Gå til innhold

[Løst] Skal kjøpe min første stasjonær, hjelp!


Anbefalte innlegg

Den oppdaterte handlelisten er på side 7!

-----------------------------------------------------------------------------

Hei, jeg skal kjøpe min første stasjonære nå. Det skal være en god gaming pc, og budsjettet ligger på 14-16k. (gjerne billigere om det ikke går mye utover ytelsen :p )

 

Etter mye lesing på nett har jeg kommet fram til følgende komponenter. Men jeg er veldig usikker i forhold til kompatibilitet mellom komponentene, og hvilke komponenter jeg skal velge.

P.S. Jeg har allerede mus, Windows 8 og headset.

 

skjermbildetforum1av2.jpg

skjermbildetforum2av2.jpg

 

 

NR. 1

Grunnen i at jeg ikke har prosessor med på listen er fordi jeg er usikker på om jeg skal velge: "i7-2700K", "i7-3770" eller "Intel Xeon E3-1240 V2".

 

NR. 2

Er også usikker på CPU kjøler. Det står mellom Cooler Master Hyper 212 eller Corsair H70. Har dere noen erfaring med disse? o.O

 

NR. 3

Jeg er også usikker på valg av GPU, det står mellom disse:

 

"Gigabyte GeForce GTX 680 4GB" (Det er denne jeg har mest lyst på)

http://www.komplett....aspx?sku=765586

 

"ASUS GeForce GTX 680 4GB"

http://www.komplett....aspx?sku=772517

 

"ASUS GeForce GTX 650Ti BOOST 2GB" (i SLI oppsett)

http://www.komplett....aspx?sku=778199

 

Har dere en mening om hvilken som er best?

 

NR. 4

Jeg har muligens tenkt å utvide med SLI om noen år, er dette en god idè?

 

NR. 5

Jeg er også usikker på om jeg har lagt nok penger i skjerm...

 

NR. 6

Jeg lurer også på om alle disse delene er kompatible? :confused:

 

NR. 7

Hvor mye PSU trenger jeg? Har ikke fått disse "PSU kalkisene" til å funke...

 

Huff, mange spørsmål. Jeg er takknemlig hvis du tok deg tid til å sette deg inn i situasjonen min, og jeg setter veldig pris på svar. :wee:

 

De eneste komponentene jeg er sikker på er kabinettet og tastaturet. Resten er jeg usikker på :S

Jeg har dårlig erfaring med AMD. AMD GPU er med andre ord uaktuelt.

Endret av Espen778
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1; 3770K

3; 650TI SLI - "billig" og bra

4; Med sli/crossfire kommer det alltid problemer desverre(noen spill støtter ikke etc)

5; Foretrekker BenQ gjerne 120Hz

 

Hvorfor høytalere?, er det ikke bedre å sette litt penger i et "ordentlig" headsett, istedentfor å kjøpe de "mobil" høytalerene

 

*Fjernet Quote

Endret av Woltox
  • Liker 1
Lenke til kommentar

1; 3770K

3; 650TI SLI - "billig" og bra

4; Med sli/crossfire kommer det alltid problemer desverre(noen spill støtter ikke etc)

5; Foretrekker BenQ gjerne 120Hz

 

Hvorfor høytalere?, er det ikke bedre å sette litt penger i et "ordentlig" headsett, istedentfor å kjøpe de "mobil" høytalerene

 

*Fjernet Quote

 

Takk for svar, men som jeg skriver så har jeg allerede headset. 75,- kroners høytalerne er bare viss jeg har venner på besøk som skal høre noe. :)

 

Jeg vet 3770K er best specet, men er det virkelig verd pengene?

 

Og er SLI så lurt med tanke på kompatibilitet og slikt i forhold til spill o.O Og hvorfor er det slik at "gamle" 650 kort er så bra å kjøre i SLI? Er det ikke like stort utbytte om jeg skulle kjørt to 680 kort i SLI? Da tenker jeg 4-5 år fram i tid når ett 680 kort alene ikke duger lenger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412

Fordelen med 3770K-utgaven er at den kan klokkes ettersom at den har ulåst multiplikator.

Ellers er dem veldig like. Ville nok kjøpt H70 fremfor Cooler Master 212 om du har pengene.

Ville anbefalt et 670-kort fremfor 680. Eneste forskjellen er 5% ytelse som kan lett fikses med litt god "gammeldags" klokking. 650Ti i SLi ville jeg nok hatt en 120Hz skjerm for.

Lenke til kommentar

Kjøp deg ett 670, 1000 lapp spart iforhold til 680 for 5-8% mindre ytelse som du ikke merker, du slipper problemene sli fører med seg.

Har vel heller ikke bruk for 4GB versjonen hvis du bare skal kjøre 1920x1080 på en skjerm.

To kort fører også med seg mer støy og det er to middelmådige kort i sli hvis vi tar for oss gtx650, de yter deretter, middelmådig.

Endret av meg0709
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ville nok kjøpt H70 fremfor Cooler Master 212 om du har pengene.

 

 

Hvis jeg skulle kjøpt Corsair H70, da får jeg med 2 ekstra vifter som kan monteres på undersiden av "stryker'n"? Isåfall blir det 6 vifter til sammen. :ohmy:

Hvor festes ledningene til viftene? På hovedkortet eller rett i PSU'en? Følger det med nok ledninger?

Lenke til kommentar

Og den kobles til? Sorry for derpness :p

Hva er det egentlig PSU'en kobles til? Er det bare hovedkortet?

Og hvis jeg skal ha NZXT LED, hvor skal den evt kobles? Eller går den på batteri o.O

 

Kjøleren kobles til hovedkortet og direkte til PSU-en via en molex kabel. Viftene kobles inn i kjøleren.

PSU-en kobles vel egentlig ikke til noe. Man kobler alt som krever strøm til PSU-en.

LED-lys kobles direkte til PSU via molex.

 

Når det kommer til skjerm bør du enten velge en 120Hz skjerm eller en skjerm med IPS-panel. 120Hz vil si at du får dobbelt så mange bilder per sekund (gitt at du har maskinvare til å levere 120 fps). IPS-panel gir (veldig) mye bedre bilde. 120Hz kan være bra til gaming, men du skal ha et ganske trent gaming-øye for å se forskjell på 120 og 60 fps uansett. Personlig ville jeg ha gått for en IPS-skjerm, som f.eks. Dell Ultrasharp

Endret av moby_duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøleren kobles til hovedkortet og direkte til PSU-en via en molex kabel. Viftene kobles inn i kjøleren.

PSU-en kobles vel egentlig ikke til noe. Man kobler alt som krever strøm til PSU-en.

LED-lys kobles direkte til PSU via molex.

 

Når det kommer til skjerm bør du enten velge en 120Hz skjerm eller en skjerm med IPS-panel. 120Hz vil si at du får dobbelt så mange bilder per sekund (gitt at du har maskinvare til å levere 120 fps). IPS-panel gir (veldig) mye bedre bilde. 120Hz kan være bra til gaming, men du skal ha et ganske trent gaming-øye for å se forskjell på 120 og 60 fps uansett. Personlig ville jeg ha gått for en IPS-skjerm, som f.eks. Dell Ultrasharp

 

Hvordan tror du denne er da?

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=770522#reviews

 

Full HD + 27" for 500,- kroner ekstra!

 

Verd det?

Lenke til kommentar

Skal du drive med spilling, og ikke seriøs bilde/videoredigering trenger du ikke hyperthreading, og du kan spare litt ved å droppe i7'en, og heller kjøpe i5-3570K. Den har omtrent samme spesifikasjoner som i7'en, bare uten hyperthreading. Dette har ingenting å si for spill siden ingen/svært få utnytter denne teknologien.

 

Når det gjelder gpu'en er dette en litt smak & behag sak, men hvis du ser etter 670/680 ville jeg også tatt en titt på HD 7970. Har lest en del tester, og her er det faktisk noen spill som foretrekker 7970'en.

Når det gjelder skjermen ville jeg helt klart valgt en skjerm med 120/140hz. Du merker stor forskjell fra 60 til 120hz..

 

Mine annbefalinger ville derfor sett slik ut. (Skal kjøpe samme oppsett selv): http://www.mpx.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1229178&su=1927972D-162D-42B6-84FB-2A4E7D7FE144

Endret av k1mzor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kjøper et veldig stor tårn til ganske lite hardware.

Det er ingen problem da, men du trenger ikke så mye plass.

Jeg har selv skjermkort med DCII kjøler, den er meget bra, men gigabyte sin Windforce 3x-kjøler skal være av tilsvarende kvalietet. MSI TwinFrozr er også meget bra.

Jeg ville brukt litt mer penger på PSU, dette er en av veldig få komponenter du ikke trenger å oppgradere over årenes løp.

På en 27 tommer føles det veldig lite med bare HD oppløsning, de fleste gode 27 tommerene har 1440p oppløsning i dag.

Ellers er det ganske fornuftige komponeneter du har kjøpt.

Lenke til kommentar

Satt sammen en liste til deg jeg og :)

 

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1223926&su=1FC0B7B8-46D7-468F-A774-A662C808336A

 

-670 så og si like god ytelse som 680, men billigere, directCU 2 OC kortet, er stille og fint.

- 120hz 24" dyr ja, men nå kan du nyte de fps ene du faktisk får over 60 med dette oppsettet

-god strømforsyning som holder til nåværende oppsett og hvis du skal kjøre sli en gang i framtiden (hvis du skal ha noe bedre ta en titt på ax serien til corsair..

-enkelt og stilrent kabienett, mange som liker det godt.

-i5 prossesor, ikke nødvendig med i7 hvis formålet med pc'n er gaming og ikke tung foto/bilde -redigering

-Nok minne til gaming, med god hastighet. Dominator minnet ser kulere ut, men koster mer enn det smaker

-Bra hk, med oc genie gjør slik at du kan klokke lettere, samt har innebyg fan controll osv

-Rask og god SSD til windowns osv

-Rask og god HDD til filmer osv osv

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412

-Nok minne til gaming, med god hastighet. Dominator minnet ser kulere ut, men koster mer enn det smaker

 

Helt enig. Har Dominator Platinum selv så vet hva han snakker om. Hvorfor ikke noe Corsair Vengeance LP? Koster 800,- kr for 16GB og det holder plenty.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...