Gå til innhold

[Løst] Tregt GTX Titan 6GB?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er ingen PC-ekspert, men jeg har nylig kjøpt meg Asus GeForce GTX Titan 6GB skjermkort - men føler meg ikke helt fornøyd.

 

Mine forventninger for FPS var nok litt høye, men jeg opplever rundt 40-50fps i gjennomsnitt (også ned til 30 og opp til 100) når jeg spiller Crysis fra 2007 på full grafikk.

Når jeg spiller Arma 2 og Arma 3 kan jeg ikke kjøre all grafikk på fullt, for da havner jeg på et sted mellom 20 (på det værste) og 30-40 i gjennomsnitt. Om jeg skal kjøre alt på fullt må ''view distance'' være på 1/4 del eller helt nede på lavest valg.

 

Som nevnt så er jeg ingen PC-ekspert, men når jeg kjøper et skjermkort til prisen av en komplett PC (7500,-) så forventer jeg i det minste et gjennomsnitt på 60-80fps med fullgrafikk. I hvert fall på eldre spill som Crysis 2007.

 

Noen som vet hva som er galt? Er det meg, eller skjermkortet?

 

(jeg legger ved mine PC-komponenter i tilfelle det er de som har skylden...)

 

Skjermkort:

http://www.komplett....=774694&CKS=PCW

 

Prosessor:

http://www.komplett....=648703&CKS=PCW

 

Hovedkort:

http://www.asus.com/...oards/P9X79_LE/

 

RAM:

http://www.komplett....=752764&CKS=PCW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prosessoren er for svak for spillene.

Crysis er designet for en 10 GHz Core i7-3770k

For svak? Hm... Det var jo litt ¨teit¨da, at det er verdens sterkeste enkjernede skjermkort, men for svak prosessor til å få utnyttet den.

 

Jeg har en kompis med Nvidia 660 og en prosessor som er så gammel at den ikke selges lenger, og han får like mye fps som meg i spill som War Thunder. Er ikke dette litt rart? Prosessoren er vel ikke sååå dårlig?

 

Angående Crysis... 10 GHz? Jeg klarer ikke en gang å finne en slik en :p 3770k er jo ikke 10GHz? Hvor mange GHz må/burde jeg ha for å f.eks kjøre Crysis 3 da?

 

Blodklokk CPUen din og du får litt bedre FPS i spilla dine :)

Har ingen erfaring med klokking, så må nok lese meg opp litt!

Hvor mye tror du jeg kan pushe CPUen da, før det blir dårlig/farlig? Snakker vi 1GHz mer, eller mindre?

 

Forresten, det å forvente noe som helst basert på pris, er en sikker måte å bli skuffet på når det gjelder teknologi :-)

Enig der :p Men for f*****.... Det kosta 8.000!!!!!!! :p Det er jo trossalt det man får med èt skjermkort!

Lenke til kommentar

Du kan kjøre alle spill med prosessoren din.

 

Poenget er at det er mer å hente ved å klokke den.

Edit: Så ikke at du hadde låst multiplier. Du kan

fortsatt klokke, men ikke så høyt.

 

Crysis 3 er mer optimalisert enn Crysis 1, så det kommer

til å gå greit om du fyrer det opp før du evt. klokker også.

 

Kikk litt innpå overklokkings-forumet, mye nyttig å lære der.

Endret av MariusSR
Lenke til kommentar

Enig der :p Men for f*****.... Det kosta 8.000!!!!!!! :p Det er jo trossalt det man får med èt skjermkort!

 

Beklager dude, du burde ha lest deg litt opp på skjermkortet.. Det er blitt nevnt flere ganger i både tester og av brukere her på forumet at dette kortet "ikke er verdt pengene man betaler for det" Dvs at økningen hvor lite bedre det er enn langt billigere skjermkort ikke er noe særlig, men at hvis man skal ha det beste så er det dette man går for..

Endret av Lynx_
Lenke til kommentar
Har ingen erfaring med klokking, så må nok lese meg opp litt!

Hvor mye tror du jeg kan pushe CPUen da, før det blir dårlig/farlig? Snakker vi 1GHz mer, eller mindre?

Kommer an på brikken, men en økning på rundt 1 GHz pleier å være kurant.

 

Men, har du råd til Titan så skal det vel ikke så mye til å bytte ut i5-en med en ulåst i7.

Lenke til kommentar

For svak? Hm... Det var jo litt ¨teit¨da, at det er verdens sterkeste enkjernede skjermkort, men for svak prosessor til å få utnyttet den.

 

Jeg har en kompis med Nvidia 660 og en prosessor som er så gammel at den ikke selges lenger, og han får like mye fps som meg i spill som War Thunder. Er ikke dette litt rart? Prosessoren er vel ikke sååå dårlig?

 

Angående Crysis... 10 GHz? Jeg klarer ikke en gang å finne en slik en :p 3770k er jo ikke 10GHz? Hvor mange GHz må/burde jeg ha for å f.eks kjøre Crysis 3 da?

 

 

Har ingen erfaring med klokking, så må nok lese meg opp litt!

Hvor mye tror du jeg kan pushe CPUen da, før det blir dårlig/farlig? Snakker vi 1GHz mer, eller mindre?

 

 

Enig der :p Men for f*****.... Det kosta 8.000!!!!!!! :p Det er jo trossalt det man får med èt skjermkort!

Prosessoren blir en flaskehals i dårlig optimaliserte spill som Crysis og Arma 2, og når du spiller tyngre strategispill, i nyere spill som Crysis 3 er det derimot ingen flaskehals fordi Crytek gjorde Crysis 3 langt mer flertrådet enn Crysis var.

 

Lav framerate i War Thunder tror jeg ikke du får, så hvorfor bry seg? En forklaring på hvorfor du får lavere framerate er veldig vanskelig å komme med her.

 

Overklokking av 3820 pleier typisk å ende opp på rundt 4.7GHz, men det er alltid variasjoner på kjøling og hvor heldig du var i silisiumlotteriet som kan dytte deg alt fra 200 MHz ned til 500 MHz opp.

 

Om Titan hadde vært priset på samme fps/kr som GTX 660 hadde Titan kostet 2500 kr, mange entusiaster er villige til å betale mye for litt ekstra.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Beklager dude, du burde ha lest deg litt opp på skjermkortet.. Det er blitt nevnt flere ganger i både tester og av brukere her på forumet at dette kortet "ikke er verdt pengene man betaler for det"

Jeg gjorde det, og er klar over at det ikke er ¨verdt pengene¨. Men jeg ville ha det beste slik at jeg kunne kjøre 100+ frames i alle spill! (trodde jeg)

 

Kikk litt innpå overklokkings-forumet, mye nyttig å lære der.

Det skal jeg gjøre :)

 

Kommer an på brikken, men en økning på rundt 1 GHz pleier å være kurant.

Men, har du råd til Titan så skal det vel ikke så mye til å bytte ut i5-en med en ulåst i7.

... Jeg har jo i7? Men hva vil det si at den er ulåst? Lettere å klokke?

Og roughly hvor mange fps mer kan jeg forvennte om jeg overklokker til 4,5GHz?

 

Lav framerate i War Thunder tror jeg ikke du får, så hvorfor bry seg? En forklaring på hvorfor du får lavere framerate er veldig vanskelig å komme med her.

 

Om Titan hadde vært priset på samme fps/kr som GTX 660 hadde Titan kostet 2500 kr, mange entusiaster er villige til å betale mye for litt ekstra.

Jeg er ikke entusiast, bare dust med penger! :p Haha!

Det er litt merkelig at den ligger så høyt i pris i forhold til alt annet. Kanskje den synker om de kommer med et nytt beist! :)

 

Skjønner ikke helt det med fps på min maskin i kontrast med den ¨dårlige¨ til kompisen min. Han har ca samme grafikk på Arma også! :/ Bare at han betalt halvparten for maskinen :p

 

Jeg bruker forresten Windows 8... Er det dumt? Har hørt at 8 kjører spill dårligere enn 7. Stemmer dette?

Lenke til kommentar

 

... Jeg har jo i7? Men hva vil det si at den er ulåst? Lettere å klokke?

Og roughly hvor mange fps mer kan jeg forvennte om jeg overklokker til 4,5GHz?

 

 

Din cpu har ikke ulåst multiplier, dvs at den er litt værre å klokke enn en ulåst en.

Tror du hadde tjent litt på å kjøpe en av disse:

 

i5

 

i7

Lenke til kommentar

Din cpu har ikke ulåst multiplier, dvs at den er litt værre å klokke enn en ulåst en.

Tror du hadde tjent litt på å kjøpe en av disse:

 

i5

 

i7

i7-3820 kan fint overklokkes til 5GHz, så at den ikke har fullt opplåst multiplier er ikke voldsomt kritisk.

 

i7-3770k vil heller ikke passe i hovedkortet hans.

Endret av arni90
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med arma så er det så enkelt som at det finnes ingen pc i verden som har bra nok single threaded performance til å dra det. Og forskjellen fra 25 til 30 fps er tross alt 20%, så på lav fps så er ett par fps ganske mye ;) Tviler på at han har like god framerate.

 

Men lekse lært antar jeg, og neste gang du skal handle pc så gjør du nok bedre research :) Vi har vel alle vært der, kjøpt ting og forventet oss mere enn det vi fikk.

 

5GHz?! Damn! Det holder jo masse! Men holder det med kabinettet og vannkjølingen da? Eller vil den bli svidd? :p

http://www.komplett.....aspx?sku=10753

 

Det er mange faktorer inne i bildet når det gjelder overklokking, så umulig og si. Du må nesten bare lese deg opp og se hvor langt det bærer.

Lenke til kommentar

i7-3820 kan fint overklokkes til 5GHz, så at den ikke har fullt opplåst multiplier er ikke voldsomt kritisk.

 

i7-3770k vil heller ikke passe i hovedkortet hans.

 

Beklager. Så ikke at det var 2011 platformen.

 

Visste at det gikk å klokke cpu'r med låst multiplier, men

trodde ikke det var mulig med en såpass økning.

 

Lærte noe nytt idag og :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...