Gå til innhold

Hvilke høytalere?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Broren min hadde XLS-15 på akkurat det rommet og de spilte veldig godt.

 

Ikke vondt ment, men hvis du mener dette har du virkelig ingen anelse på hva GOD lyd er. I et mindre rom vil et par små stativhøyttalere av god kvalitet danke ut store gulvhøyttalere uten problemer. Hvis man itillegg legger til en subwoofer kan ikke lyden sammenlignes engang. DET er god lydkvalitet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ikke vondt ment, men hvis du mener dette har du virkelig ingen anelse på hva GOD lyd er. I et mindre rom vil et par små stativhøyttalere av god kvalitet danke ut store gulvhøyttalere uten problemer. Hvis man itillegg legger til en subwoofer kan ikke lyden sammenlignes engang. DET er god lydkvalitet.

Grunnen til at jeg tenker å ta XLS-12 er fordi jeg vet at XLS-15 spiller ekstremt bra i akkurat det rommet, som er kun midlertidligt.

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg tenker å ta XLS-12 er fordi jeg vet at XLS-15 spiller ekstremt bra i akkurat det rommet, som er kun midlertidligt.

 

Ikke missforstå meg. Jeg bare prøver å fortelle deg hva som gi deg BEST mulig lyd for pengene. Om du tar dette rådet til deg eller ikke, bryr jeg meg fint lite om. Det er dine penger og ikke mine.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om jeg var deg og ville ha noe som kostet lite og som trykker bra. Så ville jeg ringt på denne annonsen og fått til en bra deal på dem høyttalerne og så kjøpt en stereo forsterker.

 

Dem der har en forsterker på baksiden som driver subwoferen i siden, noe som gjør at du ikke trenger en kraftig forsterker og du får trykk og gøy faktor som du ellers måtte ha en subwofer til.

 

http://www.finn.no/f...0blue%20diamond

 

EDIT: Og det låter så mye bedre en alt CW måtte ha ;)

 

EDIT2: Ser jo nå at du får med center og bakhøyttalere på den der...løp å kjøp! 7000kr for alt det der er et kupp!

Endret av _LarZen_
Lenke til kommentar

Grunnen til at høyttalere sprenger er ofte på grunn av for svak forsterker. Se forøvrig innlegget mitt på forrige side om tips til forsterkere som er langt kraftigere enn NAD til noen få tusen kr. Se forøvrig på forslaget til HFidelity.

 

 

Mvh Faller

 

Hva er dynamikken her? Hvordan får man sprengt en høyttaler med svak forsterker?

 

On topic: XTZ har et powerhouse av en forsterker som jeg har sett brukt for ned til 2000 (ikke siste versjon, men det betyr ikke noe særlig) Den er 2x200W.

 

http://www.minhembio.com/bilder/bild/?pic_id=287042.jpg

 

Hvis du kommer over denne til en rimelig pris tror jeg det er vanskelig å gjøre et bedre kjøp. Jeg fant ikke noen til salgs nå :\

 

Forøvrig støtter jeg alle som prøver å vende deg bort fra CW og over på noe med FIN lyd. Det er vel noe som kommer med alderen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om jeg var deg og ville ha noe som kostet lite og som trykker bra. Så ville jeg ringt på denne annonsen og fått til en bra deal på dem høyttalerne og så kjøpt en stereo forsterker.

 

Dem der har en forsterker på baksiden som driver subwoferen i siden, noe som gjør at du ikke trenger en kraftig forsterker og du får trykk og gøy faktor som du ellers måtte ha en subwofer til.

 

http://www.finn.no/f...0blue%20diamond

 

EDIT: Og det låter så mye bedre en alt CW måtte ha ;)

 

EDIT2: Ser jo nå at du får med center og bakhøyttalere på den der...løp å kjøp! 7000kr for alt det der er et kupp!

 

Jeg hadde de der en stund, og de er et røverkjøp for pengene! Selv hadde jeg valgt et par brukte XTZ 99.36 (eller 99.25) any day, men slike røverkjøp dukker ikke opp for ofte... ;)

 

Edit: Klipsch gir enormt mye lyd for pengene! Lettdrevne og spiller øredøvende høyt med mye bass. Ikke noe for meg, men sikkert noe for deg! :)

Endret av pifler
Lenke til kommentar

Hva er dynamikken her? Hvordan får man sprengt en høyttaler med svak forsterker?

 

....

 

Jeg antar at du mener "Hva er logikken her?" og ikke dynamikken, for det er noe helt annet ;)

 

Men at en for svak forsterker sprenger en høyttaler ligger i at forsterkeren klipper signalet, og det kommer av at forsterkeren sender ut firkantpulser som er direkte skadelig for høyttaleren og smelter spolen i høyttalerelementet. Dette skjer fordi forsterkeren prøver å gi mer watt enn hva den kan gi, og dermed gir sinusspenning i et forsøk på å gi nok spenning for å kompensere

 

Dette vil ikke skje hvis man har en for kraftig forsterker fordi det da er elementene som er det svakeste leddet.

 

 

Mvh Faller

Lenke til kommentar

For det første er all lyd en sum av sinusbølger, og for det andre har enhver forsterker med noenlunde respekt for seg selv en form for DC-sperre på utgangene. Likestrøm er skadelig for elementer, det er riktig, men "vanlig" klipping gir ikke lange nok pulser til at det er skadelig. Som du sikkert vet er impedansen bestemt av frekvensen, og ser typisk slik ut:

 

freq_p17sj-00-08.gif

 

Så hvordan henger det sammen at en "for svak" forsterker kan ødelegge et element?

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke så mye om teorien bak, men etter å ha hengt på AvForum siden 2005 er det en ting jeg har sett som en gjenganger, og det er nettopp påstanden om at en for svak forsterker mister kontrollen på elementene, og resultatet er at man sitter igjen med et stk sprengt element evt. høyttaler.

 

Hva er det du mener sprenger en høyttaler siden du bastant påstår at en for svak forsterker ikke kan sprenge en høyttaler

 

Edit: jeg burde spesifisere at det gjelder når man spiller høyt at en liten forsterker kan ta kvelden på en høyttaler, selv om det burde være åpenbart.

 

 

Mvh Faller

Endret av Faller
Lenke til kommentar

... "vanlig" klipping gir ikke lange nok pulser til at det er skadelig. ...

Tror du blander kortene litt her. Klipping har lite med DC og 'lange pulser' å gjøre. Klipping er derimot høyfrekvens.

 

Her er sammenhengen med at en svak forsterker ødelegger et element:

1. En svak forsterker kan lett overbelastes når man ønsker høyere lyd enn det den klarer å gi.

2. Det er bassen som bruker mest effekt i forsterkeren, og tilsvarende er det basselementet som tåler mest.

3. Når forsterkeren klipper vil den gi mer effekt i diskanten. Som nevnt "er all lyd en sum av sinusbølger". En lavfrekvent sinus som klipper vil få et stort tilskudd av høyfrekvente sinusbølger når man 'klipper toppen'.

4. Diskantelementet får nå tilført mer effekt enn det tåler.

 

Husker i min ungdom at en kamerat hadde et B&O anlegg hvor det plutselig manglet all diskant. Han hadde skrudd volumet litt for høyt. Da lærte vi hvordan det hang sammen.

Lenke til kommentar

Det blir forvregning på signalet når man presser forsterkeren mer enn den makter å levere, og forvrengte signaler kan skade høyttalerelementene.

 

Den feilen som mange gjør er at de tror at fult volum er så langt volumkontrollen går, men det er det faktisk ikke. Maks lyd er på klokken 12 (med mindre man har en digital volumjustering) og kanskje noe før tolv. Skrur man lenger enn dette kan man ødelegge høyttalerelementene og spesielt dersom man har en svak forsterker.

 

Det er ikke noe problem å ha en forholdsvis svak forsterker bare man vet hva man driver med. En del high end forsterkere er ikke mer enn 10-50-80 W med serdeles god lyd og lite forvrengning, men disse pleier da også å ha heftig strømforsyning i forhold til en "jallaforsterker" på 45W til 1500 kr eller til og med støtte for ekstern strømforsyning til flere titalls-tusen kroner.

 

Det enkleste og beste i dag med mindre man skal ha et anlegg til 50-100-750k er å kjøpe aktive høyttalere. Da får man seperate forsterkere per element og "perfekt" tilpasset, aktive delefiltre (bedre lyd, mindre effekttap), og man slipper støy mellom elementene slik man får med vanlige høyttalere på passive delefilter. I tillegg får man en meget kort signalvei som er positivt og gjør at oppsettet kan måle seg mot langt dyrere løsninger med lengre signalvei. Det er ikke uvanlig at aktive høyttalere til 10-15k kan spille like godt som høyttalere, forsterker og kabler for tilsammen 30k.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Okei nå driter jeg i å lese alt som står her men går du får XLS 12 vil du ikke angre!

Suveren høyttaler som pumper ut minst like mye bass som VE 15.

Som forsterker vil jeg holde meg LAAAAAANGT unna NAD da Cerwin og NAd er en dårlig kombo.

Vil heller gå over på en Harman Kardon HK 3490 som både produserer mere watt og sitter med en langt større strømkapasitet enn NAD.

Hadde selv HK 3490 på XLS og fy faen som det spillte, oppgraderte så med en effektforsterker og det spillte enda sykere!

 

Men gå for XLS 12, HK 3490, og kabler fra Clas ohlson eller biltema :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...