Gå til innhold

Fjernkontrollen som kan styre alt


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC

Litt komisk det der, at designere og tech-forståsegpåere som ikke trenger bruke produktene tror touch er så gjevt for alt mulig, særlig analoge justeringer. Jeg har akkurat betjent en kjip platetopp der jeg bruker 10 til 100 ggr så lang tid på å justere varme som jeg ville gjort med en gammeldags knott. Det er så dumt at det morer meg.

+1

Det som er minst like fornøyelig er det faktum at når slik tåpelige løsninger blir "mote" er det knapt mulig å få kjøpt noe annet.

 

Forøvrig har jeg ennå til gode å se en ypperlig fjernkontroll. Har 555 som er grei, men den kunne vært så mye bedre.

 

Et eksempel:

Rullehjul for volum/lyd ! (og kanalbytte).

 

Forøvrig, touch-skjerm på fjernkontrollen er omtrent som ratt i en gravemaskin. Det egner seg dårlig til bruken.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har 555 og er vant med programeringen der .

Det som er litt pussig er at de har 2 knapper ( sound og picture) som er fjernet på senere modeler .

i enkelte sammehenger så kunne det ha vær behov for å kunne dele opp "knapene i grupepr , da er sound og picture et godt utgangspunkt .

problemet er at det er bare hanholdvis lydkomadoer og bilde/skjerm kontrollene man får lov til plasere der .

 

Jeg har også hjulpet en med å programere harmony one

 

Så hva er det som er endret på den nye programvaren i forhold til den gamle ?

Lenke til kommentar

Må si at å styre TV'en med mobilen er noe dritt, visst du skal bruke den så må du etter 1 minutt f.eks skru på igjen skjermen eventuelt skrive passord, så må mobilen bruke masse strøm på å holde skjermen og Wifi gående pluss at du må se på skjermen for å finne ut hva du trykker på....... så mitt syn på mobilen som fjernkontroll er dårlig

Lenke til kommentar

 

Forøvrig, touch-skjerm på fjernkontrollen er omtrent som ratt i en gravemaskin. Det egner seg dårlig til bruken.

 

Touch skjermen på Harmony Touch er faktisk meget brukanes. Det er faktisk den som gjør at fjernkontrollen kan brukes skikkelig, og ikke trenger å hente frem de gamle fjernkontrollene hvis man skal gjøre noen innstilligner.

 

Denne har de mest bruke og mest normale som faste knapper, og alle andre knapper som er mer spesielle pr komponent får enkelt og greit egne knapper på skjermen, og man skroller lett for å finne dem.

 

Det eneste idiotiske med Logitechs løsning her er at skjermen kun har 4 plasser på skjermen samtidig, og selv om man kan velge hvilken knapp som ligger øverst pr aktivitet. Så er alltid de 2 øverste plassene før man skroller brukt opp av "123 knapper" som sender en til ett knappe tastatur, noe som er greit nok. Men så har de på plass 2 lagt inn "Gester" som er ubrukelig. Denne åpner en ny skjerm som trykk på skjerm er play/pause, og dra til høyre/venstre er spole. Dette er det eneste ubruklige med touch skjermen, og man får ikke fjernet den. Har spurt Logitech direkte om det.

 

Ellers er Touch skjermen genial hvor man kan legge inn favoritt kanaler osv med bilde, og dermed for de med Altibox og GET osv som legger HD kanalene på rare steder, så finner denne frem til dem selv (etter programmering da).

 

 

Men en fjernkontroll med kun Touch er dritt. Hadde Harmony 1000 en gang i tiden, og selv om denne hadde noen få fysiske knapper, så var play og pause osv på touch skjermen, og dette var forferdelig å bruke, da man alltid måtte se på skjermen for å finne riktig knapp.

Lenke til kommentar

Touch skjermen på Harmony Touch er faktisk meget brukanes. Det er faktisk den som gjør at fjernkontrollen kan brukes skikkelig, og ikke trenger å hente frem de gamle fjernkontrollene hvis man skal gjøre noen innstilligner.

 

Denne har de mest bruke og mest normale som faste knapper, og alle andre knapper som er mer spesielle pr komponent får enkelt og greit egne knapper på skjermen, og man skroller lett for å finne dem.

 

Det eneste idiotiske med Logitechs løsning her er at skjermen kun har 4 plasser på skjermen samtidig, og selv om man kan velge hvilken knapp som ligger øverst pr aktivitet. Så er alltid de 2 øverste plassene før man skroller brukt opp av "123 knapper" som sender en til ett knappe tastatur, noe som er greit nok. Men så har de på plass 2 lagt inn "Gester" som er ubrukelig. Denne åpner en ny skjerm som trykk på skjerm er play/pause, og dra til høyre/venstre er spole. Dette er det eneste ubruklige med touch skjermen, og man får ikke fjernet den. Har spurt Logitech direkte om det.

 

Jeg er enig i beskrivelsen din, men ikke konklusjonen.

 

Fordelene du beskriver i utsnittet her finnes på alle de gamle Harmony-kontrollene, selv om de ikke hadde touch. Bakdelene du beskriver i utsnittet her finnes IKKE på de gamle fjernkontrollene. Noen av de gamle modellene, f.eks. den gamle 885, hadde plass til opp til 8 skjermknapper. Der fikk man valgt rekkefølgen selv. Det var også mulig å lage favoritter med ikoner der.

 

Jeg synes altså ikke touch-funksjonalitet har ikke medført annet enn muligheten til å være borti ikonene i stedet for å trykke ned knappen ved siden av ikonene. Altså økt sannsynligheten for at du gjør ett eller annet galt når du strekker deg etter fjernkontrollen. Dette var en av grunnene til at jeg dumpa Harmony One etter et par måneder, fordi jeg måtte faktisk være forsiktig og følge nøye med når jeg skulle plukke den opp fra bordet. Nå har jeg ikke testet Harmony Touch, så den kan være bedre plassert i forhold til mitt "plukke-opp-grep". Forøvrig kan du si som SJ at jeg holder den feil. :B

 

 

79151d1209121921-harmony-785-885-favourites.jpg

Edit: skjermbildet er en 885. -5-tallet betyr at fjernkontrollen er utstyrt med fargetaster, så man slipper å bruke skjermplass til de fire ofte brukte funksjonene.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Den kunne vært mye bedre. Det er masse som plager meg med den.

 

Når det er sagt, har du forsøkt programmere fjernkontrollen til receiveren din? Gode sjanser for at den også skjuler "universell" funksjonalitet og har knapper for å styre f.eks. TV'n din. Jeg tviler på at 1% av de som har slik funksjonalitet på en av sine fjernkontroller har testet den, og jeg tviler på om 25% av de som har testet den, kom til et resultat de var fornøyd med. Opp gjennom årene har jeg prøvd dette på en to-tre fjernkontroller, og det beste jeg har fått til er noe som klarer å slå av/på TV'n, og ingenting annet.

 

Andre universal-fjernkontroller som er solgt som universal-fjernkontroller er også på samme sporet med at man må på magisk vis vite en tallkode og knotte den inn, for så å teste om den virker, og om den virker på nok mange taster. Selv Android-apps som har som eneste oppgave å være programvare for å programmere seg selv til å være en fjernkontroll, er smertefull elendig. De har kun den ene tingen de skal leve av, og de jeg har testet er typisk forferdelig sammenlignet med Logitechs programvare. Der Logitech tross alt har hardware som folk kan fristes av.

 

Programvaren til Harmony-produktene, halvdårlig som den er, er likevel det største salgsargumentet. Fordi alle alternativene krever ingenørutdanning og fagbrev for å stille inn. Derfor er det som forbruker frustrerende at Logitech ikke gjør noe for å forbedre disse produktene, heller planlegger å legge ned segmentet, og at ingen andre strekker seg etter å forbigå Logitech.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

kanskje er det nå bilt for komplisert å lage virkelige universale fjernkontroller

jeg har forsatt den gamle 555 .

Der er det en del muligheter jeg savner , muligheter det heller ikke ser ut til å være lag til nyere modeller

De driver jo bare og endre på designet i stedet for tilpasse seg den moderne hverdagen

 

forøvrig så er min altibox dekoder ( høvelig ny modell) veldig var for signaler fra harmonyen

Lenke til kommentar

Logitech Harmony Ultimate fungerer veldig bra den, og det er deilig at du kan dra fram mobilen eller nettbrettet når du ikke finner fjernkontrollen eller den eventuelt er tom for strøm. Når Hub kommuniserer via WiFi så kan du jo styre alt uansett hvor du er i huset, som kan by på en del praktiske løsninger. Det at den har innebygget blåtann i hubben gjør også at den kan kommunisere med enheter som ikke benytter IR som blant annet Nintendo Wii / Wii:U og PlayStation 3, dessverre så er Sony grisetrege med å få lagt til støtte for PlayStation 4, men det kommer...

 

 

Eneste problemet er at hubben ser ut til å være noe ustabil, ofte den mister kommunikasjonen med WiFi her hjemme og da "glemmer den" aktivitetene vi har aktivt så vi må skru av alle enheter manuelt ettersom Logitech Harmony Ultimate mener vi ikke har noe aktivt i og med at hubben plutselig har "glemt dette" og derfor ikke vil skru ting av da den mener de ikke er på..

 

Dette har etter hvert blitt et noe irriterende problem, og skjer litt vel ofte, spesielt med tanke på at avstanden til vår Asus RT-AC66U aksesspunkt ikke er mer enn tja 4-5 meter uten verken vegger eller gjenstander i veien så ser jeg ingen grunn til at den skal fuske såpass. Ikke er det noen mulighet for Ethernet heller, dessverre.. Ikke støtter den 5,0GHz heller så vi eventuelt kunne ha testen om det ville fungert noe bedre.

 

 

Programvaren ser det ikke ut som Logitech helt klarer å bestemme seg for, først var det via "MyHarmony.com" nettportalen, nå er det plutselig en "MyHarmony" applikasjon vi må installere lokalt på maskinen. Profiler knyttes opp mot en Logitech Harmony bruker som er praktisk, vi trenger altså bare å gå igjennom oppsettet en gang og selv når vi gjenoppretter både hub og fjernkontroll så ligger alt av innstillinger klar til nedlastning via vår Harmony bruker. Den husker også alle egendefinerte kanalloger osv som jeg har laget og lagt inn manuelt, bare det at den støtter egendefinerte logoer er noe jeg liker svært godt når ting blir veldig visuelt med en såpass stor touchskjerm, og jeg er en UX-hore og liker at ting er visuelt og gjennomført.

 

Det er ganske så brukervennlig og enkelt å sette opp også, men det er noe litt merkelig begrensinger som blant annet at jeg ikke kan sette egendefinerte "delay" innstillinger på en del aktiviteter og enheter. Vi kjører en egen HDMI switch da en del inputs på AV-reciever er defekte og denne HDMI-switchen er litt for "smart" så den vil overstyre input jeg velger om den merker at det ikke er noe Connection på den gitte HDMI input'en. Ergo er jeg avhengig av at enheten som er på HDMI Input X skrur seg på i god tid før HDMI Switch velger input, men det er dessverre ikke mulighet for meg å velge at det skal være delay på la oss si 3 sekunder fra Xbox One skrur seg på til at HDMI Switch velger Input 2 som kan skape komplikasjoner i noen tilfeller, noe som er irriterende da dette er ting som egentlig ligger i programvaren men er grået ut i 90% av tilfellene..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må huske på at hvis enkelte av komponentene har feil status i forhold til fjernkontrollen så kan man rette det opp med hjelpe assistenten .

Man trykker bare på hjelp på fjernkontrollen

 

Nå er det jo til en hvis grad mulig å justere tiden det skal gå mellom hver gang et signal sendes , me det er vanskelig finne frem til den muligheten

 

Nå har jeg riktignok remote softwar på pcen men kan ikke tenke meg at de har tatt bor de mulighetene man hadde tidligere

 

Du har rett det er ( nesten) umulig å kunne tiden på signalet til de forskjellige enheten den skal styre

 

Du skriver at man kan designe sine egne ikoner .

Er det ikke slik at dett er begrenset kun til tv kanalene ?

så hvis man vil legge inn et symbol av en tv for å marker at dette valget styrer tven så er det ikke mulig .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...