Gå til innhold

Hva trenger man i en data verktøy bag?


Anbefalte innlegg

Som tittelen sier lurer jeg på hva man MÅ ha i en data verktøy bag. Eller nærmere en koffert. Jeg tenker på de aluminium-koffertene man får kjøpt på biltema og clas ohlson, så alt bør få plass i en sånn. Jeg trenger bare det mest basic. Jeg har noen skrujern, avbitertang, spisstang og antistatisk armbånd. Er det noe mer jeg tranger da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer litt av hvor mye du ønsker å gjøre med en pc. Er det bare standard montering/demontering så trenger du bare skrujern, tang og eventuelt litt strips om du vil pynte litt. Om du ønsker et litt mere seriøst verktøysett så kan du legge til et skikkelig multimeter, et par tenger til av forskjellig sort og kanskje en saks. Også kjekt å slenge med et par av de mest brukte kablene som feks sata kabler og molex-satastrøm adaptere.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Ikke glem antistatisk matte og kjølepasta, og evt. programvare (ubuntu for eks) som brukes for å teste ut maskinen og dens symptomer. Memtest86+ er også kjekt å ha med seg, samt en minnepenn med DOS for å oppdatere firmware, men da trenger du også en bitteliten arbeidslaptop som regel.

 

Ellers er det vanlig med riktig type verktøy, strips og stripsfester.

Lenke til kommentar

Jeg skaffet bare basic verktøysett med skrujern, to tenger og en av de store pinsettene da jeg bygde PC. Har noen strips igjen etter byggingen. Har også et par SATA kabler liggende som kom med hovedkortet. Men jeg tenker å ta det enda et lite skritt lengre. Vet ikke om det kan kalles basic legre da, men det er en god stund siden jeg var en basic PC-bruker.

 

PS: hvilken software er kjekt å ha for hånd (helst gratis)? Og hvilket OS er best til diagnostisering (også helst gratis, eventuelt hvilken linux distro)? Senest for halvannen uke siden hadde jeg behov for å diagnostisere en PC til en kompiss, men hadde ikke noe for hånd til å gjøre det.

Lenke til kommentar

Ikke glem antistatisk matte og kjølepasta, og evt. programvare (ubuntu for eks) som brukes for å teste ut maskinen og dens symptomer. Memtest86+ er også kjekt å ha med seg, samt en minnepenn med DOS for å oppdatere firmware, men da trenger du også en bitteliten arbeidslaptop som regel.

 

Har hørt om Memtest86+, men ikke DOS (har selfølgelig hørt om MS DOS. Vet ikke om det er samme greie). Hva er DOS, og hva skal man bruke en bitteliten arbeidslaptop til?

 

Lenke til kommentar

Laptopen er kjekk å ha om du trenger en pc som fungerer om du feks ikke får internet på en pc du jobber med og trenger å laste ned drivere feks. Eventuelt om du trenger å lage en bootbar minnepenn el. Hvor seriøst arbeid skal denne kofferten brukes til? Har du planer om på fikse andres pc'en eller er det bare for å fikse ditt pc utstyr hjemme?

Lenke til kommentar

Har hørt om Memtest86+, men ikke DOS (har selfølgelig hørt om MS DOS. Vet ikke om det er samme greie). Hva er DOS, og hva skal man bruke en bitteliten arbeidslaptop til?

Er MS DOS jeg tenker på. DOS står for Disk Operating System.

 

arbeidslaptop kan for eksempel brukes til å koble til Internett for å laste ned drivere o.l. hvis det trengs, eller firmware some legges på en bootbar minnepenn or å flashe diverse komponenter i maskinen. Google er også fin å ha tilgjengelig.

Men som sagt av Mr. A også, det kommer helt an på hva du skal bruke den til. Er det en hjemmekoffert ville jeg ikke brydd meg om å kjøpe inn en egen laptop til den.

Lenke til kommentar

Freedos lar seg boote fra grub uten problemer. Med den får du lett til å oppdatere bios på gamle pcer.

 

Selv er jeg veldig glad i System Rescue CD (www.sysresccd.org) og har denne liggende på et par minnepinner rundt i huset ;)

Denne har en versjon av freedos som en av boot-mulighetene.

Linux-booten har partisjonsverktøy, filredningsverktøy, etc etc.

Den har også Memtest som et bootvalg.

Lenke til kommentar

Er mest ting hjemme som det skal brukes til. Jeg er den eneste i heimen som har kompetanse nok til å løse slike problemer. Men har også opplevd at kompisser og andre har hatt behov for det. Tror ikke det er nødvendig med en egen laptop til det. Holder å bruke min til det de gangene det blir nødvendig. Dessuten så har vel de fleste en fungerende PC som kan brukes. Men jeg tenkte litt på kabler og adaptere/overganger. Hvilke er et must, og hvilke er kjekke å ha? Hva bruker man for å tørke vekk brukt kjølepasta. Og hvis der er noe annet dere kan komme på så post det også.

Lenke til kommentar

Selv er jeg veldig glad i System Rescue CD (www.sysresccd.org) og har denne liggende på et par minnepinner rundt i huset ;)

Denne har en versjon av freedos som en av boot-mulighetene.

Linux-booten har partisjonsverktøy, filredningsverktøy, etc etc.

Den har også Memtest som et bootvalg.

 

Høres bra ut den. Ser ut som om den kan alt jeg kan ha behov for. Skal skjekke det ut i morgen.

Endret av Heika98
Lenke til kommentar

Hva bruker man for å tørke vekk brukt kjølepasta.

Dopapir og isopropanol. Er ikke isopropanol tilgjengelig kan sprit/alkool brukes (ikke white spirit da denne er oljebasert).

 

Hvis slikt ikke er ønskelig å ha liggende i en koffert av sikkerhetsårsaker ville jeg sagt at dopapir holder så lenge man gnikker CPU'en tørr. Dette er dog ikke å anbefale hvis man skal overklokke på CPU'en, eller om det er en CPU som har en høy effekt fra før av. Det blir relativt sett dårligere varmeoverføring :)

Lenke til kommentar

Ikke bruk dopapir, de fleste typer loer og er vanskelig å få bort når de tørker igjen.

Det er heller ikke å anbefale å tørrgnikke CPU'en, dvs la være å bruke rensevæske, av den enkle grunn at du lettere får riper om du ikke har det veldig rent. Innsiden av et kabinett er aldri rent nok til dette ;)

 

Min koffert, i tillegg til det du har:

 

- Strips (for å rydde ledninger og gi god luftgjennomstrømming i kabinettett).

- Liten beholder med Rødsprit / Isopropanol

- Q-tips/bomullspinner og tørkepapir som ikke loer

- Kjølepasta, god type

- Liten beholder med pc-skruer (det blir noen titalls når man jobber som reparatør).

- Noen jumpere

- Div kabler (Sata <=> 4-pin Molex + et par vifteplugger)

- Tapetkniv

- Elektrikertape

- Enkel strømforsyningstester (24-pin Molex med dummyload og LED)

- Multimeter til 3-400 kr (noe bedre enn dette er sjelden nødvendig)

- Loddebolt 15W, loddetinn og tilhørende utstyr (Ikke et must, men kjekt å ha)

- Hiren's BootCD for booting og diagnostisering (UBCD og System Rescue CD er også gode alternativer)

- SIW - System Information for Windows (Speccy, AIDA32 / AIDA64 eller ASTRA32 er noen alternativer)

- Gjerne også Linux Ubuntu Live CD

 

Jeg mangler en bedre strømforsyningstester og et diagnoseverktøy for hovedkort, så det blir neste skritt.

Endret av ojomann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg snakka med en kompiss og spurte hva han brukte for å fjerne kjølepasta. Han sa at jeg skal bruke isopropanol og kaffefilter da det ikke loer, eller noe annet som ikke loer. Er isopropanol det samme som blå rens. Mener å ha sett at det står noe sånt på blå rens flasker. Jeg har tenkt å skaffe meg loddeutstyr. Oppdaga nylig magien i å lodde eget utstyr.

 

Dere snakker litt om div. software som kan være kjekt å ha. Ser ut som den der System Rescue CD har det meste jeg trenger, men kan ikke en av dere sette opp en liste over hva jeg kan trenge?

 

Min liste så langt er over hva jeg kan trenge er:

 

- Div. skrujern

- Div. tenger

- Strips

- Kabler (SATA, molex, osv.)

- Kjølepasta

- Isopropanol og noe å tørke med som ikke loer

- Elektrikertape

- Linux på live CD eller bootable minnepenn.

Lenke til kommentar

Flere forslag:

- Et PCI diagnosekort

- Luft på boks (en variant uten smøremiddel)

- Reservedeler som tastatur og mus (de ryker ofte)

- Kanskje en skjerm med godt utvalg innganger og en ferdig ladet dobbeltkonverterende UPS til "utejobber" og steder med dårlig strømkvalitet i stikkontakten.

- Loddebolt med utstyr og et passende utvalg kondensatorer (de ryker ofte)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...