Gå til innhold

[Løst] Skal kjøpe min første stasjonær, hjelp!


Anbefalte innlegg

550 er nok til i5 og gtx 680 trur jeg,men enn vis du skal overklokke?

550 watt? Vel, da klarer du vel egentlig bare å dra den så vidt. I følge komplett krever 680 minimum 550 watt strømforsyning; og du burde ligge ihvertfall 10 % over det du trenger. Altså ville jeg sagt 600 watt er "absolutt" minimum, og til overklokking og evt. SLI er det greit med en del ekstra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

550 er nok til i5 og gtx 680 trur jeg,men enn vis du skal overklokke?

 

Hva mener du? 550? 550w psu?

Vet at 1050w er ALT for mye, men det er greit å bare "fleske" til med en gang, så slipper man å kjøpe ny senere.

 

Er det noen som har peiling på hvordan det vil fungere med hovedkortet og psu'en jeg har sett meg ut i forhold til alle viftene som blir?

 

Er det nok kabler etc? Og hvor går ledningene fra viftene henn? Går de til PSU eller hovedkortet?

Og er det nok "hull" å stikke inn vifteledningen i?

 

Det er jo 4 vifter i stryker'n. I tillegg kommer H70! Der er det 2 vifter + radiator....

Kan noen være så snill :p å fortelle meg at det går ann å ha 6 vifter + radiator i oppsettet jeg har satt opp :hmm:

 

Og er det noen som vet om jeg får kontrollert H70'en gjennom viftestyringen som er på stryker kabinettet?

 

Ahh.. det glemte jeg, i tillegg er det 2 vifter på hovedkortet ^^

+ at jeg kanskje skal kjøpe RAM kjøler...

Damn... mange vifter gitt :tease:

Endret av Espen778
Lenke til kommentar

Vel du trenger ikke klokke ram på intel setups lenger og nei, de blir ikke nevneverdige varme så lenge du har litt luft flyt og de kjølerne med de bittesmå viftene er like hyggelig som å stå ved siden av en F-16 som tar av uten noen for for hørselsvern.

Du kommer til å skjønne det med den knøttlille vifta som følger med på sabertooth hket ditt også.

 

Det siste punktet er jo at det er jo ikke akkurat så pent med en sånn kjøler, i mine øyne.

 

Per idag så er det AMD CPUer som kan dra nytte av klokket ram sånn generelt.

Endret av meg0709
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er RAMkjøler bortkastet? det får jo ned tempen så man kan klokke RAM'en?

 

RAM-brikker er ikke ved farlig temperatur før de tar fyr. RAM-kjøler er fullstendig unødvendig og skaper bare støy (viftene er veldig små, typisk 50-60mm i diameter, og må spinne veldig fort for å faktisk kjøle i det hele tatt).

Lenke til kommentar

Men hvis jeg kjøper 1050w med en gang trenger jeg ALDRI å tenke på PSU igjen :D

 

Såfremt den ikke blir ødelagt :S

Noen som vet hvor vanlig det er?

 

Kjøp en av høy kvalitet så har du den hvertfall en 5-10 års tid. Garantert 5 år og med corsair, seasonic og XFX så er det nok 10 år eller mer. Har selv 850 watt AX fra corsair og skal aldri ha noe dårligere :p

Lenke til kommentar

Det er jo ikke noe problem sånn sett med 1000w psu, bare passe overkill, de har jo en sweet spot i forhold til strømbruk på noe rundt 90%-ish og med 1000w så treffer man jo ikke akkurat det punktet, men det fins andre her inne som er bedre til å forklare akkurat dette.

Men en 750-850W er mer enn nok for så og si alle med 1-2 skjermkort, en cpu også ett par-tre disker, litt vifter+klokk.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke noe problem sånn sett med 1000w psu, bare passe overkill, de har jo en sweet spot i forhold til strømbruk på noe rundt 90%-ish og med 1000w så treffer man jo ikke akkurat det punktet, men det fins andre her inne som er bedre til å forklare akkurat dette.

Men en 750-850W er mer enn nok for så og si alle med 1-2 skjermkort, en cpu også ett par-tre disker, litt vifter+klokk.

 

Flere som kan bekrefte dette?

 

Jeg lurer på om det holder med 750w PSU hvis jeg skal oppgradere pc'en senere til: 32gb ram, SLI, to skjermer, en HDD til. Og husk NZXT LED lysene...

Lenke til kommentar

Flere som kan bekrefte dette?

 

Jeg lurer på om det holder med 750w PSU hvis jeg skal oppgradere pc'en senere til: 32gb ram, SLI, to skjermer, en HDD til. Og husk NZXT LED lysene...

 

Hva skal du med 32gb ram senere?

 

Om du bare spiller og driver med litt photoshop tipper

jeg du aldri kommer til å trenge mer enn 8gb.

 

Angrer nesten selv på at jeg kjøpte 16gb.

 

Det er faktisk enkelte spill som laster ørelite grann kjappere

med 8gb, kontra 16gb. (Sett i tester)

Lenke til kommentar

Hva skal du med 32gb ram senere?

 

Om du bare spiller og driver med litt photoshop tipper

jeg du aldri kommer til å trenge mer enn 8gb.

 

Angrer nesten selv på at jeg kjøpte 16gb.

 

Det er faktisk enkelte spill som laster ørelite grann kjappere

med 8gb, kontra 16gb. (Sett i tester)

 

Man vet aldri hva framtiden bringer av datakrav :p

 

Dessuten regner jeg med at jeg trenger 16gb, bruker å ha opp mange forskjellige program imens jeg spiller og slikt.

 

Og er det ikke slik at man helst bør ha 16 gb om man skal kjøre windows 8 64bit???

Lenke til kommentar

Siterer arni90 fra en annen tråd :p

 

Grunner til å gå for en dyrere psu

Lengre levetid (4-5 mot 7-8 år)

Mindre degradering av ytelse over tid (TX vil sikkert tape en 8-13% etter 4-5 år, AX vil fortsatt levere maks effekt etter 7 år.)

Mindre viftestøy.

Mindre effekt tapt i varme (halvparten så stort tap over hele linja.)

 

 

Var her snakk om og bytte ut TX med AX

Endret av Lynx_
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...