals i HRE, deretter var jeg uheldig med et par elections. Når jeg omsider ble emperor fant jeg ut at de hadde gjort om systemet slik at man fikk -0.1 imperial authority per måned per vassal, så da var egentlig planen ubrukelig. Etter det har jeg bare spilt for å teste litt div (blant annet hvor høy overextension jeg kan ha før det går galt). Før har det gått veldig fint, men nå går faktisk manpoweren min ned en del så kan nok by på litt problemer. Er uansett leder i personal union med France og Muscovy så jeg har full kontroll på de andre nasjonene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ting jeg ikke helt forstår angående core creation cost.

 

Jeg lager claims før krigen starter på alle provinsene jeg skal ta. F.eks. mot Ethiopia tok jeg 10 provinser som alle kostet ca. like mye administrative points å core som overextension cost (3 poeng for 3%, 6 poeng for 6% osv.) Tilsvarende med Venezia, Spain osv. (ca. 33 poeng for 33% osv.). Men når jeg tok 5-6 provinser fra Commonwealth som jeg hadde claim på kostet det ca 10 ganger så mye (330 poeng for 33% osv.). For min del virker det som jeg gjør det på akkurat samme måte, men likevel koster det det samme som om man ikke hadde claim?

 

Det har skjedd noen ganger nå med forskjellige land og er ekstremt ødeleggende da jeg plutselig sitter med over 100% overextension i 10 år istedenfor 1 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ting jeg ikke helt forstår angående core creation cost.

 

Jeg lager claims før krigen starter på alle provinsene jeg skal ta. F.eks. mot Ethiopia tok jeg 10 provinser som alle kostet ca. like mye administrative points å core som overextension cost (3 poeng for 3%, 6 poeng for 6% osv.) Tilsvarende med Venezia, Spain osv. (ca. 33 poeng for 33% osv.). Men når jeg tok 5-6 provinser fra Commonwealth som jeg hadde claim på kostet det ca 10 ganger så mye (330 poeng for 33% osv.). For min del virker det som jeg gjør det på akkurat samme måte, men likevel koster det det samme som om man ikke hadde claim?

 

Det har skjedd noen ganger nå med forskjellige land og er ekstremt ødeleggende da jeg plutselig sitter med over 100% overextension i 10 år istedenfor 1 år.

Core cost kan drastisk høynes av at fiendelandet du tok det fra har de "rette" nasjonale ideene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

En ting jeg ikke helt forstår angående core creation cost.

 

Jeg lager claims før krigen starter på alle provinsene jeg skal ta. F.eks. mot Ethiopia tok jeg 10 provinser som alle kostet ca. like mye administrative points å core som overextension cost (3 poeng for 3%, 6 poeng for 6% osv.) Tilsvarende med Venezia, Spain osv. (ca. 33 poeng for 33% osv.). Men når jeg tok 5-6 provinser fra Commonwealth som jeg hadde claim på kostet det ca 10 ganger så mye (330 poeng for 33% osv.). For min del virker det som jeg gjør det på akkurat samme måte, men likevel koster det det samme som om man ikke hadde claim?

 

Det har skjedd noen ganger nå med forskjellige land og er ekstremt ødeleggende da jeg plutselig sitter med over 100% overextension i 10 år istedenfor 1 år.

Core cost kan drastisk høynes av at fiendelandet du tok det fra har de "rette" nasjonale ideene.

 

 

Trodde det vanligvis var snakk om 10% modifier, ikke 1000% som det er her. Det koster ca. like mye å core Commonwealth sine provinser som det koster å core noe jeg ikke hadde claim på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ting jeg ikke helt forstår angående core creation cost.

 

Du kan holde musa over create core knappen på provinsen, da skal det stå hvorfor cost er slik den er.

 

Danzig er 13 base tax * 20 adm points /bt = 260 adm

 

Så blir det vel enten overseas eller landtilgang med 0.5x modifier

 

260 adm * 0.5 = 130 adm

 

For claim gir rabatt på -25%

La oss anta Local Nobility (Aristocratic idea #2) +100%

Eventuelle policies spiller inn her. Commonwealth er ikke Republic så kan ikke ha Espionage-Plutocratic: Public legitimacy.

Men Diplomatic-Defensive: The Diplomatic Defense Act er mulig. Så +50%

 

Antar at du ikke hadde 0 war exhaustion? Det er 3% per punkt. La oss anta 10 points war exhaustion (veldig høyt men vi må forsøke å få regnestykket til å gå opp).

modifier = (-0.25 + 2 + 0.5 + (0.03 * 10)) = 2.55

 

130 adm *  modifier = 331

 

Så det er fullt mulig. For å sjekke hva som gjorde at core cost var så høy for Commonwealth provinser, hvis de finnes fremdeles så sjekk core cost ved å holde musa over create core knappen.

 

Personlig ville jeg bare tatt en provins som Polen og Lithuania hadde core på. Create subject -> Vips en vassal med core claims på nesten alle provinsene til Commonwealth

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...