Gå til innhold

Tillatelse ved kjøp av nytt pistol-løp?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en S&W M&P9C som jeg skal kjøpe lyddemper til da klubben ofte trener innendørs. Hørte litt med en lokal våpenbutikk og de mener man må ha polititillatelse for kjøp av et ekstra løp til pistol ettersom det er en skarp del, men klubblederen min mener det er feil. Noen som vet med sikkerhet hva som er riktig og kan henvise til lovverk? Kjedelig å kjøpe nytt løp og demper og så få det gamle destruert om det skulle være unødvendig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenner ikke våpnet du viser til, men har sett bilder av det. Skal du montere en lyddemper på det, må du ha et lengre løp, som "stikker" ca. 20 - 30 mm ut fra sleiden. Dette er nødvendig gjengeparti. Eksakt lengde, er avhengig av type lyddemper. Kontakt en våpensmed.

 

Både løp og lydemper, er våpendeler som er søknadspliktige. Men jeg tivlier på, om din begrunnelse for lyddemper (og løp) vil bli godkjent av politiet, med din begrunnelse. Men du kan stille spørsmålet på Kammeret.no der er det folk som kan mer om dette. Eller kontakt politiet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her kan det i utgangspunktet bli trøbbel, alt etter hvilket våpenkontor du har rundt deg. Det er stor forskjell på praksisen rundt forbi.

Nytt løp til pistol er en registreringspliktig våpendel. I utgangspunktet skal det bare være å søke på grunnlaget du har nevnt. Du ønsker mulighet til lavere støy ved trening samt at du ønsker orginalløp til typisk konkurranser.

Går det fremdeles ikke igjennom kan du sende en klage til POD, da skal du få søknaden godkjent samt våpenkontoret enn oppdatering på regelverket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Løp er en våpendel, så du må ha tillatelse.

Er ikke noe problem å få tillatelse, i våpenloven står det at løp er en slitedel. Man må sende levere inn det andre løpet, men man kan søke om å få beholde det.

 

Kjenner ikke våpnet du viser til, men har sett bilder av det. Skal du montere en lyddemper på det, må du ha et lengre løp, som "stikker" ca. 20 - 30 mm ut fra sleiden. Dette er nødvendig gjengeparti. Eksakt lengde, er avhengig av type lyddemper. Kontakt en våpensmed.

Både løp og lydemper, er våpendeler som er søknadspliktige. Men jeg tivlier på, om din begrunnelse for lyddemper (og løp) vil bli godkjent av politiet, med din begrunnelse. Men du kan stille spørsmålet på Kammeret.no der er det folk som kan mer om dette. Eller kontakt politiet.

Det er fritt salg av lyddempere.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Løp er en våpendel, så du må ha tillatelse.

Er ikke noe problem å få tillatelse, i våpenloven står det at løp er en slitedel. Man må sende levere inn det andre løpet, men man kan søke om å få beholde det.

 

 

Det er fritt salg av lyddempere.

Du har helt rett angående lyddempere! Det er fritt kjøp og kan monteres uten noe for for tillatelse fra Politiet. Jeg mente det var blitt søknadspliktig, men husket feil.

Lenke til kommentar

Hver nå obs på, at skyting med lyddemper gir annen rekyl og rytme, ved rask skyting. Så jeg hvis jeg var i "ditt sted" ville jeg kun brukt lyddemperen kun til rolig pressisjons skyting. (Vekta blir anderledes, våpnet blir både tyngere og mer fortungt). Ellers mister du verdifull trening på rytmekontroll, ved raske serier.

 

Har skutt div. våpen med lyddemper. Men til seriøs trening, vill jeg aldri bruke lyddemper påmontert. Og jeg ville konskvent brukt det løpet, som er lovlig i konkuransene jeg skyter. Men, valget er ditt. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Stemmer at våpenet blir føles og oppleves annerledes :)

 

Funksjoneringsfeil kan også oppstå. Kjenner ikke til MP serien, men vet at hvertfall Glock eiere sliter med slapp ammo og lyddemper. Greia er at det er vippbart løp på Glocken, dette vupper oppover hver gang sleiden trekkes tilbake. Når det er en lyddemper på enden av løpet, vil pistolen trenge mer kraft. Mulig du må handle inn litt hissigere ammo. Geco skal være ganske hot.

 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest Slettet-XHLacM

Hørte litt med en lokal våpenbutikk og de mener man må ha polititillatelse for kjøp av et ekstra løp til pistol ettersom det er en skarp del, men klubblederen min mener det er feil.

Jeg hadde akkurat samme problemstilling for noen måneder siden. De "erfarne" skytterne i klubben mente at jeg ikke trengte å søke om nytt løp, men da jeg pratet med våpenbutikken var det krav om godkjent søknad.

Lenke til kommentar

Jeg hadde akkurat samme problemstilling for noen måneder siden. De "erfarne" skytterne i klubben mente at jeg ikke trengte å søke om nytt løp, men da jeg pratet med våpenbutikken var det krav om godkjent søknad.

 

Høres ut som nøyaktig samme situasjon ja! Har satt løpet på vent mens jeg kjøper et annet våpen, så får jeg ta løp og lyddemper når den handelen er ferdig :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...