Gå til innhold

Kjøre Nordnorge - Østlandet i Mai .. sommer- eller vinterdekk?


jonlem

Anbefalte innlegg

Hva tror dere, o allvitende Forum? :grin2:

 

Jeg tenker da selvfølgelig spesielt på Saltfjellet og Dovre. Hva bør vi forvente?

 

Se nå bort fra reglene for piggdekk og sånt, kjører piggfritt uansett og mener regelen om å være skodd for forholdene er viktigere enn byråkratfastsatte datoer.

 

 

EDIT

 

Har kjørt Saltfjellet i førstegir og tett snøkov minst en gang for mye (de stengte veien mens vi var oppå der..), og akter ikke å gjøre det med sommerdekk. Men så spørs det da, skal man slite på vinterdekkene fordi det er 1,5% sjanse for snøstorm i Mai?

Endret av jonlem
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dovre kjører man da ikke med mindre man skal til et sted i Gudbrandsdalen.

Skal man et annet sted på østlandet kjører man om Rv. 3 (Østerdalen), der det er langt bedre å kjøre.

 

Saltfjellet vet jeg ikke så mye om, men på østlandet er det meste bart for tiden.

Dagens melding om Saltfjellet hentet fra vegvesen.no:

Saltfjellet

Nordland - Vær- og føreforhold

Bart og vått, stedvis snøslaps. Fare for reinsdyr. Klokken 05:40 var det 0 grader, sør-austlig liten kuling og snøbyger.

 

 

Konklusjon:

Vinterdekk.

Lenke til kommentar

Dovre kjører man da ikke med mindre man skal til et sted i Gudbrandsdalen.

Skal man et annet sted på østlandet kjører man om Rv. 3 (Østerdalen), der det er langt bedre å kjøre.

Nesj. Østerdalen er jo vanvittig kjedelig, bare skau, forfalne gårder og ulvehatere der. Og det er ikke mange minuttene det tar lengre tid å kjøre Dovre/Gudbrandsdalen. Vi har det ikke travelt heller, vi skal på ferie ;)

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Det er en snau time å spare på å kjøre Østerdalen..

Forskjellen er enda litt større om man følger øvre fartsgrense (miste lappen-grensa)

 

Jeg så først nå at det var snakk om i mai.. Da ville jeg nok revurdert vinterdekkene.

Alt avhenger selvsagt av vegvarselet før dere drar..

Sannsynligheten for at sommerdekk funker er jo stor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du sparer en halvtime på å kjøre Østerdalen, og den er alltid kjedelig, og det er mindre bakker=mer vogntog.

 

Ang dekkene så kjørte jeg Svolvær (Lofoten) - Ørsta/Volda - Fredrikstad - Svolvær i mai i fjor, da med piggdekk, og jeg var ikke plaga med snø eller noe. Så er det da med variasjon fra år til år..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mai måned kan være så ymse for Saltfjellet sin del. Har skjedd at toget kjørte seg fast i snøen, men det er nok sjeldent så sent på året.

 

Hvis dette var i siste halvdel av mai, ville jeg tatt sjansen på sommerdekk om ikke værmeldingen tydet på annet. Skulle det bli problemer ved Saltfjellet, kan man vurdere å kjøre over Graddis mot Sverige (Arjeplog - Östersund - Sveg). Det er også en fjellovergang, men mindre værutsatt.

Lenke til kommentar

Jeg skal ta hurtigruta fra Stamsund (via Bodø) til Nesna 5.-6. mai. Da sparer jeg 25+mil i forhold til å kjøre fra Bodø. Kan det være interessant for deg kanskje, fra Bodø altså. Da slipper du Saltfjellet som er pålitelig som en lottokupong på denne tia av året.

Lenke til kommentar

Stamsund - Bodø 950kr

Stamsund - Nesna 1771

Dette er med en bil, uten lugar. For min del var det kjekt å være i Nesna kl 11 mandags formiddag, i stedet for å kjøre fra Bodø om morran etter å ha kommet seg i seng rundt kl 03, hurtigruta er i Bodø mellom 01 og 02.

Lenke til kommentar

Kjør med sommerdekk du. Kjører selv over saltfjellet mellom trondheim og Bodø ofte, og i mai skal det mye til for å møte så dårlig vær eller føre. Resten av turen kommer du garantert til å kjøre på bar asfalt, og skulle det være sykt dårlig på saltfjellet, så sjekker ringer du vegvesenet når du er på Mo i Rana/Fauske, og ber om vegrapport på fjellet. Er den dårlig/negativ, så kjører du Rv17. Ja, det er lengre og tar 3 timer ekstra + to fergeturer, men en kjempefin tur og mye av Nordnorge å se.

 

Skal forøvrig selv kjøre tur/retur Bodø-Trondheim-Oslo i Mai, og har ikke engang vurdert vinterdekk ett lite sekund.

Endret av steinrawr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...