Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Liv uten bil


Anbefalte innlegg

Tja, tenkt tanken at det ikke kun er gamle biler på veien? At folk i dag har bedre ting å bruke tiden sin på? For å si det sånn, hadde jeg hatt valget mellom to identiske bruktbiler, der en har hatt service på merkeverksted og den andre har hatt service av en ufaglært som har en bok å lese seg opp på, gjett hvilken jeg hadde valgt 10 av 10 ganger.

Hvem sa service? Jeg sa ikke service. Jeg sa generelle reparasjoner, eller regreim var iallefall et hint til det. Og når du skal kjøpe bil, om du ikke har sjekket opp detaljer som vekt, kraft og moment, 0-100, forbruk osv, så er det din egen feil. Er regreima på ei tann feil, og motoren ikke er knust, så merker du det. En kompis sin Fiat Uno turbo måtte ha 1 bars turbotrykk for å gå like godt som på 0.7 pga regreima var feil på.

 

Sånt legger man merke til. Setter man på toppen og skrur for hardt til, så er motoren i biter før selger rekker å faktisk avertere engang. Slik er det med så og si alle større reparasjoner. Skal man kjøpe bil, så har man med seg en fagkyndig, eller så får man ta det som det kommer, enkelt å greit.

 

Og det er på de store reparasjonene man sparer penger. Service en gang i året til 3-4000kr er langt fra 10000 per år. Eventuelt kan man skifte olje og oljefilter selv, som tar 1 time og koster en kvart av hva verkstedet skal ha. Klarer man ikke skifte olje på bilen selv, og ikke er over 70 år og senil, da er man egentlig bra inkompetent.

 

Dette kommer fra en som ikke vet hvordan en hammer fungerer, ei heller hvordan man bruker en drill, og det eneste jeg noen gang har lagd selv som så bra ut var noe jeg tegna i Google SketchUp. Så praktisk er jeg av meg. Likevel har jeg en grei liste med ting jeg har fiksa på bil, og samtlige av disse går enda, flere titalls tusen km senere.

 

Og ang service på merkeverksted, så har jeg hørt en god del historier om merkeverkstedet og uavhengige verksteder som gjør alt strevet med å gjøre det selv så mye mer verdt det. Da snakker vi folk som er så dumme at de ikke vet hva en hammer er, eller folk som driter i å sette på stoppskive fordi det går raskere å skru sammen.

 

Et fagbrev betyr noen ganger ingenting, når han som har det har seilt inn på firkløver og hestesko, og kommet ut med gullhårene i ræva intakt.

 

 

Det er ikke alle biler som er like enkle som en halvgammel Volvo.

På en bil av litt verdi velger jeg å ta service på verksted..

Dessuten er det noen typiske problemer med bilen som jeg kan regne med at kommer i løpet av de neste 2-3 årene, en av de koster 35000,- å fikse her i Norge (i underkant av halvparten i Tyskland)

Et par andre småfeil som gjerne oppstår må jeg vel også regne med, da snakker vi om feil som koster minst 20k å fikse. Billigere i tyskland, men da må bilen fraktes ned dit for rep..

Og jada, jeg tar altså service på merkeverksted selv om jeg har tilgang på (originalt) diagnoseapparat for bilen.

Igjen, ikke nødvendigvis service. Men å skifte olje klarer man selv i 2020 på en splitter ny bil, sålenge man har et kar, en skiftnøkkel og et oljefilterverktøy.

 

At man får en utgift på 35000,- ett år, og ingenting de tre neste og 2000 de fire før det blir ikke 10000 i snitt over hele bilens levetid.

 

Og om det er typiske problemer med bilen som koster 35000 å skifte, da tror jeg du har valgt merke etter hva du liker, og ikke hva som egentlig fungerer i praksis.

 

Og halvgammel Volvo, tja, den er nyere enn snittet i Norge på biler, og kostet over 150k. Men om man har noen sans for hva penger egentlig er, så ser man at 4 timer av egen tid for å skifte den regreima er mer verdt det enn 3 timer på verksted for fire ganger prisen. Og hva enn som koster 35000, så er jo det plassen man kan hente inn den lenge etterlengta ferien til Karibien man har så lyst på. For 35000 kan du kjøpe deg en nylig EU-godkjent bil som blir å funke de neste fire årene minst, uten større utgifter enn en nyere bil ville hatt.

 

Sorry, jeg klarer ikke se vitsen med å punge ut 1000 per time for ting som tidvis er så simple (selvom de kan være tidkrevende) at det er sånt bestemor kan klare.

Endret av Jakke
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvem sa service? Jeg sa ikke service. Jeg sa generelle reparasjoner, eller regreim var iallefall et hint til det. Og når du skal kjøpe bil, om du ikke har sjekket opp detaljer som vekt, kraft og moment, 0-100, forbruk osv, så er det din egen feil. Er regreima på ei tann feil, og motoren ikke er knust, så merker du det. En kompis sin Fiat Uno turbo måtte ha 1 bars turbotrykk for å gå like godt som på 0.7 pga regreima var feil på.

 

Jeg sa service. Du kommer med oppgulp om at du ikke forstår hvorfor folk velger å levere bilen sin til verksted, så prøver du å gjøre et poeng ut av at jeg skriver service? Jeg driter vel langt i en gammel Uno, hvorfor nevner du den?

 

Og det er på de store reparasjonene man sparer penger. Service en gang i året til 3-4000kr er langt fra 10000 per år. Eventuelt kan man skifte olje og oljefilter selv, som tar 1 time og koster en kvart av hva verkstedet skal ha. Klarer man ikke skifte olje på bilen selv, og ikke er over 70 år og senil, da er man egentlig bra inkompetent.

 

Jeg har ALDRI byttet olje på min bil. Jeg gidder ikke bruke energi eller tid på å lære meg det, jeg har bedre ting å bruke tiden på. Ikke har jeg tilgang på riktig verktøy eller løftebukk heller. Jeg er da altså inkompetent på grunn av dette? Noe sier meg at jeg er langt mer generelt kompetent enn deg.

 

Dette kommer fra en som ikke vet hvordan en hammer fungerer, ei heller hvordan man bruker en drill, og det eneste jeg noen gang har lagd selv som så bra ut var noe jeg tegna i Google SketchUp. Så praktisk er jeg av meg. Likevel har jeg en grei liste med ting jeg har fiksa på bil, og samtlige av disse går enda, flere titalls tusen km senere.

 

Skal dette være imponerende eller hva er det du prøver å få frem?

 

Og ang service på merkeverksted, så har jeg hørt en god del historier om merkeverkstedet og uavhengige verksteder som gjør alt strevet med å gjøre det selv så mye mer verdt det. Da snakker vi folk som er så dumme at de ikke vet hva en hammer er, eller folk som driter i å sette på stoppskive fordi det går raskere å skru sammen.

 

Et fagbrev betyr noen ganger ingenting, når han som har det har seilt inn på firkløver og hestesko, og kommet ut med gullhårene i ræva intakt.

 

Gjesp. Alle kjenner en som kjenner en som kjenner en som har en dårlig historie. Poenget ditt eksisterer ikke.

 

Sorry, jeg klarer ikke se vitsen med å punge ut 1000 per time for ting som tidvis er så simple (selvom de kan være tidkrevende) at det er sånt bestemor kan klare.

 

Da er du ignorant.

Endret av Kent Touch This
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Skal dette være imponerende eller hva er det du prøver å få frem?

 

Tror det han prøver å få frem, er at det er en del penger å spare på å gjøre ting selv, og at det ikke nødvendigvis er spesielt vanskelig. Er det ikke win-win hvis man klarer å gjøre noe selv? I værste fall sparer man en del penger samtidig som man lærer noe..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror det han prøver å få frem, er at det er en del penger å spare på å gjøre ting selv, og at det ikke nødvendigvis er spesielt vanskelig. Er det ikke win-win hvis man klarer å gjøre noe selv? I værste fall sparer man en del penger samtidig som man lærer noe..

 

Selvfølgelig skjønner jeg det, men han utbasunerer jo at folk som ikke kan bytte olje på bilen selv er inkompentente, det blir bare for dumt.

Lenke til kommentar

Oljeskift er så enkelt, at de fleste verksted gjør det gratis hvis du kjøper olje og filter hos dem. Da er det liten vits å faktisk gjøre det selv, og du slipper mas med spillolje, innkjøp av filtertang, filter, finne riktig olje, ikke får du stempel i serviceboken, osv osv osv.

Jeg vil påstå det er ganske dumt, hvis man har en nyere bil hvor servicehefte er et salgsargument, å skulle gjøre slike ting selv. Hvorfor skal jeg som kjøper risikere en selverklært nevenyttig person har gjort oljeskift riktig? Det er større sannsynlighet for at en faglært person har gjort det riktig.

En bil som lever på lånt tid, er en annen sak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er derfor man har kompiser som jobber på verksted, tar jobben svart og til 1/4 av prisen.

 

Jeg hadde aldri klart meg uten bil, særlig ikke her på Vestlandet. Skjer ikke, koste hva det koste vil.

 

Nå er det ikke alt disse kompisene klarer for en fjerdedel av prisen, i noen tilfeller utgjør delekosten en svært stor andel av de totale kostnadene.

 

 

Hvem sa service? Jeg sa ikke service. Jeg sa generelle reparasjoner, eller regreim var iallefall et hint til det. Og når du skal kjøpe bil, om du ikke har sjekket opp detaljer som vekt, kraft og moment, 0-100, forbruk osv, så er det din egen feil. Er regreima på ei tann feil, og motoren ikke er knust, så merker du det. En kompis sin Fiat Uno turbo måtte ha 1 bars turbotrykk for å gå like godt som på 0.7 pga regreima var feil på.

 

Du sa VERKSTED.

Det er ofte verkstedet som utfører service..

For mange er det også slik at ting som går på såkalt kulanse ofte kun dekkes på biler som har hatt alle servicer på merkeverksted.

 

 

Og det er på de store reparasjonene man sparer penger. Service en gang i året til 3-4000kr er langt fra 10000 per år. Eventuelt kan man skifte olje og oljefilter selv, som tar 1 time og koster en kvart av hva verkstedet skal ha. Klarer man ikke skifte olje på bilen selv, og ikke er over 70 år og senil, da er man egentlig bra inkompetent.

 

Service til 3-4k? Det var da billig. Det er vel den billigste servicen på bilen min kanskje.. Men en av de større fort koster 5 ganger så mye.

 

Igjen, ikke nødvendigvis service. Men å skifte olje klarer man selv i 2020 på en splitter ny bil, sålenge man har et kar, en skiftnøkkel og et oljefilterverktøy.

 

Klarer du å resette serviceindikatoren på alt mulig av biler og da? :)

 

At man får en utgift på 35000,- ett år, og ingenting de tre neste og 2000 de fire før det blir ikke 10000 i snitt over hele bilens levetid.

 

En service i året har det lett for å bli, da svir man av en del tusenlapper da.

I tillegg har man normalt vedlikehold som utføres løpende.

 

Og om det er typiske problemer med bilen som koster 35000 å skifte, da tror jeg du har valgt merke etter hva du liker, og ikke hva som egentlig fungerer i praksis.

 

Jeg har valgt helt bevisst å kjøre rundt i en teknisk avansert bil med nok motor og ellers et høyt utstyrsnivå.

 

Og halvgammel Volvo, tja, den er nyere enn snittet i Norge på biler, og kostet over 150k. Men om man har noen sans for hva penger egentlig er, så ser man at 4 timer av egen tid for å skifte den regreima er mer verdt det enn 3 timer på verksted for fire ganger prisen. Og hva enn som koster 35000, så er jo det plassen man kan hente inn den lenge etterlengta ferien til Karibien man har så lyst på. For 35000 kan du kjøpe deg en nylig EU-godkjent bil som blir å funke de neste fire årene minst, uten større utgifter enn en nyere bil ville hatt.

 

Snittet i Norge er hva man kan kalle gammel bil.

Husk at Volvo også gir deg garanti i hele reimas levetid når du bytter på verksted.. Det gjør de ikke når du bytter selv.

Selv har jeg fått ny motor pga dette en gang for en del år siden da en bil fikk motorhavari grunnet defekt reim innenfor tiden den skulle vare.

 

Sorry, jeg klarer ikke se vitsen med å punge ut 1000 per time for ting som tidvis er så simple (selvom de kan være tidkrevende) at det er sånt bestemor kan klare.

 

Jeg ser ikke poenget med å punge ut 80-100k for ny motor :)

 

Men for all del, hadde jeg hatt en bil til 150k hadde jeg nok gjort mye selv jeg og. (Har gjort det på mine tidligere biler i den prisklassen)

Nå som jeg har bil til godt over det dobbelte av den summen derimot vil jeg benytte meg av merkeverksted for service..

Det gjør seg også fint når en bil med lav km.stand selges med komplett servicehistorikk..

Lenke til kommentar

Hvordan klarer dere bruke 10.000 i året på verksted? Regreimsbytte på S60 2.5T: 8500. Gjøre det selv: 2000. Spart: 6500. Det gjelder ALT bortsett fra sletting av feilkoder, EU-kontroll, og diagnose om man er skikkelig lost. Og det skal selvfølgelig ikke skje en gang i året.

 

Med en Haynes-manual kan man fikse så og si alt i motorrommet uten verksted, selv uten erfaring.

 

Ja, sånn gjorde jeg det på mine to første biler. Lærte mye, men det ble også mye banning og såre fingre. Noen reparasjoner ble påbegynt ei helg, og fullført en annen. I mellomtida var man uten bil. Grei hobby da man var 18 til 24, men gikk grundig lei.

 

Neste gang kjøpte jeg en bil som var konstruert for å fikses fort på verksted. Alle reparasjoner hadde normerte tider. Stod det at man skulle faktureres 0,6 timer for å bytte et ledd i forstillinga, så stod det timepris ganget med 0,6 på fakturaen, uansett om det mekanikeren brukte 30 minutter eller en time. Jeg budsjetterte med med verkstedregninger inntil en tusenlapp i måneden, inkludert service og periodisk kontroll. Det holdt ganske bra, og det er deilig å levere bilen fra seg om morgenen og få den tilbake samme ettermiddag, fikset av profesjonelle. Og verdt å betale litt for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...