Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Liv uten bil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bil er samtidig en forbannelse. Du husker den sydenturen du hadde spart opp til? Eller den nye TV'en? Glem det, for gasspjeldhuset til kjerra gikk nettopp til helvete.

 

Med alt av utgifter koster det deg fort 40 lapper i året å ha en bil. Bare det å ha bilen stående stille i garasjen et helt år uten å bruke den kan du regne hvertfall 15 lapper på med veiavgift, forsikring, verditap (avhengig av merke og modell).

Lenke til kommentar

Med alt av utgifter koster det deg fort 40 lapper i året å ha en bil. Bare det å ha bilen stående stille i garasjen et helt år uten å bruke den kan du regne hvertfall 15 lapper på med veiavgift, forsikring, verditap (avhengig av merke og modell).

 

40000 var da virkelig ikke mye.

Jeg regner med at min bil koster meg minst 100000,- i året.. Og det før jeg begynner å kjøre.

Lenke til kommentar

40000 var da virkelig ikke mye.

Jeg regner med at min bil koster meg minst 100000,- i året.. Og det før jeg begynner å kjøre.

 

Nå kjører jeg en traust 2001-modell V70, så verditapet er ikke allverden.

 

Jeg regner veiavgift på omtrent 2900, 6000 i forsikring, 2000 i bensin i måneden, eu-kontroll annenhvert år pluss omtrent ti lapper i verkstedregninger i året.

 

Så 40-50k er nok realistisk for min del.

Lenke til kommentar

Kunne aldri tenkt meg å ikke ha bil, var uten en periode etter nyttår mens jeg ventet på deler til bilen, samtidig som vi pusset opp hus i nabobyen.

Gikk fra leilighet til jobb (10 min), så bort til togstasjonen etter jobb (20 min), vente der i 20 min på toget, 45 min på toget, 10 min fra togstasjon til huset.

Skulle jeg kjørt tog til og fra jobb hadde det tatt meg over 1 time lenger enn med bil..

 

En fordel å kunne fikse det meste på egen bil selv, verksteder er sykt overpriset!!

Lenke til kommentar

Det var rett og slett billig.. Men bompenger kan du vel legge på.

 

Jeg må ta hensyn til følgende:

-Årsavgift

-Kapitalkostnad

-Verditap

-Bompenger

-Drivstoff

-Service og vedlikehold

 

Snaut 3000 er vel årsavgifta.

Kapitalkostnaden av ca 400k er vel rundt regnet 15000,- i året

Verditapet tenker jeg kan fastsettes til rundt 40000,- i året

Drivstoff utgjør vel ca 20,- pr. mil i snitt, rundt 16000,- i året

Service og vedlikehold utgjør vel rundt 30000,- i året om jeg ikke regner med dekk.

Dekkutrustning regner jeg 4 dekk i året, anslått ca 2000,- pr. dekk.

Forsikring utgjør ca 8000,- i året.

 

Da ender jeg opp på 120000,- i året inkludert 8000km kjøring

Lenke til kommentar

Ja, bompenger glemte jeg. Men jeg bruker nok litt mindre bensin enn jeg stipulerte. Tallet vil nok fortsatt være mellom 40 og 50k.

 

Det er jo kanskje verditapet på en ny, forholdsvis dyr bil som utgjør den største utgiften. Jeg kjøpte min for tre år siden for 100 lapper, og om Finn.no er noe å dømme etter, burde det være mulig å kvitte seg med den for 60-70k i dag.

Lenke til kommentar

Hvordan klarer dere bruke 10.000 i året på verksted? Regreimsbytte på S60 2.5T: 8500. Gjøre det selv: 2000. Spart: 6500. Det gjelder ALT bortsett fra sletting av feilkoder, EU-kontroll, og diagnose om man er skikkelig lost. Og det skal selvfølgelig ikke skje en gang i året.

 

Med en Haynes-manual kan man fikse så og si alt i motorrommet uten verksted, selv uten erfaring.

Lenke til kommentar

Hvordan klarer dere bruke 10.000 i året på verksted? Regreimsbytte på S60 2.5T: 8500. Gjøre det selv: 2000. Spart: 6500. Det gjelder ALT bortsett fra sletting av feilkoder, EU-kontroll, og diagnose om man er skikkelig lost. Og det skal selvfølgelig ikke skje en gang i året.

 

Med en Haynes-manual kan man fikse så og si alt i motorrommet uten verksted, selv uten erfaring.

 

Tja, tenkt tanken at det ikke kun er gamle biler på veien? At folk i dag har bedre ting å bruke tiden sin på? For å si det sånn, hadde jeg hatt valget mellom to identiske bruktbiler, der en har hatt service på merkeverksted og den andre har hatt service av en ufaglært som har en bok å lese seg opp på, gjett hvilken jeg hadde valgt 10 av 10 ganger.

Lenke til kommentar

Jeg ville valgt bilen til han som har skrudd selv, har hatt så mange dårlige erfaringer med merkeverksteder på firmabil og bekjente som har fått utført dårlig og også feil arbeid på verkstedet at jeg stoler mer på en nevenyttig person som har interesse i å ha en fungerende bil enn et verksted som kun har interesse i å tjene mest mulig penger. Men nå har jeg alltid hatt biler man ikke trenger ingeniør utdanning for å fylle spylevæske på, virker som verkstedfolkene driter i bilen siden den er "gammel"

Lenke til kommentar
Men nå har jeg alltid hatt biler man ikke trenger ingeniør utdanning for å fylle spylevæske på, virker som verkstedfolkene driter i bilen siden den er "gammel"

 

Nettopp. Er du opptatt av annenhåndsverdi på en relativt ny bil utfører du ikke registerreimskifte og større reparasjoner selv. Det lønner seg når du skal selge igjen uansett.

 

For å utdype litt: På en bil til 50.000 er folk mer opptatt av OM registerreimen er skiftet i stedet for hvem som har skiftet den; på en 5 år gammel bil er det helt annerledes. Å stille seg uforstående til i dette eksempelet at folk velger å skifte reim på verksted er ignorant.

Endret av Kent Touch This
Lenke til kommentar

Hvordan klarer dere bruke 10.000 i året på verksted? Regreimsbytte på S60 2.5T: 8500. Gjøre det selv: 2000. Spart: 6500. Det gjelder ALT bortsett fra sletting av feilkoder, EU-kontroll, og diagnose om man er skikkelig lost. Og det skal selvfølgelig ikke skje en gang i året.

 

Med en Haynes-manual kan man fikse så og si alt i motorrommet uten verksted, selv uten erfaring.

 

Det er ikke alle biler som er like enkle som en halvgammel Volvo.

På en bil av litt verdi velger jeg å ta service på verksted..

Dessuten er det noen typiske problemer med bilen som jeg kan regne med at kommer i løpet av de neste 2-3 årene, en av de koster 35000,- å fikse her i Norge (i underkant av halvparten i Tyskland)

Et par andre småfeil som gjerne oppstår må jeg vel også regne med, da snakker vi om feil som koster minst 20k å fikse. Billigere i tyskland, men da må bilen fraktes ned dit for rep..

 

Og jada, jeg tar altså service på merkeverksted selv om jeg har tilgang på (originalt) diagnoseapparat for bilen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...