Gå til innhold

Hvilken skade gjør forskjellig ammunisjon på dyr?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg prøver å poengtere at du ikke har evne eller kompetanse til å diskutere temaet da din etikk/moral angående saken er helt på sidelinja av det som er aksepterbar oppførsel angående våpen.

Du kan ingenting om temaet, det er ganske åpenbart. Du anmelder ikke ulovlig omgang med våpen. Ei heller har du forstått diskusjonen rundt bruk av luftvåpen eller bue på jakt.

 

Du har rett og slett ingenting i denne tråden eller lignende tråder å bidra med :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg prøver å poengtere at du ikke har evne eller kompetanse til å diskutere temaet da din etikk/moral angående saken er helt på sidelinja av det som er aksepterbar oppførsel angående våpen.

Du kan ingenting om temaet, det er ganske åpenbart. Du anmelder ikke ulovlig omgang med våpen. Ei heller har du forstått diskusjonen rundt bruk av luftvåpen eller bue på jakt.

 

Du har rett og slett ingenting i denne tråden eller lignende tråder å bidra med :)

Du går på personangrep og ikke på sak. Du har tydeligvis aldri opplevd noe eller vært på fest på nyttår. Skal man anmelde altmulig da?

 

Du har ikke engang tatt jegerprøven, vet ikke hva det er for noe eller hva JFF er. Saklig.

 

Tulling, møt opp på skyteprøven med bue mot bevegelig mål da vel. 5 skudd stående, eller kne med bue mot bevegelig mål 100 meter i konkurranse mot folk med liggende skyting 5 skudd med rifle, så får vi noe å le av...

 

Har du lært noe nytt ell? :)

Endret av Wolfkiller
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei :)

 

Man skyter ikke på 100 meter med bue når det er relatert til jakt :)

 

Skyteprøven i Norge må avlegges på 100meter med rifle, skytes mot dyrefigur 5 skudd i valgfri posisjon. Unntaket er de som bruker hagle.

 

Bue har ulempene om at det er vanskeligere å lade, kortere hold og man kan ikke ligge.

 

Bue er definitivt noe som kunne trengt skyteprøve om det var lovlig....

Morsomt at folk spiller Wow og leser på Youtube og nett og tror at de vet alt om jakt og skyting.

Endret av Wolfkiller
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skyteprøven i Norge må avlegges på 100meter med alle våpen, skytes mot dyrefigur 5 skudd i valgfri posisjon. Bue har ulempene om at det er vanskeligere å lade, kortere hold og man kan ikke ligge.

 

Morsomt at folk spiller Wow og leser på Youtube og nett og tror at de vet alt om jakt og skyting.

Nå må du slutte med denne kveruleringen og dette svadapratet ditt! Du har ikke "peiling" på våpen, skyting, eller jakt! Og så skal DU, fortelle jegere og skyttere hva dette er!

 

Hvis bue blir tillatt på jakt her i Norge, vil det bli avholdt en annen skyteprøve, enn den som benyttes i dag for storviltjakt. Holdet blir sannsynlig ca 30 meter. Men, det gjenstår å se. Pr. dags dato er det ikke tillatt og da er heller ikke reglene for bl.a. skyteprøve bestemt. På kort hold, er en jaktbue meget effektiv. Og selvfølgelig ligger ikke en buejeger, når han skal skyte. Men det er det også få andre jegere som gjør, hvis de ikke er på posteringsjakt. Men, du har vel aldri hørt om smygjakt, drivjakt, o.l.

 

Og i diskusjon om våpen, som luftvåpen og buer er farlige, er det lite interessant hva som er tillatt på jakt her i Norge! Kraftige luftvåpen og jaktbuer, er farlige! Og våpnene kan kjøpes lovlig, også av det norske folk. De er pr. dags dato, ikke tillatt på jakt her i Norge. Men de finnes her og flere kan kjøpes! Så å avdramatisere fagligheten, med at de ikke er tillat på jakt her, er den værste vranglære jeg har hørt.

 

Diskuter heller noe du har "peiling" på!

Lenke til kommentar

Nå må du slutte med denne kveruleringen og dette svadapratet ditt! Du har ikke "peiling" på våpen, skyting, eller jakt! Og så skal DU, fortelle jegere og skyttere hva dette er!

 

Hvis bue blir tillatt på jakt her i Norge, vil det bli avholdt en annen skyteprøve, enn den som benyttes i dag for storviltjakt. Holdet blir sannsynlig ca 30 meter. Men, det gjenstår å se. Pr. dags dato er det ikke tillatt og da er heller ikke reglene for bl.a. skyteprøve bestemt. På kort hold, er en jaktbue meget effektiv. Og selvfølgelig ligger ikke en buejeger, når han skal skyte. Men det er det også få andre jegere som gjør, hvis de ikke er på posteringsjakt. Men, du har vel aldri hørt om smygjakt, drivjakt, o.l.

 

Og i diskusjon om våpen, som luftvåpen og buer er farlige, er det lite interessant hva som er tillatt på jakt her i Norge! Kraftige luftvåpen og jaktbuer, er farlige! Og våpnene kan kjøpes lovlig, også av det norske folk. De er pr. dags dato, ikke tillatt på jakt her i Norge. Men de finnes her og flere kan kjøpes! Så å avdramatisere fagligheten, med at de ikke er tillat på jakt her, er den værste vranglære jeg har hørt.

 

Diskuter heller noe du har "peiling" på!

 

Jeg svarer ikke mer i denne tråden da mod har bedt oss la være. Jeg har aldri sagt at bue ikke er farlig, det jeg sier at på vanlig(Som oftest liggende) 100meters jakthold er rifle bedre egnet og enklere å sikte og å lade.

 

Dersom du og den andre tullingen vil fortsette å diskutere dette så får dere diskutere med dere selv.

Endret av Wolfkiller
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

 

den rette rifla og med de rette pellets, så klarer du LETT å skyte tvert igjennom kroppen og hodet til både kaniner, harer og diverse skadefugl.

 

MEN som sagt så må du ha tillatelse for alt over 4,5mm (.177)

Ok vet ikke forskjellen på forskjellige luftvåpen, i yngre dager drev vi ofte å skjøt hverandre med luftvåpen. Sjelden annet enn blåmerker som resultat. Bruker du spisse kuler så kan det nok gjøre mer skade. Men plagen blir ikke nødvendigvis mindre skadelig forde. Vanlig ammo fra jaktskytevåpen har mye mer slagkraft og videre innslagsfelt.

 

Normale med småvilt lovlig er hagle og rifle, selv salongrifle er for svakt og mindre effektivt enn hagle og rifle.

 

Salongrifle er mye mer effektivt enn Luftgevær.

 

Amerikanerne er sprø, de driver med jakt med bue også. Luftgevær kan vel plage ekorn, småspurv og hare, men sjelden drepe.

 

Det er ikke skjeldent at det dreper ekkorn eller fugl. Det handler om å treffe på de riktige plassene, hode, eller viktige organer som hjerte. Og ja, de du så i videoene døde. De som jakter sier at de dør vanligvis innom 1 - 5 sekunder.

 

Dessuten bruker de som jakter ofte "hollowpoint" pellets, som fungerer som jaktskudd. De flater seg mer ur når de treffer, slik at dyret blir enda mer ødelagt inni, så det skal dø så fort som mulig.

 

Blir det lovlig en gang i tiden vil jeg oppfordre til å være treffsikker når man skyter, slik at skuddet ikke bare treffer foten eller øret til dyret slik at det blir skaded. Skadde dyr er fælt :(

Lenke til kommentar

 

Poenget er at du uttaler deg, om ting du ikke har det minste pelig på! Du må gjerne fortsette " å ro", samtidig som du kommer med svada. Jeg gidder ikke mer, dette blir for latterlig.

Du mener at pilogbue er mer effektivt enn hagle og rifle?

 

Lol ja det er latterlig...

 

Dessuten hvorfor drar dere opp ting fra lalaverdenen og Youtube klipp, når det ikke har noe som helst relevans. DVS forbudt med lov.

 

Det er jo ikke vits.. så lenge det ikke er lov.

 

pil og bue er veldig effektivt faktisk.

 

Lenke til kommentar

 

Jeg forstår ikke hvorfor du ror deg unna med at "det er forbudt ved lov" når du blir tatt i å inneha begrenset kunnskap!?

Ingen bestrider at det ikke er LOV, men du ble tatt i å påstå at luftgevær ikke er spesielt farlig, som du kan se av din første post om dette ovenfor.

Jeg har tatt forbehold at det finnes farligere luftgevær enn de som selges uten papirer løst over disk i Norge.

 

Altså luftgevær til jakt og fuckings pilogbue til jakt er ikke tillatt i Norge, derfor uten relevans i det hele tatt, om man da ikke drar på jakt i USA.

 

Jeg kjenner en av sjefene i jakt og fiske foreningen og der og i dets omkrets er det stor skepsis til pil og fuckings bue, fordi det krever en del av skytter og det betyr det samme som skadeskyt, skadeskyt, skadeskyt.

 

*Facepalm*. Kan vi ikke diskutere her eller? Svaret på allt er noe som dette "det er ulovlig, så det teller ikke"... Da gir ikke denne diskusjonen menig.

 

Det blir som å spørre hvorfor Cannabis er ulovlig, og ikke alkohol til justis menisteren, da svarer han "fordi den ene er narkotika og den andre er ikke".

 

Og ja, skadeskyting er fullt mulig, men så er det en grunn til at man ikke drap på jakt før man har prøvd Pil og bue eller rifle... Øving!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...