Gå til innhold

[Løst] Skal kjøpe min første stasjonær, hjelp!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man vet aldri hva framtiden bringer av datakrav :p

 

Dessuten regner jeg med at jeg trenger 16gb, bruker å ha opp mange forskjellige program imens jeg spiller og slikt.

 

Og er det ikke slik at man helst bør ha 16 gb om man skal kjøre windows 8 64bit???

Du trenger over hodet ikke 16 GB ram for å kjøre W8 64bit. Til vanlig spillbruk trenger du ikke mer enn 8 GB, SELV om du har mange faner o.l. oppe. Men RAM er nå en gang såpass billig at det ikke har så mye å si... Det er egentlig bedre å ha for mye enn for lite (akkurat som med PSU).

Endret av wassup
Lenke til kommentar

Sånn!

 

Etter litt lesing og tips fra dere har jeg endret handlelisten fra 16 til 8 gb RAM, og jeg har spart 400,- på det :)

 

Det eneste jeg er usikker på nå er hovedkortet...

Jeg har jo ført opp "ASUS SABERTOOTH Z77", men jeg har hørt at de påmonterte viftene lager veldig mye bråk :confused:

 

 

Har noen andre forslag til et kort som oppfyller følgende kriterier:

 

- 2x PCIe, SLI vennlig

- Lett å overklokke for en som aldri har gjort slik før, klokkevennlig BIOS o.l.

- Helst stille, men så lenge det ikke lager mer bråk enn kabinettet går det fint :)

- Helst en original "look", synes de hk'ene som er blåe-hvite-svarte ser så gammel ut.., de har jo sett ut slik siden 2000 -.-"

- Ikke e-atx (e-atx er hvertfall ikke oppført som kompatiblet med stryker, men ser noen får plass lell, men vil ikke ta kjangsen :p

- Må ikke overstige 2k, helst 1,5k, eller noe rundt der

 

Takk for svar :D

Endret av Espen778
Lenke til kommentar

jeg kan jo igjen anbef dette http://www.komplett....aspx?sku=760429

 

hmm, dette ser bra ut men en "erfaring" på komplett sier:

 

Bra HK for den erfarne.

10/05/2013 Anmelder: Jørgen Holmstrøm

Gikk over til dette etter mitt z77 Sabertooth døde ut. Det jeg likte spesielt med sabertooth var at det hadde en offset funksjon til overclocking, så det var liksom bare å sette multiplieren så høyt du klarte før ustabiliteter kom, for å så justere ned til det ble stabilt. Jeg nådde 4.7ghz etter noen timer med Prime95 og med Corsair H100, og hadde aldri blåskjerm i så lenge jeg hadde det med den clocken.

Men Mpower har ikke offset funksjon noe som er trist for nybegynneren, annet enn autogenie som klokker deg opp til latterlige 4.2ghz på en i5 3570k selv med H100 kjøler som sto på max hastighet på forhånd, noe som blir for slapt. Så her måtte jeg for første gang bynne å stille vcore manuelt, og etter mye testing og sutring, så kom jeg stabilt ut på 1.39v på 4.7ghz, og enda er den ikke like stabil som det Sabertooth var, men da snakker vi at jeg får blåskjerm hvis jeg starter programmer under torturtesting med Prime95, men det kunne jeg fint gjøre med offset-funksjon på Sabertooth. Så hvis du ikke er erfaren med overclocking, og du er ny til overclocking, så ville jeg gått for et z77 Sabertooth og investert i et "ok" lydkort.

Ellers er Mpower supert! Helt grei onboard sound kontra z77 Sabertooth der lyden var som plastikk, men bruker uansett Asus Xonar dx. Mpower har også intergrert Wifi, og generelt bedre programvare enn Asus sitt kort.

Prisnivå, så ligger de på det samme, men vil du overclocke kjapt og lett, så gå for z77 Sabertooth, hvis du er mer erfaren og kan stille på volt og slik selv, så gå for mpower! Jeg brukte vel omlag 15 timer+ for å finne fram til en stabil overclock, kontra 10min på Sabertooth med offset option. Jeg kunne kjøre 4.5ghz på 1.25v, men skulle jeg ha 4.7ghz, så måtte jeg helt opp til 1.39v, så det var en stor frustrasjon.

 

Hvor mye lyd lager egentlig viftene på SABERTOOTH Z77?? :p

Vil det være betydelig høyt? høyere enn viftene på kabinettet?

Endret av Espen778
Lenke til kommentar

Det er like enkelt med hvilke som helt hk å klokke.

Det er da ett offset option på mange andre hk også, står nå noe offset greier i min bios også.

Greia er jo sånn at er det ustabilt, still opp volt til det ikke er ustabilt så lenge det holder seg innafor ok temps, hvis ikke må du ned med multiplier, er såpass simpelt å klokke med sandy/ivy bridge CPUer idag.

 

Hvis du lurer på vifte lyd, se om du finner noen filmer på youtube, ligger sikkert en haug av de der, sabertooth hk er jo ikke akkurat nytt lenger for å si det sånn.

Endret av meg0709
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har jeg forresten endret PSU'en til "ax860" :)

 

men jeg ser også at det er en versjon som heter "ax860i", vet noen hva forskjellen er?

Etter litt søking fant jeg ut at "i" versjonen hadde en del feil og mangler, men vet jo ikke om dette stemmer :hmm:+ at "i" versjonen har "corsair link", er det noe jeg trenger?

Noen som har erfaring med disse som vet hva jeg bør velge?

Endret av Espen778
Lenke til kommentar

Nå har jeg forresten endret PSU'en til "ax860" :)

 

men jeg ser også at det er en versjon som heter "ax860i", vet noen hva forskjellen er?

Etter litt søking fant jeg ut at "i" versjonen hadde en del feil og mangler, men vet jo ikke om dette stemmer :hmm:+ at "i" versjonen har "corsair link", er det noe jeg trenger?

Noen som har erfaring med disse som vet hva jeg bør velge?

i-versjonene til Corsair har noen ekstra digitale funksjoner, etter det jeg har forstått. Bl.a. innebærer dette at vifta er av når strømforsyninga har lav load, optimalisert spenningskontroll, automatisk (?) viftekontroll og "Corsair Link" som du nevnte, som da er medfølgende programvare som gir deg informasjon om temperaturer o.l. i-versjonene skal derfor visstnok være generelt bedre enn de "vanlige", men vet ikke om dette ha så mye å si.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...