Gå til innhold

Hvilken skade gjør forskjellig ammunisjon på dyr?


Anbefalte innlegg

Hvorfor er det mer gunstig med hagle?

 

En hagle funker eksempelvis dårlig på jakt på fjellrype.

En hagle kan man ikke lyddempe.

En hagle har svært begrenset rekkevidde.

En hagle er tyngre å bære med seg.

En hagle har ammunisjon som tar mer plass og veier mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget mitt er jo at det er forbudt ved lov, sannsyneligvis fordi Rifle og Hagle ansees som mer effektivt enn feks pilogbue.

Poenget er at du uttaler deg, om ting du ikke har det minste pelig på! Du må gjerne fortsette " å ro", samtidig som du kommer med svada. Jeg gidder ikke mer, dette blir for latterlig.

Lenke til kommentar

Poenget er at du uttaler deg, om ting du ikke har det minste pelig på! Du må gjerne fortsette " å ro", samtidig som du kommer med svada. Jeg gidder ikke mer, dette blir for latterlig.

 

Du mener at pilogbue er mer effektivt enn hagle og rifle?

 

Lol ja det er latterlig...

 

Dessuten hvorfor drar dere opp ting fra lalaverdenen og Youtube klipp, når det ikke har noe som helst relevans. DVS forbudt med lov.

 

Det er jo ikke vits.. så lenge det ikke er lov.

Lenke til kommentar

Det er kun luftrifle og bue som ikke er tillatt brukt på jakt som vi har diskutert her.

 

Og ja, bue er faktisk mer effektivt enn en rifle eller en hagle på eksempelvis rådyr.

Sårkanalen kan være opptil 75mm i diameter med rette avkutt av arterier, lunger, hjerte etc, det får man ikke med rifle hvor kula kun knuser det den treffer og i enkelte tilfeller selv om skuddet er perfekt plassert kan unnlate å legge vitale skader på dyret.

 

Youtubeklipp som ikke har relevans? Du er bra dum?

En video som viser penetreringsevnen til .22LR på 300 yards er ikke relevant?

 

Som i andre tråder hvor du rager fra deg er det kanskje på tide å forlate her og? Tilbake til AVforum kanskje? ;)

 

For dette har du åpenbart null kompetanse til å svare på :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hørt om skadeskyting? :) Bue har mye dårligere sikting.

 

Hvor har du denne informasjonen fra?

Du skadeskyter like lett med rifle som med bue når det kommer til sikting.

Dog, skadeskyter du med bue er det mindre sjanse for at dyret kommer seg unna da pil med jaktspiss gjør stor skade.

Vet om flere som setter innertier fra 90 meter med bue. Det er også mulig å montere elektroniske sikter på disse.

 

Uansett så er ikke dette diskusjonen i denne tråden, så quoter første post igjen:

 

Jeg kjøpte co2 drevet luftgevær i 5.5mm\.22cal kuler.

Nå selger butikken det samme rifla men bare i 4.5mm\.177cal

Overalt så leser jeg at jeg trenger tilatelse fra politiet fordi det skal vist være dødelig, jeg ble ganske overasket når jeg traff garasjen, gikk gjennom panellet liksom....

men når jeg kjøpte det viste jeg ikke at jeg trengte tilatellse og jeg ble ikke spurt fra butikken eller noe sånt....

 

skal jeg bare holde kjeft om det? eller blir det et helvette om jeg blir tatt med det ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Grunn til at man ikke skal bruke luftgevær ved småviltjakt er jo pga plagen det er for dyret, når dyret ikke tar nok skade.

 

En vanlig luftgeværkule går ikke særlig dypt inn i kjøttet.

 

Jeg vet ikke hvordan det er med større luftgevær, tviler på at kulen går dypt.

Jeg forstår ikke hvorfor du ror deg unna med at "det er forbudt ved lov" når du blir tatt i å inneha begrenset kunnskap!?

Ingen bestrider at det ikke er LOV, men du ble tatt i å påstå at luftgevær ikke er spesielt farlig, som du kan se av din første post om dette ovenfor.

 

Det ER spesielt farlig!

 

Selv de som er lovlig uregistrert i Norge, 4,5mm (0.177") går lett gjennom en fugl, rotte, og dreper lett kanin osv. ved hodeskudd. Utallige vidoer på nett viser dette (ofte altfor) tydelig!

 

Så til saken:

 

Hvis trådstarter kjøpte sitt gevær før loven trådte i kraft, er det jo intet problem! Da sier loven at du kan bruke det uregistrert.

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvorfor du ror deg unna med at "det er forbudt ved lov" når du blir tatt i å inneha begrenset kunnskap!?

Ingen bestrider at det ikke er LOV, men du ble tatt i å påstå at luftgevær ikke er spesielt farlig, som du kan se av din første post om dette ovenfor.

 

Jeg har tatt forbehold at det finnes farligere luftgevær enn de som selges uten papirer løst over disk i Norge.

 

Altså luftgevær til jakt og fuckings pilogbue til jakt er ikke tillatt i Norge, derfor uten relevans i det hele tatt, om man da ikke drar på jakt i USA.

 

Jeg kjenner en av sjefene i jakt og fiske foreningen og der og i dets omkrets er det stor skepsis til pil og fuckings bue, fordi det krever en del av skytter og det betyr det samme som skadeskyt, skadeskyt, skadeskyt.

Endret av Wolfkiller
Lenke til kommentar

for å oppsummere... 5.5mm luftgevær, pil og bue, sprettert og andre "våpen" er strengt FY-FY å bruke som jaktvåpen.

 

5.5mm luftgevær trenger man jaktsertifikat for å eie men kan IKKE brukes til småvilt jaktselv om det er et lovlig våpen.

 

4.5mm er lovlig å kjøpe over disken så lenge man er 18år. men kan IKKE brukes til småvilt uansett om man har jaktsertifikat eller ikke.(mulig å få tillatelse av politiet å bruke mot rotter/duer og div skadedyr)

Du tar heilt feil. I relasjon til tråden kan man si at du "bommer grovt".

 

Det er ikke fy-fy, det er forbudt ved lov å bruke de våpnene du nevner på jakt.

 

Man trenger ikke "jaktsertifikat" (det er ikke noe som heter det, jegerprøve derimot finnes) for å kjøpe .22 luftgevær, men trenger ervervstillatelse. Dette for at disse skal registreres.

 

Man får IKKE tillatelse til skadefelling av rotter/duer og div skadedyr hos politiet med luftgevær av noe slag. Her skal brukes feller, , gift, rifle eller hagle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har tatt forbehold at det finnes farligere luftgevær enn de som selges uten papirer løst over disk i Norge.

 

Altså luftgevær til jakt og fuckings pilogbue til jakt er ikke tillatt i Norge, derfor uten relevans i det hele tatt, om man da ikke drar på jakt i USA.

 

Jeg kjenner en av sjefene i jakt og fiske foreningen og der og i dets omkrets er det stor skepsis til pil og fuckings bue, fordi det krever en del av skytter og det betyr det samme som skadeskyt, skadeskyt, skadeskyt.

Så det krever ikke noe av skytter å skyte med vanlig rifle?

Kan du referere til noen navngitte personer i eksempelvis DN som sier noe om buejakt?

 

 

Jeg finner det forøvrig morsomt at du referer til amerikanere som tullete ramboer med bue når du selv bruker forkjemperne av det andre lovtilleggets slagord som signatur...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så det krever ikke noe av skytter å skyte med vanlig rifle?

Kan du referere til noen navngitte personer i eksempelvis DN som sier noe om buejakt?

 

 

Jeg finner det forøvrig morsomt at du referer til amerikanere som tullete ramboer med bue når du selv bruker forkjemperne av det andre lovtilleggets slagord som signatur...

Kreves med rifle? Derfor tar man skyteprøver..

 

Du ser ikke forskjellen mellom å vase rundt i skogen med pilogbue, som krever veldig mye av skytter og slagord fra amerikanske revolusjonen???

 

Pilogbue er ikke like enkelt å behandle som rifle... punktum.

 

Siste ord fra meg i denne saken siden vi har fått munnbind fra moderator da det ikke gjelder tråden.

 

Det med kjempeskeptisme til pilogbue og lignende har jeg fra far min som er leder i Jakt og Fiske organisasjonen og folk rundt ham. De er redd det skal komme folk fra Bærum og lignende med fjør i hatten vasende med bue, og skadeskytinger.

Endret av Wolfkiller
Lenke til kommentar

De tullingene der ja. Har ikke gjort en vettug ting for jegere siden 70 tallet...

De gjorde NGENTING da blyforbudet ble foreslått og har vært kuksugere og politisk motiverte siden...

 

Pass på språket ditt.... De de fleste må forhålde seg til om du har hørt om Jegerprøven, noe du sannsyneligvis ikke har hatt.

Endret av Wolfkiller
Lenke til kommentar

En del argumenter jeg selv ikke gidder å liste opp her vel...

Forøvrig vil jeg stille spørsmålstegn ved din edruelighet som har kompiser som drar med seg handvåpen på fest samt at du frekventerer øltråden med henvisning til mye øldrikking.

 

Men sånn er det vel med NJFFmedlemmer ;)

Lenke til kommentar

En del argumenter jeg selv ikke gidder å liste opp her vel...

Forøvrig vil jeg stille spørsmålstegn ved din edruelighet som har kompiser som drar med seg handvåpen på fest samt at du frekventerer øltråden med henvisning til mye øldrikking.

 

Men sånn er det vel med NJFFmedlemmer ;)

Eh hvordan kan jeg anklages for hva tilfeldige bekjente av meg finner på på nyttårsaften???

 

Er det å drikke to spesialøl i helgen det samme som mye øldrikking? Eh??

Endret av Wolfkiller
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...