Gå til innhold

Test: Ubuntu 13.04


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig bra Unity har bedret seg betraktelig. På tide. Blir spennende å prøve siste versjon. Bruker ikke Ubuntu lenger, men må selvsagt se hvordan ting endrer seg fra versjon til versjon. Av de kjente brukervennlige distroene synes jeg fortsatt Ubuntu er det beste valget, til tross for at det har sine "feil" og "minus".

 

Syns det virket som det var gjort en litt slett jobb i oversettelsen - i nesten alle screenshots er det en blanding av norsk og engelsk i samme vindu, til og med på to knapper rett ved siden av hverandre i Ubuntu One-bildet. OCD'en hadde fått kjørt seg.. :)

 

Jepp. Sånn har det alltid vært og slik vil det nok alltid være. Derfor man holder seg til Engelsk språk; gjelder også Windows.

 

Skal dog sies at ting har bedre seg siden 6.x som var den første Ubuntu versjonen jeg prøvde... :p

Lenke til kommentar

Driver å prøver å lære meg litt linux om dagen, vurderer å gå over til ubuntu server 13.04, så jeg tester dette litt i en virtuell pc om dagen :)

 

Installasjonen er jo relativt lett, men når man har minimalt med kunnskaper om terminalen, da sliter man litt.

Men har fått det delvis opp å gå!

Skal se om jeg ikke får satt sammen en test pc, så jeg får testet det litt mer skikkelig.

 

Hittil har jeg fått igang ubuntu server, lagt inn webmin og ps3 media server.

Dette er vel meste parten av tingene jeg trenger, så man skal ikke se bort ifra at det blir linux server her i huset.

Skal hovedsaklig brukes som filserver, torrent downloads og mediaserver.

Eneste jeg sliter litt med er å finne ut hvordan deling i ps3 media server skal settes opp.. sånn som det er nå, så har den skannet etter mapper og delt noe på egenhånd, og jeg finner ikke noe valg om å endre på dette i config filene.

 

Til serverbruk uten GUI (men med f.eks Webmin) er det jevnt over lurere å bruke LTS versjoner - f.eks 12.04. Den er mer stabil, enklere å finne svar på spørsmål og kan rusle å gå i en 3 - 5 år bare med nødvendige oppgraderinger (støttes så lenge også). Bruker man Ubuntu sine betaversjoner (som jeg kaller de som ikke er LTS) - så kan man oppleve hakket flere problemer.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

DistroWatch Page Hit Ranking

The DistroWatch Page Hit Ranking statistics are a light-hearted way of measuring the popularity of Linux distributions and other free operating systems among the visitors of this website. They correlate neither to usage nor to quality and should not be used to measure the market share of distributions. They simply show the number of times a distribution page on DistroWatch.com was accessed each day, nothing more.

 

Det er mange som ikke liker (bruken av) DistroWatch fordi det gir (sannsynligvis) et urealistisk bilde av faktisk bruk og popularitet. Det er ingenting feil med siden per se, men det er feil å si at det er en liste over de mest populære distroene. Det er en liste over de mest populære distroene på DistroWatch (og bør ikke tas for noe mer enn dette heller).

Lenke til kommentar

Hvordan er det med noen av de andre distroene, noen av de som er verdt å prøve ut?

 

Målet mitt er å teste en distro i måneden, har til gode å velge neste måneds distro enda, men blir nok en av de mer populære alternativene som Fedora eller det som tidligere var Mandriva.

 

Hører Unity er "fikset" i alle Ubuntu slippende.. men er det egentlig fikset en gang for alle denne gangen?

 

Har brukt Xfce en god periode nå. Med Xfce er det nesten ikke synlige endringer fra versjon til versjon. Det gjør at jeg ikke føler så evig gnag etter å oppdatere til det siste.

 

Har brukt Ubuntu i seks måneder nå på jobb. Overgangen til 13.04 var en stor overgang, nettopp fordi alle problemene mine med Unity ble løst, så ja, denne gangen har de det :)

Lenke til kommentar

Oppgraderte til 13.04 da det kom, og alt fungerte helt supert en liten stund til det kom en oppdatering som gjorde hele maskinen spinnvill. Kunne ikke bruke mus via USB, kunne kun bruke tastatur vis USB om det var koblet i under oppstart, kunne ikke endre til riktig oppløsning på ekstern skjerm, kunne ikke endre volum, fikk ikke bumblebee til å virke osv...

 

Nå kjører jeg 12.10, og har ingen problemer. Noe mer stabilt har jeg ikke prøvd før. Får se om jeg tør å oppgradere igjen om en stund.

Lenke til kommentar

Jeg har 12.04 på laptopen jeg bruker til skolearbeid og 13.04 på stasjonære "lekemaskinen", og jeg må innrømme at jeg ikke savner noe som helst fra 13.04 når jeg bruker 12.04. 12.04 er også blitt veldig stabil etterhvert, så kommer nok ikke til å bytte der med det første.

Lenke til kommentar

Fortsatt umulig å installere Ati-drivere med mindre man har doktorgrad i obskuriteter...

 

Å? Finnes jo en god del guider om dette rundt om kring, så skulle ikke tro det var ett problem. Nå er det i utgangspunkt ikke anbefalt å installere med installern fra AMD/ATI uansett.

 

Jeg tror Canonical jobber med å gjøre oppdateringer av skjermkortdrivere litt mer current, så man slipper å vente til neste versjon av Ubuntu for nye drivere.

Lenke til kommentar

Men herregud da! Hvor mange tiår skal linux bruke på å bli stuerent? Er faen meg helt utrolig at det ikke er mulig å klikke på en en fil, trykke 'neste' og 'ferdig' og ha fungerende skjermkort! Windows har hatt dette helt siden 3.0.

 

Det som også er veldig interessant er at INGEN guider for linux er like. De har alle sine egne versjoner av hvordan man skal gjøre ditt og datt. Man skulle nesten tro at det var mulig å gjøre visste ting standardisert?

 

Og hvorfor er det FORTSATT dependencies i linux? Jeg driter lange flate baller i hva et program trenger for å kjøre, jeg vil bare kjøre det jævla programmet! Hvorfor er det så utrlolig vanskelig for linux å gjøre det enkelt for brukeren?

 

Hvis du vil installere noe utover default så må du i 99% av tilfellene inn i terminal for å gjøre mye av installasjonen manuelt.

 

La oss ta et banalt eksempel:

 

En windows-bruker som er sulten går på McDonalds, bestiller en meny og spiser.

En linux-bruker som er sulten går på McDonalds, bestiller en meny, får beskjed om at menyen ikke er kompatibel med dagens utvalgs, får beskjed om å hente alle råvarer på en butikk i nærheten, kommer tilbake med råvarene bare for å få beskjed om at de råvarene ikke er rett (salaten skal være gusje-grønn, ikke grønn, etc..), går til en delikasse-forretning, får tak i rett råvarer, får råvarene godkjent av daglig leder, får hjelp av 3 ansatte til å sette sammen råvarene, får til slutt en kald og hard burger..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fortsatt umulig å installere Ati-drivere med mindre man har doktorgrad i obskuriteter...

AMD sin feil, ikke Linux. Det bryr sikkert ikke den jevne forbruker seg om, men dette må AMD ta på sin kappe.

 

Men herregud da! Hvor mange tiår skal linux bruke på å bli stuerent?

Hva du legger i stuerent får være opp til deg, men her er det strengt tatt dårlig støttet hardware pga. dårlige drivere og mangel på kunnskap som er hinderet, ikke Linux.

 

Er faen meg helt utrolig at det ikke er mulig å klikke på en en fil, trykke 'neste' og 'ferdig' og ha fungerende skjermkort! Windows har hatt dette helt siden 3.0.

Det er slik for støttede skjermkort, og har vært slik i evigheter. Sannsynligvis funker det også ut av boksen.

 

Å rosemale installasjon av drivere på Windows styrker heller ikke akkurat seriøsiteten i din post med tanke på manuell distribusjon og oppdatering (evt. forskjellig måte å løse automatisk oppdatering på fra program til program), gigantiske blobs, masse restarts, treigt and so forth.

 

Det som også er veldig interessant er at INGEN guider for linux er like. De har alle sine egne versjoner av hvordan man skal gjøre ditt og datt. Man skulle nesten tro at det var mulig å gjøre visste ting standardisert?

Oppdelingen av miljøet/fragmentering er både et problem og en styrke for Linux, og dessverre innebærer dette at det kan være vanskelig å manuvrere seg som nybegynner. Derimot er dette like fullt et problem for Windows hvor ikke noen fremgangsmetoder for programmer er standardisert. Det er problemer med begge modeller, men kjenner du praksisen for din distro er det lett å følge denne.

 

Og hvorfor er det FORTSATT dependencies i linux? Jeg driter lange flate baller i hva et program trenger for å kjøre, jeg vil bare kjøre det jævla programmet! Hvorfor er det så utrlolig vanskelig for linux å gjøre det enkelt for brukeren?

Brukerfeil. Dependecies resolves av hvilken som helst package manager, og det er åpenbare grunner til bruk av dependencies. Det høres ut som om du prøver å bruke Linux som om det er Windows. Du kjører ikke noen .exe i Linux. For en som kjenner begge operativsystemene godt føles Windows tungvint.

 

Hvis du vil installere noe utover default så må du i 99% av tilfellene inn i terminal for å gjøre mye av installasjonen manuelt.

Bullshit.

 

La oss ta et banalt eksempel:

Nei du sier ikke det...

Endret av Occi
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men herregud da! Hvor mange tiår skal linux bruke på å bli stuerent? Er faen meg helt utrolig at det ikke er mulig å klikke på en en fil, trykke 'neste' og 'ferdig' og ha fungerende skjermkort! Windows har hatt dette helt siden 3.0.

 

Mye grunnet at AMD/ATI har gitt Windows en ordentlig og enkel installasjon, noe de ikke har for Linux. Grunnen til dette er egentlig veldig forståelig, da det finnes 1000+ forskjellige operativsystem basert på Linux. Det er èn ting å lage en installasjon for de... 3? forskjellige utgavene av Windows der ute, en ganske annen ting å ha slike installasjoner for 1000+ operativsystem som stort sett oppdateres hver sjette måned.

 

Det er likevel fullt mulig å gjøre det, finnes nok av guider som kan følges.

Ubuntu pleier også å installere den nyeste drivern for deg. Det kan hende det er den åpne drivern som er installert (litt tregere enn den proprietære) men å installere den proprietære driveren gjøres via ett program som heter "proprietær maskinvare" eller noe i den dur. Hvis du på død og liv må ha nyeste versjon av driveren så er det noen hooops å hoppe gjennom, men det finnes som sagt guider for dette.

 

Det som også er veldig interessant er at INGEN guider for linux er like. De har alle sine egne versjoner av hvordan man skal gjøre ditt og datt. Man skulle nesten tro at det var mulig å gjøre visste ting standardisert?

 

Du forstår at Linux er ett ganske bredt konsept her ikke sant? Android er også ett Linux-basert operativsystem, men det fungerer helt ulikt Ubuntu. Selv om de ligner mer enn Android, så er også Fedora, openSUSE, Mint osv. forskjellige operativsystem som gjør ting på sin egen måte. I motsetning til Windows, hvor det gjerne går flere år mellom hver lansering, går det vanligvis seks MÅNEDER her. Utviklingen er med andre ord vesentlig raskere, og det er derfor ikke uvanlig at du har forskjellige guider som omtaler samme problem, selv for samme distribusjon, grunnet hyppig utvikling.

 

Og hvorfor er det FORTSATT dependencies i linux? Jeg driter lange flate baller i hva et program trenger for å kjøre, jeg vil bare kjøre det jævla programmet! Hvorfor er det så utrlolig vanskelig for linux å gjøre det enkelt for brukeren?

 

Tror du ikke Windows-programmer har dependencies? Du legger ikke merke til det fordi det inkluderes av installasjonsprogrammet. De færreste Linux-brukere tenker over dependencies da de har en sentral pakkebehandler (samme konsept som Apples App Store, og Windows Marketplace) som håndterer dependencies for dem.

 

Så lenge du bruker pakkebehandleren så trenger du aldri tenke på dependencies. Så hvis du sliter med dependencies, så viser det egentlig bare at du ikke forstår hvordan operativsystemet skal brukes. Det er ikke noe galt med det, hvis du ikke liker Linux står du fritt til å bruke OS X eller Windows, kanskje tilogmed Solaris eller noe basert på freeBSD.

 

Hvis du vil installere noe utover default så må du i 99% av tilfellene inn i terminal for å gjøre mye av installasjonen manuelt.

 

Dette er en ganske vanlig misforståelse. Sannheten er at i f.eks. Ubuntu kan du så og si gjøre alt via software. De fleste guider er derimot skrevet for bruk med terminalen, rett og slett fordi det er enklere å fortelle en bruker å copy/paste ett par setninger inn i terminalen enn å skrive en todo-liste med steg, og gjerne også inkludere masse bilder.

 

La oss ta et banalt eksempel:

 

En windows-bruker som er sulten går på McDonalds, bestiller en meny og spiser.

En linux-bruker som er sulten går på McDonalds, bestiller en meny, får beskjed om at menyen ikke er kompatibel med dagens utvalgs, får beskjed om å hente alle råvarer på en butikk i nærheten, kommer tilbake med råvarene bare for å få beskjed om at de råvarene ikke er rett (salaten skal være gusje-grønn, ikke grønn, etc..), går til en delikasse-forretning, får tak i rett råvarer, får råvarene godkjent av daglig leder, får hjelp av 3 ansatte til å sette sammen råvarene, får til slutt en kald og hard burger..

 

Eksempelet ditt blir feil. La meg forklare hvordan det er per idag med ett ikke-banalt eksempel.

 

En windows-bruker vil bruke firefox. Han går til firefox.com, velger last ned, venter til nedlastingen er ferdig, trykker neste gjennom hele installasjonen, og kan nå bruke firefox.

 

En Linux-bruker vil bruke firefox. Han åpner pakkebehandleren, søker etter firefox, trykker installer, venter til installsjonen er ferdig, og kan nå bruke firefox.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...