Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

NRK Lisens og "TV inkludert"


andeik

Anbefalte innlegg

Bor i kollektiv og overraskende nok kom NRK sine lisenskontrollører på besøk og sa at lisensen ikke er betalt. (Han slapp ikke inn) I annonsen for kollektivet stod det at "TV og internett er inkludert".

 

I kontrakten vår står det "Husleien inkluderer standard kanalpakke som er inkludert i fellesutgiftene".

 

 

Huseier hevder at det er vi som må dekke TV-lisensen fordi han mener at "Når det står at TV er inkludert, så mener jeg den fysiske TVen".

 

 

Så mitt spørsmål er:

 

1. Hvem skal betale for lisens?

2. Nå står GET-abonnementet i huseiers navn. Er det han som får svi om NRK ringer på igjen, eller er det den i kollektivet som er så uheldig å åpne døren?

Endret av andeik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Huseier hevder at det er vi som må dekke TV-lisensen fordi han mener at "Når det står at TV er inkludert, så mener jeg den fysiske TVen".

Hvem eier egentlig TV-en?

Hvis huseier eier TV-en (leien inkluderer TV-apparatet), så skal han betale egen lisens i tillegg til sin private.

Hvis du eier TV-en så skal du betale lisens.

Hvis alle i kollektivet eier hver sin TV, så skal alle betale hver sin lisens.

Lenke til kommentar

Hvis huseier eier TV-en (leien inkluderer TV-apparatet), så skal han betale egen lisens i tillegg til sin private.

Nei. Det viktige er hvem som "har" TVen.

§ 1. Betalingsplikt

Den som har (bl.a. også den som låner eller leier) fjernsynsmottaker plikter å betale den kringkastingsavgift som til enhver tid er fastsatt av Stortinget.

For videospiller kombinert med tuner (mottakerdel) skal det betales kringkastingsavgift som for fjernsynsmottaker med farge.

Kvittering for betalt avgift gis ved kringkastingskort.

http://www.lovdata.n...023-8798.html#1

 

Se også § 6 og 7.

Endret av Ståle Nordlie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei. Det viktige er hvem som "har" TVen.

Javel, da bomma jeg litt. Men mitt svar baserer seg på egen erfaring - men den er vel over 20 år gammel. Og da har vel tolkning og praksis endret seg.

 

Etter litt lesing fant jeg dette hos NRK:

Dersom du leier en bolig med fjernsynsmottaker skal du registrere deg med egen lisens og betale egen kringkastingsavgift for denne fjernsynsmottakeren. Den som har fjernsynsmottakeren i bruk er pliktig å melde fra til NRK Lisensavdelingen - se Forskrifter om fjernsynsmottakere § 6.

Også den som leier ut bolig med fjernsynsmottaker er pliktig å melde fra hvem som benytter dette utstyret til NRK Lisensavdelingen - se Forskrifter om fjernsynsmottakere § 7.

Da er både utleier og leietager ansvarlig for å melde fra.

Men skal dette følges slavisk, så blir det litt interessant i dette tilfellet. Det er jo flere leietagere som disponerer en TV. Da skal alle rapportere at de "har" samme TV...

Lenke til kommentar

1: Du skal betale lisens. At TV-abbonnement er inkludert betyr ikke at avgift for å eie TV er det.

2: Nei, det er du, for det er du som har TVen. Abbonnementet er ikke relevant, det er TV-mottakere som er avgiftspliktig.

 

Det stod "TV og internett er inkludert". Ikke "TV-abonnement og internett-abonnement er inkludert".

Når man skriver dette i en annonse, så er det vel å oppfatte at TV og dens kostnader er inkludert i prisen? Ikke at det kommer en drøss med tillegg?

Lenke til kommentar

Det stod "TV og internett er inkludert". Ikke "TV-abonnement og internett-abonnement er inkludert".

Når man skriver dette i en annonse, så er det vel å oppfatte at TV og dens kostnader er inkludert i prisen? Ikke at det kommer en drøss med tillegg?

Jeg ikke enig. Det er ikke vanlig at husleie inkluderer kringkastingslisens. Det er derimot vanlig at den inkluderer møbler samt hvite- og brunevarer (sistnevnte noe mer uvanlig, but still). Om det skulle være inkludert må du ha sterkere grunnlag enn kverulerende tolkning av "TV og internett er inkludert".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er det oppfattet. Greit å få synspunkter, med tanke på at jeg ikke har så mye erfaring om dette. Uansett har alle kollektiv jeg har bodd i tidligere hatt dekket lisensen, fordi det er praktisk umulig å fordele lisens pr. person. Folk flytter i hytt og pine.

 

NRK kan visstnok kreve tilbake lisens for siste tre år dersom man blir tatt. Bygget jeg bor i er nyoppført november 2012 og jeg har selv bodd i utlandet siste to årene (frem til da). Vil jeg allikevel kunne risikere tre års krav?

Endret av andeik
Lenke til kommentar

Det stod "TV og internett er inkludert". Ikke "TV-abonnement og internett-abonnement er inkludert".

Når man skriver dette i en annonse, så er det vel å oppfatte at TV og dens kostnader er inkludert i prisen? Ikke at det kommer en drøss med tillegg?

I utgangspunktet ja, dersom kringkastingsavgiften ikke hadde vært en "personlig" lisens for å ha (tigang til) et TV-apparat. Det er jo faktisk ikke mulig for huseier å "inkludere" den, på noe annet vis enn å evt. betale regningen som kommer i navnet til en av dere. Det er nok sånt man regner med at folk flest (men kanskje ikke nyutflyttede studenter, riktignok) forstår når de leser en sånn annonsetekst.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Betaler innsatte i et fengsel lisens dersom de har TV på cella? De har tilgang til TV.

 

Synes den loven som er sitert ovenfor burde vært oppdatert. Eieren av en bil betaler årsavgift, uansett hvem som bruker den. Eieren av en TV burde betale lisens, uansett hvem som bruker den. Kjøper du en ny TV i en butikk får du automatisk krav. Det sjekkes ikke opp hvem som bruker apparatet i forkant av fakturering. Virker som det er litt både og.

 

Uansett, det som sies stemmer nok, med mindre dere leverer TVen tilbake til eieren må det betales lisens (og selv om dere leverer den tilbake må dere betale deler av lisensen).

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei.

Jeg leier en leilighet hvor jeg har egen TV. Betalte NRK-lisens der jeg bodde før, men abonnementet ble overført til personen som bor på den tidligere adressen.

 

Vi har en standard leiekontrakt og i kontrakten for Bredbånd og kabel-tv er det krysset av på: kabel-tv/parabolanlegg er inkludert i husleien. (I samme rubrikk er det også et alternativ for boligen har opplegg for kabel-tv/parabolanlegg. Leier må eveltuelt selv tegne abonnement, men dette alternativet er ikke huket av.)

 

Utleier har egen TV, men har registrert denne i sin fars navn for å unngå å betale NRK-lisensen.

 

Etter noen måneder kommer da NRK-lisensen tilsendt til meg... Jeg vet at jeg også må betale NRK-lisensen siden jeg har egen TV... Men at jeg skal betale og utleier ikke skal betale synes jeg er urettferdig...

 

Tilsier kontrakten av NRK-lisensen er inkludert? Jeg mener i alle fall at det ikke er riktig at jeg skal betale NRK-lisens og utleier slipper unna....

 

Har dere noen synspunkter?

 

Mvh Marie A. Zeil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...