Gå til innhold

Skolevalg  

44 stemmer

  1. 1. Hva er skolevalgene for deg?

    • Freakshow
      39
    • En seriøs debatt
      5
  2. 2. Hvem vinner skolevalget?

    • Arbeiderpartiet
      12
    • Fremskrittspartiet
      12
    • Høyre
      6
    • KrF
      1
    • SV
      1
    • Senterpartiet
      1
    • Venstre
      2
    • Rødt
      0
    • DLF
      3
    • Piratpartiet
      5
    • Norges Kommunistiske Parti
      1
    • Miljøpartiet De Grønne
      0


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I de skoledebattene jeg har opplevd har tonen vært mindre seriøs, hvor ungdomspolitikerne kommer med populistiske utsagn og denger på hverandre. Også har du han fra pensjonistpartiet.

 

Jeg regner med at de spiller på ungdoms til dels manglende kritiske sans.

 

 

Redigert: Jeg har en teori om at dette er grunnen til at det ikke er paneldebatter på universitetet.

Endret av Poor Leno
Lenke til kommentar

Den kommer nok desverre i år igjen, sosialister har som regel løgn og påstander å komme med fremfor fakta.

Min erfaring fra skoledebatter, både som tilhører og tidligere deltager for Unge Høyre, er at det ikke bare er sosialister som kommer med ren løgn for å "sanke stemmer". Om man forsøker å være seriøs, blir man ganske fort tappet for motivasjon til å stille opp i disse debattene.

Lenke til kommentar

Hele vårt politiske system er jo bare fjas, en hver person med gjennomsnittlig tenkeevne og som ikke bruker livet sitt på å bli distrahert av pengemas vet dette. Det er gutteklubber, drittslenging, hersketeknikker, populisme, løgn og selvsagt illusjonen om makt. Seriøst, hvorfor gidder dere?

Endret av Shrooms
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den kommer nok desverre i år igjen, sosialister har som regel løgn og påstander å komme med fremfor fakta.

 

Alle norske partier som har en sjanse til å bli valgt er sosialister, så sånn sett er utrykket ubrukelig og kun retorisk i form. "Alle politikere er løgnere og stråmennsforkjempere" er mer passende for norsk politikk, så lenge ikke DLF stiller i debatten.

Lenke til kommentar

Her får du se hvordan politikken blir ekstremisert av skoledebatten, her fremstilles FrP som rasister og nazister.

(...)

Den kommer nok desverre i år igjen, sosialister har som regel løgn og påstander å komme med fremfor fakta.

Moro hvordan du selv stigmatiserer ved å gjøre akkurat det samme tilbake…

 

Mitt forhold til skolevalg er elendig. På den videregående skolen jeg gikk på, fikk jeg inntrykk av at de fleste elevene var relativt uinteressert i politikk og tok det lite seriøst. Debattantene gjorde alt for å appellere til ungdom, noe som jo er forventet og særs relevant. Likevel føles det useriøst og som bortkastet tid, når de virkelige problemene i dagens Norge ikke får se dagens lys pga. nettopp dette.

Endret av CypheroN
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om det hadde vært seriøse debatter, der man fokuserer på å komme med så gode og saklige argumenter som over hodet mulig, så ville Høyre og Venstre stått mye sterkere etter skoledebatten. Det er det ingen tvil om. Men siden det er et freakshow der det er om å gjøre å spy ut så mye drit som mulig som i videoene over, så går det dårlig. Strategien på ytterste venstresiden (SV, AP, SP) er å skremme med ytterste høyre...

 

Sånn er det jo med arbeiderpartiet også, de fokuserer på FrP i valgkampen, for de vet at det er det enkleste. En større trussel mot AP og de rødgrønne er de moderate på høyre side, og det vet AP svært godt, og derfor skremmer de med FrPs politikk. Det er den enkleste politikken å skremme folk vekk fra, fordi vi ikke har noen erfaring med denne politikken. Derfor spiller AP, og SV på dette, samt invandring da...

Lenke til kommentar

Men finnes det ikke lengre seriøse debatter i skolevalget eller har dette også forsvunnet fra gymnaset (studiespesialiserings skoler, de få som er igjen av disse.) som jeg nevnte tidligere husker jeg at yrkeskolen sine debatter var mye tull slik flere av dere andre beskriver men hørte alltid at gymnasets var mye mere seriøse, stemmer dette, eller er det bare en myte?

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Min skole hadde både studiefag og yrkesfag (jeg gikk på studiefag), men jeg har inntrykket av at det er de samme representantene som reiser rundt og deltar på flere av skoledebattene. Det var vel 10 forskjellige partier som deltok på skoledebatten vår i 2009. Alle partiene begynte med å presentere synet sitt i en eller annen fillesak, som for eksempel "gratis buss/drosje hjem fra byen i helgene," "nei til nynorsk," "ja til billigere alkohol," "ingen lekser i skolen," osv. Deretter gikk det sport i å slenge dritt og de drøyeste innøvde fornærmelsene, som i videoklippet over, mot de andre partiene. Den som holdt seg mest saklig, var representanten til SpU. Representanten til Abortmotstanderne var også halvveis saklig, men han ble buet ned og hadde bare et standpunkt når det gjaldt selvbestemt abort og i ingenting annet. Til og med Pensjonistpartiets representant var verre enn dem, og han var en godt voksen mann på kanskje 70 år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...