Gå til innhold

Test: Ubuntu 13.04


Anbefalte innlegg

Synes 13.04 er mye kjappere enn laggy 11.04, men slår fortsatt ikke 10.04 på ytelse, man merker fortsatt at den står å loader på ikoner når man trykker på de. Sånn sett føles windows 8 mye kjappere. Likte godt ubuntu 10.04 og 10.10, og gnome shell er fint. Litt artig at alle win8 haterne plutselig hopper på ubuntu med unity, som ihvertfall over 50% av linux brukere hater intenst. Aldri blitt fortrolig med unity selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Anyways, skjønner ikke helt problemet siden properitære drivere har kommet automatisk opp i systray siden en eller annen versjon godt før 10.04.

Jeg tror problemet er at noen ønsker seg nyere versjon enn den som er godkjent stabil og ferdiggjort og integrert av AMD/Canonical og har ikke tid til å vente til det skjer. Så da laster du ned en applikasjon fra AMD/Nvidia sin nettside som i en terminalapplikasjon kompilerer drivermodul mot din nåværende kernel og putter inn en blob i kernelmodulen. Neste gang de får en ny kernel og deres spesialkompilerte modul feiler blir det så klaging på at Linux er ugreit siden de ikke valgte å velge versjonen som er problemfri fordi i Windows er det en helt grei prosedyre.

 

Løsningen er som du nevner er selvsagt å bare bruke to-tre klikk i Jockey som automatisk gjør alt for det. Har du et skjermkort som ikke er hyggelig med Ubuntu? Kjøpt nytt. Trenger du nyere driverversjon? Vent. Kan du ikke vente? Installer Windows, men vit at du er i en ekstrem spesialsituasjon som veldig, veldig, veldig få andre deler og det er ikke systemets problem at du ikke er fornøyd.

Lenke til kommentar

Synes 13.04 er mye kjappere enn laggy 11.04, men slår fortsatt ikke 10.04 på ytelse, man merker fortsatt at den står å loader på ikoner når man trykker på de. Sånn sett føles windows 8 mye kjappere. Likte godt ubuntu 10.04 og 10.10, og gnome shell er fint. Litt artig at alle win8 haterne plutselig hopper på ubuntu med unity, som ihvertfall over 50% av linux brukere hater intenst. Aldri blitt fortrolig med unity selv.

Se nederst forrige side, der gav jeg masse kilder til hvordan du enkelt kan skifte ut unity-grensesnittet. Bare å ha den i bunn istedet for på siden hjelper nok for mange (auto-hide er selvsagt å foretrekke på begge deler).

Lenke til kommentar

Se nederst forrige side, der gav jeg masse kilder til hvordan du enkelt kan skifte ut unity-grensesnittet. Bare å ha den i bunn istedet for på siden hjelper nok for mange (auto-hide er selvsagt å foretrekke på begge deler).

 

Hei, bra du la ut det :) jeg anbefaler omgubuntu.co.uk for alle ubuntu-interesserte. Jeg har lagt inn ubuntu gnome selv, så jeg kan velge ved boot hva jeg vil velge. Det som er bra med ubuntu er all informasjon og hvor alt er tilgjengelig, selv om det er forvirrende når man er ny bruker. Jeg synes uansett linux mint og ubuntu er de som folk bør prøve med, totalt sett er jeg nok mest fornøyd med linux mint om man skal kjøre linux. Hvis man vil se på andre alternativer er Pinguy OS, Voyager og luninux også spennende alternativ.

Endret av yeolde
Lenke til kommentar

Skulle brukt ubuntu jeg og om det bare var mulig å installere driverne jeg trenger... =/... gidder ikke kjøre på intell graphics i ubuntu når jeg kan kjøre hybrid i windows...

 

Har ikke lest hele tråden så vet ikke om du har fått svar på det men du kan installere hybrid grafikk i ubuntu/ linux, mange guider på internett du må ha bumblebee å eventuelt primus, jeg kjører linux mint 14 og har en multicom Kunshan med geforce 680m går bra å kjøre hybrid på den.

 

Har da VMware Workstation vist jeg trenger å gjøre noe i Windows 8:)

Endret av Danda
Lenke til kommentar
Målet mitt er å teste en distro i måneden, har til gode å velge neste måneds distro enda, men blir nok en av de mer populære alternativene som Fedora eller det som tidligere var Mandriva.
Hvis du først skal innom RPM, ville det ikke vært mer hensiktsmessig å få med CentOS/RHEL i stedet for en Mandriva-nisje? I hvert fall hvis testingen drøyer litt, så får du med RHEL 7 som kanskje kommer etter sommeren en gang. De tallene jeg så en gang viste at seriøse maskiner rundt om kring i verden stort sett kjører enten RHEL, CentOS, Debian eller Ubuntu.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du først skal innom RPM, ville det ikke vært mer hensiktsmessig å få med CentOS/RHEL i stedet for en Mandriva-nisje? I hvert fall hvis testingen drøyer litt, så får du med RHEL 7 som kanskje kommer etter sommeren en gang. De tallene jeg så en gang viste at seriøse maskiner rundt om kring i verden stort sett kjører enten RHEL, CentOS, Debian eller Ubuntu.

 

Og med seriøse maskiner snakker vi først og fremst ikke om maskiner for hvermansen, som er og alltid har vært fokuset i artiklene jeg skriver for hw.

 

RHEL og Debian benytter seg av (relativt) gammel software som er godt testet. Dette er en stor del av grunnen til at de benyttes i seriøse maskiner da det øker stabilitet kontra helt fersk programvare. Gammel software er dog ikke så interessant for hvermansen som gjerne vil være oppdatert.

 

Forbruker-utgaven av RHEL er Fedora, som jeg planlegger å teste. Forbruker-utgaven av Debian er Ubuntu. CentOS er egentlig bare RHEL uten komersiell support. Nå bruker jeg "forbruker-utgave" litt løst da prosjektene ikke er direkte knyttet til hverandre, men det er gjerne sånn de blir sett på.

 

Grunnen til at jeg tester en mandriva-fork er fordi mandriva alltid har kommet godt ut i test tidligere (begynner riktignok å bli noen år siden jeg skrev regelmessig), og det blir spennende å se hvor langt de er kommet.

 

Uansett, takk for innspill, det settes pris på! :)

Lenke til kommentar
Forbruker-utgaven av RHEL er Fedora, som jeg planlegger å teste. Forbruker-utgaven av Debian er Ubuntu. CentOS er egentlig bare RHEL uten komersiell support. Nå bruker jeg "forbruker-utgave" litt løst da prosjektene ikke er direkte knyttet til hverandre, men det er gjerne sånn de blir sett på.
Jeg ser ikke på Fedora og Ubuntu som forbruker-utgaver av RHEL/CentOS og Debian, men heller beta-utgaver av de sistnevnte distroene (kanskje med unntak av Ubuntu LTS). Ferdora utvikles spesifikt for å teste nye og uprøvde ting, og det som funker går upstream.

 

Og med seriøse maskiner snakker vi først og fremst ikke om maskiner for hvermansen, som er og alltid har vært fokuset i artiklene jeg skriver for hw.
Dette er ett av problemene som mange som vil prøve Linux møter. De fleste tror det siste og nyeste er best, men ender da opp med et litt uferdig inntrykk og en potensielt ustabil maskin fordi f.eks Fedora er bleeding-edge. Når desktop-maskiner i arbeidslivet klarer seg fint med Ubuntu LTS, RHEL/CentOS og til en viss grad Debian, så holder det sannsynligvis for forbrukerne også. Og siden RHEL/CentOS backporter drivere som kommer inn i kernelen, slipper man å møte så alt for mye problemer med ny hardware selv om major release-cycle er mange år.

 

RHEL og Debian benytter seg av (relativt) gammel software som er godt testet. Dette er en stor del av grunnen til at de benyttes i seriøse maskiner da det øker stabilitet kontra helt fersk programvare. Gammel software er dog ikke så interessant for hvermansen som gjerne vil være oppdatert.
Debian har nettopp sluppet versjon 7 som stort sett har ny nok programvare. Og tester du RHEL/CentOS 7 når den kommer ut, får du den samme programvaren som i Fedora 18 (bortsett fra at det da har blitt finpusset og ganske stabilt).
Lenke til kommentar

Dere kan bare legge dere med driver sytet

Min acer bedriftsmaskin installerte feil fritt på 30min

Maskinen har 3g kort, WiFi, 2 grafikkort og dockport som alle ble installert feil fritt - samme installasjon på Windows tar 3timer når alle drivere skal hentes og fungerer fortsatt ikke optimalt grunnet behov for proprietær programvare.

Ubuntu er og vil alltid være det beste valget om du ikke trenger Windows spesifikk bedriftsprogram som pls program og kunde register. (slik programvare har forresten for vane å ikke fungere i Windows x64 også når det er sagt)

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke på Fedora og Ubuntu som forbruker-utgaver av RHEL/CentOS og Debian, men heller beta-utgaver av de sistnevnte distroene (kanskje med unntak av Ubuntu LTS). Ferdora utvikles spesifikt for å teste nye og uprøvde ting, og det som funker går upstream.

 

Dette er ett av problemene som mange som vil prøve Linux møter. De fleste tror det siste og nyeste er best, men ender da opp med et litt uferdig inntrykk og en potensielt ustabil maskin fordi f.eks Fedora er bleeding-edge. Når desktop-maskiner i arbeidslivet klarer seg fint med Ubuntu LTS, RHEL/CentOS og til en viss grad Debian, så holder det sannsynligvis for forbrukerne også. Og siden RHEL/CentOS backporter drivere som kommer inn i kernelen, slipper man å møte så alt for mye problemer med ny hardware selv om major release-cycle er mange år.

 

Debian har nettopp sluppet versjon 7 som stort sett har ny nok programvare. Og tester du RHEL/CentOS 7 når den kommer ut, får du den samme programvaren som i Fedora 18 (bortsett fra at det da har blitt finpusset og ganske stabilt).

 

Forbrukere flest har andre behov enn de som bruker maskinen på jobb. Debian/RHEL blir fort litt tungvindt når du må legge til repoer for alt i verden for å få nyeste versjon av pidgin, skype, vlc, steam, thunderbird, eclipse, gnome osv.

 

For de som trenger stabilitet så er Ubuntu ett godt alternativ, uten at de ofrer så mye på ny programvare siden. For oss som derimot synes Ubuntu er en sinke så er Fedora og Arch mye bedre.

 

RHEL/CentOS og Debian som virkelig ikke liker forandringer. Vi må fortsatt føre arbeidstid i en web-app som kun støtter IE, og da kun opp til IE 9. Utviklingsmiljøet vårt baserer seg på en tre år gammel kompiler og ett to år gammelt IDE. Og det er nytt sammenlignet med ett par andre steder.

 

Hjemme derimot, blir jeg irritert hvis jeg kjører noe som er mer enn noen måneder gammelt.

 

Hvis du klarer deg med Debian, Ubuntu LTS eller RHEL så er det flott. I min erfaring liker dog de fleste å være litt mer up-to-date. Det er en grunn til at RHEL markedsføres mot større firmaer og penger, mens Ubuntu er for mannen i gata.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...