Gå til innhold

PC-en gjennom 15 år


Anbefalte innlegg

Jeg husker min første PC. (1990 mod)

Det var en Intel 386SX 20/25MHZ (Med turbo)

Og en 20 GB MFM HDD. (Utrolig treg)

Mener det var 4 x 256KB 30 pinns SIPP RAM på den

(Tror de kostet 1000 kr for 1 MB på den tiden)

Og selvfølgelig 2 diskettstasjoner. (5.25" og 3.5")

Husker ikke om det var et VGA eller EGA skjermkort.

Og selvfølgelig Win 3.1 og MS Dos 4.0

Og min første oppgradering var en 387 CoProsessor, slik

at CorelDraw (Tegneprogram) gikk mye kjappere.

 

Snakk om utvikling på 23 år!

Endret av hans A
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CRT-skjermene, store og tunge som de var, hadde et par egenskaper som få eller ingen LCD-paneler kan tilby ennå. Klart fullskjermbilde uansett oppløsning og støtte for høy oppdateringshastighet. Først nå i senere år kan LCD tilby 120Hz, men fortsatt ikke god skalering. Bildekvaliteten ellers har jo såklart passert normale CRT-er, det skal jeg innrømme. :) Savner heller ikke skallebanken som kom etter et par timer foran lyskanonen.

Lenke til kommentar

Peniumæraen min starta på 90 mhz, deretter en 166 mhz, også "verstingen" Pentium pro 200 mhz fra Digital dette var 2 x 200 mhz og 256 mb ram! Matrox skjermkort og Adaptec 2940 SCSI kontroller for disker og en Yamaha CD brenner! Windows NT 4.0 Workstation , Alt etter dette har vært pregløst og kun ett verktøy. Note denne maskinen kostet sjefen min nesten 70000 med 20 " skjerm fra Eizo!

Lenke til kommentar

Har en athtlon på Via kt7 som funker som snus enda.

Jeg har en Duron 1400 på et epox hovedkort (med via chipset; var jo helst via chipset til amd på den tida) som nå gjør nytte som router (pfsense) :)

Har også en Athlon 1400 (Thunderbird) liggende, på et hk med sis chipset ...

Lenke til kommentar

Jeg har en Duron 1400 på et epox hovedkort (med via chipset; var jo helst via chipset til amd på den tida) som nå gjør nytte som router (pfsense) :)

Hadde min stående som router på kottet i flere år, men etter flytting kom støyen så tydelig frem i dagen at jeg ga opp det.

 

Har også en Athlon 1400 (Thunderbird) liggende, på et hk med sis chipset ...

Har boden full av gammelt snacks :) . Kjekt å ha.

Lenke til kommentar

I 1996 kjøpte jeg en PC fra MIPS i Bergen, til 26.000,- som hadde følgende:

Gigabyte hovedkort (husker ikke benevnelsen)

Pentium 120MHz

Seagate 2,1GB (prisen den gang var ca 1,-/MB, eller 2.100,- for denne disken)

24MB RAM

ATI Mach 64 2MB skjermkort

17" skjerm (Viewsonic?)

Windows 95

 

Rene rasermaskinen ;-)

 

Synes det hørtes noe dyrt ut ?

Kjøpte i April 1995 en REC maskin med 166mhz og det samme oppsettet som du har med 17" for 21000,- Gode minner :)

Lenke til kommentar

Synes det hørtes noe dyrt ut ?

Kjøpte i April 1995 en REC maskin med 166mhz og det samme oppsettet som du har med 17" for 21000,- Gode minner :)

Riktig det, det var ikke spesielt billig nei. Mips var vel litt spesielle både på prisene og garanti-opplegget (garanti forsvant straks du skrudde opp lokket). Synes å huske at jeg betalte noe ekstra for skjermen pga kvaliteten, og det var komplett pakke med mus/tastatur og Windows 95, uten at det nødvendigvis forsvarer totalprisen :nei::)

Lenke til kommentar

OMG. hadde to stykk Iomega Zip i sin tid. Legendarisk opplegg.

 

Jeg har over 30 Zip100 disker enda sammen med en USB ZipDrive. Testet dem for et par år siden da jeg så gjennom alle diskene for å se om det lå noe spennende på dem, og diskene fungerte helt fint etter alle disse årene. Ser at jeg betalte 150 kroner disken fra 1996 og fremover. Og selve diskstasjonen kostet 2000 kroner.

 

I 1998 hadde jeg fortsatt pcen min fra høsten 1996, og den hadde følgende specs:

 

• PENTIUM 166 MHZ

• 16 RAM , EDO

• 2 MB SKJERM KORT

• 2,5 GB HARDDISK

• 256 KB CACHE ( PIPELINE BURST )

• 14 TOMMER SKJERM

• 6X CD ROM SPILLER

• 16 BIT LYD KORT

• 15 W HØYTALERE

• MAXI-TOWER

• AUTO BIOS

• WIN95 NORSK VERSJON PÅ CD

• EPP / ECP PARALELL PORT

 

Denne pcen betalte jeg 18.500 kroner for 9.juli 1996 (av to av gutta som var nokså tidlig inne i Komplett.no, de kalte seg TESA den gangen, og leverte f.eks Zip100 disker hjem på døren til meg i starten...ble slutt på det da de gikk over til komplett for å si det slik)

 

Skulle bytte pcen ut i 1998, men begynte da å jobbe med IT og hadde de neste årene pc via jobben. Og siden jeg hadde ansvaret for ca 200 bærbare pcer bl.a, sørget jeg selvsagt alltid å ha den nyeste pcen til meg selv (til testing selvsagt ;) )

 

I 1997 fikk jeg "oppgradert" pcen min med hele 32 MB med RAM :dribble: og skrev følgende kloke innlegg i dagboken, og det passer jo utrolig bra inn til artikkelen nå 15 år frem i tid.

 

xxxxx var her en tur akkurat og han hadde meg seg 32 MB EDO RAM til pc’en min.

Så nå har jeg 48 MB. Ikke så mye, men jeg merker forskjell allerede.

Men jeg tenker på når jeg leser dette om ja si 10 år, så høres nok 48 MB ganske lite ut.

Egentlig så gleder jeg meg til framtiden, 5 – 10 –15 år fram i tid.

Så fort vår teknologi utvikler seg nå, så er det nesten umulig å forestille seg hva som finnes om 5 til 10 år. Det blir spennende syntes jeg.

Nå skal jeg legge meg, så god natt hilsen:

Kenneth Myhre 17.12.97 kl 22.30.36

 

PS! Jeg har helt rett at 48 MB høres ganske lite ut nå. Har 16 GB på den bærbare jeg sitter på nå, har 32 GB på den ene serveren min. Først Juli 2000 fikk jeg 30 GB med diskplass på min da nye Pentium III 500 Mhz pc :green: I dag har jeg i motsetning over 55.000 GB (55TB) med diskplass her hjemme.

Endret av myhken
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en Brick PC på Datavarehuset i 1993. Den kostet 16.000 (mener jeg å huske) og inneholdt en 486DX2 prosessor på 50Mhz, 4MB ram og 170GB harddisk. Det fulgte ikke med noe lydkort (ble kjøpt senere og kostet et par tusen), men jeg mener å huske at skjermen fulgte med i prisen. CD-Rom ble også kjøpt inn senere, og kostet også 2-3000 kroner.

 

På den tiden var det jo skikkelig high-tech og alle kompiser ble ekstremt imponert over maskinen :)

 

Husker også jeg kjøpte et helikopterspill, Comanche Maximum Overkill, som var det hotteste grafikkmessig på den tiden. Da måtte man ha en slik maskin for å kjøre det relativt smooth.

 

Før dette hadde jeg en Amiga 500. Det blir vanskelig å sammenligne med PC, men den hadde 7Mhz og 1MB ram (oppgradert fra 512Kb). Kjøpte også en 20GB harddisk til den som kostet 4000 kroner.

Lenke til kommentar

Importerte Amiga 2000 fra USA i 1988, var det beste man kunne få.

 

I 93-94 fikk jeg en 386, også rett etter på en 486 66mhz, deretter pentium 133mhz, også pentium 333mhz, pentium 500 ettellerannet mhz, pentium 1ghz, pentium 1,8ghz, 2.5 ghz mange rundt 3ghz :)

 

Morsomt =)

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en Brick PC på Datavarehuset i 1993. Den kostet 16.000 (mener jeg å huske) og inneholdt en 486DX2 prosessor på 50Mhz, 4MB ram og 170GB harddisk. Det fulgte ikke med noe lydkort (ble kjøpt senere og kostet et par tusen), men jeg mener å huske at skjermen fulgte med i prisen. CD-Rom ble også kjøpt inn senere, og kostet også 2-3000 kroner.

 

På den tiden var det jo skikkelig high-tech og alle kompiser ble ekstremt imponert over maskinen :)

 

Husker også jeg kjøpte et helikopterspill, Comanche Maximum Overkill, som var det hotteste grafikkmessig på den tiden. Da måtte man ha en slik maskin for å kjøre det relativt smooth.

 

Før dette hadde jeg en Amiga 500. Det blir vanskelig å sammenligne med PC, men den hadde 7Mhz og 1MB ram (oppgradert fra 512Kb). Kjøpte også en 20GB harddisk til den som kostet 4000 kroner.

 

"20GB" hd til 4000 kr på den tiden må ha vært et veeeeldig bra kjøp :p

Lenke til kommentar

Mye moro, husker selv BH6+ 300A-komboen, og det var jo vittig med slot-in CPUene, kanskje maskinen jeg er mest fornøyd med som jeg har hatt er den med x2 3800+ AMD dualcore (mener å huske det var det den het), folk lo av meg når jeg sa jeg håpte maskina skulle være i fire år, men det var starten på en tid der maskiner begynte å vare en stund før de ble utdatert.AtW

 

Hmh. Byttet ut min X2 4200+ for 1 år siden da jeg ble donert en Core 2 Quad Q9300. Sistnevnte tusler å går i htpc'en min enda den ;) Står ikke tilbake for noe som helst innen daglig bruk den

Lenke til kommentar

Hadde også en 5.25" Bigfoot i en Compaq fra 98 - første og siste pc jeg ikke har bygget selv...

husker de bigfoot diskene, var veldig greie lagringsdisker.

Var vanlig å ta ut en disk og sette i kompisen sin pc om du skulle kopiere filer.

Dere hadde Bigfoot diskene fra Compaq'en som Statoil leverte ut som hjemmepc til alle sine ansatte? Greie disker, har 2 stk fortsatt som tikker og går hvis de kobles til. Uheldigvis er de alt for støyende så bruker dem ikke lengre i mine eldre maskiner. Har forresten oppgradert min gamle Compaq (fra Statoil) til en AMD K6-II 400mhz (med Powerleap CPU adapter siden dette ikke støttes offisielt), 80MB RAM (maks), 160GB S-ATA disk og 2x Voodoo2 12MB i SLI. Benchmark gir 56.9 FPS i Quake2 i 1024x768 :)

Endret av ksjoet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mitt første PC var noe tull kjøpt hos Expert med Celeron på 466 mhz og 5 (eller var det 4,5) gb hdd.

Husker godt hvor vondt det gjorde å se på den blinkende CRT skjermen, samt at mikrofonenen - en sånn sak på "stativ" - fungerte aldri.

 

Men før det igjen, første PCen jeg kunne spille på var en Kompan PC med s/v (!!) CRT skjerm, Norton Commander, ingen internet, og to spill - kortspill og prince of persia.

 

Mobilen min har derimot flere piksler, flere farger, mer minne og mer prosessorkraft enn begge disse dinosaurene til sammen. Veldig godt å tenke på at teknologien utvikler seg så raskt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...